Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Mark 320iS

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Mark 320iS » 03 apr 2017, 21:02

Mooi man! Goed voor het zelfvertrouwen van de 335i rijder ook op het einde :-D

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 04 apr 2017, 00:06

Leuk Hielke ! Je lijnen zijn nog best netjes voor iemand die er al zo lang niet mee gereden heeft. Natuurtalentje ! :mrgreen:

Mark W. Scholten

Bericht door Mark W. Scholten » 04 apr 2017, 16:28

Hielke schreef: 03 apr 2017, 20:49 De rondjes. Neem er de tijd voor! :tooth:
Leuke filmpjes :)

Zelf trouwens ook een keer met een diesel over de Nordschleife geweest :)

RJK

Bericht door RJK » 04 apr 2017, 16:37

Youtube knop gebruiken, link ertussen plakken en de "s" van https weghalen.

[edit] gvd net te laat :tong:

Hielke

Bericht door Hielke » 06 apr 2017, 12:39

Nog maar eens een keer over deze Nordschleife videostar, XthiloX, met z'n prachtig gemodificeerde Leon Cupra. Twee dingen vallen dan iedere keer weer op.

1. De rijder. Een klasbak. Kan 'm nauwelijks op fouten betrappen. Rijdt altijd to the max. Ok, het is een local, hij is er ieder moment dat de baan open is te vinden. Jammer dat ie niet meer in een Megane RS rijdt, die auto straalt meer beleving uit. Hoe hij met snelheidsverschillen en inhalen van langzamere (zo'n beetje iedereen dus) rijders omgaat is boeiend. Hij herkent in de gedragingen van rijders zaken die ik niet zie. Als ie een keer een signaal mist en een rijder gooit het gat dicht dan is het met de Leon voorbij. 340 pk moet de Leon volgens de beschrijving hebben. Als ik 'm bergop 230+ zie joekelen dan denk ik eerder aan 400+ pk's.

2. Wat rijdt het gros van de aanwezige rijders toch een beschamend laag tempo. Huurracers, dikke BMW's en Porsches, er lijkt wel geen relatie te bestaan tussen de skills van de auto en de skills van de rijders. Het zal wel aan mijn simpele brein liggen maar ik vraag me dan altijd af waarom ze in godsnaam de moeite nemen een kaartje te kopen. Cruyff zei het goed: 'Als ik jou vraag te laten zien wat je kan, zou je laten zien wat je kan. Maar dan weet ik meteen ook wat je niet kan, want dat laat je niet zien.' Verschil in deze is alleen dat niemand de rijders gevraagd heeft te laten zien wat ze niet kunnen. Ok, ok, Touristenfahrten, het is geen trackday, het is geen racebaan, ik ken het riedeltje. :) M'n gedachten veranderen er niet door.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 06 apr 2017, 13:24

Thilo rijdt behoorlijk door inderdaad. Mij valt ook op hoe rap ie is. Richting Swedenkreuz tikt ie gewoon 250+km/h aan.
Er rijden een hoop toeristen op de baan (dagjesmensen, vooral in het weekend). Daar moet je gewoon rekening mee houden. Je kan niet verwachten dat iemand met 10 rondjes ervaring snelle rondetijden neer zet. Op de Ring zijn geen winnaars, je kunt alleen verliezen.

Mark W. Scholten

Bericht door Mark W. Scholten » 06 apr 2017, 16:05

944-20v schreef: 04 apr 2017, 16:37 Youtube knop gebruiken, link ertussen plakken en de "s" van https weghalen.

[edit] gvd net te laat :tong:
Alsnog bedankt voor je hulp ;)
StefanW schreef: 06 apr 2017, 13:24 Thilo rijdt behoorlijk door inderdaad. Mij valt ook op hoe rap ie is. Richting Swedenkreuz tikt ie gewoon 250+km/h aan.
Er rijden een hoop toeristen op de baan (dagjesmensen, vooral in het weekend). Daar moet je gewoon rekening mee houden. Je kan niet verwachten dat iemand met 10 rondjes ervaring snelle rondetijden neer zet. Op de Ring zijn geen winnaars, je kunt alleen verliezen.
Wij woorden :) De NS vergt veel rondje om de baan goed te leren kennen en ook dan blijft ie verraderlijk.

vester86

Bericht door vester86 » 06 apr 2017, 16:18

StefanW schreef: 06 apr 2017, 13:24 Op de Ring zijn geen winnaars, je kunt alleen verliezen.
Wat mij betreft de beste opmerking :thumbup:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 06 apr 2017, 17:13

Zeker, maar ook een open deur... je wilt toch ook een beetje knallen daar? (Als de ruimte er is) Ik ga daar niet naartoe om als een duffe kanarie mijn rondjes te rijden, dat kan ik hier in het heuvelland ook.

bartb

Bericht door bartb » 07 apr 2017, 00:00

Snel reageren kan ie ook nog...
Blijkt maar weer dat je ontzettend goed de kop er bij moet hebben als je op zo'n niveau je rondjes doet op de Nordschleife.
En natuurlijk dat je je materiaal goed voor elkaar moet hebben, dan sta je op tijd stil.

