Re: Het grote Tesla-topic
Geplaatst: 22 jan 2020, 21:57
Er staat een artikel op Bloomberg : Elon Musk Has Taken Drastic Steps to Silence Tesla Short Sellers
FixedWimo schreef: 22 jan 2020, 20:49 Je kunt je afvragen of je Tesla moet vergelijken met de traditionele bouwers.. of deels ook als tech bedrijf. Bij optie twee is een hele andere manier van waardebepaling benodigd. Potentie en groei en een hoop gebakken lucht.
Je snapt het grote plaatje niet. Het gaat er niet om of elektrisch rijden de toekomst is, want wat dat betreft timmert Tesla zeker aan de goede weg. Het punt is dat het bedrijf extreem overgewaardeerd is in de huidige markt. Aandelen op recordhoogte en toch verlies draaien. Dat is een hele kunst. Tesla reist mee met de tech bubble. Ook bedrijven als Apple en Amazon zitten in dat schuitje. Je maakt de fout om te denken dat de market cap van een bedrijf gelijk staat aan de waarde, maar dat zijn twee totaal verschillende zaken. De market cap wordt door zo veel meer zaken beinvloed.Wimo schreef: 22 jan 2020, 21:04 Je hebt helemaal gelijk. Smerige accu rijders kunnen een voorbeeld nemen aan de , compleet uitstoot en subsidieloze , fossiele brandstof mogelijkheden.
Die hele toko is een grote façade.. auto's vallen uit elkaar, rammelen en zijn goedkoop gebouwd! Ik zeg shorten die aandelen, bewezen effectief.
Zo zie ik het ook, maar dat was al duidelijk. En wat Joost ook zegt.JP schreef: 22 jan 2020, 20:52 Tesla is gewoon een verkapt wereld-staatsbedrijf, hoog gehouden door de kromme milieuregels en subsidies voor de berijders. Na alle crypto-shit de volgende in lijn om uiteindelijk te klappen.
Jij maakt de fout te denken wat ik denkJe maakt de fout om te denken dat de market cap van een bedrijf gelijk staat aan de waarde, maar dat zijn twee totaal verschillende zaken. De market cap wordt door zo veel meer zaken beinvloed.
Maar Joost heeft wel gelijkWimo schreef: 23 jan 2020, 10:02Jij maakt de fout te denken wat ik denkJe maakt de fout om te denken dat de market cap van een bedrijf gelijk staat aan de waarde, maar dat zijn twee totaal verschillende zaken. De market cap wordt door zo veel meer zaken beinvloed.![]()
Omdat vroeg of laat de benzine of onbetaalbaar wordt of er gewoon niet meer is. Ik ben geen Tesla fanboy maar aangezien er een steeds grotere behoefte is aan brandstof is het verstandig om naar alternatieven te kijken. Zolang niemand met accubakken oid begint is er geen noodzaak om te vernieuwen. Op deze manier is er ineens concurrentie en moeten er meer mensen aan de bak.Robin schreef: 23 jan 2020, 16:04 Maar 'waarom' moeten 'normale' automobielfabrikanten nu 'wel iets doen'.
...
Dus waarom dan?:)
Tsja, als je niet "voor" bent dan ben je dus "tegen". Een EV werkt voor mij niet, maar ik ben er niet op tegen. Ik rij ook gewoon zonder schuldgevoel diesel. Beetje leven en laten leven maar dat is best moeilijk tegenwoordig.JP schreef: 23 jan 2020, 17:53 Ja dat zal in de laatste 35 pagina's wel al eens behandeld zijn. We moeten ons richten op andere negatieve factoren van het ev-rijden, voordat ze ons weer neersabelen met dat 'onze' ice-voertuigen steeds verder de aarde leegroven van haar waardevolle grondstoffen.
Onbetaalbaar omdat overheden dat reguleren(hier vooral met torenhoge accijnzen) en 'er gewoon niet meer is':EvdP schreef: 23 jan 2020, 18:06
Omdat vroeg of laat de benzine of onbetaalbaar wordt of er gewoon niet meer is.
Ga jij ook inademen bij de kolencentrale dan?alt schreef: 23 jan 2020, 20:33 Ik las onlangs op een ander forum waar iemand zei dat zijn ice even schoon was als een ev.
Waarop een fanboy de opmerking plaatste,i k wel wel eens zien hoe ver je kan rijden als je je uitlaat in de cabine naar binnen laat lopen?
Kan prima, gewoon alle ramen open zettenalt schreef: 23 jan 2020, 20:33 Ik las onlangs op een ander forum waar iemand zei dat zijn ice even schoon was als een ev.
Waarop een fanboy de opmerking plaatste,i k wel wel eens zien hoe ver je kan rijden als je je uitlaat in de cabine naar binnen laat lopen?
Wimo schreef: 24 jan 2020, 09:35 Gewoon een bom erop!
https://www.nu.nl/economie/6025917/bomm ... sland.html
Helemaal mee eens. Verandering moet er komen, maar de manier waarop is weer uiterst discutabel.EvdP schreef: 23 jan 2020, 18:06 Omdat vroeg of laat de benzine of onbetaalbaar wordt of er gewoon niet meer is. Ik ben geen Tesla fanboy maar aangezien er een steeds grotere behoefte is aan brandstof is het verstandig om naar alternatieven te kijken. Zolang niemand met accubakken oid begint is er geen noodzaak om te vernieuwen. Op deze manier is er ineens concurrentie en moeten er meer mensen aan de bak.
Ik wil nu geen accubak maar ben me er wel van bewust dat er een punt komt wanneer ik het toch moet overwegen. En als er nu niet aan deze techniek wordt gewerkt dan rijd je over 10 jaar nog steeds maar 200 kilometer op een accu die 8 uur nodig heeft om vol te laden.
Als "men" wil dat we over 10 jaar allemaal aan de accubakken gaan dan zal er nog wel het één en ander moeten gebeuren. En over het niet efficiënt zijn, dat probleem tackle je niet als je nu niets doet. De eerste auto's reden ook geen 1 op 15.
Tesla zorgt voor vernieuwing / verandering (hoe je het ook maar wil noemen) in de auto wereld. Je mag er van vinden wat je wil maar ik vind het niet slecht. Dat is een mening, geen feit.
Dat hele subsidie gedoe vind ik ook belachelijk. In dat opzicht heeft onze overheid geen ruk geleerd van het hele Outlander verhaal. Die verkocht als een malle totdat de regels veranderden, nu rijden ze overal behalve hier. Als een accubak een goed alternatief is dan zou die zichzelf moeten verkopen.
Met de huidige NL energie mix, ervanuitgaande dat er niet thuis aan de PV panelen kan worden geladen, stoot een model S 140-160gr/km uit.Kadett schreef: 23 jan 2020, 17:46 Leuke is. Als rekensommetje vanaf de kolen/gas/kern centrale tot daadwerkelijk kracht op de wielen berekent wordt aan verliezen, een EV helemaal niet zo efficient is. Laadverlies door de lader. Verlies over electra netwerk. Rendement verlies van centrale zelf.
En vervolgend moet je in de winter de auto ermee verwarmen waar bij een ICE de restwarmte gebruikt wordt.
Lang leve de milieu hysterie!