Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...
16$ per barrel lijkt me wat ambitieus, gezien het met fracking eruit gehaald moet worden. (Misschien een leuk input moment voor Bert?)
De initiële gok van de hoeveelheid is later een paar keer bijgesteld:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bakken_Formation
Met de huidige barrelprijs van boven de 100$ zal fracking wel meer de kop op gaan steken nu.
De initiële gok van de hoeveelheid is later een paar keer bijgesteld:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bakken_Formation
Met de huidige barrelprijs van boven de 100$ zal fracking wel meer de kop op gaan steken nu.
- Bert ///M3
16 dollar per barrel is inderdaad wel heel optimistisch, denk eerder 50 dollar per barrel.
Probleem is dat olie in die formaties niet van nature stroomt, dus naast fracking heb je ook veel meer bronnen nodig om van het zelfde stuk formatie te produceren, itt een conventionele bron.
Daarom is horizontal drilling belangrijk bij dat soort formaties, dan kan je een groter oppervlak fracken. In Europa en in offshore drilling is het meer een techniek om zo veel mogelijk wells vanaf 1 platform of vanaf 1 pad te boren.
Als je ook op een kaart kijkt naar velden daar in de Bakken formatie dan zje je dat er een hoop parrallele bronnen liggen, dus om die reden.
Vaak word zo'n bron ook een paar keer overnieuw gefracked. Er zit dus veel meer werk aan per geproduceerde barrel. In de VS zijn lonen voor oliewerkers dan wel weer heel erg laag en de apparatuur die ze daar gebruiken is al zo oud als de weg naar rome, dat scheelt behoorlijk.
Dan heb je nog het probleem met fracken en het milieu. Maar in de VS lappen ze dat letterlijk allemaal aan hun laars. In Nederland zou dit bijvoorbeeld allemaal niet mogen.
Fracking is zoiets wat op papier heel veilig is, maar ik heb liever niet dat ze het in mijn achtertuin doen lol. Tijdens boren van een bron worden verschillende secties gescheiden dmv van cement. Als dat cement niet helemaal afdicht kan je communicatie krijgen tussen verschillende formaties in de grond en dat gebeurd maar al te vaak. In oudere gasvelden in de Noordzee hebben ze om die reden ook behoorlijk wat problemen met gasmigratie naar bovenliggende lagen.
Financiering is ook een dingtje. De meeste kleinere oliebedrijven daar hangen zwaar op financiering, dus zelfs als 16 dollar per barrel technisch mogelijk zou zijn, lukt het economisch niet. Daarom zijn er tijdens de vorige bust een hoop van die bedrijven geklapt, en de banken staan niet echt te springen om ze nog een keer geld uit te lenen.
Probleem is dat olie in die formaties niet van nature stroomt, dus naast fracking heb je ook veel meer bronnen nodig om van het zelfde stuk formatie te produceren, itt een conventionele bron.
Daarom is horizontal drilling belangrijk bij dat soort formaties, dan kan je een groter oppervlak fracken. In Europa en in offshore drilling is het meer een techniek om zo veel mogelijk wells vanaf 1 platform of vanaf 1 pad te boren.
Als je ook op een kaart kijkt naar velden daar in de Bakken formatie dan zje je dat er een hoop parrallele bronnen liggen, dus om die reden.
Vaak word zo'n bron ook een paar keer overnieuw gefracked. Er zit dus veel meer werk aan per geproduceerde barrel. In de VS zijn lonen voor oliewerkers dan wel weer heel erg laag en de apparatuur die ze daar gebruiken is al zo oud als de weg naar rome, dat scheelt behoorlijk.
Dan heb je nog het probleem met fracken en het milieu. Maar in de VS lappen ze dat letterlijk allemaal aan hun laars. In Nederland zou dit bijvoorbeeld allemaal niet mogen.
Fracking is zoiets wat op papier heel veilig is, maar ik heb liever niet dat ze het in mijn achtertuin doen lol. Tijdens boren van een bron worden verschillende secties gescheiden dmv van cement. Als dat cement niet helemaal afdicht kan je communicatie krijgen tussen verschillende formaties in de grond en dat gebeurd maar al te vaak. In oudere gasvelden in de Noordzee hebben ze om die reden ook behoorlijk wat problemen met gasmigratie naar bovenliggende lagen.