WJ

Bericht door WJ » 07 apr 2017, 00:20

Dat valt me vaker op, mensen moeten echt eens leren om voor een bocht te gaan vlaggen..niet erin of erna. Je ziet die gasten als die voorbij is weer een paar meter opschuiven en dan weer stil blijven staan.

bartb

Bericht door bartb » 07 apr 2017, 08:42

Volgensmij was de streckensicherung in dit geval nog maar net aanwezig. Mag hopen dat die wel weten waar ze moeten gaan vlaggen.

Hielke

Bericht door Hielke » 07 apr 2017, 10:57

Die veiligheidszaken op De Ring boeien me.

6 seconden voor het beginpunt in de video van XthiloX staat er een zonnecollector met gele waarschuwingslamp. Zo'n zelfde lamp die op het eind van Franzino's M2 video aan het knipperen is. Ik vraag me nu af, wie of wat triggered die lamp? Brandde de lamp misschien al op het moment dat de Cupra camera-auto die passage voorbij reed? In dat geval heeft de rijder 'm gemist en opzettelijk de video later ingezet. Kan het me in het geval van deze rijder bijna niet voorstellen. Ook omdat de volgende auto achter hem ook de grootste moeite heeft om tijdig af te remmen. Ook hadden ze geen last van een laagstaande zon in die richting.

Die lampen op die tactische punten zijn geweldig. Vooral voor deze passage die misschien wel de gevaarlijkste op De Ring is. Hadden ze veel eerder moeten doen. Maar dan moet zo'n lamp wel werken. Hoe zit dat, wie of wat hoort 'm aan te zetten?

De leden van de Rettungswagen (de twee mensen in de gele pakken) handelden volgens mij keurig. Ze deden hun uiterste best om zo snel mogelijk naar de passage voor de snelle bocht te komen.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 07 apr 2017, 11:09

Blijft altijd lastig dit soort situaties. Het lijkt me sterk dat deze zeer ervaren rijder een lamp (als die aan was geweest) heeft gemist. De Stresi-mannen zijn er pas net dus kan me voorstellen dat er nog net even geen tijd was om die lamp aan te sturen. Je ziet stresi-man nr.3 bij de BMW ook nog in zijn walkie-talkie praten.....

Verder kun je je afvragen of het wel zo handig is dat die stresi-auto midden op de baan staat omdat het de doorgang best wel belemmert. Daarnaast wordt het een heel ander verhaal als de Seat-mijnheer abrupt van zijn gas af gaat en de controle verliest..... of zoals je regelmatig ziet dat men over de heuvel rechtsaf richting vangrail gaat. Je komt dan wel twee rennende stresi-mannen op je pad tegen. Maar het is natuurlijk ook verdomd lastig voor die stresi om in rook op te gaan en "vliegend" naar het punt voor de bocht te gaan. Achter de vangrail langs was wellicht nog een optie geweest alhoewel dat ook niet overal even makkelijk gaat.

Fabian

Bericht door Fabian » 07 apr 2017, 11:18

Op facebook heeft 1 van de stresi's gereageerd. Ze reden erachter. Zijn direct gestopt, rijder zat nog in de auto, als impactbarrier hun auto ervoor laten staan ipv bijvoorbeeld achteruit te rijden. Direct gemeld en teruggerend met vlag.

Dit zijn de dingen waar je alert op moet zijn op de Ring en mede daarom kun je tijdens TF nooit maxattack rijden. Ondanks wat sommigen zegge, denken etc. Trust me, dit soort situaties in 1000-en rondjes te vaak meegemaakt en er gelukkig altijd (net) mee weggekomen.

Hielke

Bericht door Hielke » 07 apr 2017, 11:21

En hoe zit het dan met camerasystemen Pascal? Je verwacht in deze tijd eigenlijk dat alle belangrijke (gevaarlijke) passages op deze manier gemonitord worden.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 07 apr 2017, 11:38

Als er al een camera-systeem zou zijn..... dan nog is het secondenwerk en je kunt nooit full-time allerlei camera-lokaties in de gaten houden. De vraag is of je dan wel op tijd zou zijn geweest. Dat een camera-systeem beter zou zijn lijkt me helder want nu reed de stresi er toevallig achter, maar meestal duurt het wel even voordat zij ter plaatse zijn.

