Porsche Boxster Spyder

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tom

Re: Porsche Boxster Spyder

Bericht door Tom » 14 mei 2010, 16:40

Haha ik heb het vaker geroepen Ferdinand :)
Probleem is dat men, als er een 'hoger' model is, de rest gelijk als minder aanziet. De "gewone" Boxster. Hoezo gewoon? Een Boxster S heeft 310pk, een top van 274km/u en doet 0-100 in 5,3 seconden. Heeft een middenmotor, weegt 1355kg en er staat Porsche op, die leveren geen half werk af. Kortom, je moet je daar overheen zetten. Een Boxster S doet qua rijden 95% van wat een Spyder kan en die laatste 5% gaat alleen iemand als Andre merken die het ding echt op de limiet kan rijden. Alleen die Spyder is exclusiever, aparter en dat zorgt voor een aantrekkingskracht. Het is alsof er vijf supermodellen voor je staan en je pikt er net diegene uit die al getrouwd is :mrgreen:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 14 mei 2010, 17:11

Bulten maken hem juist gaaf! Ferdinand, misschien dan 1 woord om je te overtuigen van de spyder:
Restwaarde.

Als je een "gewone s" koopt, kun je er net zo goed eentje uit 2006 pakken ofzo... (dat zou ik dan doen)

SteV6

Bericht door SteV6 » 14 mei 2010, 17:56

GTRene schreef:Afbeelding
Ik had nog niet goed gekeken naar foto's van een rode, maar op deze foto vind ik rood zelfs mooier dan wit :love: Setje gouden velgen eronder en klaar :wink:

Dakje zal een proefrit inderdaad moeten uitwijzen. Kan me alleen niet voorstellen dat het zoveel lawaai maakt dat je met een setje otoplastieken niet gewoon lekker comfortabel met je Spyder kan rijden ... het kan toch niet erger dan in een Lotus :nana:

Stephan

GTRene

Bericht door GTRene » 14 mei 2010, 21:13

wat je kan doen is het laatste type boxter S 2de hands kopen die scherp geprijst is...

dan ga je lekker genieten :df: en na een tijdje als de spyders meer op de markt zijn worden ze vast redelijk geprijsd aangeboden, meeste mensen kunnen niet tegen herrie en verkopen hem weer bijwijze van...dan ruil je als je nog steeds zo'n ding wil je boxter in voor een goede prijs en kost het je minder poen.
Ik zeg je als Porsche niet snel met een mooi handig dakje komt of hardtop die spyders het eerste jaar zo 20<>.30duizend zullen zakken.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 14 mei 2010, 21:35

Wie heeft er een dak nodig? Mietjes :mrgreen:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 14 mei 2010, 21:46

GTRene schreef:wat je kan doen is het laatste type boxter S 2de hands kopen die scherp geprijst is...

dan ga je lekker genieten :df: en na een tijdje als de spyders meer op de markt zijn worden ze vast redelijk geprijsd aangeboden, meeste mensen kunnen niet tegen herrie en verkopen hem weer bijwijze van...dan ruil je als je nog steeds zo'n ding wil je boxter in voor een goede prijs en kost het je minder poen.
Ik zeg je als Porsche niet snel met een mooi handig dakje komt of hardtop die spyders het eerste jaar zo 20<>.30duizend zullen zakken.
Spyder is een speciaal model, dat houdt juist z'n waarde lijkt me (356 speedster vs 356 cabrio, 911 speedster vs 911 cabrio, etc). Maargoed de tijd zal het moeten uitwijzen....

Tim N

Bericht door Tim N » 14 mei 2010, 23:35

Ben ik geheel met je eens Tom.
Spyder is en blijft de auto die wat restwaarde beter in de liefhebbers markt zal liggen dan een "normale" dik aangeklede Boxter.

SteV6

Bericht door SteV6 » 14 mei 2010, 23:45

Tim N schreef:Ben ik geheel met je eens Tom.
Spyder is en blijft de auto die wat restwaarde beter in de liefhebbers markt zal liggen dan een "normale" dik aangeklede Boxter.
Toch zie je volgens mij vaak dat dat pas opgaat na een aantal jaren. De eerste 2 tot 3 jaar schrijven ze net zo hard, zo niet harder af dan een "normaal" model om daarna op een bepaald prijspeil te stabiliseren en er dan vele jaren blijven hangen voordat ze echt zeldzaam worden en weer in prijs gaan stijgen.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 15 mei 2010, 08:52

Ik zou ook voor een Boxster S gaan. Zo'n doekje belet je om 'even vlot een stukkie open te rijden'. Ik wordt zelf in mijn auto bv. gek van open rijden op de snelweg (even is wel te doen maar rijdt een stuk van anderhalf uur), maar het stuk naar de snelweg toe rijd ik dan wel even open. Laatste parking voor de snelweg er even af, 3 seconden later is het dak dicht en weer verder. Als zo'n pitstop enkele minuten duurt zou ik denken 'laat maar zitten'. Zelfde met een dreigende bui of dak eraf willen doen in de file. Moet gewoon veel sneller dan enkele minuten zijn.

