Rijverslag 130i !!!!!!
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Veren spelen altijd een ondergeschikte rol in de afstelling van een onderstel. Zo hebben de Intrax veren een sterkte van 90 kg/cm en de standaard veren 27 kg/cm. En toch voelt de Intrax set op asfalt behalve veel stabieler ook comfortabeler aan. Het zijn dus de dempers die het zwaarst wegen wat betreft de afstelling.
Andre's Intrax set is een prachtige oplossing. Maar het had met een andere set dempers ook minder sportief en dus veel goedkoper gekund. BMW had die andere dempers voor minder dan 100 euro bij een toeleverancier kunnen inkopen schat ik zo in.
Er blijkt een nederlander een dikke vinger in de pap te hebben vwb de afstelling van het onderstel van de 3-serie Coupé. Ik zal eens proberen aan zijn email adres te komen om 'm dan een paar vragen te stellen. Antwoorden plaats ik dan vanzelfsprekend hier.
Andre's Intrax set is een prachtige oplossing. Maar het had met een andere set dempers ook minder sportief en dus veel goedkoper gekund. BMW had die andere dempers voor minder dan 100 euro bij een toeleverancier kunnen inkopen schat ik zo in.
Er blijkt een nederlander een dikke vinger in de pap te hebben vwb de afstelling van het onderstel van de 3-serie Coupé. Ik zal eens proberen aan zijn email adres te komen om 'm dan een paar vragen te stellen. Antwoorden plaats ik dan vanzelfsprekend hier.
- Bert ///M3
- Berichten: 9359
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Waarschijnlijk is daar bij BMW wel aan te komen aangezien ze ook een racer bouwden toch?
Voor de E36 M3 kon je al dat spul ook gewoon via BMW krijgen (Gr. A catalogus heb ik nog wel ergens)
Punt is gewoon dat dat soort onderstellen voor 99,9% niet interressant is. De meesten kopen een 130i voor een beetje rechtuit branden en that's it. Kijk maar eens naar het percentage wat een zwaarder aftermarket onderstel gebruikt alleen maar om optische redenen, kunnen ze hun hoogtes custom afregelen. Dat dat vervolgens ook een en ander met de balans van de auto doet word verder niet bij stil gestaan.
Voor de E36 M3 kon je al dat spul ook gewoon via BMW krijgen (Gr. A catalogus heb ik nog wel ergens)
Punt is gewoon dat dat soort onderstellen voor 99,9% niet interressant is. De meesten kopen een 130i voor een beetje rechtuit branden en that's it. Kijk maar eens naar het percentage wat een zwaarder aftermarket onderstel gebruikt alleen maar om optische redenen, kunnen ze hun hoogtes custom afregelen. Dat dat vervolgens ook een en ander met de balans van de auto doet word verder niet bij stil gestaan.
- Bert ///M3
- Berichten: 9359
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Totale veerweg, hoek van bodyroll? Lijken mij anders een paar dingen die toch wel behoorlijk meetellenHielke schreef:Veren spelen altijd een ondergeschikte rol in de afstelling van een onderstel. Zo hebben de Intrax veren een sterkte van 90 kg/cm en de standaard veren 27 kg/cm. En toch voelt de Intrax set op asfalt behalve veel stabieler ook comfortabeler aan. Het zijn dus de dempers die het zwaarst wegen wat betreft de afstelling.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Francisco
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
- Locatie: Spijkenisse
Klinkt zoals de 130i die ik graag had gezien. Eigenlijk heb je dan het hele M-pakket niet nodig en start je met een basis 130i voor 42K waar je voor 5-6K aan verspijkerd. Voor het echte E30 M3 gevoel nog een lekker luchtfilter erop.
Bij andere fabrikanten kun je ook de juiste dempers vinden. Als je de juiste specs maar aanhoud.
Hielke is het echt zo dat veren een ondergeschikte rol spelen??
