Toevallig vanmorgen ook gemerkt. -4,5 dus de range was ineens doormidden leek het. Dan toch maar even bij Fastned langs. Was de enige toen ik stopte, ging meteen naar de 150kW. Niet lang daarna kwamen er nog 3 laden en ging het nog maar met 75kW. Beetje jammer.JP schreef: 02 jan 2026, 20:26 Kwam vanmiddag langs een Tesla Supercharger plek hier in de buurt. Zouden 24 van die krengen staan, en er waren er zeker 23 bezetDan zal het laden ook wel net zo snel gaan dan iemand met astma door een (papieren!) rietje te laten ademen ?
EV auto's (elektrische)
- JdBn
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: EV auto's (elektrische)
- Knot
https://www.autoblog.nl/nieuws/populair ... jk-7199624
Tot 70% laden met deze temperaturen kom je helmaal niet zo ver meer...
Tot 70% laden met deze temperaturen kom je helmaal niet zo ver meer...
- Kasteel
Dat is wel fors idd; valt mij/ons op dat er veel verschil is tussen de merken in deze omstandighedenJoy schreef: 02 jan 2026, 00:02 Vandaag vanuit Arnhem een rit van 210 km terug naar Zeeland gereden. Slechtere omstandigheden waren er bijna niet. Natte sneeuw, 2 graden boven 0 en windkracht 5 de hele rit pal tegen. Cruise control op 107, kachel op 23, stoelverwarming x 2 + stuurwielverwarming gaf een gemiddeld verbruik van maar liefst 29 kWh...Actieradius 250 km op die manier, niet best.
Voor het eerst bij FastNed een laadsessie gedaan. Wat is dat een gestroomlijnd proces. Je komt aanrijden en de FastNed app weet al bij welk laadstation je staat via je GPS-signaal. Je klikt op laden, vervolgens vraagt ie bij welke kabel je wil laden en na het aanklikken kun je de laadkabel inpluggen. Binnen 10 tellen ben je aan het laden. Afkoppelen is een kwestie van laadsessie beeindigen, laadkabel terughangen en je kunt gelijk wegrijden. Laadsnelheden zijn niet geweldig met deze kou en de ID4. Heb max 70 kWh langs zien komen. Maar goed, als het nodig is werkt het wel goed allemaal.
29kwh per 100 is bij Fastned ongeveer €0,76 (klopt dit?) = €0,22 per km (20kwh verbruik en thuis laden rond €0,30 = €0,06 per km )
1 op 15 met diesel tegen €1,97 = €0,13 per km
1 op 12 met benzine tegen €2,20 = €0,18 per km
- Joy
Ja via FastNed is niet voordelig, 74 cent per kWh. Thuis zijn de laadkosten 21 cent per kWh. Met kou naar werk in de stad (5 km afstand) is al snel 31 kWh ritverbruik door het opwarmen. Vanaf een graad of 10 is er niet zoveel meer aan de hand en haal ik 21 kWh per 100 km. En vanaf het voorjaar is het weer minder. De restwarmte bij een verbrandingsmotor is gewoon het grote verschil.
- Knot
Ik vind het een dure optie maar zou die warmtepomp op een EV echt zoveel beter zn werk doen met het interieur verwarmen?
-
Kadett
Gozer op youtube. Insta autovlog ofzoiets had 2 dezelfde Hyundai's getest maar de 1 een WP en de ander conventioneel. Scheelt 1 kw per uur in de winter ongeveer.Knot schreef: 06 jan 2026, 14:29 Ik vind het een dure optie maar zou die warmtepomp op een EV echt zoveel beter zn werk doen met het interieur verwarmen?
-
OnlineMartijn_bmw
Ik denk dat het wel flink scheelt al is de meting niet helemaal zuiver maar mijn Q4 is zonder warmtepomp en de Born die we hebben met.Knot schreef: 06 jan 2026, 14:29 Ik vind het een dure optie maar zou die warmtepomp op een EV echt zoveel beter zn werk doen met het interieur verwarmen?
En met de Born zitten op wel zo'n 4kwh/100km lager verbruik maar zoals gezegd is het niet 100% eerlijk want ook kleinere auto en iets ander soort ritten.
- Fernando
Heerlijk zo'n ev-bus 
- Bijlagen
-
- 20260106_151137.jpg (30.84 KiB) 291 keer bekeken
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Lol. Die komen nooit verder dan 75 kilometer van de zaak hoop ik.
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
En hoe realistisch is die 181km met normaal rijgedrag?
Als dat 181km blijft dan is het "Okeish" of nouja, dan weet je waar je aan toe bent. Als het uiteindelijk de helft blijkt te zijn dan is het behoorlijk dramatisch.
Als dat 181km blijft dan is het "Okeish" of nouja, dan weet je waar je aan toe bent. Als het uiteindelijk de helft blijkt te zijn dan is het behoorlijk dramatisch.
- Fernando
Met stuurverwarming en stoelverwarming aan is het effectief denk ik 145km. Dus opzich best dramatisch! 
- Joy
Echt slecht. Ik begrijp ook niet dat ze daar in het ontwerp geen grotere accu hebben mee ontwikkeld. De ID Buzz is al geen ster en daar nog eens 15 kWh afhalen is vragen om problemen. Ik zie voor onszelf ook nog geen EV-bus in de nabije toekomst. Met aanhanger is het verbruik vaak 16 liter diesel op 100 km. Een EV komt dan denk ik nog geen 100 km ver op volle lading. Naast het feit dat ze ook geen 3,5 ton mogen trekken that is.
De ID.4 heeft een warmtepomp en dat zal wel wat schelen maar ik verwacht geen dramatisch betere cijfers. Wat wel opvalt is dat wanneer ik de airco uitzet bij koud weer de weergegeven range een paar kilometer daalt. Ik weet niet zo goed waarom de range af zou nemen bij uitschakelen, ik neem toch aan dat de warmtepomp niet gekoppeld is aan de aircopomp?
De ID.4 heeft een warmtepomp en dat zal wel wat schelen maar ik verwacht geen dramatisch betere cijfers. Wat wel opvalt is dat wanneer ik de airco uitzet bij koud weer de weergegeven range een paar kilometer daalt. Ik weet niet zo goed waarom de range af zou nemen bij uitschakelen, ik neem toch aan dat de warmtepomp niet gekoppeld is aan de aircopomp?
-
OnlineMartijn_bmw
Warmtepomp en airco is wel 1 systeem.
Werkt onder 100 bar i.p.v. het reguliere airco systeem dat onder 10 bar werkt.
- Fernando
@Joy
Vanaf nu zijn de e-Transit Custom wel met grotere accu leverbaar en kunnen ze sneller laden. Verder mag deze bus 2,3ton trekken terwijl de meeste volledig elektrische bussen rond de 1 a 1,5 ton zitten. Verder zou ik zeker zolang het kan blijven dieselen! Had bij m'n vorige dieselbus een range van rond de 1100km.
Vanaf nu zijn de e-Transit Custom wel met grotere accu leverbaar en kunnen ze sneller laden. Verder mag deze bus 2,3ton trekken terwijl de meeste volledig elektrische bussen rond de 1 a 1,5 ton zitten. Verder zou ik zeker zolang het kan blijven dieselen! Had bij m'n vorige dieselbus een range van rond de 1100km.
- Joy
Ah vandaar. Dan zou het kunnen dat ik daarmee, zonder het te weten, telkens de warmtepomp uit heb gezet.Martijn_bmw schreef: 06 jan 2026, 19:01 Warmtepomp en airco is wel 1 systeem.
- Joy
Relatief mag ie veel trekken inderdaad. Ik zou zeggen minimaal 100 kWh accu maar ja dan kom je met het laadvermogen in de knoei. Om te rijden lijkt het me superieur, trekkracht icm aanhanger is een goede combinatie. En dan ook nog een hoog eigen gewicht voor de stabiliteit.Fernando schreef: 06 jan 2026, 19:28 @Joy
Vanaf nu zijn de e-Transit Custom wel met grotere accu leverbaar en kunnen ze sneller laden. Verder mag deze bus 2,3ton trekken terwijl de meeste volledig elektrische bussen rond de 1 a 1,5 ton zitten. Verder zou ik zeker zolang het kan blijven dieselen! Had bij m'n vorige dieselbus een range van rond de 1100km.![]()
- Knot
Wat ik me nog wel afvraag is als ik de golf op de benzinemotor rijdt of hij dan de rest warmte gebruikt of dat er alleen een elektrisch element in die interieur verwarming zit en hij het dus via de dynamo gaat doen en je alsnog niks aan de rest warmte hebt