BMW 320si
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
We praten hier ten eerste over twee totaal verschillende prijs klassen. De 320si moet je vergelijken met een 320i of 325i. De snelheid van een 335i valt uiteraard niet te evenaren met een 4 cilinder met 173pk. Al snap ik dat deze vergelijking niet door jou begonnen is.Robin schreef:Ach man in m'n sportonderstelde en van 18"voorziene 335i wil ik nog zien wie me vóór blijft in 'n bocht met z'n 320Si, ja André of iets van dat soort figuren.Laat dat ding nou ipv 120(335i) met 123kmh over 't klaverblad gaan. Prachtig. En dan trap je 't gas in: niks.
Dan baal je. 8)
Ten tweede praat je nu over een snelheid tijdens een bocht, ik weet zeker dat de 320si VEEL harder in kan sturen als jij met die veel zwaardere 6 cilinder turbo. De 335i is in deze een veel grotere rechtuit brander, de 320si is een bochten ridder en heeft op het rechte stuk weinig in te brengen. En hier hoef je geen Andre of dat soort figuren voor te zijn.

- Macboy
Hier ging even iets mis. Allen had een post over een proefrit in de 320ci. Ik wilde laten weten dat de 320ci motor toch een héél andere motor is, dan wel motorkarakter heeft dan de 320si en dat je obv die ervaringen nooit de 320si af kunt schrijven !
De post van Allen is helaas weg door een foutje, maar komt er weer aan
De post van Allen is helaas weg door een foutje, maar komt er weer aan
-
Wie zegt dat ik hem nog een keer wil posten dan?
Vooruit dan maar. Met een aantal toevoegingen erbij. Iig heb ik mijn mening bijgesteld en ben ik niet meer zo enthousiast. Een 320si is sowieso niet nieuw meer te koop en ik ben wezen testrijden in een 320ci. Niet hetzelfde blok, maar de cijfers komen aardig overeen en in de praktijk zal het om het even zijn wie sneller cq langzamer is. Dat een 320si in de bochten zal winnen is wel duidelijk maar zelfs een 320ci stuurt al erg direct. Alles behalve een onderstuurd vlaggenschip. Waarom valt het dan tegen? Omdat het blok absoluut niet gretig aanvoelt. Kijk ik naar de tellers gaat het aardig vlot vooruit. Hier voel je helaas niets van. Vanaf de derde versnelling is de auto al helemaal niet gretig meer om in de toeren te klimmen. Leuk dat de SI een ander blok heeft met een ander motorkarakter, maar ik betwijfel het of het in zo'n gedempte, degelijke en zware wagen tot z'n recht komt.
Voor mij persoonlijk denk ik dat de 320si niet leuk genoeg is om mee te spelen en niet comfortabel genoeg om mee te werken. Dat was de 320ci al niet. De huidige auto krijgt daarom een grondige poetsbeurt, ik ga op zoek naar nieuwe zomerwielen en wellicht wat andere interieurlijsten voor de afwisseling. In de tussentijd hoop ik dat er snel spionagefoto's uitlekken van een nieuwe 5 zonder Lady Etna koplampen.
Ilja kom maar op. Slacht me maar af nu