My 2 cents.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 15 mei 2010, 09:37

Hans R schreef:Wie heeft er een dak nodig? Mietjes :mrgreen:

Pfffff onder de twintig graden kom jij ook je golf niet uit.....poser :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mei 2010, 11:18

:mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 15 mei 2010, 12:06

SteV6 schreef:
Tim N schreef:Ben ik geheel met je eens Tom.
Toch zie je volgens mij vaak dat dat pas opgaat na een aantal jaren. De eerste 2 tot 3 jaar schrijven ze net zo hard, zo niet harder af dan een "normaal" model om daarna op een bepaald prijspeil te stabiliseren en er dan vele jaren blijven hangen voordat ze echt zeldzaam worden en weer in prijs gaan stijgen.
Dat denk ik ook. Spyder zal voor veel mensen ook te onhandig zijn waardoor de markt die zoiets wil kopen een stuk kleiner is. Je ziet zelfs Ferdinand nu twijfelen. Na een aantal jaar als ze bereikbaar zijn voor een grotere groep mensen zal de prijs wellicht stijgen tov de Boxster.

RVV

Bericht door RVV » 15 mei 2010, 12:18

Nou noem mij dan maar gekke Henkie dan, maar ik schreef ergens in het begin al dat zo'n spyder voor Ferdi geen meerwaarde zou bieden.

Rico schreef:Geen idee hoe de Porsche 2009 rijd tov een M5, ik weet wel zeker dat een Porsche Boxster veel strakker stuurt en rijd dan een M5. Maar dit zijn natuurlijk compleet onvergelijkbare auto's. Wel vergelijkbaar zijn natuurlijk de gewone Boxster en de Spyder. Wat een rescencent daar over schrijft vind ik zelf minder boeiend omdat dat slehts zijn mening is. Op basis van zo'n mening zou mijn keuze voor een Spyder nooit gemaakt worden. Ik wil wel aannemen dat een gewone Boxster al vreselijk goed stuurt en rijd (dat was ook niet mijn discussiepunt). En dan vraag ik me af wat de meerwaarde is van die spyder. Het standaard onderstel van de Boxster is toch wel even andere koek als een M pannekoek onderstelletje voor een 1 serie coupe. Laat ik het zo zeggen.. als je hooguit 80% van het standaardonderstel van de Boxster zal benutten in de dagelijkse praktijk.. waarom dan de spyder nodig ? Dan blijven toch alleen de looks over ? 2 bulten en een pup tentje ?

Ik wil niet negatief overkomen ofzo.. natuurlijk is die spyder emotie en alles er om heen.. alleen wat ik zie.. gewoon vanuit de praktische kant.. vooral inleveren op het dagelijkse gebruiksgemak tov de Boxster. 1 ding vroeg ik me nog af. Je schrijft dat je de auto er puur voor de pret bij koopt.. maar je gaat hem ook zakelijk kopen (ivm BTW teruggave) hoe ga je dit in de praktijk combineren ? Of ben je van plan om de volle mep fiscale bijtelling te pakken ?

FerdiACS1 schreef:
Denk dat je met deze samenvatting er volledig naast zit Rico. BMW met haar PP goodies, die kunnen per direct naar de afvalbak. Mijn M-onderstel was een lachertje. Schnitzer heeft - met een paar goede details - mijn 135i veranderd in een strak sturende auto. Zo is dat ook met Porsche. Denk dat de details - afgezien van het uiterlijk, maar dat is smaak - voor deze Porsche het verschil nu juist wel maken. Hoe vond jij dat de Boster S 2009 reed tov. van je M5 bijvoorbeeld? Als je de Boxter s 2009 gereden hebt, en de rescencent zegt dat deze Spyder daar nog een flinke schep bovenop doet, krijg je wel een goed beeld over het karakter van de Spyder. Herken jij wat de tester hierboven zegt?
Ik heb bijv. ook een 911 S gereden. Super auto, daarover geen enkele discussie. Maar toen ik in de Boxter S stapte, beviel mij die middenmotor wel heeeeel erg, ookal gaat een 911S veel harder. Het makkelijke rijden van deze auto's (Boster, Cayman) is indrukwekkend. Ik verwacht een groot stuurfeest met deze Spyder, op een manier die mij bevalt. Bovendien, vind ik deze Porsche prachtig. Aan de ene kant de simpelheid, en aan de andere kant het ultieme imago dat Porsche gewoon heeft.
Nee Rico, volgens mij is het een super sturend hok, waar je je vingers bij aflikt.
Als ik ballen heb, bestel ik 'm zonder airco en radio.... Ik weet niet of ik ballen heb, aan welke van mijn vriendinnen zal ik dat eens vragen.. maar dat terzijde.

