Nieuwe hype; de iPAD

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

Re: Nieuwe hype; de iPAD

Bericht door Tom » 14 jan 2011, 14:25

Maurice, de beschuldingen bij Microsoft over concurrentie e.d. snap ik ook niet. Ook totaal niet mee eens (zoals verplicht meeleveren van browser wat volgens Neelie niet zou mogen). Ik geloof wel in marktwerking. Als er echt een beter product is merk je dat vanzelf, zolang er maar geen prijsafspraken worden gemaakt.
Audi verkoopt een A4 aan je voor een X bedrag. Als jij echter een "mod" aan je auto wilt doen (andere speakers, andere stoelen, ander soort leer whatever), ben je verplicht om die via de Audi store aan te schaffen. Om als bouwer of supplier toegang tot die store te kunnen krijgen moet je 30% van je omzet afstaan. Iets verkopen direct aan de consument ist verboten.
Mooie vergelijking :)
Maar een dealer moet ook een x bedrag afstaan aan de importeur. Daardoor zorgt de importeur dat hij een mooi logo op z'n pand krijgt, folders en vermelding op audi.nl (die ze in de lucht houden en onderhouden) als officiële dealer. Staan ook veel plichten tegenover. Verzekeringen of leaseregelingen mag je bijvoorbeeld alleen van Audi zelf verkopen en niet via een eigen maatschappij waar je misschien meer marge op hebt. Zo heeft elke franchise voor- en nadelen.
Of je kiest ervoor om zelf een algemeen garagebedrijf te starten.. mag je alles zelf regelen maar dan mis je ook de bekendheid als officiële dealer en het publiek dat via audi.nl een proefrit boekt.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2011, 14:59

Tom schreef:Maurice, de beschuldingen bij Microsoft over concurrentie e.d. snap ik ook niet. Ook totaal niet mee eens (zoals verplicht meeleveren van browser wat volgens Neelie niet zou mogen). Ik geloof wel in marktwerking. Als er echt een beter product is merk je dat vanzelf, zolang er maar geen prijsafspraken worden gemaakt.
Audi verkoopt een A4 aan je voor een X bedrag. Als jij echter een "mod" aan je auto wilt doen (andere speakers, andere stoelen, ander soort leer whatever), ben je verplicht om die via de Audi store aan te schaffen. Om als bouwer of supplier toegang tot die store te kunnen krijgen moet je 30% van je omzet afstaan. Iets verkopen direct aan de consument ist verboten.
Mooie vergelijking :)
Maar een dealer moet ook een x bedrag afstaan aan de importeur. Daardoor zorgt de importeur dat hij een mooi logo op z'n pand krijgt, folders en vermelding op audi.nl (die ze in de lucht houden en onderhouden) als officiële dealer. Staan ook veel plichten tegenover. Verzekeringen of leaseregelingen mag je bijvoorbeeld alleen van Audi zelf verkopen en niet via een eigen maatschappij waar je misschien meer marge op hebt. Zo heeft elke franchise voor- en nadelen.
Of je kiest ervoor om zelf een algemeen garagebedrijf te starten.. mag je alles zelf regelen maar dan mis je ook de bekendheid als officiële dealer en het publiek dat via audi.nl een proefrit boekt.
Het zou pas vergelijkbaar zijn als Stinger verplicht werd 30% van de omzet af te dragen aan Audi, omdat Audi het platform (de auto) mogelijk maakt.

Beetje hetzelfde principe dat een internetprovider Apple geld zou gaan vragen voor de doorgifte van de website van Apple. Dat druist echt volledig in tegen het "open karakter" van internet.

Een Audi-dealer heeft wel de vrijheid om zelf te bepalen welke producten ze verkopen in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Apple-dealer (zoals bijv. de Mediamarkt). Als een Apple-dealer accessoires van derden gaat verkopen, dreigen ze hun licentie kwijt te raken want dat mag namelijk niet.

allen

Bericht door allen » 14 jan 2011, 15:10

Wat een gezeik om niets weer. Alsof de wereld verplicht is Apple producten aan te schaffen. Ik heb er onderhand aardig wat van, omdat 'ik' het makkelijk vind werken. En al helemaal nu met die AppStore. Ja ja, heel slecht allemaal. Koop een ander merk als het je niet bevalt. Net als Tom begrijp ik het gezeik over die browsershit van Microsoft ook niet.
Ik heb overigens een BMW voor de deur staan omdat ik eigenlijk een A6 wilde met de navigatie van BMW. Helaas wilde Audi me dat niet verkopen. Uit protest boycot ik nu hun producten. Rotte is overigens weer wel dat de wegligging van een rwd zwaar kut is vergeleken met 4wd. Daarom uiteindelijk maar een boswachter ernaast gezet.