Vooruit dan maar. Met een aantal toevoegingen erbij. Iig heb ik mijn mening bijgesteld en ben ik niet meer zo enthousiast. Een 320si is sowieso niet nieuw meer te koop en ik ben wezen testrijden in een 320ci. Niet hetzelfde blok, maar de cijfers komen aardig overeen en in de praktijk zal het om het even zijn wie sneller cq langzamer is. Dat een 320si in de bochten zal winnen is wel duidelijk maar zelfs een 320ci stuurt al erg direct. Alles behalve een onderstuurd vlaggenschip. Waarom valt het dan tegen? Omdat het blok absoluut niet gretig aanvoelt. Kijk ik naar de tellers gaat het aardig vlot vooruit. Hier voel je helaas niets van. Vanaf de derde versnelling is de auto al helemaal niet gretig meer om in de toeren te klimmen. Leuk dat de SI een ander blok heeft met een ander motorkarakter, maar ik betwijfel het of het in zo'n gedempte, degelijke en zware wagen tot z'n recht komt.
Voor mij persoonlijk denk ik dat de 320si niet leuk genoeg is om mee te spelen en niet comfortabel genoeg om mee te werken. Dat was de 320ci al niet. De huidige auto krijgt daarom een grondige poetsbeurt, ik ga op zoek naar nieuwe zomerwielen en wellicht wat andere interieurlijsten voor de afwisseling. In de tussentijd hoop ik dat er snel spionagefoto's uitlekken van een nieuwe 5 zonder Lady Etna koplampen.
Ilja kom maar op. Slacht me maar af nu

- RVV
-
- Auto: Fun Damn Mentally
@Steven, als Sjoerd de 320si Donkervoort/Lotus achtig weggedrag toedicht, geloof ik m direct, maar 't blijft een 3 serie 4deurs sedan.Verschil is minimaal. Heb 'ns een 318i meegehad als tussenauto met 17". Gaat echt niet 'veel harder' door een bocht hoor.Ding woog nog 'minder'dan de 320si. Dingen zijn gewoon lomp tov kleinere karren als een Coopertje ofzo. 8)
- Macboy
Ok. Hier komt het, heel kort maar krachtig: je geeft een oordeel over de 320si, zijn motorkarakter en het weggedrag, zonder er ook maar een meter in gereden te hebben.allen schreef:Ilja kom maar op. Slacht me maar af nu
Wat valt er nog af te slachten? De geloofwaardigheid heb je zelf onder je eigen verhaal vandaan gehaald.
Proefrijden moet je ALTIJD doen !
De 320ci is ook nog eens een ouder model, een andere motor, heel ander motorkarakter, heel ander onderstel etc.
De burgeruitvoering van de 320si is voorzien van het M-sportpakket en speciale 18 inch wielen waarvan het ontwerp op de wielen van de raceauto is geïnspireerd. De gieterij in Landshut, waar ook onderdelen voor de Formule1-auto van BMW worden gemaakt, is verantwoordelijk voor de gewijzigde cilinderkop van de si. Het kleppendeksel is gemaakt uit koolstofvezel. Daardoor wordt de constructie lichter en verandert ook het zwaartepunt van de motor. De krachtbron wordt grotendeels met de hand in elkaar gezet.
Hoe kun je dan op basis van het rijden in de 320ci dergelijke conclusies trekken???
Let wel: ik heb er niet in gereden, misschien heb je gelijk, maar dan hoor ik het graag van iemand die erin gereden heeft, niet in een 320ci.
Sorry Allen, toch iets langer dan ik dacht
-
Rico, zover was ik ergens wel, maar ik verwacht dat het verschil in rijplezier niet drastisch verschilt van een 320i met 170pk. De versnelling in het werkbare toerengebied zal niet zo drastisch zijn als bij bijv. een type-R. Dan zijn we dus klaar. Nu is het eigenlijk niets anders dan een nieuw soort 318is. Dikke teleurstelling en twaalf illusies armer. Het speelt en en cruised niet. Doe dan maar een 5. Die is iig nog ergens goed in.Rico v Velzen schreef:Allen leuk verslag, alleen hebben we er in dit geval niks aan![]()
Want nu weten we nog niet hoe de 320si stuurt![]()
Overigens is een vergelijk tussen de 320si en 335i hetzelfde als jonge kaas en oude kaas vergelijken..
320Si koop je ook niet als strepentrekker maar als vlotte gezinswagen.