Tom

Bericht door Tom » 15 mei 2010, 15:49

Maar dat is natuurlijk hetzelfde bij de E46 M3 en de E46 M3 CS die jij hebt gehad. Ander setje velgen, wat alcantara op het stuur en een M mode met iets directer stuurgedrag/snellere schakeltijden.
Dat waren ook marginale verschillen (en zag je er in principe niet eens vanaf) maar het maakt de liefhebber wel hebberig, maar dat is misschien meer de exclusiviteit ervan... het is net even specialer (en daar gaat Porsche bij de Spyder wat verder mee, verschillen zijn groter met die twee bulten, stoelen, aangepast dashboard, lager gewicht, geen deurgrepen enz., maargoed is ook een hogere meerprijs).

Sperdy

Bericht door Sperdy » 15 mei 2010, 22:37

Het is dus wel emotie Tom, zoals MacBoy inderdaad zegt, want rationeel is er - en dat weet ik natuurlijk allang - geen echte meerwaarde van de Spyder tov. de Boxster S in mijn situatie (en dat geldt voor 95% van ons soort rijders overigens..). Dan doel ik op de betere rij-eigenschappen van de Spyder tov. de Boxster.

Desalniettemin ben ik nog steeds in dubio. Mijn gevoel zegt nog steeds de Spyder! Maar mijn gevoel - met een beetje verstand er bij - zegt de Boxster S. Wat ik zeker ga doen is een proefrit maken in een Spyder, om te kijken 'hoe erg' het dakje klappert. Irritatie daaromtrent is zo ontzettend subjectief. Dus moet ik dat meemaken. Wat de ene 'een storend klaperend geluid' vindt, vindt de ander nog prima te doen ...
Alhoewel ik de auto natuurlijk vooral 'open' ga rijden, weet ik zeker dat ik ook dicht ga rijden en gewoon 120km/u op de snelweg, als kruissnelheid. Eens kijken hoe dat gaat. Als ik 'dat klapperen' acceptabel vind en die bulten vind ik toch ok, wordt het zeker een Spyder. En dan koop ik dus inderdaad een Spyder om emotionele redenen, gewoon omdat het een vette special is ... :D

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 15 mei 2010, 22:44

Altijd je gevoel volgen Ferdinand!

Tom

Bericht door Tom » 16 mei 2010, 01:42

Dat bedoel ik Ferdinand, emotie. Net zoals Rico ook de meerwaarde van het CS pakket zag (was ook samenloop van omstandigheden, ex-Andre e.d.). Maar het maakt de auto net wat specialer, terwijl een E46 M3 zonder dat pakket ook geweldig is.

Over dat dakje, inderdaad mee proefrijden. Het scheelt dat het een tweede auto is. Als dagelijkse auto is het leuk, maar soms wil je niet open rijden. Ik ben iemand die relatief vaak het dak open heeft, zomer en winter. Maar nu de Z4 mijn enige auto is doe ik het minder snel. Soms omdat je toch alleen snelweg pakt (omdat je van A naar B wilt binnen een bepaalde tijd, en dus niet binnendoor kan rijden), op de snelweg open rijden is weinig aan imho. Soms omdat je gewoon koppijn hebt enzovoort. Toen ik nog de S2000 had naast een dagelijkse auto reed ik wel 95% van de tijd open.. maar dan pakte ik die auto als ik de zin in had, dat scheelt een hoop.
Toevallig heb ik nu last van windgeruis. Tijdje terug was het raammechanisme kapot gegaan. Hebben ze gemaakt alleen is het raam niet goed afgesteld, binnenkort even mee terug. Zit dus een minimale kier in wat (vooral op de snelweg) zorgt voor een hoop geruis. Zijn dan weer momenten waarbij ik denk dat het maar goed is dat ik geen Lotus als dagelijkse auto heb :)

RVV

Bericht door RVV » 16 mei 2010, 10:02

Tom schreef:Dat bedoel ik Ferdinand, emotie. Net zoals Rico ook de meerwaarde van het CS pakket zag (was ook samenloop van omstandigheden, ex-Andre e.d.). Maar het maakt de auto net wat specialer, terwijl een E46 M3 zonder dat pakket ook geweldig is.
Snap wat je bedoelt, maar toch klopt het niet helemaal. Het CS pakket had zeker een meerwaarde, alleen ging het CS pakket niet ten koste van het relatieve comfort en gebruiksgemak.