Mbt niet altijd continue in de gaten kunnen houden: in de tunnels in NL hebben we ook camera's hangen, maar het is geen doen om die allemaal constant in de gaten te houden omdat je daar heel veel personeel voor nodig hebt. Daarom zit er ook stilstandsdetectie in de tunnels waardoor de operators in de verkeerscentrale gewaarschuwd worden wanneer er een voertuig stil staat.

En als iemand uit eigen ervaring kan vertellen hoe lastig het in dit soort situaties is, inclusief narrow-escapes dan is het Fabian natuurlijk wel als ex-marshall.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 07 apr 2017, 17:45

Ongeloofelijk hoe hard de Cupra remt. Ik hoop dit nooit mee te maken.
Ondanks mijn Brembo's, maar zonder ABS zal het voor mij minder goed aflopen...

Mark W. Scholten

Bericht door Mark W. Scholten » 11 apr 2017, 13:41

Afgelopen weekend 5 rondjes gereden, helaas viel het geluid weg via de GoPro dus alleen nog een klein stukje film overgebleven inclusief geluid:

Wel even weer wennen, inkomen en rustig aangedaan, dit na de klap van vorig jaar ;)

Alexander

Bericht door Alexander » 11 apr 2017, 17:44

Fabian schreef: 07 apr 2017, 11:18 Dit zijn de dingen waar je alert op moet zijn op de Ring en mede daarom kun je tijdens TF nooit maxattack rijden.
helemaal mee eens. Oudje in dit kader

Mark W. Scholten

Bericht door Mark W. Scholten » 12 apr 2017, 14:06

Oef, gaat ook maar net goed.

Hielke

Bericht door Hielke » 12 apr 2017, 15:22

Gaat inderdaad maar net goed. Maar ook als de rijder op 95% (ruime marge auto en rijder) had gereden was het nog maar net goed gegaan. Sterker nog, ook als achter hem een horde auto's was aangekomen die op slakkentempo rondreden, dan had het door de uitbreidende opstopping na verloop van zeg 30 seconden alsnog helemaal mis kunnen gaan. Van een potentiële vlagger die zich naar de linkerknik spoedt is immers nog helemaal geen sprake. Het zou me ook niet verbazen dat enkele van de wrakken het gevolg zijn van een ontbrekende vlagger. Evenmin zou het me verbazen dat net na de video er door een uitbreidende opstopping (en de nog geringere remafstand vanaf de linkerknik) er nog meer auto's op de ravage zijn ingereden.

Wat ik wil zeggen is dat ongeacht het tempo ongelukken altijd zullen blijven gebeuren. Ik heb in een draadje van XthiloX ook de vraag gesteld wat de (in mijn ogen te weinige) gele lampen doet triggeren. Volgens hem zijn dat 1. noodoproepen van rijders, en 2. oproepen van ter plaatse zijnde Streckensicherungs lieden. In beide gevallen dus reacties die veel te laat plaatsvinden.

Ik kan me onmogelijk voorstellen dat het technisch moeilijk is om rondom De Ring een twintigtal camera's, gelinkt aan een stel monitoren in het hokje (dat altijd bevolkt wordt tijdens openingsuren) naast de slagbomen te plaatsen. Hier zijn de Duitsers gewoon veel te laks/laat mee. De Ring schreeuwt om die moderne surveillance.

Correctie: bij 0.09 spoedt zich wel iemand met een gele vlag richting die knik. Blijft onverlet dat met een camera/lampen systeem de mayhem na de crash niet was opgetreden.

frankie

Bericht door frankie » 12 apr 2017, 15:31

Dat kost geld en Nürburgring GmbH is gewoon een commerciële onderneming die uit de rode cijfers moet en wil blijven :tooth:

JP

Bericht door JP » 12 apr 2017, 17:45

Nu zijn er altijd genoeg lieden die zich weinig aantrekken van gele lampen danwel vlaggen.....

M3tje

Bericht door M3tje » 12 apr 2017, 18:29

Een camerasysteem op de ring wordt nog een uitdaging die flink in de papieren gaat lopen, het zou overigens wel nodig zijn, bij ellende op de baan een "code 60" aanduiding met verlichting.
Als je 27 euro voor een rondje vraagt mag je daar toch wel iets meer voor leveren.

Plaats reactie