Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 01 mar 2022, 11:53

Misha Charoudin, ja die van de Nürburgring, had als in Rusland geboren zijnde zijn kijk op de zaak in Ukraine.
Kijk op zijn Youtube kanaal. Hij had het over dit. Een soort historisch archief:
Zet hem in 't Engels:
https://web.archive.org/web/20220226051 ... 62336.html

Str8Six
Auto: eBike

Bericht door Str8Six » 01 mar 2022, 12:03

Oorlog en binnenvallen valt nooit goed te praten, maar waarom hebben we (als NAVO) Oekraïne nou per se nodig?
Wat mij betreft blijft dat gewoon de bufferzone zoals dat ooit 31 jaar geleden bedacht was. Helaas zijn we daar nu te laat mee, nu Rusland er al staat en is een oplossing een stuk complexer en gevaarlijker.

Enige wat ik hier in de politiek hoor zijn oplossingen die misschien over 10 jaar effect hebben. 'Meer geld naar defensie'. Ja koekoek, had dat enkele jaren geleden gedaan toen Trump ons eraan herinnerde. Enige snelle oplossing die er nu is: even melden dat Oekraïne geen lid wordt, mits Rusland weer terugtrekt.

Was tot precies een week geleden iets dat we 31 jaar lang hadden kunnen melden en dit was voorkomen, maar nu niet meer zo makkelijk is omdat Putin het halve land al bezet.

Gevaarlijkste is eigenlijk nog dat er iets volkomen onverwachts/onbedoeld gebeurd, net als het lontje dat WW1 ooit aanstak. Als iedereen op hoogspanning staat is de kans op een onbedoelde escalatie altijd dichtbij :(

Gijzert

Bericht door Gijzert » 01 mar 2022, 12:48

Str8Six schreef: 01 mar 2022, 12:03
Was tot precies een week geleden iets dat we 31 jaar lang hadden kunnen melden en dit was voorkomen, maar nu niet meer zo makkelijk is omdat Putin het halve land al bezet.

Sinds 2014 al een annexatie dus enig lidmaatschap van een Nato was al wat jaartjes onmogelijk.

Str8Six
Auto: eBike

Bericht door Str8Six » 01 mar 2022, 15:16

Gijzert schreef: 01 mar 2022, 12:48

Sinds 2014 al een annexatie dus enig lidmaatschap van een Nato was al wat jaartjes onmogelijk.

Toch wou Putin het graag nog uit onze mond horen. Enkele malen officieel verzocht d.m.v. brieven, en enkele weken terug nog:

https://www.aljazeera.com/news/2022/2/1 ... solved-now

Wat hebben we uberhaubt aan een lidmaatschap van Oekraïne, Montenegro of Albanië?
Die voegen echt niet veel toe, behalve gebiedsuitbreiding van NAVO.
Precies waardoor Putin getriggerd werd (al heeft onze ex-kgb agent vast wel een side-agenda).

We kunnen wel denken dat de NAVO sterk is, maar als Amerika niet bijspringt walsen ze gewoon over ons heen. Dus als je niet altijd afhankelijk wil zijn van Big-Bigger-Biggest country, misschien een keer onze eigen beslissingen maken en een mooie buffer tussen oost en west accepteren.

Arstey

Bericht door Arstey » 01 mar 2022, 16:19

Oekraïne en Rusland zijn voor Europa en Nederland landen waar belangrijke grondstoffen vandaan moeten komen. Oekraïne heeft een enorme voorraad aan mineralen, onder andere de grootste titaniumvoorraad ter wereld, de op twee na grootste ijzerertsvoorraad en 30% van de wereldvoorraad mangaanerts.

gekopieerd van een site...

Na niet ofwel NAVO lid is het gewoon gemakkelijk scheppen als je een land met zo een voorraad grondstoffen kunt inlijven...

Mrton

Bericht door Mrton » 01 mar 2022, 20:22

Str8Six schreef: 01 mar 2022, 15:16Wat hebben we uberhaubt aan een lidmaatschap van Oekraïne, Montenegro of Albanië?
Eén aardig weerbaar leger in ieder geval. Rusland/Putin moet gewoon niet zeiken, er is niks dat gewone mensen trekt in het leven dat zij kunnen bieden. Dus niet gek dat een boel voormalige lidstaten zich liever aan ons spiegelen dan aan het beloofde land van die mafkees. En niet gek dat ze zich willen verbinden aan een blok waar enige afschrikking vanuit gaat. Voor je het weet haalt een of ander Russisch staatshoofd het in zijn hoofd dat je land toch een provincie van Rusland is.

