Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Marius

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Marius » 27 jul 2016, 11:04

Macboy schreef:
Marius schreef:Vwb het argument, dat er geen geprepareerde autos meer tijdens TF moeten rijden; dit ongeluk met de civic was juist een ongeluk met een auto die geen rolkooi had. Just sayin.
Dat volg ik niet helemaal. Wat heeft de Civic te maken met het feit dat de meeste rijders de Ring tegenwoordig niet meer als touristenfahrt zien maar als trackday en hun rijstijl daarop ook (negatief) aanpassen ? Dat is immers de discussie die hier gevoerd wordt. Hoe dat ongeluk met die Civic is gebeurd weten we niet eens. Het was enkel een aanleiding om een aantal onderwerpen weer eens bespreekbaar te maken.

Maar het gaat mij dus om een groep rijders die time attack doen op de Ring en gaan toeteren en knipperen als je niet tijdig aan de kant gaat. Die gasten moeten als eerste opdonderen met dat agressieve gedrag.

Of de organisatie moet gewoon de zondag opsplitsen in trackday rijders en echte toerist rijders. Bijvoorbeeld in bloktijden van 2 uur. Ik denk dat er op zich mogelijkheden genoeg moeten zijn. Vrees alleen dat het verdienmodel natuurlijk vooral gestoeld is op de eerste groep rijders. En terecht natuurlijk, want het blijft business.
Volgens mij is deze discussie weer aangezwengeld door het ongeluk met de civic. Daarbij komen oa argumenten naar voren over geprepareerde auto's. Terwijl juist de civic geen geprepareerde auto is/was.
Sterker nog, als je ze in een filmpje voorbij ziet rijden door Aremberg, dan rijden ze nog hartstikke rustig ook.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 jul 2016, 11:19

Marius schreef:
Macboy schreef:
Marius schreef:Vwb het argument, dat er geen geprepareerde autos meer tijdens TF moeten rijden; dit ongeluk met de civic was juist een ongeluk met een auto die geen rolkooi had. Just sayin.
Dat volg ik niet helemaal. Wat heeft de Civic te maken met het feit dat de meeste rijders de Ring tegenwoordig niet meer als touristenfahrt zien maar als trackday en hun rijstijl daarop ook (negatief) aanpassen ? Dat is immers de discussie die hier gevoerd wordt. Hoe dat ongeluk met die Civic is gebeurd weten we niet eens. Het was enkel een aanleiding om een aantal onderwerpen weer eens bespreekbaar te maken.

Maar het gaat mij dus om een groep rijders die time attack doen op de Ring en gaan toeteren en knipperen als je niet tijdig aan de kant gaat. Die gasten moeten als eerste opdonderen met dat agressieve gedrag.

Of de organisatie moet gewoon de zondag opsplitsen in trackday rijders en echte toerist rijders. Bijvoorbeeld in bloktijden van 2 uur. Ik denk dat er op zich mogelijkheden genoeg moeten zijn. Vrees alleen dat het verdienmodel natuurlijk vooral gestoeld is op de eerste groep rijders. En terecht natuurlijk, want het blijft business.
Volgens mij is deze discussie weer aangezwengeld door het ongeluk met de civic. Daarbij komen oa argumenten naar voren over geprepareerde auto's. Terwijl juist de civic geen geprepareerde auto is/was.
Sterker nog, als je ze in een filmpje voorbij ziet rijden door Aremberg, dan rijden ze nog hartstikke rustig ook.
+1.

Het is me een raadsel waarom naar aanleiding van dat verschrikkelijke ongeluk nu om een verbod op geprepareerde auto's wordt gevraagd.

Ik heb die Civic ook in een filmpje voorbij zien komen. Er werd keurig gereden. Durf er heel wat onder te verwedden dat het ongeluk een gevolg van een schrikreactie op de geparkeerde auto van de Streckensicherung is geweest. Dat in combinatie met de afwezigheid van een vlagger daarvoor, en het notoire overstuurgedrag van die Honda's.

Marius

Bericht door Marius » 27 jul 2016, 11:43

Hielke schreef:Ik heb die Civic ook in een filmpje voorbij zien komen. Er werd keurig gereden. Durf er heel wat onder te verwedden dat het ongeluk een gevolg van een schrikreactie op de geparkeerde auto van de Streckensicherung is geweest. Dat in combinatie met de afwezigheid van een vlagger daarvoor, en het notoire overstuurgedrag van die Honda's.
Mee eens. Zeker ook nog eens icm twee verschillende asfaltsoorten daar, met een venijnige overgang.

