allen schreef:Ik heb Office op m'n MacBook. Gewoon in de winkel gekocht. Werkt ook gewoon hoor. Ik gebruik Parallel op de Mac voor wat windowsproggies. Gewoon besteld van de site van de maker. Is Apple ook niet tussengekomen. Je kunt verschillende browsers gebruiken op je Mac. Ook daarin heb je vrijheid. Kan nog wel even doorgaan...
Maar op je iPad en iPhone niet. En als Microsoft niet zo'n vervelende en grote concurrent was, kon je dat op je Mac ook niet.
Ik heb het in het algemeen gewoon niet zo met Apple. Een arrogant en hypocriet bedrijf, wat privacy aan z'n laars lapt en total control wil. Zegt het feit dat Apple de simkaart uit de iPhone en iPad gaat halen niet genoeg dan? Je nieuwe mobiele provider moet je voortaan via iTunes gaan uitkiezen. "Het scheelt ruimte", zegt Apple. Maar het is toch pure common sense dat het ze om de centen draait en flinke druk gaan uitoefenen, want elke provider die iets wil aanbieden moet eerst flink lappen aan Apple om uberhaupt in de store te mogen staan.
Nu heeft NRC een manier gevonden om digitaal hun krant aan te bieden. Dat zou EEN oplossing kunnen zijn voor de terugvallende verkopen van kranten. App bouwen, in de store zetten, 79ct vragen (waarvan 30% sowieso al naar Apple gaat) en klanten de optie bieden om een abonnement aan te schaffen. Apple ziet dat er gretig gebruik van wordt gemaakt en wil meer geld zien. DUS ineens de verplichting van NRC om ook 30% van alle abonnementomzet af te dragen en om dat "goed te praten" willen Apple zelf ook de content gaan hosten. Daarmee verschaffen ze meteen de mogelijkheid om content te blokkeren of te weren wanneer ze daar zin in hebben.
PayPal is bijvoorbeeld ook zon prachtig bedrijf. Iedereen maakt er gretig gebruik van, maar zodra PayPal het idee heeft dat je met praktijken bezig bent die zij niet zien zitten.. mogen ze de inhoud van je account claimen en blokkeren. Weg poet!
Tom heeft gelijk dat PayPal en Apple dat zelf moeten weten. Om dezelfde reden dat ik vind dat MasterCard en VISA zelf mogen weten dat ze donaties aan Wikileaks stopzetten. Echter, zeker in het geval van Apple heb ik sterk mijn twijfels over de motieven. En bovenstaande afpersingspraktijken richting bijv. NRC vind ik niet door de beugel kunnen. Apple verdient aan de iPad, ze verdienen aan verkochte apps (terecht), waarom moeten ze ook nog verdienen aan content die VIA die apps verkocht worden? En dat niet alleen, als je die 30% over je neveninkomsten niet afdraagt aan Apple, halen ze je app uit de AppStore. Dat is toch pure chantage? En even los van het feit wat je er zelf van vindt, zijn dit soort praktijken uberhaupt legaal?
De "haat" richting Apple (dus niet hun producten, maar het bedrijfsbeleid) wordt steeds breder gedragen in de ICT wereld. En gek vind ik dat helemaal niet.