Tristan

Bericht door Tristan » 01 mar 2022, 20:34

Arstey schreef: 01 mar 2022, 16:19 Oekraïne en Rusland zijn voor Europa en Nederland landen waar belangrijke grondstoffen vandaan moeten komen. Oekraïne heeft een enorme voorraad aan mineralen, onder andere de grootste titaniumvoorraad ter wereld, de op twee na grootste ijzerertsvoorraad en 30% van de wereldvoorraad mangaanerts.

gekopieerd van een site...

Na niet ofwel NAVO lid is het gewoon gemakkelijk scheppen als je een land met zo een voorraad grondstoffen kunt inlijven...
En de graanschuur van Europa. Oekraïne is voor NL zeker een belangrijke handelspartner. Wij leveren veel technologie aan Oekraïne voor het winnen van grondstoffen en mineralen en tevens staalindustrie. En Oekraïne levert veel bemanningsleden voor Nederlandse schepen (en Internationaal). En volgens mij wordt ook een hoop IT uitbesteedt in Oekraïne. Wat dat betreft zie ik wel voordelen als EU land (even los van de huidige oorlog).

Enrico

Bericht door Enrico » 01 mar 2022, 21:56

2EBCD072-3464-4563-ABA9-EEC0EB40704E.jpeg
2EBCD072-3464-4563-ABA9-EEC0EB40704E.jpeg (38.68 KiB) 1360 keer bekeken
In Nederland? 🧐

WJ

Bericht door WJ » 01 mar 2022, 21:59

De dochter van Poetin heeft lang in Nederland gewoond maar dat is niet meer zo. Ze is getrouwd met een Nederlander btw.

JP

Bericht door JP » 01 mar 2022, 22:07

Is dat niet de ex van TomGTR ?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 01 mar 2022, 22:33

JP schreef: 01 mar 2022, 22:07 Is dat niet de ex van TomGTR ?
Dat is een Fin (een echte, niet de ‘Fin’ die oververtegenwoordigd is bij opsporing verzocht)

Elise

Bericht door Elise » 02 mar 2022, 00:11

JP schreef: 01 mar 2022, 22:07 Is dat niet de ex van TomGTR ?
Je bijdehante grapjes zijn lang niet altijd leuk.

JP

Bericht door JP » 02 mar 2022, 00:17

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 02 mar 2022, 09:10

Tom schreef: 28 feb 2022, 19:43
De huidige sancties zijn leuk maar het is vooral symboolpolitiek.
Nu ook bedrijven als Shell en Apple stoppen met zaken doen in Rusland (in navolging van de politiek opgelegde sancties) moet ik hier wel op terugkomen. Geen kleine jongens die hiermee een flink statement maken. En terecht als ik die beelden in Oekraine zie... wat een puinzooi :(

JP

Bericht door JP » 02 mar 2022, 09:25

Zelfs Apple stopt alle verkoop van hun producten en app's in Rusland

Tom

Bericht door Tom » 02 mar 2022, 09:27

tomgtr

Bericht door tomgtr » 02 mar 2022, 09:51

TB maakt wel pijnlijk duidelijk lid te zijn van Putins trollenleger. Lekker, een politicus die openlijk lid is van groep die desinformatie met als doel destabilisatie van westen op ons loslaat. Ik heb minder moeite mett een politicus met dubbel paspoort.

Robin

Bericht door Robin » 02 mar 2022, 10:02

Putin is een radicale dictator dat is zeker.

Even wat anders. Herinner u zich deze nog?
https://en.wikipedia.org/wiki/Wolfowitz_Doctrine

Daaruit:
Doctrine articles
Superpower status
The doctrine announces the U.S.'s status as the world’s only remaining superpower following the collapse of the Soviet Union at the end of the Cold War and proclaims its main objective to be retaining that status.