Marius

Bericht door Marius » 27 jul 2016, 11:48

Wat wellicht nog een heel andere wending kan gaan geven aan het hele verhaal is nu, of de stresi/Nurburgring GmbH iets verweten kan worden. Als er wellicht uit de beelden blijkt dat er slecht gewaarschuwd is en bv de stresi auto op een gevaarlijke plek stond. Dat icm een verwijt over slecht gelegd asfalt zou nabestaanden wellicht nog kunnen triggeren de tegenwoordig private partij die de Nurburgring is verantwoordelijk te stellen.
Zou ik belachelijk vinden maar het kan raar gaan in deze wereld.

allen

Bericht door allen » 27 jul 2016, 11:58

Als de duidelijk is gebleken dat ze nalatig zijn geweest en de slachtoffers mogelijk om deze reden om het leven zijn gekomen is daar toch niets belachelijks aan?

Marius

Bericht door Marius » 27 jul 2016, 12:05

Het is een grijs gebied. Stel je gaat juist naar de nurburgring omdat je dol bent op de afwisseling in grip, (onoverzichtelijke) verschillende typen bochten, wat het rijden daarop interessant voor je maakt. Vervolgens beleef je een ongeluk, en ga je juist voor die eigenschappen de partij die je dat product aanbiedt en waarvan jij het heel bewust afneemt aansprakelijk stellen....

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jul 2016, 12:15

geprepareerde auto's, die civic was het dan niet,
wat voor auto stond er eigenlijk stil, waardoor die situatie kwam? was die bv geprepareerd oid?
magoed dat hoeft ook niks te zeggen, je loopt gewoon risico's maar die loop je ook op de gewone weg.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 jul 2016, 12:29

allen schreef:Als de duidelijk is gebleken dat ze nalatig zijn geweest en de slachtoffers mogelijk om deze reden om het leven zijn gekomen is daar toch niets belachelijks aan?
Is inderdaad niks belachelijks aan. Als ik daar zou rijden en ik ga er in die passage op hoge snelheid af, dan verwacht ik een aantal vervelende tikken tegen vangrails die zo goed en kwaad als ze kunnen de impact milderen. Ik hoef niet te verwachten dat ik zijdelings op de achterkant van een grote auto van de Nürburgring GmbH m'n leven laat.

Professionals horen te weten dat een geparkeerde auto op die plaats om een sterk gereduceerd tempo middels vlaggen en/of lampen vraagt. Een kind kan dat zelfs bedenken. Dit gezegd hebbende moeten we natuurlijk nog maar zien of we de werkelijke oorzaak boven krijgen. Maar als er een werkende GoPro in die Civic heeft gezeten dan lijkt het me kinderspel. En als blijkt dat de Streckensicherung niks 'gesichert' heeft, dan zouden ze van mij een claim van hier tot Tokio aan de broek krijgen. Dat klinkt misschien sneu, maar de GmbH is er zelf ook als de kippen bij om schades te claimen. Alleen zo kun je blijkbaar veranderingen in het werk stellen.

allen

Bericht door allen » 27 jul 2016, 12:42

Exact dat dus.

Marius

Bericht door Marius » 27 jul 2016, 12:51

Ik kan die redenering volgen. Het wordt natuurlijk een zeer interessante discussie. Alleen al omdat bij het betreden van de ring je wordt geinformeerd dat er de gewone wegenverkeerswet geldt. En die schrijft voor dat je als bestuurder je tempo aanpast om te kunnen anticiperen op onverwachte, onoverzichtelijke situaties. Het feit dat de auto geslipt is onderschrijft al meteen duidelijk dat de bestuurder dat niet gedaan heeft.
Maw, er zitten dus altijd twee kanten aan het verhaal, en het is niet zwart-wit. Helemaal niet als nog uit de video zal blijken dat eerder reeds gewaarschuwd is met een gele lamp, zoals ik hier en daar opgevangen heb. Dan kan je nog gaan discusseren of die lamp niet tever van de plaatst van het ongeval afstaat, maar minder ingewikkeld wordt de discussie er dan in ieder geval niet op.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 27 jul 2016, 13:07

Macboy schreef:
Dat volg ik niet helemaal. Wat heeft de Civic te maken met het feit dat de meeste rijders de Ring tegenwoordig niet meer als touristenfahrt zien maar als trackday en hun rijstijl daarop ook (negatief) aanpassen ? Dat is immers de discussie die hier gevoerd wordt....
*ding ding ding* we have a winner.

Dat is het dus. JUIST geen auto's met rolkooi. Dus normale auto tijdens TF, die niet gaan time attacken met hun zwaar geprepareerde wagen die zo met GT1 kampioenschap mee kan doen. Met zo'n wagen ga je ook niet kalm en op 'normaal snel' tempo rijden. Nee dan is het per definitie jagen. En dié wil je juist niét tijdens TF op de baan hebben.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 jul 2016, 13:25

Op De Ring zal er altijd gejaagd worden. Ongeacht de semantiek. De Ring lijkt op een circuit, er wordt over gesproken als zijnde een circuit, er worden lijnen gereden als op een circuit, er liggen naast de baan zandbakken, curbs en vangrails zoals op een circuit. Kortom, het is een circuit. Ook als je er 1000 keer de hypocriete dooddoener 'Touristenfahrt' overheen gooit.

