Dat de wang zachter is weet ik 100% zeker. De runflats waren echt heel stijf, totaal geen rol over de wang. In de bocht voelt het voor mij als of de auto ook meer hangt op zijn banden, dat ze dus meer inveren en daardoor meer mee grip genereren. Dat van het harder inveren zou inderdaad kunnen zijn dat de auto harder remt. Maar zoals ik ook zei voelt het bij hard optrekken ook alsof de auto meer in zijn veren gedrukt wordt. Ik rijd overigens met veel hogere spanning dan Bert. 2.6 voor en 2.9 achter. Is dit niet te hard?Maik schreef:Mooi verslag Ruben en Bert.
Ruben, denk je echt dat de wang slapper is dan de RE050?
Jij zegt dat hij meer duikt bij remmen, maar dat lijkt mij niet echt toe te schrijven aan een slappere wang? Je hebt het denk ik over 10mm ofzo wat een band met slappere wang meer zal inveren dan een band met significant stuggere wang. Ik denk zelf dat je gewoon harder kan remmen en dat je daarom meer duikel effekt krijgt?
Ook omdat je nu op 18inch met lagere wang rijdt lijkt het mij vreemd dat je de misschien wel slappere wang op die manier zou merken...
Wat merk je van de wang in de bochten? Daar merkt men over het algemeen meer het effekt van een stijve/slappe wang. Hoe is het instuurgevoel nu?
Alvast bedankt voor je feedback
Nieuwe Toyo Proxes R-1R
-
-
-
Fles vloeistof met compressor. Netjes verpakt in een soort van tas met antislipmat eronder. 89 euro bij de bmw dealer. Je kan de compressor ook voor je luchtbed gebruiken als je van kamperen houdt. :oArthur schreef:Is dat een spuitbus?Ruben schreef: en een BMW tyre mobility repairkit is gekocht.
Wat kost zoiets eigenlijk.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Thnx.
Ik hoor graag na verloop van tijd nog eens je ervaringen met de banden.
Nu ben ik geen coureur en heb die intentie ook niet maar vind dat mijn auto nogal snel een stap opzij wil doen. Wat ik veel lees is dat dit wordt toegeschreven aan de Runflats.
Dan kan ik eventueel straks beter overstappen op normale en zo'n "kit" kopen.
Ik hoor graag na verloop van tijd nog eens je ervaringen met de banden.
Nu ben ik geen coureur en heb die intentie ook niet maar vind dat mijn auto nogal snel een stap opzij wil doen. Wat ik veel lees is dat dit wordt toegeschreven aan de Runflats.
Dan kan ik eventueel straks beter overstappen op normale en zo'n "kit" kopen.
-
- Geelhoed
http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/ ... -flat-band
Volgens Dider Miration, die leiding geeft aan Michelin’s Technology Center, zijn de banden te zwaar, waardoor ze de prestaties van de auto verminderen en zorgen voor meer brandstof verbruik.
- Arthur
- Auto: Nr.51
- Peter Tunissen
-
Ik was ook van plan om de Toyo's te halen. Heb nu het oudere model T1S erop. Maar nu werd mij door meerdere personen de Fulda Exelero aangeraden. Dus ik even op bandenmarkt.nl de test bekeken en wat blijkt, de Fulda's moeten echt extreem goed zijn. Ze scoren echt op elk onderdeel zeer goed, zelfs in de regen 1 vd beste tov de duurdere merken. Dus mijn keuze staat vast...ik ga de Fulda's proberen. 

-
-
-
He Bert, hoe zit het nu met die bandenspanning? De een zegt harder opblazen voor het circuit, de ander zachter. Als ik nu maximaal resultaat wil kan ik ze dan beter zachter zetten? Maar werk je de band dan niet helemaal naar de klote? En haal je wel meer resultaat, want je stuurgedrag gaat natuurlijk wel achteruit..Bert ///M3 schreef:Ik merk duidelijk dat die Toyo's veel stijver zijn. Ik rij ze ook op een veel lagere druk, heb ze nu even op 2.1 bar staan terwijl er op die dunflop dingen gewoon niet te rijden is met minder als 2,5 bar. Voor op een circuit kunnen ze nog wel lager bijvoorbeeld 1.8 bar. Valt bij heel hard rijden ook op, waar bij die dunlops na een stukje 200+ de rook er bijna af kwam komt hier veel moeilijker temperatuur in zelfs met die lagere spanning. Dat komt imho puur doordat het carcas veel minder vervormd.
- Bert ///M3
Zachter zetten zou ik doen.
Het is even proberen met die dingen omdat nog niemand weet wat ze echt doen. En niemand weet ook nog precies waar je zitten moet qua druk en temperatuur.
Maar normaal begin je met een semislick op ongeveer 1.8-2.0 bar. Dan worden ze veel warmer en hebben ze meer grip. Door die extra warmte loopt de druk in de band ook op en kom je warm veel hoger uit, 2,5 bar oid. Dan komen je sturende eigenschappen ook weer terug.
