Luco schreef: 13 dec 2020, 14:56
MarkS schreef: 13 dec 2020, 14:51
Vraag het Robin effe, die kan goed uitleggen én begrijpen. Een voor mij jaloersmakende combinatie.
jij zegt dat het allemaal zo moeilijk is om de luchtvochtigheid omhoog te brengen in huis.
Dan hoor ik graag waarom jij dat denkt.
Kijk Luco ik wil het best toelichten hoor, maar heb niet zo veel zin in weer een discussie die nergens toe leidt.
Natuurlijk is het goed dat we ons realiseren dat er een verband bestaat tussen luchtvochtigheid en een deel van de manier waarop het virus zich verspreid. Dat bestrijd ik helemaal niet. Dat is iets anders dan aannemen dat ventilatie en het regulieren van de luchtvochtigheid een complete oplossing zouden zijn of ervoor kunnen zorgen dat we (alle) andere maatregelen niet nodig zouden hebben.
Dan de luchtvochtigheid thuis. Wij wonen in een huis dat is gebouwd midden jaren 80. Er zullen genoeg zijn die in een nieuwer huis wonen maar ook genoeg die in een ouder huis wonen. Nieuwer zal over het algemeen betekenen beter geïsoleerd, ouder minder goed geïsoleerd. Wij hebben sinds vorig jaar in alle ruimten airconditioning waarmee je zowel kunt koelen als verwarmen. Laten we de zomer even laten voor wat het is, in de winter zul je in principe verwarmen normaliter via CV met als gevolg dat luchtvochtigheid daalt. Ik meet luchtvochtigheid in alle ruimten, heeft niks te maken met Corona, die meters stonden er al daarvoor en is ook handig met een airco. Mijn ervaring in ons huis, in onze omgeving is dat de luchtvochtigheid binnen vooral wordt bepaald door wat er buiten gebeurt en minder door wat er binnen wordt gedaan. De luchtvochtigheid buiten volgt in iedere seizoen en dagelijks een patroon van hoger naar lager. Kun je in sommige weer apps zoals WeatherPro ook mooi zien. Natuurlijk, als je de CV lang aan hebt staan dan zal de luchtvochtigheid dalen. Maar in de kou gaan zitten met de ramen open ga je ook niet doen. Dus dan wil je de luchtvochtigheid zelf een handje helpen en verhogen. Ik denk dat je met een heel erg goed (en wss duur) systeem moet aankomen wil je dat in een niet optimaal geïsoleerd huis bereiken. En stel dat het werkt, in alle huizen en ruimten én dat iedereen particulieren en bedrijven die investering doen, wat is dan het resultaat ... het zal zeker helpen met beperken van potentiële verspreiding maar het zal het ook niet voorkomen. Daarbij zul je nog steeds andere voorzorgsmaatregelen moeten blijven hanteren.
En overigens, als ik de luchtvochtigheid thuis tot nu toe bekijk dan is die vrijwel nooit lager dan 35-40. Door het jaar heen is hij eigenlijk eerder te hoog dan te laag. Hij is vooral aan de lage kant in de zomer als het buiten tropisch is en binnen staat de airco vol en lang aan en in de winter als het langer vrieskoud is en de verwarming staat lang en vol aan. Maar nu het weer bijna een week regent is luchtvochtigheid binnen ruim boven de 50%.
Hoe is dat bij jullie (thuis)? Muv het soppen van JP.