Iedereen kan er op een circuit af gaan. Slechts zeer sporadisch krijg je na zo'n éénzijdige schuiver met ernstig persoonlijk letsel of fataliteiten te maken.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 27 jul 2016, 13:44

MParallel schreef:
*ding ding ding* we have a winner.

Dat is het dus. JUIST geen auto's met rolkooi. Dus normale auto tijdens TF, die niet gaan time attacken met hun zwaar geprepareerde wagen die zo met GT1 kampioenschap mee kan doen. Met zo'n wagen ga je ook niet kalm en op 'normaal snel' tempo rijden. Nee dan is het per definitie jagen. En dié wil je juist niét tijdens TF op de baan hebben.
Lekker kortzichtig weer. Gt3 rs'en dan ook maar verbieden. R26r ook niet meer laten rijden.
Vroeger was alles beter toen er nog geen Engelsen reden etc.

Volgens mij vind macboy z'n ex 106 ook prachtig maar is inmiddels geprepareerd dus die ook maar niet meer toelaten?

Volgens mij zie je hier vaak genoeg verhaaltjes voorbij komen dat mensen op een heerlijk rustige baan een rondje hebben gedaan.
In mijn optiek blijft het een circuit met alle risicos ervan, dat het verkocht word als tolweg, tsja. Ik ken geen andere tolwegen die worden uitgesloten door verzekeringspolissen.

Overigens ben je bij 130+ altijd medeschuldig, weet niet of dat voor de civic ook van toepassing is?

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 27 jul 2016, 13:52

^^

Jup. Maar meestal is 1 dode some voldoende om de hele boel om te gooien.

Zo zijn bij mij hier twee kruispunten na 1 dodelijk ongeluk in 100 jaar, totaal op de schop gegaan en gaan de lichten nu voor auto's en fietsers apart op groen. Wat de nodige wachttijd tot gevolg heeft.

In die zin zijn ze bij de ring nog vrij mild met maatregelen.

Maar ja gebeurd het tijdens een race, zoals vorig jaar die auto die Flugplatz iets te letterlijk nam....en meteen extra rijen hekken, hellingshoek aangepast, etc, etc.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 27 jul 2016, 14:02

Dit vind ik een niet te vergelijken ongeval.
Als autos opstijgen is er iets mis natuurlijk, met gevolgen voor eventuele toeschouwers. Als je de baan opgaat neem je een zeker risico. Als toeschouwer moet je veilig kunnen staan, ongeacht wat er op de baan mis gaat.

Kruisingen heb je niet op de ring en die worden ook wel aangepast/gemoderniseerd zonder dodelijke ongelukken.

Uiteraard ben ik voor meer veiligheid, maar dat bereik je niet door beperkingen op te leggen. Nou ja, misschien wel, maar ze worden of overtreden of ze blijven weg en het gaat al zo goed met de nurburgring...

Marius

Bericht door Marius » 27 jul 2016, 14:28

Ik denk dat zo langzamerhand in dit topic alle argumenten en meningen (wat niet altijd argumenten zijn) wel voorbij gekomen zijn. Het wordt nu afwachten op een officieel verslag van het ongeluk (als dat er al in alle openheid zal komen) om verdere conclusies te kunnen trekken.

Zed240

Bericht door Zed240 » 27 jul 2016, 14:32

Ik neem aan dat de stresi zich aan bepaalde (veiligheids)voorschriften moeten houden. Indien er beelden van het ongeluk zijn kan bekeken worden of ze dat ook daadwerkelijk hebben gedaan, of dat het ongeluk verwijtbaar aan de stresi is - bijvoorbeeld omdat ze niet hebben gevlagd o.i.d..

De discussie om geprepareerde auto's niet meer toe te laten slaat naar mijn inziens ook nergens op. Het ongeluk is niet veroorzaakt door een geprepareerde auto, het ongeluk is niet verergert door een geprepareerde auto, er was vermoedelijk niet eens een geprepareerde auto bij betrokken! Indien het een geprepareerde auto had betroffen, hadden de inzittenden het wellicht zelfs overleefd.

Naar mijn idee zorgen de Ringers met geprepareerde auto's niet voor onveilige situaties, maar juist de mensen die totaal onvoorbereid en voor het eerst de baan op gaan. Het liefst met een zooi passagiers, om ff te laten zien hoe goed het gaat en hoe stoer de bestuurder is. Vervolgens bij AF met 100 rechtdoor over het gras en zonder te kijken weer de baan op rijden.