Mvg,
een oud mannetje
PS, Ilja, wat is er oud aan een e92? Was die er niet later? Ben niet meer op de hoogte want ik had een tijdelijk vagvapuitspatting.
Ik heb mijn 3 serie aangepast met speelgoed om het stuurbaarder en leuker te maken dan het standaard model. Zo stel ik me een 320Si ook voor. De fabrikant gaat lang niet zo compromisloos te werk als ik. Vandaar dat ik dat stukje voor m'n gevoel wel kan inbeelden. Ik hoef niet als een advocaat af te gaan op bewijstukken S en I voor mijn beeldvorming.

In het aller uiterste geval als iemand deze auto zou kopen moet het absoluut zakelijk gebruikt worden. Kan me niet meer voorstellen dat iemand een e90 / e92 puur voor 'freude am fahren' aanschaft. Een M3 wellicht...
- Macboy
-
Nog iets Ilja 
Een auto hoeft niet snel te zijn maar moet je wel het idee geven dat te zijn. Een SI zal niet veel minder isolatie hebben dan een non SI. Maw, het geluid zit alsnog 6 km van je vandaan en zal te gedempt klinken. En je mag hopen dat het blok stationair een tikkeltje anders klinkt dan de non SI. Als je daar naast vraag je je serieus af of het een diesel is. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

edit: oh ok, ik weet niet hoe ze dat noemen ilja. Nu heet het gewoon coupe? Het zal allemaal wel.

Een auto hoeft niet snel te zijn maar moet je wel het idee geven dat te zijn. Een SI zal niet veel minder isolatie hebben dan een non SI. Maw, het geluid zit alsnog 6 km van je vandaan en zal te gedempt klinken. En je mag hopen dat het blok stationair een tikkeltje anders klinkt dan de non SI. Als je daar naast vraag je je serieus af of het een diesel is. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

edit: oh ok, ik weet niet hoe ze dat noemen ilja. Nu heet het gewoon coupe? Het zal allemaal wel.

- Macboy
Toch ben ik autoliefhebber. En het leuke bij het uitzoeken van een auto is het uitproberen. Als ik in de markt zou zijn voor een 320si, zou ik het op zijn minst uitproberen. Ook al wist ik dat het vermoedelijk niet iets bijzonders zou zijn.
Maar vergis je niet: het is qua balans de meest uitgebalanceerde 3-serie die te koop is, daar kan zelfs een M3 niet tegenop :!:
Als benzine leasen voordelig zou zijn wist ik het al lang. De buitenkant is gewoon super, om over de binnenkant maar te zwijgen, veel mooier wordt het niet (met alcantara e.d.).
Je rijdt bovendien een exclusieve auto waarvan er "maar" 2600 zijn geproduceerd en dat trekt mij wel aan. Tuurlijk is 173pk niet veel, maar 0-100 in 8 sec en top van 225 is alles behalve langzaam tegenwoordig. Feit is dat ie rond de 200 pk had moeten hebben. Maar dat kun je er nog wel uit persen.
En ik denk dat ie juist super klinkt. 7300 toeren haalt ie met gemak !
Maar dat ie niet voldoet aan jou wensen snap ik, je postings zijn helemaal duidelijk, ik richt me ook niet specifiek tot jou Allen.
Maar vergis je niet: het is qua balans de meest uitgebalanceerde 3-serie die te koop is, daar kan zelfs een M3 niet tegenop :!:
Als benzine leasen voordelig zou zijn wist ik het al lang. De buitenkant is gewoon super, om over de binnenkant maar te zwijgen, veel mooier wordt het niet (met alcantara e.d.).
Je rijdt bovendien een exclusieve auto waarvan er "maar" 2600 zijn geproduceerd en dat trekt mij wel aan. Tuurlijk is 173pk niet veel, maar 0-100 in 8 sec en top van 225 is alles behalve langzaam tegenwoordig. Feit is dat ie rond de 200 pk had moeten hebben. Maar dat kun je er nog wel uit persen.
En ik denk dat ie juist super klinkt. 7300 toeren haalt ie met gemak !
Maar dat ie niet voldoet aan jou wensen snap ik, je postings zijn helemaal duidelijk, ik richt me ook niet specifiek tot jou Allen.
Laatst gewijzigd door Macboy op 23 jan 2008, 16:43, 4 keer totaal gewijzigd.
-
Ook de e30 318iS en een E30 320i waren op papier ook zo'n beetje even snel, maar in de praktijk totaal verschillende auto's als het op rijbeleving aankwam.
Ik geloof nooit dat je op basis van rijervaring in een e46 320Ci een oordeel kan vellen over de 320Si. Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat BMW er niet wat meer werk van gemaakt heeft dmv meer vermogen (rond de 200pk)
Ik geloof nooit dat je op basis van rijervaring in een e46 320Ci een oordeel kan vellen over de 320Si. Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat BMW er niet wat meer werk van gemaakt heeft dmv meer vermogen (rond de 200pk)
-
- Macboy
Het was de E92 320i, mijn fout, maar dan nog ! Eens met Marcel. Maar we kunnen stoppen, hij geeft inmiddels toeMarcel van Meerbeek schreef:Ook de e30 318iS en een E30 320i waren op papier ook zo'n beetje even snel, maar in de praktijk totaal verschillende auto's als het op rijbeleving aankwam.

Laatst gewijzigd door Macboy op 23 jan 2008, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
[img:550:350]http://www.carwash-place.jp/photo/07-ja ... -image.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.autowereld.com/imagesDB/640/ ... 35_bmw.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.autowereld.com/imagesDB/640/ ... 39_bmw.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.autowereld.com/imagesDB/640/ ... 44_bmw.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.autowereld.com/imagesDB/640/ ... 13_bmw.jpg[/img]
Den Antrieb übernimmt ein hoch drehender 2,0 Liter-Vierzylindermotor, der bei 7000 U/min 127 KW/173 PS leistet. Das reicht für eine Höchstgeschwindigkeit von 225 km/h und den Ampelstart in 8,1 Sekunden auf Tempo 100.
Der Motor wurde überarbeitet und die Zylinderbohrung um 1,0 mm (85 mm) vergrößert und gleichzeitig der Hub um 2,0 mm (88 mm) verkleinert. Die Kolben laufen anstatt in eingegossenen Graugussbuchsen in gefügten Buchsen aus einer speziellen Aluminiumlegierung. Um der gesteigerten Motorleistung Rechnung zu tragen, ist der BMW 320si mit einer größeren Bremsanlage ausgerüstet. Vorne und hinten sorgen innenbelüftete Scheibenbremsen mit 16 Zoll Durchmesser für Verzögerung.
...
Zo is onder meer de boring verkleind en de slag vergroot. Tevens werd afscheid genomen van het VANOS systeem om zo hogere toerentallen mogelijk te maken. De gewijzigde cylinderkop wordt gemaakt in de gieterij in Landshut, waar ook onderdelen voor de Formule1-auto van BMW worden gemaakt.
...
Om voor voldoende koeling te zorgen werd de radiator uit de zescilinder 3-serie gemonteerd. De uitlaatstroom is geoptimaliseerd dankzij een speciaal uitlaatsysteem. De cilinderkop is gemaakt van carbon fiber en daarmee 10 kg lichter dan bij de standaard 320i. Volgens BMW wordt hierdoor het zwaartepunt verlaagd en zorgt dit voor een beter weggedrag.
Dit zou elke autoliefhebber toch moeten aanspreken ? Dit laatste wist ik trouwens niet, andere uitlaat, radiator, cilinderkop, boring/slag, VANOS, remsysteem etc
[img:640:480]http://www.autowereld.com/imagesDB/640/ ... 35_bmw.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.autowereld.com/imagesDB/640/ ... 39_bmw.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.autowereld.com/imagesDB/640/ ... 44_bmw.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.autowereld.com/imagesDB/640/ ... 13_bmw.jpg[/img]
Den Antrieb übernimmt ein hoch drehender 2,0 Liter-Vierzylindermotor, der bei 7000 U/min 127 KW/173 PS leistet. Das reicht für eine Höchstgeschwindigkeit von 225 km/h und den Ampelstart in 8,1 Sekunden auf Tempo 100.