Mijn ervaring is dat er vaak een demper gezocht wordt, daar wat aan afgesteld wordt. Vervolgens, in mij geval dan, is er met de research afdeling van de fabrikant gebeld om de juiste veren bij het gewicht van de auto te zoeken. Dit met ringgerbuik in het achterhoofd. Progresieve veren zijn dan een must. eerste paar cm redelijk comfortabel om de kleine oneffenheden op te nemen en daarna strak.
De som der delen werkte erg goed toen. Waar het nu aan lag weet ik niet. Maar het leek erop of er voor het uitzoeken van de juiste veren meer know-how nodig was.
Bij andere fabrikanten kun je ook de juiste dempers vinden. Als je de juiste specs maar aanhoud.
Hielke is het echt zo dat veren een ondergeschikte rol spelen??
Mijn ervaring is dat er vaak een demper gezocht wordt, daar wat aan afgesteld wordt. Vervolgens, in mij geval dan, is er met de research afdeling van de fabrikant gebeld om de juiste veren bij het gewicht van de auto te zoeken. Dit met ringgerbuik in het achterhoofd. Progresieve veren zijn dan een must. eerste paar cm redelijk comfortabel om de kleine oneffenheden op te nemen en daarna strak.
De som der delen werkte erg goed toen. Waar het nu aan lag weet ik niet. Maar het leek erop of er voor het uitzoeken van de juiste veren meer know-how nodig was.
-
- Berichten: 51597
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Doe 't niet. De Cup is erg dik en aantrekkelijk geprijst, maar mijn auto is (nog) OK en toe te betalen valt wat 'tegen'. Maar OK, als je de Cup 'los' met alle extra's zou doen zou ie tegen de 59 k aanzitten ipv 50k euro nu.
't is net zo breed dat 't lang is. Volgend jaar wachten op de 230i of (235i/335i/d weetikhetnunog.nl)
't is net zo breed dat 't lang is. Volgend jaar wachten op de 230i of (235i/335i/d weetikhetnunog.nl)
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
De ellende is dat je zo word binnengehengeld met al die "gratis" opties. Net wat je zegt 59K, normaal denk je dan, indertijd hetzelfde met de introduction uitvoering, alleen die was wat magerde uitgerust.
Alleen nu komt het, doordat de marge helemaal weg is, kan een dealer je geen hoge prijs meer geven voor je huidige auto. Dus eigenlijk zijn al die "opties" een sigaar uit eigen doos. Je betaald ze indirekt door een lagere inruilprijs.
Ik zou zo'n deal ook alleen maar doen als ik een duizend of 5, 6 moest bij betalen. Maar ik denk dat het eerder 10 is of niet Robin ?
Zoja dan is het verstandiger om de 330i te houden. Robin waarom flikker je daar geen sper op en een intrax onderstel zoals Andre heeft ? Dan ben je voor 4000 euro klaar en heb je een auto die qua wegligging en spielerij een e46 M3 overtreft.
Alleen nu komt het, doordat de marge helemaal weg is, kan een dealer je geen hoge prijs meer geven voor je huidige auto. Dus eigenlijk zijn al die "opties" een sigaar uit eigen doos. Je betaald ze indirekt door een lagere inruilprijs.
Ik zou zo'n deal ook alleen maar doen als ik een duizend of 5, 6 moest bij betalen. Maar ik denk dat het eerder 10 is of niet Robin ?
Zoja dan is het verstandiger om de 330i te houden. Robin waarom flikker je daar geen sper op en een intrax onderstel zoals Andre heeft ? Dan ben je voor 4000 euro klaar en heb je een auto die qua wegligging en spielerij een e46 M3 overtreft.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Francisco,
Je beschrijving van de werking van progressieve veren klopt wel, maar als de schokbreker de veer niet de kans geeft z'n werk op de juiste manier te doen, dan maakt het karakter van de veer niet zo veel meer uit. En dat is bij een 130i met M sport onderstel het geval.
Dat een slappe veer in theorie lange veerwegen en veel "lastwechsels" van de auto toestaat is natuurlijk duidelijk. Welk compromis voor de openbare weg de juiste is, blijft een puur persoonlijke keus.