Voetnoot: Ik wil niet generaliseren en praat hier zeker niet over allen die met een ongeprepareerde auto de baan op gaan. Ik heb het over de groep die waarschijnlijk kleiner is dan 1% van de totale groep. De mensen die wekelijks tal van crashcompilaties vullen, door met onverminderde snelheid AF, Brünnchen en andere bochten te pakken. Dat zijn negen van de tien keer de onervaren dagjesmensen die zichzelf fors overschatten.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 27 jul 2016, 14:44

Inderdaad. Verhaal van geprepareerde wagens slaat nergens op. Een kleine greep auto's zonder kooi die je veel ziet op de Ring: GT3's zonder kooi, M3's, GT4's, Megane RS, noem ik er maar een paar, maar pak je misschien al wel 30% van de rijders. Deze knallen behoorlijk hard door over de Ring.

Het valt mij juist op dat je steeds meer dure auto's ziet. Het wordt juist een soort van "miljonairsfair". Het niveau op de baan vind ik over het algemeen ook erg hoog. Als je op Zandvoort rijdt, rij je met meer mafkezen die niet aan de kant gaan.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 27 jul 2016, 14:53

StefanW schreef:Als je op Zandvoort rijdt, rij je met meer mafkezen die niet aan de kant gaan.
Aan de kant gaan? Het is geen TF.
Het is aan de snellere rijder om er voorbij te komen.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 27 jul 2016, 15:28

Auto met meer vermogen bedoel je. Op Assen en Zandvoort al meegemaakt dat je in bochten sneller bent, maar op rechte stukken te weinig vermogen hebt om er langs te komen. Ik zou dan ff gas minderen, omdat ik zie dat die achter mij sneller is. Snellere rijder zit dan in de langzamere auto.

Snipe

Bericht door Snipe » 27 jul 2016, 16:57

Eric Z schreef:Als autos opstijgen is er iets mis natuurlijk, met gevolgen voor eventuele toeschouwers.
Als één auto ineens opstijgt op een circuit dat er al sinds 1927 ligt, dan kun je dat natuurlijk niet het circuit kwalijk nemen. Dan is er gewoon een auto gebouwd die ongeschikt is voor het circuit waar hij op racet.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 27 jul 2016, 18:06

Daar heb je wel een punt, maar dan nog prima dat er extra hekken geplaats worden toch. Veiliger voor publiek.
Aanpassingen aan de baan valt over te twisten, maar daar is vast al meer veranderd sinds 1927. Als je ziet hoe snel de ontwikkelingen gaan op technisch gebied voor wat er over heen gaat, dan ontwikkeld een circuit zich maar heel langzaam.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 jul 2016, 18:46

En ik denk dat in de 90 jaar sinds de opening de auto's ook wat sneller zijn geworden.

Snipe

Bericht door Snipe » 27 jul 2016, 19:35

Eric Z schreef:Daar heb je wel een punt, maar dan nog prima dat er extra hekken geplaats worden toch. Veiliger voor publiek.
Aanpassingen aan de baan valt over te twisten, maar daar is vast al meer veranderd sinds 1927. Als je ziet hoe snel de ontwikkelingen gaan op technisch gebied voor wat er over heen gaat, dan ontwikkeld een circuit zich maar heel langzaam.
Die hekken zijn prima, maar ik vind het onzinnig om fabrikanten die niet capabel zijn om een auto te bouwen tegemoet te komen. Ze willen racen op de Nürburgring omdat het de Nürburgring is, kom dan ook met een auto die er geschikt voor is.

Oh, en Hielke: ze hebben in die 90 jaar ook betere remmen gekregen. Ze kunnen dus zo langzaam als ze maar willen over zo'n heuvel.

vester86

Bericht door vester86 » 30 jul 2016, 00:29

gisteren voor het eerst een ronde (mee) gereden op de NS. wilde al heel lang, maar niet op de motor (en ik ben daar altijd op de motor). gister met een vriend van me die kant op gegaan en een rondje gereden.

Afbeelding
Afbeelding

gaaf, maar niet bijster spectaculair, aangezienvan dat de remmen bij aremberg het al voor gezien hielden... remdruk compleet weg, bocht net gehaald maar de rest van de ronde (nog) rustiger aan gedaan... iets met standaard remmen.....

daarvoor en daarna vooral nog wat foto's geschoten op de bekende plekken. laat vooral weten als die foto's hier niet op de goeie plek staan :)

binnenkort wil ik nog met de Z4 de ring op, eerst even wat (achterstallig) preventief onderhoud aanpakken. zal wel september worden voor dat dat ervan komt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie