EV auto's (elektrische)
- Knot
Re: EV auto's (elektrische)
Had je eindelijk de stoelverwarming uitgezet omdat het boven de 30C is?
- Luco
die had ik juist net op de hoogste stand gezet.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Dit lijkt me wel wat voor MdV op den duur als we 'n paal hebben.
En bij 29 seconden: That's what she did not say
En bij 29 seconden: That's what she did not say
- jos_br
Benieuwd wat men er hier van vindt. Ik denk dat dit waar is,
Jos.
Jos.
-
Robin
Plausibel. Politiek verhaal.
- Elise
-
Robin
Man ik begin te dementeren joh:)
- Elise
Als je nu al kijkt naar de opvolger van de nog te leveren auto, denk ik eerder aanRobin schreef: 05 aug 2026, 07:16Man ik begin te dementeren joh:)
-
Robin
Ha nee eerst genieten van zo'n 'ouwe' 6 pitter in een huis op wielen als daily.
Die Porsche vind ik 'mooi', als in: Wat met 2700kg allemaal kan qua physics!
Range en laadtijden wordt niet over gerept(iig niet in de eigenlijke video, misschien wel in de spreadsheets)
Die Porsche vind ik 'mooi', als in: Wat met 2700kg allemaal kan qua physics!
Range en laadtijden wordt niet over gerept(iig niet in de eigenlijke video, misschien wel in de spreadsheets)
- JP
1250km met 4x stoppen/bijladen ? Ja af en toe 180km/h waardoor je van de 700km range nog maar 350 over houdt helpt niet mee dan. Kosten € 49 cent/kWh in D en € 43 cent/kWh in F, bij FastNed. Totale kosten €108,04
Voor een benzine zou dat volgens de ANWB-rekentool € 212,- kosten
Voor een benzine zou dat volgens de ANWB-rekentool € 212,- kosten
-
Robin
mooie reclame voor FastNed en VW...
En (laad)tijd is ook geld?
En (laad)tijd is ook geld?
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Met alleen een EV auto door Europa is range en laden echt geen issue, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd.
Op vakantie zag ik ze bij een stop in Slovenië in een rijtje wachten voor de vier 400kWH laders. De twee 50kWh laders werden niet gebruikt.
Alle auto's waarom ruim voordat wij onze lunchstop erop hadden zitten al weer vertrokken.
Afgelopen zaterdag was het zwarte zaterdag, wij reden terug vanuit Oostenrijk. Stop uitgezocht vind de buurt van Neurenberg nog geen minuut van de snelweg. Brandstof was daar 2,09 ipv 2,72 langs de snelweg plus dat het superdruk is, lastig met parkeren inclusief caravan en twee kleine kinderen die ook de benen willen strekken.
Geen Autohof, maar een tankstation incl broodjesbar en Burgerking. Pal er naast veertien 400kWh laders. Terrein uitgestorven, kon de auto dwars over vier parkeerplekken parkeren. Er waren gemiddeld twee laders in gebruik in de 45 minuten die wij daar stonden te lunchen.
Had daar zelfs aangekoppeld met de caravan kunnen laden als ik een EV had gehad.
Wel rijd ik met mijn ouderwetse 330i plus caravan ongeveer 400km op een tank met de cruise control op 110. Dat gaat geen enkele EV halen volgens mij. Tegelijkertijd, die 400km aan één ruk konden we alleen doen omdat het goed door reed en de kinderen een groot deel van die tijd sliepen.
Op vakantie zag ik ze bij een stop in Slovenië in een rijtje wachten voor de vier 400kWH laders. De twee 50kWh laders werden niet gebruikt.
Alle auto's waarom ruim voordat wij onze lunchstop erop hadden zitten al weer vertrokken.
Afgelopen zaterdag was het zwarte zaterdag, wij reden terug vanuit Oostenrijk. Stop uitgezocht vind de buurt van Neurenberg nog geen minuut van de snelweg. Brandstof was daar 2,09 ipv 2,72 langs de snelweg plus dat het superdruk is, lastig met parkeren inclusief caravan en twee kleine kinderen die ook de benen willen strekken.
Geen Autohof, maar een tankstation incl broodjesbar en Burgerking. Pal er naast veertien 400kWh laders. Terrein uitgestorven, kon de auto dwars over vier parkeerplekken parkeren. Er waren gemiddeld twee laders in gebruik in de 45 minuten die wij daar stonden te lunchen.
Had daar zelfs aangekoppeld met de caravan kunnen laden als ik een EV had gehad.
Wel rijd ik met mijn ouderwetse 330i plus caravan ongeveer 400km op een tank met de cruise control op 110. Dat gaat geen enkele EV halen volgens mij. Tegelijkertijd, die 400km aan één ruk konden we alleen doen omdat het goed door reed en de kinderen een groot deel van die tijd sliepen.
- JP
Ik twijfel aan de €212 die ze opgeven voor een benzine auto. Als je al 4 laadpunten kan inberekenen, dan zou een tankstop in Luxemburg ook niet moeilijk moeten zijn, en nauwelijks om. Volgens ChatGPT zou dat een ± €145 kosten en geen €212 
- Alexsti
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
En continu de te rijden afstand in de gaten moeten houden, nu nog zoveel km nu dit, o niet te hard dan loopt tie te snel leeg, a nog 100km staan we weer.....
I.p.v. 1x relax tanken halverwege.
- Arthur
- Auto: Nr.52
Wie gaat ook 45 minuten staan lunchen? Ben ik al weer 150km verder 
- Arthur
- Auto: Nr.52
Ik las: tegen die tijd dat jij geen paal meer hebtRobin schreef: 04 aug 2026, 20:15 Dit lijkt me wel wat voor MdV op den duur als we 'n paal hebben.
En bij 29 seconden: That's what she did not say![]()
-
Robin
Maar eem noar de Pearle Arthur:)
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Dat is met een brandstofauto niet anders? Als je harder rijdt stijgt het verbruik en daalt de actieradius.Alexsti schreef: 05 aug 2026, 10:43 En continu de te rijden afstand in de gaten moeten houden, nu nog zoveel km nu dit, o niet te hard dan loopt tie te snel leeg, a nog 100km staan we weer.....
Afgelopen weekend reden we met caravan terug naar huis. Bij 110 op de cruise control is het verbruik 1:7,8. De wederhelft ging het laatste stuk 120 rijden, toen werd het al 1:5,8 en zouden we thuis niet halen zonder extra stop. Dus maar weer 110 gaan rijden. Zonder caravan is het uiteraard anders, maar een dakkoffer werkt ook als parachute en de jaren dat ik met alleen de auto op vakantie ging schoot het verbruik van 160 naar 180 op de CC ook rap omhoog.
Is je doel op een vakantierit zo hard mogelijk rijden of om er zo snel mogelijk te zijn? Dat laatste schijnt een EV juist heel goed uit te kunnen dokteren. Thuis vol vetrekken op punt A x% bij laden om op punt B gunstiger uit te komen en uiteindelijk het snelst op de eindbestemming te zijn. Mijn doel ligt enigszins in het midden, ik wil niet a la Knot hypermilen achter een vrachtwagen maar ben best bereid 10km langzamer te rijden om sneller op bestemming te zijn.
Ik heb er geen ervaring mee. Zelfs nog nooit een EV gereden, maar de EV rijders hier kunnen dat vast beter duiden.
Mijn aversie tegen EV is in elk geval weer een tikkeltje minder. Voor 90% van mijn ritten zou ik denk ik kunnen volstaan met de actieradius, thuis laden en niets aanpassen in rijstijl vermoed ik. Blijven over die paar duizend vakantie km's of eens een trip van +/-500km+
Roadtrips en lekker hoeken komt er tegenwoordig en in de nabije toekomst toch niet van, dus daarvoor hoef ik ook geen brandstofauto aan te houden.
Ja had van mij ook niet gehoeven, maar had het in dit geval niet alleen voor het zeggenArthur schreef: 05 aug 2026, 10:45 Wie gaat ook 45 minuten staan lunchen? Ben ik al weer 150km verder![]()
- Joy
In deze tijd van het jaar is een EV niet echt een last aan je been. Ik vind de wintermaanden wel een ding. Dan blijft er van de 350-380 km zomerrange nog maar 250 over. En dat is dan net te weinig om echt zorgeloos naar je bestemming te rijden. De nieuwere EV's zijn daar alweer een stuk beter in geworden maar het zou lekker zijn als je altijd minstens 600 km range had ook in de winter bij snelwegsnelheden. En daar zijn we nog steeds niet.
-
Onlinesitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Komen we wel in de buurt inmiddels. Zie nieuwe BMW i3.