Deze zag ik in een zware discussie en drukte erop om hem te lezen. Don't shoot the messenger en neen dit heb ik niet bedacht. En of het bedacht is laat ik even in het midden....En of ik er geheel of gedeeltelijk achter deze info sta: Neen.

Maar het is even een zienswijze.....

Afbeelding

Martijn M

Bericht door Martijn M » 02 mar 2022, 10:14

7 lagen dik alu folie hoedje gezwam.

Robin

Bericht door Robin » 02 mar 2022, 10:20

Daar lijkt het wel op :)

Maar at the end of the day lijkt Putin net zo'n belang in Ukraine te hebben als 'wij'.

Hielke

Bericht door Hielke » 02 mar 2022, 10:38

Robin toch...

JP

Bericht door JP » 02 mar 2022, 10:48

Djottéwaawee !
Coronawappies remarkably often putinfan
https://www.paudal.com/2022/03/02/coron ... -putinfan/ :goodnight:

Elise

Bericht door Elise » 02 mar 2022, 11:01

Tom schreef: 02 mar 2022, 09:10
Tom schreef: 28 feb 2022, 19:43
De huidige sancties zijn leuk maar het is vooral symboolpolitiek.
Nu ook bedrijven als Shell en Apple stoppen met zaken doen in Rusland (in navolging van de politiek opgelegde sancties) moet ik hier wel op terugkomen. Geen kleine jongens die hiermee een flink statement maken. En terecht als ik die beelden in Oekraine zie... wat een puinzooi :(
Ik vraag me af of al die sancties wel zo verstandig zijn.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Het is allemaal te triest voor woorden.

Tom

Bericht door Tom » 02 mar 2022, 11:09

Daar ben ik ook bang voor Elise.
Robin schreef: 02 mar 2022, 10:20
Maar at the end of the day lijkt Putin net zo'n belang in Ukraine te hebben als 'wij'.
Dat denk ik ook maar dat mag niet gezegd worden. Gelijk ophef omdat Trouw kopt dat beide kampen de boel laten escaleren:
https://twitter.com/eelcobvr/status/1498935580998123521
Terwijl er in dat artikel niks geks staat. Maar je ziet de cancelcultuur weer naar boven komen, een journalist bij notabene Trouw neemt een standpunt in en dat 'mag' niet en dus is Trouw nu slecht. Enge ontwikkeling. Net als de ban op RT. Die hele zender is natuurlijk een pro-Russische kutzender die niemand in het westen zal missen, maar men lijkt niet meer te snappen dat persvrijheid belangrijker is dan een marginale zender die dingen zegt die je niet aan staan (en natuurlijk is fake-news gevaarlijk). Maar zonder persvrijheid wordt wat je te horen krijgt gestuurd door overheden, een groepje mensen die gaan bepalen wat je wel en niet mag horen. Dat lijkt veel mensen nu goed uit te komen maar de geschiedenis leert dat dat veel gevaarlijker is. En het is veranderlijk, want als er weer een Trump-achtig figuur zit die zich met de pers gaat bemoeien, dan staan ze ook op de barricaden (behalve dat diezelfde pers er dan niet over mag schrijven). Idem met Trudeau die een emergency act misbruikt: niet zeuren als er een leider zit die niet in je straatje valt en hetzelfde doet ("maar dat is anders", zullen ze dan zeggen). Er worden de laatste tijd grenzen verlegd die eerst niet mogelijk waren: de cancelcultuur gaat tegen vrijheid van meningsuiting en zelfs persvrijheid in én leiders misbruiken hun macht zonder dat andere westerse leiders het veroordelen.

Robin

Bericht door Robin » 02 mar 2022, 11:09

Sancties hebben in 't verleden ook amper effect of juist het tegenovergestelde effect gehad.....

Zoals een paar hierboven zich al afvroegen. Wat voor belang heeft EU/NAVO/xxx bij Ukraine, terwijl het decennia Sovjet terrein was, in de geschiedenis zo ongeveer Russisch, zwaar corrupt en ongeveer net zo ondemocratisch als indringer Rusland.

Dus zit er van beide kanten veel meer achter dan 'inlijving omdat het vroeger ook bij Rusland/Sovjetunie' hoorde. In mijn beleving.

Plaats reactie