Financiering is ook een dingtje. De meeste kleinere oliebedrijven daar hangen zwaar op financiering, dus zelfs als 16 dollar per barrel technisch mogelijk zou zijn, lukt het economisch niet. Daarom zijn er tijdens de vorige bust een hoop van die bedrijven geklapt, en de banken staan niet echt te springen om ze nog een keer geld uit te lenen.
-
SlowCo schreef: 14 mar 2022, 13:44 Voor ons is veel belangrijker hoeveel gas er onder Nederland zit.
En tegen de huidige prijzen kunnen we iedereen, die getroffen is en wordt door aardbevingen, ruimschoots compenseren.
Zelfs de Groningers in het gebied zelf zijn voorstander volgens de laatste peiling.
Dus de kraan vanuit Rusland dicht en in Groningen open.
-
- Auto: Dikke Bmw
Dat zou de huidige klimaatagenda in de war sturen.
-
Als zelfs die dikke klimaatkabouter Timmerfrans vindt dat landen langer de kolencentrales open mogen houden, is die klimaatagenda al lang in de war...
- Hielke
https://edition.cnn.com/2022/03/15/opin ... index.html
Analyse voormalig grote baas US leger van het militaire conflict in Oekraine, en dan met name de zwakte van het Russische leger. Door de aderen van Petraeus stroomt veel Friesch (Harlings) bloed, een natuurlijk recept voor wijsheid.
Analyse voormalig grote baas US leger van het militaire conflict in Oekraine, en dan met name de zwakte van het Russische leger. Door de aderen van Petraeus stroomt veel Friesch (Harlings) bloed, een natuurlijk recept voor wijsheid.
- RS-Ron
Dat is me ook opgevallen, veel wijze mensen die ik tegenkom hebben van oorsprong daar hun roots. Ben er alleen in Friesland geen meer tegengekomen......... jammer dat ze daar allemaal weg zijn
geintje
Gr Ron

Gr Ron
- Downforce Hans
Dat is een hele nuchtere constatering van je , Ron.RS-Ron schreef: 16 mar 2022, 11:01 Dat is me ook opgevallen, veel wijze mensen die ik tegenkom hebben van oorsprong daar hun roots. Ben er alleen in Friesland geen meer tegengekomen......... jammer dat ze daar allemaal weg zijngeintje
Gr Ron
- JP
Some say; het spreekwoord; "de beste stuurlui staan aan wal", is ontstaan in de haven van Lemmer......

- Knot
Of gewoon allemaal niet zo idioot met die CV stoken en extreem lang douchen dan kan het sowieso!SlowCo schreef: 14 mar 2022, 14:50 Zelfs de Groningers in het gebied zelf zijn voorstander volgens de laatste peiling.
Dus de kraan vanuit Rusland dicht en in Groningen open.
Laat gas maar lekker 3 euro blijven, ik stook wel minder.
-
Kweenie hoor, maar in een welvarend land in de kou zitten vind ik vrij kansloos.
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Arthur
- Auto: Nr.51
Trollen!Knot schreef: 16 mar 2022, 11:27 Of gewoon allemaal niet zo idioot met die CV stoken en extreem lang douchen dan kan het sowieso!
Laat gas maar lekker 3 euro blijven, ik stook wel minder.
-
Denkt iedereen er zo over in huize Knot?
Ik vind de energieprijzen triest en dit gaat iedereen met een modaal, of minder, inkomen flink raken.
- Knot
Zat mensen die het 21.5C stoken en een half uur met de buren staan te kletsen met de voordeur wagenwijd open.Tom schreef: 16 mar 2022, 12:21 Kweenie hoor, maar in een welvarend land in de kou zitten vind ik vrij kansloos.
Wij vinden 18.5 a 19 prima, zeker nu advies is nog zuiniger te zijn. Elke euro die ik Adolf II kan onthouden met weinig moeite zal ik niet laten.
-
Of in een Tshirt gaan zitten omdat ze liever geen vest of trui aanhebben. Hier staat ie op 17.5 en dan heb ik het gewoon warm. Als ik bij andere mensen kom waar het 19-20 graden is heb ik enkel een tshirt aan anders zweet ik me rot.
-
Dat is prima te doen natuurlijk. Maar genoeg mensen zullen met zo'n temperatuur al in de problemen komen met de huidige energieprijzen. Dat hoort niet in een welvarend land.
