Vandaag onverwacht een uitgebreidde toer kunnen doen met de MX-5 2.0 Sport
Gisterenavond laat kreeg ik een telefoontje dat de dealer in mijn buurt een 2.0l sport had weten te versieren en dat ik er mee kon gaan rijden. Ik kreeg hem voor 2 uur mee, voldoende dus om eerste goede indruk te hebben.
Plaats genomen in de wagen, eerst wat opviel was dat het stuurwiel niet in de diepte verstelbaar is en dat de Recaro stoelen zeer ongemakkelijk zitten. Ik kon er maar geen goede zit in vinden, zowel het zitstuk of de lendensteun zaten mij te krap. De standaard stoelen zitten veel beter. Ook de knie ruimte is voor mij iets te beneden, maar wellicht is dat probleem opgelost wanneer je dan bv Recaro Pole Position erin zou zetten. Wat meteen zou zorgen voor een extra gewichtsbesparing maar vooral een lagere zit én dus meer ruimte.
Eens iet-wat goed geïnstalleerd, kapje open, bere-muts aan en weg zijn we. Daar ik in de streek van de dealer nauwelijks mijn weg wist, meteen beslist om de baantjes bij mij in de buurt op te zoeken.
Tevens liet de rit naar mijn streek toe om de wagen wat te leren kennen. Het viel mij op hoe comfortabel de wagen verder was: weinig windruis of turbulenties, een excellente verwarming en dito zetelverwarming en een vrij goede hifi installatie.
Op autosnelweg is er ook heel goed mee te rijden, je doet vlotjes 130 in zijn 6 zonder enig ongemakken. Zelfs bij temperaturen rond het vriespunt is dat helemaal geen probleem. Dankzij de excellente heaters: mijn laarzen smolten bijna weg in de voetruimte, en ik moest al gauw de heater wat minder zetten want het kwam wel heel erg warm aan mijn handen. De ventilatieroosters zijn trouwens perfect te plaatsen zodat je handen steeds warm hebben.
Op weg werd al snel duidelijk dat de 2.0 serieus wat longinhoud heeft, vanaf laag in toeren heb je veel koppel (zeker in vgl met de gt86), alleen valt hij letterlijk dood aan 6.5k. Maar dat hoeft geen probleem te zijn want hij is zat snel.
Eénmaal op de binnenbaantjes viel mij onmiddellijk op dat hij initieel een pak meer onderstuur heeft dan de GT86, De wagen was uitgerust met Bridgestone Potenza S001 rubber. De koude omstandigheden zullen het er niet makkelijker op hebben gemaakt, al heeft de GT86 daar dan veel minder last van, en boezemt dan ook meer vertrouwen bij turn-in. Wanneer je dan vervolgens dynamisch gaat rijden en gaat spelen met as-wissels merk je ook dat de onder of overstuur minder progressief is dan de GT86. Het is net wat moeilijk op te vangen of te corrigeren. Het viel mij wel meteen op dat de Bilstein ophanging op de 2.0l sport een stuk minder overhelt dan de standaard fietspompen op de 1.5l. Ook bij het remmen was de duik naar voor een stuk minder.
Versnellingsbak is verder perfect, en een stuk preciezer en fijner als die in de GT86. Zo zou elke bak moeten zijn, ook de spreiding is gewoon goed. Niet super kort, maar dat hoeft ook niet met een lichtgewicht auto én een koppelrijke motor.
Plaatsing van de handrem is wel wat awkward. Die zit rechts van de schakelpook, zelf had ik die liever links gezien zoals in de GT86. Als je blind de handrem opzoekt zat ik er in het begin vaak naast, maar zoals alles zal zoiets ook wel wennen. Enige is dat je net iets teveel / te-ver de "controle-organen" moet verlaten om er even aan te trekken.
Bij het remmen voel je het meest dat je met een licht-gewicht onderweg bent, al is de ABS wel vrij gevoelig afgesteld en gaat hij vrij snel in ABS. Wanneer je vervolgens ook wat probeert te driften merk je dat het sper héél goed zijn werk doet, ook donuts zijn geen probleem. Fantastisch daarbij is dat je auto omdat je haast buiten zit, heel goed kunt plaatsen. Een weg van 3m breed is dan ook voldoende om enkele donuts achter mekaar te doen. Je doet het elke keer opnieuw.
En daarmee heb ik meteen de grote overtuiger voor de MX-5 genoemd: hij is licht, klein en wendbaar. Die laatste zijn absoluut het gevolg omdat je met de kap open zo goed als buiten zit en een perfect overzicht hebt. Ook het open rijden is voor mij fan-tas-tisch! Na vandaag weet ik 99% zeker dat er hier ooit een ND komt... wat een ervaring!