RVV

Bericht door RVV » 14 jan 2011, 15:12

:lol:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2011, 15:13

@allen, ik denk dat het grootste probleem juist in de hypocretie en arrogantie van Apple zit. Apple was juist degene die een aantal jaren geleden moord en brand schreeuwde over de browserkeuze van Windows. Als gevolg is MS meerdere malen voor honderden miljoenen euro's beboet terwijl Apple nu exact hetzelfde doet.

Je kan overigens toch ook gewoon BBS velgen onder je BMW proppen of niet dan? Het zou wat anders zijn als BMW verbied BBS velgen onder de door jouw duur betaalde BMW te stoppen, tenzij BBS 30% van hun omzet afdraagt aan BMW. Met als bijkomstigheid dat als BBS die 30% niet meer kan of wil ophoesten, jij verplicht je velgen van je BMW moet afschroeven.

Tom

Bericht door Tom » 14 jan 2011, 15:22

Maus335i schreef:
Een Audi-dealer heeft wel de vrijheid om zelf te bepalen welke producten ze verkopen in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Apple-dealer (zoals bijv. de Mediamarkt).
Toevallig heb ik voor een autodealer een site gemaakt. Toen ik daar iets wilde laten zien op een development server kon ik dat niet openen. Toen liepen we naar een aparte computer die in een hoekje stond. Die zat op een aparte internetlijn (de rest van het netwerk 'moest' ivm mail en weet ik het wat via een speciale internetlijn van PON). Niet dat dit een argument is voor de discussie maar even om aan te geven hoever ze bij PON gaan om dingen bij dealers op te leggen. Als ik de verhalen zo hoor van de directeur van dat bedrijf gaat dat heel ver en heb je als ondernemer weinig vrijheid.
Toch blijft ie dealer...

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2011, 15:25

Maar Tom, heeft zo'n dealer dan uberhaupt een keus of wordtie gewoon voor het blok en onder druk gezet en moetie het maar slikken?

allen

Bericht door allen » 14 jan 2011, 16:59

Ik heb Office op m'n MacBook. Gewoon in de winkel gekocht. Werkt ook gewoon hoor. Ik gebruik Parallel op de Mac voor wat windowsproggies. Gewoon besteld van de site van de maker. Is Apple ook niet tussengekomen. Je kunt verschillende browsers gebruiken op je Mac. Ook daarin heb je vrijheid. Kan nog wel even doorgaan...

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 14 jan 2011, 17:13

Maurice, heb je je verslikt in een apple? Volgens mij is een stukje blijven hangen in je keel... :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 14 jan 2011, 18:54

http://www.nu.nl/media/2423098/vvd-wil- ... apple.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel P

Bericht door Michel P » 14 jan 2011, 21:43

http://www.powned.tv/nieuws/tech/2011/0 ... apple.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom

Bericht door Tom » 14 jan 2011, 22:11

Maus335i schreef:Maar Tom, heeft zo'n dealer dan uberhaupt een keus of wordtie gewoon voor het blok en onder druk gezet en moetie het maar slikken?
Over die internetlijn weet ik niet of dat vrijwillig is of nodig vanwege toegang tot PON systemen. Ze krijgen veel opgelegd door PON maar werken er op veel punten liever niet aan mee (eigenaar wil zelf de touwtjes in handen houden). Misschien kan Edwin er meer over zeggen... ik ken de details niet.

Overigens zat ik net te kijken op de NRC site en daar kan ik vrolijk door de krant bladeren?
http://digitaleeditie.nrc.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik dan weer niet begrijp is waarom die site niet goed werkt met touch. De oplossing is simpel door die site zo te maken dat het goed werkt op tablets en er een betaalsysteem voor te hangen. Dan hebben ze niks met Apple te maken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jan 2011, 22:50

NRC Next werkt ook niet meer goed. Ik krijg hem ook in de brievenbus, maar het leest wel lekker op de iPad, alleen nu dus ff niet.

allen

Bericht door allen » 15 jan 2011, 08:10

Vreemd, iig tot en met de krant van gisteren werkt de NRC Next gewoon goed hier.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 jan 2011, 12:28

allen schreef:Ik heb Office op m'n MacBook. Gewoon in de winkel gekocht. Werkt ook gewoon hoor. Ik gebruik Parallel op de Mac voor wat windowsproggies. Gewoon besteld van de site van de maker. Is Apple ook niet tussengekomen. Je kunt verschillende browsers gebruiken op je Mac. Ook daarin heb je vrijheid. Kan nog wel even doorgaan...
Maar op je iPad en iPhone niet. En als Microsoft niet zo'n vervelende en grote concurrent was, kon je dat op je Mac ook niet.

Ik heb het in het algemeen gewoon niet zo met Apple. Een arrogant en hypocriet bedrijf, wat privacy aan z'n laars lapt en total control wil. Zegt het feit dat Apple de simkaart uit de iPhone en iPad gaat halen niet genoeg dan? Je nieuwe mobiele provider moet je voortaan via iTunes gaan uitkiezen. "Het scheelt ruimte", zegt Apple. Maar het is toch pure common sense dat het ze om de centen draait en flinke druk gaan uitoefenen, want elke provider die iets wil aanbieden moet eerst flink lappen aan Apple om uberhaupt in de store te mogen staan.

Nu heeft NRC een manier gevonden om digitaal hun krant aan te bieden. Dat zou EEN oplossing kunnen zijn voor de terugvallende verkopen van kranten. App bouwen, in de store zetten, 79ct vragen (waarvan 30% sowieso al naar Apple gaat) en klanten de optie bieden om een abonnement aan te schaffen. Apple ziet dat er gretig gebruik van wordt gemaakt en wil meer geld zien. DUS ineens de verplichting van NRC om ook 30% van alle abonnementomzet af te dragen en om dat "goed te praten" willen Apple zelf ook de content gaan hosten. Daarmee verschaffen ze meteen de mogelijkheid om content te blokkeren of te weren wanneer ze daar zin in hebben.

PayPal is bijvoorbeeld ook zon prachtig bedrijf. Iedereen maakt er gretig gebruik van, maar zodra PayPal het idee heeft dat je met praktijken bezig bent die zij niet zien zitten.. mogen ze de inhoud van je account claimen en blokkeren. Weg poet!

Tom heeft gelijk dat PayPal en Apple dat zelf moeten weten. Om dezelfde reden dat ik vind dat MasterCard en VISA zelf mogen weten dat ze donaties aan Wikileaks stopzetten. Echter, zeker in het geval van Apple heb ik sterk mijn twijfels over de motieven. En bovenstaande afpersingspraktijken richting bijv. NRC vind ik niet door de beugel kunnen. Apple verdient aan de iPad, ze verdienen aan verkochte apps (terecht), waarom moeten ze ook nog verdienen aan content die VIA die apps verkocht worden? En dat niet alleen, als je die 30% over je neveninkomsten niet afdraagt aan Apple, halen ze je app uit de AppStore. Dat is toch pure chantage? En even los van het feit wat je er zelf van vindt, zijn dit soort praktijken uberhaupt legaal?

De "haat" richting Apple (dus niet hun producten, maar het bedrijfsbeleid) wordt steeds breder gedragen in de ICT wereld. En gek vind ik dat helemaal niet.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 16 jan 2011, 13:50

Maurice, als jij een nieuwe A8 zou bestellen, kun je daarin kiezen uit een Bose en een B&O geluidsinstallatie.
Wil jij graag Denon, dan zul je dat zelf moeten regelen. De Audi Dealer gaat jou niet zo'n systeem inbouwen..
Als je dat zelf doet vervalt de garantie op alle mediagerelateerde systemen.
Dit is toch ongeveer eenzelfde constructie?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 jan 2011, 13:58

Nee Niels. Het is pas hetzelfde als Audi 30% van de omzet die Denon met Audi's maakt opeist. Wat jij nu stelt is niks mis mee. Apple incasseert ook gewoon netjes 30% van alle apps die via de AppStore verkocht worden. Ze willen nu echter ook geld zien van bedrijven die zonder tussenkomst van Apple iets proberen te slijten aan de consument. En dat wordt afgedwongen met het verbieden van de verkoop van de app die dat mogelijk maakt.

Apple wurmt zich in een positie waarin ze afnemers kunnen chanteren en dat vind ik een kwalijke zaak. Kan me dan ook voorstellen dat Kroes er of al mee bezig is of mee bezig gaat.

Tom

Bericht door Tom » 16 jan 2011, 14:13

Maus335i schreef:
DUS ineens de verplichting van NRC om ook 30% van alle abonnementomzet af te dragen en om dat "goed te praten" willen Apple zelf ook de content gaan hosten.
Het enige wat Apple te verwijten valt is dat abonnementen nog niet uitgewerkt is (wel losse uitgaven). Dat die functionaliteit eraan komt is al wel lang geleden aangekondigd. Maar bij elke iTunes-aankoop (direct in die App Store of via een applicatie) draag je 30% af. Dat is al sinds ze de App Store opgezet hebben en helemaal geen geheim. Daar ga je als ontwikkelaar ook mee akkoord.

Waarom ging NRC daarmee akkoord en maken ze daar nu zo'n ophef over? Omdat iemand z'n huiswerk niet goed gedaan heeft. Waarschijnlijk een spoedklus geweest om maar zo snel mogelijk met zo'n app te komen zonder randvoorwaarden te onderzoeken. Ik vind het nogal kinderachtig om publiekelijk zo op je teentjes te zijn getrapt. Trek jezelf dan terug uit die App Store en geef bij je klanten aan dat je vanwege de kosten van Apple de boel niet rendabel kunt aanbieden maar dat wel via een iPad-compatible website (buiten die App Store) kunt aanbieden.

allen

Bericht door allen » 16 jan 2011, 16:12

@Maurice; verbied Apple het of heeft Microsoft gewoon geen Office voor de iPad en iPhone. Want op deze manier kun je nog wel jaren door blijven klagen over Apple. :idea:
Overigens mag je me best uitleggen waarom je überhaupt Office op een iPhone wilt. Je stampt graag een database of powerpoint presentatie in elkaar op zon klein kutschermpje?

Wat het NRC verhaal betreft, ben ik het met Tom eens. Ondanks dat ik er een Abo op heb. :lol:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 16 jan 2011, 16:30

Gebruik zelf voor Office toepassingen gewoon DocsToGo......werkt perfect.

Niet zo zeer omzelf presentaties in elkaar te stampen, maar meer om presentaties te kunnen openen.
Zelfde geldt voor Excel, Word, .pdf, etc etc...

Vindt het een geweldig app....

dvh

Bericht door dvh » 16 jan 2011, 18:47

Ik gebruik Office plus. Gewoon gratis via de app store.. werkt goed !

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 16 jan 2011, 18:54

Ik heb QuickOffice gekocht, vind de integratie met Google Docs en Dropbox wel erg fijn. 8)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 jan 2011, 21:06

@allen, never mind. Misschien heb je een ICT achtergrond nodig om te begrijpen waar ik heen wil.

http://tweakers.net/nieuws/72018/telcos ... nsten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Vrij" internet bestaat straks niet meer...

ADV

Bericht door ADV » 16 jan 2011, 21:32

Hoewel ik Maurice zeker snap ben ik het grotendeels toch met Tom eens..

Inmiddels ben ik grotendeels overgestapt naar Apple (zit ik in ICT sector? opzich wel, maar wel het (web)development gedeelte).

Er is ergens een grote overeenkomst met het draadje dat we ooit eens hebben gehad over het ontwikkelingen van Nintento DS spelletjes.. NRC heeft in deze gewoon of de verkeerde markt gekozen of ze moeten gewoon doen wat iedereen doet. Apple daarentegen is slim bezig door lekker monopolie te hebben op dat gebied..

Waarom hoor ik overigens niemand over Google? Ook in dat geval vind ik: totdat er een betere zoekmachine is, zal ik Google gebruiken..

Ook dat gezeik met MS ben ik het niet mee eens... het is toch niet hun verantwoordelijkheid dat andere ontwikkelaars geen beter OS maken of een betere marketing strategie voeren?

Waar ik me overigens wel aan erger is dat ik geen laptop tegenwoordig meer kan kopen zonder OS.. aan de andere kant doet Apple het ook..

Ach.. tis allemaal beetje krom :)

dvh

Bericht door dvh » 16 jan 2011, 21:36

Maus335i schreef:@allen, never mind. Misschien heb je een ICT achtergrond nodig om te begrijpen waar ik heen wil.

http://tweakers.net/nieuws/72018/telcos ... nsten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Vrij" internet bestaat straks niet meer...
Wel jammer. Want als ik ergens tevreden over ben bij T-mobile dan is het wel het 'vrije internet'.
Vroeger ( x jaar terug ) had je ook voor je internet thuis nog datalimits. Als ik ergens een hekel aan heb is het in de gaten houden hoeveel data je verstookt...

Ik hoop dat ze er een andere oplossing voor vinden.

Plaats reactie