Bericht
door romo » 03 jun 2008, 20:41
Ha die Hans,
Het wordt nu gebracht als of het een uitverkoop bij AH is. Dit is ver bezijden de waarheid.
De besluitvorming omtrent de screning is zeer zorgvuldig. Het is ook zo dat het door de overheid 2 jaar geleden reeds is toegestaan.
In jullie persoonlijk geval zou die keuze zo zijn, maar met respect, dit kan voor andere stellen geheel anders liggen. Dat je het niet wil, en terecht kritisch bent, mag niet de maatstaf voor de rest van de populatie zijn. Rouvoet doet in principe het zelfde, zijn (Goddelijke) maatstaf is algemeen bindend. Dit is dus echt een brug te ver.
Wat is het etisch standpunt? Mijn tegenvraag is; wat is erger? Je kind bewust geboren laten worden met een ingbouwde tijdbom, of ingrijpen? Hoe leg je dit je kind uit als ze volwassen is met de wetenschap dat het voorkomen had kunnen worden? Ik vind het eerder onetisch om het risico bewust te nemen. Kijk, 10 jaar geleden had je geen keus, de kennis en kunde was er simpelweg niet. Nu wel, neem je verantwoordelijkheid als ouders in het geval van een genetische belasting.
Je zegt terecht IMO dat zulk een verantwoordelijke en zwaarwegende beslissing niet aan de politiek en instituten overgelaten kan worden. De keuze moeten ouders in nauwe samenwerking met artsen nemen, op geen enkele wijze dient hier een politieke invloed ( linksom of rechtsom, mij om het even) aanwezig te zijn.
Een Maastrichtse hoogleraar drukte het goed uit door te stellen dat de overheid zich ook niet bemoeid met een blinde darm die verwijderd moet worden, het zelfde geldt voor screening op foute genen. Daarbij merk ik op dat een blinde darm die niet of te laat wordt verwijderd als complicatie een buikvlies onsteking veroorzaakt met in vele gevallen de dood als gevolg. ( dit even voor diegenen die denken dat deze vergelijking nergens op slaat, het tegendeel is het geval)