Om die laatste 2 redenen heb ik ook nooit een CSL willen kopen, hoe gaaf en mooi ik een CSL ook vind. Heeft natuurlijk ook alles te maken met de multi inzetbaarheid die ik van auto verwacht, een Boxster of andere 2 zitter is voor mij voorlopig de komende jaren geen optie met 3 kids.

Wat is nu het exacte prijsverschil tussen de gewone Boxster en een Spyder met ongeveer hetzelfde uitrustingsniveau?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 16 mei 2010, 10:19

+/- 8 tot 10k.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 mei 2010, 10:43

FerdiACS1 schreef:+/- 8 tot 10k.
ow, dat valt wel mee als het zeg zo'n 10du meer is...opzich zou het dan wel waard zijn ware het niet dat onhandige en onpraktische dakje.
zolang ze daar niet wat voor hebben zou ik hem als nieuwe auto laten staan...denk niet alleen aan hoosbuien, maar ook aan parkeren ergens...dan blijft ie of open en zit je niet lekker...of weer klooien met dat onhandige dakje...en een hoosbui wil je niet met een mooi interieur, en ook geen dief die makkelijk kan toeslaan omdat het te veel werk was dat dakje dicht te doen...tis geen 340R waar toch geen echte bagage vakken inzitten zeg maar of een Caterdrama :wink: just kidding

dus kort omvat die 10du extra ist wel waard ware het niet om dat prutsdak wat niet alleen tijd kost maar vooral herrie maakt en je niet hrd mee kan...zolang ze nog geen alternatief hebben zou het voor mij geen optie zijn.

Macboy

Bericht door Macboy » 16 mei 2010, 13:17

Rico schreef:Nou noem mij dan maar gekke Henkie dan, maar ik schreef ergens in het begin al dat zo'n spyder voor Ferdi geen meerwaarde zou bieden.
Rico met alle respect, maar jij liet weten dat de Spyder geen meerwaarde had t.o.v. de Boxster hetgeen natuurlijk complete onzin is. De Spyder heeft juist ontzettend veel meerwaarde.

Voor Ferdi speelt nu echter een rol dat hij zegt de bulten eigenlijk niet mooi te vinden en het feit of het met dat dakje allemaal in de praktijk wel te doen is.

Dat zijn hele andere overwegingen dan die jij hebt genoemd.

Ron4S

Bericht door Ron4S » 16 mei 2010, 13:58

@Ferdi; mijn VERSTAND zei me destijds een 997 te kopen en al vlak na de aankoop begon ik mezelf voortdurend te vertellen wat een geweldige auto die 997 wel niet was (omdat er dus iets anders ontbrak voor mij...)......1 jaar later bestel ik 100% op EMOTIE een Spyder, ik zag de plaatjes en bam was meteen verkocht. Zo moet het volgens mij zijn bij iedereen die dit soort speelgoed in de garage zet. Het lawaai van de kap zal me een biet zijn, de meerwaarde van het unieke Spyder ontwerp en de oplage van naar verwachting nog geen 2000 auto's wereldwijd geeft je echt het gevoel in iets speciaals te gaan rijden...

Of het dak voor jou meer met emotie of verstand te maken heeft, kan alleen een proefrit voor jou duidelijk maken. En als het dak voor jou daarna een issue zou blijven dan zou ik in jouw schoenen en geen spyder en geen boxster s kopen want dan zou je bij beide iets (blijven) missen. Jij bent overduidelijk gek op die Spyder imo!!

GTRene

Bericht door GTRene » 16 mei 2010, 14:13

ik neem toch aan dat of porsche of een tuner binnenkort met een "beter" dak/dakje komt...ben benieuwd, de auto is natuurlijk leuk verder :thumbup:

JP

Bericht door JP » 16 mei 2010, 14:16

GTRene schreef:ik neem toch aan dat of porsche of een tuner binnenkort met een "beter" dak/dakje komt...ben benieuwd, de auto is natuurlijk leuk verder :thumbup:
Is ook wel een klein beetje heiligschennis, imho.
Je gaat je nieuwe vriendin toch ook niet meteen grotere borsten aanpraten (slecht voorbeeld :bag: )

Tom

Bericht door Tom » 16 mei 2010, 14:17

JP schreef: Je gaat je nieuwe vriendin toch ook niet meteen grotere borsten aanpraten (slecht voorbeeld :bag: )
Dan ken jij GTRene nog niet :mrgreen:

Plaats reactie