Robin, rijdt die 330i hetzelfde als een 130i als je aan het pushen bent? Zo ja, is er iets in het gedrag van de auto dat je niet aanstaat?
Je beschrijving van de werking van progressieve veren klopt wel, maar als de schokbreker de veer niet de kans geeft z'n werk op de juiste manier te doen, dan maakt het karakter van de veer niet zo veel meer uit. En dat is bij een 130i met M sport onderstel het geval.
Dat een slappe veer in theorie lange veerwegen en veel "lastwechsels" van de auto toestaat is natuurlijk duidelijk. Welk compromis voor de openbare weg de juiste is, blijft een puur persoonlijke keus.
Robin, rijdt die 330i hetzelfde als een 130i als je aan het pushen bent? Zo ja, is er iets in het gedrag van de auto dat je niet aanstaat?
-
- Berichten: 51597
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Michel idd
Hylke:
Een 130i 'voelt' qua gas net iets beter bij de les(door de kortere overbrenging) terwijl ze irl even snel zijn. De sound is iets meer aanwezig(tandje) en hij ligt in krap bochtenwerk iets speelser, lange bochten maakt de lwb van de 3 weer goed. MAAR vooral de M pookknop(kort pookje) en het dikkere M stuur geven de hierboven beschreven dingetjes nog meer een M achtig gevoel. Niet heel veel, maar toch. Dat de 130i M minder elegant is en kleiner /luidruchtiger is, kijk ik wel doorheen. Een 330i is meer all purpose.Tikkie minder 'sportief' inderdaad.
En ik wilde wat anders, nieuws
Rico ik ga dat geld niet(meer) aan m'n auto 'verknallen' joh.
Komt later misschien wel op een andere.
Ik wacht op de 230/235 oid.
Hylke:
Een 130i 'voelt' qua gas net iets beter bij de les(door de kortere overbrenging) terwijl ze irl even snel zijn. De sound is iets meer aanwezig(tandje) en hij ligt in krap bochtenwerk iets speelser, lange bochten maakt de lwb van de 3 weer goed. MAAR vooral de M pookknop(kort pookje) en het dikkere M stuur geven de hierboven beschreven dingetjes nog meer een M achtig gevoel. Niet heel veel, maar toch. Dat de 130i M minder elegant is en kleiner /luidruchtiger is, kijk ik wel doorheen. Een 330i is meer all purpose.Tikkie minder 'sportief' inderdaad.
En ik wilde wat anders, nieuws
Rico ik ga dat geld niet(meer) aan m'n auto 'verknallen' joh.
Komt later misschien wel op een andere.
Ik wacht op de 230/235 oid.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Oke snap ik ook wel weer, ik doe het ook niet meer. Maar inderdaad die M goodies maken de auto WEL af.
Ik zou ook wachten op een 2 serie/ 1 serie coupe. komend jaar schrijf je nog eens 5 a 7 duizend euro op de 330i af een 130i met goodies gaat weer 12000 euro kosten.
per saldo rij je 5000 euro goedkoper als je een jaar langer door rijd in de 330i.
Als je straks een 2 serie coupe ziet dan is de hatch ook niet echt bijzonder meer en wil je alleen al die vanwege zijn mooie lijnen.
Ik zou ook wachten op een 2 serie/ 1 serie coupe. komend jaar schrijf je nog eens 5 a 7 duizend euro op de 330i af een 130i met goodies gaat weer 12000 euro kosten.
per saldo rij je 5000 euro goedkoper als je een jaar langer door rijd in de 330i.
Als je straks een 2 serie coupe ziet dan is de hatch ook niet echt bijzonder meer en wil je alleen al die vanwege zijn mooie lijnen.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- romo
- Berichten: 26924
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
LOL
Hielke ik snap dat jij er niet koud of warm van word, maar auto's MOGEN ook af zijn dat MAG ook wel wat geld kosten. Ik zie een vrouw ook liever mooi opgemaakt en gekapt terwijl ik weet dat het voor het neuken geen klap uitmaakt.