Je hoort nu al weer geluiden dat je maar minder moet stoken. Het lijkt tegenwoordig wel een doodzonde als je gewoon aan jezelf denkt. Snap dat het allemaal slecht voor het milieu is en anderen het nog slechter hebben, maar ik word moe van al die paniek en dat je je haast schuldig moeten voelen omdat je de auto pakt of de verwarming aan zet.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Opzich is verbruik ook niet erg maar ik denk dat veel mensen nu wel even schrikken van alle stijgingen.Tom schreef: 16 mar 2022, 15:27Dat is prima te doen natuurlijk. Maar genoeg mensen zullen met zo'n temperatuur al in de problemen komen met de huidige energieprijzen. Dat hoort niet in een welvarend land.
Je hoort nu al weer geluiden dat je maar minder moet stoken. Het lijkt tegenwoordig wel een doodzonde als je gewoon aan jezelf denkt. Snap dat het allemaal slecht voor het milieu is en anderen het nog slechter hebben, maar ik word moe van al die paniek en dat je je haast schuldig moeten voelen omdat je de auto pakt of de verwarming aan zet.
Zelf nu gedeeltelijk weer naar kantoor, direct het programma van de thermostaat aangepast zodat die kamer niet voor onnodig verbruik zorgt. Niet vanwege een schuld gevoel, maar wel vanwege alle commotie rondom prijsstijgingen.
- Knot
Als ik niet op kantoor ben zet men hem meteen van de standaard 20C naar 23C (max is +3), da's pas zonde.
-
Dat is allemaal weer het tegenovergestelde, onnodig warm of onnodig stoken.
- Bert ///M3
Wat mij opvalt vooral bij de Russsiche grondtroepen is dat ze overwegend oud materiaal hebben. Soldaten aan de kant van de Ukraine dragen overwegend een AK-74 en soms zie je een oude AKM door het beeld schuiven, en de Russen overwegend AK-74M's. Volgens mij zijn ze in Rusland 3 jaar geleden al begonnen met de invoer van het AK-12 platform, dus ze houden hun beste & best bewapende troepen uit de strijd. Technologisch zit er dus niet veel verschil in het materiaal aan beide zijden. Wat er nu loopt is meer 'cannon fodder' Zou mij niet verbazen als de Russen ook niet echt staan te springen om Kiev in te trekken, simpelweg omdat dan helemaal elk voordeel weg valt en het een bloedige strijd word. Numeriek voordeel valt grotendeels weg en aan de zijde van Ukraine zijn ze begrijpelijk veel gemotiveerder.Hielke schreef: 16 mar 2022, 10:56 https://edition.cnn.com/2022/03/15/opin ... index.html
Opvallend is trouwens ook het verschil in militaire doctrine:
Patraeus noemt 5000 slachtoffers aan de kant van Rusland rampzalig maar in Russische doctrine werkt dat niet zo. Militaire top daar kent alleen maar winnen of verliezen, aantal slachtoffers is van ondergeschikt belang en nevenschade ook.BERGEN: The Russians, clearly, they're taking significant losses, according to US officials.
PETRAEUS: Yes. It appears that they have taken more fatalities in the first two weeks of the war than the US took in 20 years in Iraq; somewhere around 5,000 or so by most accounts, which is just stunning.
-
Als Wim Hof, the iceman, in het ijswater zit en zegt dat het lekker behagelijk is, wil dat niet zeggen dat dat ook geldt voor de rest van Nederland...Knot schreef: 16 mar 2022, 15:46 Als ik niet op kantoor ben zet men hem meteen van de standaard 20C naar 23C (max is +3), da's pas zonde.
- Knot
Net of 23C de algemeen gemiddelde standaard temperatuur is.. jij zal het weten?
En als het dan in de zomer 23,1C is moet de airco weer aan, helemaal zonde van de energie en de gratis zomerwarmte.
En als het dan in de zomer 23,1C is moet de airco weer aan, helemaal zonde van de energie en de gratis zomerwarmte.
-
OnlineWJ
In huis vind ik een 20~21 toch wel fijn.
- Knot
Ik vind het in de zomer als het binnen 28 tot 30C is ook prima, gratis warmte, blote voeten, korte broek maar in de winter hoeft die warmte van mij niet als je ook gewoon een vest of trui aan kunt doen. Ieder zn ding natuurlijk maar ik besteed mn geld liever aan andere zaken en als we hierdoor nu eerder van russisch gas af kunnen helemaal top!