Zachter vs harder zit ook deels in de stijfheid van de band. Hoe stijver de band hoe meer moeite je moet doen om er temperatuur in te krijgen. Een gewone straatband smelt bijna op een circuit, als je daarmee met 200+ over de snelweg rijd worden ze al heet. Hele stijve banden zoals een R1R vervormen minder en worden ook minder snel warm.
Als je met een semislick het straatbanden advies volgt, dus druk hoger zetten dan worden ze en niet warm en je hebt gewoon minder grip door het kleinere contactvlak. Straatband ook trouwens, als je die te hard opblaast kost het ook veel grip. Alleen daar doen ze het om het smeren zo lang mogelijk tegen te gaan.
Je wil niet te zacht beginnen want dan gaan ze smeren. Ook niet te hard want dan worden ze niet warm.
Even bij Toyo informeren wat hun zeggen over druk/temperatuur kan ook geen kwaad trouwens. Meeste fabrikanten van motorsportbanden hebben die gegevens zo liggen. Nu is een R1R niet echt een raceband maar proberen kan geen kwaad. Ik zal wel eens kijken wat ze er van zeggen.
Het is even proberen met die dingen omdat nog niemand weet wat ze echt doen. En niemand weet ook nog precies waar je zitten moet qua druk en temperatuur.
Maar normaal begin je met een semislick op ongeveer 1.8-2.0 bar. Dan worden ze veel warmer en hebben ze meer grip. Door die extra warmte loopt de druk in de band ook op en kom je warm veel hoger uit, 2,5 bar oid. Dan komen je sturende eigenschappen ook weer terug.
Zachter vs harder zit ook deels in de stijfheid van de band. Hoe stijver de band hoe meer moeite je moet doen om er temperatuur in te krijgen. Een gewone straatband smelt bijna op een circuit, als je daarmee met 200+ over de snelweg rijd worden ze al heet. Hele stijve banden zoals een R1R vervormen minder en worden ook minder snel warm.
Als je met een semislick het straatbanden advies volgt, dus druk hoger zetten dan worden ze en niet warm en je hebt gewoon minder grip door het kleinere contactvlak. Straatband ook trouwens, als je die te hard opblaast kost het ook veel grip. Alleen daar doen ze het om het smeren zo lang mogelijk tegen te gaan.
Je wil niet te zacht beginnen want dan gaan ze smeren. Ook niet te hard want dan worden ze niet warm.
Even bij Toyo informeren wat hun zeggen over druk/temperatuur kan ook geen kwaad trouwens. Meeste fabrikanten van motorsportbanden hebben die gegevens zo liggen. Nu is een R1R niet echt een raceband maar proberen kan geen kwaad. Ik zal wel eens kijken wat ze er van zeggen.
- Geelhoed
- Bert ///M3
Nee 140 graden zit je veel te hoog.
Ik zou 70 tot 100 aanhouden.
Als je op 1.8 bar begint bij 20 graden dan zou je op 100 graden op zo'n 2,5-2,6 bar zitten denk ik, even snel wat gerekend.
(28000 x 0,1) / 293K = ( P x 0,1 ) / 373K
P = 35600 = 3,56 bar absoluut. Dat is 2,56 bar op een normale manometer.
nb: 0,1 m3 voor een band is natuurlijk onzin maar omdat het volume vast is maakt dat op zich niet uit.
Ik zou 70 tot 100 aanhouden.
Als je op 1.8 bar begint bij 20 graden dan zou je op 100 graden op zo'n 2,5-2,6 bar zitten denk ik, even snel wat gerekend.
(28000 x 0,1) / 293K = ( P x 0,1 ) / 373K
P = 35600 = 3,56 bar absoluut. Dat is 2,56 bar op een normale manometer.
nb: 0,1 m3 voor een band is natuurlijk onzin maar omdat het volume vast is maakt dat op zich niet uit.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 18 apr 2008, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
-
Heb net mijn bandenspanning aangepast. 2.3 voor en 2.6 achter. Heb nu ook een bandenspanningsmeter van Michelin en dan zie je grappige dingen. Bijvoorbeeld dat als ik de slang over het dak trek dat de bandenspanning niet meer klopt. Ik had de pomp op 2.6 gezet, maar hij bleef de band oppompen op 2.8. Andere velg wel goed.
Rijcomfort wordt wel beter zo, maar na wat strakke bochtjes op het industrieterrein beginnen de voorbanden al lichtjes te smeren, dat belooft wat voor vrijdag op Zolder...
Rijcomfort wordt wel beter zo, maar na wat strakke bochtjes op het industrieterrein beginnen de voorbanden al lichtjes te smeren, dat belooft wat voor vrijdag op Zolder...
- Bert ///M3