Aernoudt schreef:Andre schreef:...
Als de gts het gewicht van ca. 1400 kg had, waren de tijden heel anders geweest. Ik snap ook niet waarom men dat zelf niet inziet bij ///M. Nu gaat de auto de boeken in als te duur, ringtijd niet overtuigend, te zwaar en de csl was beter. ....
Lichter was ook leuker geweest; dat laatste (beter) is maar hoe je het bekijkt: dat neemt namelijk niet weg dat de e92 M3 sneller is dan een e46 CSL op de Ring (en ook op andere tracks, zoals de befaamde baan in Spanje

).
Dat BMW er voor de echt serieuze zaken nu een transaxle van gemaakt heeft is niet zo vreemd (betere gewichtsverdeling), en wellicht (dat hoop ik) een signaal dat BMW wellicht in de toekomst daar meer mee gaat doen ook voor straatgebruk (a la de Alfa 75

). Zou ik fantastisch vinden omdat het een geweldig concept is voor heerlijk rijplezier.
(de GTS heeft een automaat; bij Porsche hebben ze (naar hun zeggen) voor de GT2 en de RS juist voor een handbak gekozen ivm het gewicht... (persoonlijk vind ik een (semi) automaat zo wie zo een deel van de lol wegnemen van het pure rijders genieten, maar dat terzijde)
Ik weet dat nog zo net niet, E92 M3 sneller als een E46 CSL. Die CSL reed op Hockenheim volgens mij in de 1:13 terwijl een E92 M3 ergens in de 1:15 reed, en een standaard E46 M3 in de 1:16/1:17.
GTS zal op bijvoorbeeld Hockenheim misschien gelijk komen met de CSL maar ik verwacht niet dat hij heel veel sneller is. Verschil E92 M3 <> E92 M3 GTS lijkt na de eerste tests veel kleiner als E46 M3 <> E46 M3 CSL.
Tenzij je met E92 M3 vs CSL al van de GTS uitging.
Die vergelijk met de ALMS GTR vind ik niet helemaal opgaan als je kijkt wat daar wel niet aan gesleuteld is, die deelt de vorm van de body met een M3 en misschien in de basis het motorblok, maar verder ook niet. Niet alleen transaxle, maar ook dubbele A armen voor en qua aerodynamische ontwikkeling is hij van een totaal andere orde als zijn voorganger, de E46 GTR.
Kijk je naar het gewicht van een E46 koets en een E92 koets dan denk ik dat er veel meer mogelijk geweest was maar het ligt er maar net aan wat de doelstelling is. Als BMW bijvoorbeeld op de USA markt mikt dan zitten ze misschien niet op een superlichte versie te wachten. BMW heeft het in 1995 op de USA markt geprobeerd door 125 E36 CSL's te bouwen zonder radio en AC. Die stonden bij de dealers weg te stoffen, en waren alleen verkoopbaar nadat er dingen als AC achteraf ingebouwd waren.