Der Motor wurde überarbeitet und die Zylinderbohrung um 1,0 mm (85 mm) vergrößert und gleichzeitig der Hub um 2,0 mm (88 mm) verkleinert. Die Kolben laufen anstatt in eingegossenen Graugussbuchsen in gefügten Buchsen aus einer speziellen Aluminiumlegierung. Um der gesteigerten Motorleistung Rechnung zu tragen, ist der BMW 320si mit einer größeren Bremsanlage ausgerüstet. Vorne und hinten sorgen innenbelüftete Scheibenbremsen mit 16 Zoll Durchmesser für Verzögerung.
...
Zo is onder meer de boring verkleind en de slag vergroot. Tevens werd afscheid genomen van het VANOS systeem om zo hogere toerentallen mogelijk te maken. De gewijzigde cylinderkop wordt gemaakt in de gieterij in Landshut, waar ook onderdelen voor de Formule1-auto van BMW worden gemaakt.
...
Om voor voldoende koeling te zorgen werd de radiator uit de zescilinder 3-serie gemonteerd. De uitlaatstroom is geoptimaliseerd dankzij een speciaal uitlaatsysteem. De cilinderkop is gemaakt van carbon fiber en daarmee 10 kg lichter dan bij de standaard 320i. Volgens BMW wordt hierdoor het zwaartepunt verlaagd en zorgt dit voor een beter weggedrag.
Dit zou elke autoliefhebber toch moeten aanspreken ? Dit laatste wist ik trouwens niet, andere uitlaat, radiator, cilinderkop, boring/slag, VANOS, remsysteem etc
Laatst gewijzigd door Macboy op 23 jan 2008, 17:00, 10 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
- Macboy
-
-
- Auto: Fun Damn Mentally
290pk hadden de 2007 wtc BMW's, fwiw.
Mooie verhalen, prima kar, maar die motor is het niet., 200pk is 't ook niet. Een Z06 Corvette valt met 400pk ook door de mand als topkar(de gewone C6 zegmaar), je haalt altijd de Z06 met 500nogwatpk.
WRX vs Sti idem.
320si heeft mooie carbonplaatjes, maar mist de grunt, enorm.
Het is zoiets als een F430 aanbieden voor 120.000euro ipv 190.000euro, maar dan met een beetje lightweight, dus niet 1250 Scuderia spec, maar 1310(40 minder dan F430)en een gedowntunede 300pk @ 6800rpm 3.6 liter Green labeled 360 Modena V8je, waar ze nog 200 van hadden in een schuurtje naast Fiorano.
0-100:5 sec
0-200:18 sec
top:276kmh
Da's 't ook net niet in Ferrari termen.
Mooie verhalen, prima kar, maar die motor is het niet., 200pk is 't ook niet. Een Z06 Corvette valt met 400pk ook door de mand als topkar(de gewone C6 zegmaar), je haalt altijd de Z06 met 500nogwatpk.
WRX vs Sti idem.
320si heeft mooie carbonplaatjes, maar mist de grunt, enorm.
Het is zoiets als een F430 aanbieden voor 120.000euro ipv 190.000euro, maar dan met een beetje lightweight, dus niet 1250 Scuderia spec, maar 1310(40 minder dan F430)en een gedowntunede 300pk @ 6800rpm 3.6 liter Green labeled 360 Modena V8je, waar ze nog 200 van hadden in een schuurtje naast Fiorano.
0-100:5 sec
0-200:18 sec
top:276kmh
Da's 't ook net niet in Ferrari termen.

-
- Auto: M3P, 130i
-
- Auto: M3P, 130i
Re: BMW 320si
De nieuwe x20i leveren ca. 170pk. Zijn dat dezelfde motoren als geleverd in de 320Si?