Het gaat niet om de M emblemen, maar de atmosfeer is gewoon beter in de auto, zwarte hemel, mooie allu lijstjes, gaatjes leren pookjes, stoer sportstuur, mooie sportstoelen (Niet in de standaatrd 130i !) ed.
Kortom de slagroom op de taart.
Ook de buitenkant ziet er gewoon veel beter uit met de M wielen en het M paket.
Maargoed Hielke maakt het niet veel uit die rijd altijd met de ogen dicht
Hielke ik snap dat jij er niet koud of warm van word, maar auto's MOGEN ook af zijn dat MAG ook wel wat geld kosten. Ik zie een vrouw ook liever mooi opgemaakt en gekapt terwijl ik weet dat het voor het neuken geen klap uitmaakt.
Het gaat niet om de M emblemen, maar de atmosfeer is gewoon beter in de auto, zwarte hemel, mooie allu lijstjes, gaatjes leren pookjes, stoer sportstuur, mooie sportstoelen (Niet in de standaatrd 130i !) ed.
Kortom de slagroom op de taart.
Ook de buitenkant ziet er gewoon veel beter uit met de M wielen en het M paket.
Maargoed Hielke maakt het niet veel uit die rijd altijd met de ogen dicht
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
///Marketing
Klopt Hielke, maar het pakket klopt wel, het geeft ontegenzegelijk een rijk gevoel.
Vraag maar aan interieurguru Ilija
Doordat een ieder zo enorm verwend is, en dus niet meer tot de esentie van auto's en driving-fun door dringt, gaan dat soort dingen de boventoon voeren. Tel hierbij op dat autorijden in NL bijna niet meer kan Zie verhaaltje Davy :twisted: en dan gaat men voor de kralen..........
Afgelopen zaterdag kreeg ik echter bezoek van Ruud en Rene. Ruud met zijn decent aangepaste Impreza en Rene met zijn droom waar hij 2 jaar voor heeft gepot een RX7 bi-turbo. Ik ben meegereden in de RX7, pracht bak qua lijnen, super qua gevoel via de kont, echt 100% driving-fun, een auto met een uitdaging. Echter de kralen waren meuk, alles in de auto is hard plastic, maar dat boeit je niet als de auto zelf je kan boeien!!
Hoe leuk de fraaie hoogwaardige interieurs ook zijn, en dat kan ik echt waarderen, de auto moet je tijdens het rijden kunnen bekoren! Daar vallen veel auto's door de mand. De 130i van Rico, waarin ik heb gereden is op beide fronten top, en subliem indien je die capaciteiten hebt van Dre met zijn goodies er op. Ik kreeg bij de 130i, en dat signaleerde ik reeds toen ik in de 120d gereden had, de zelfde puurheid als de e30 m3, en dat is een compliment. Als mijn e30 m3 straks voorzien is van alle goodies die nu in huis rond slingeren en e.e.a. is afgesteld bij Kronenburg, dan neem ik de auto mee naar Friesland, dan gaan we weer ff boenderen.
De einser is voor mij een aantrekkelijke BMW omdat de esentie van BMW weerspiegeld zonder het status label. zonder dat label zal die niet snel bij Sjonnie publiek populair worden, iets wat natuurlijk bij vele andere modelen een groot nadeel is
Michel
Klopt Hielke, maar het pakket klopt wel, het geeft ontegenzegelijk een rijk gevoel.
Vraag maar aan interieurguru Ilija
Doordat een ieder zo enorm verwend is, en dus niet meer tot de esentie van auto's en driving-fun door dringt, gaan dat soort dingen de boventoon voeren. Tel hierbij op dat autorijden in NL bijna niet meer kan Zie verhaaltje Davy :twisted: en dan gaat men voor de kralen..........
Afgelopen zaterdag kreeg ik echter bezoek van Ruud en Rene. Ruud met zijn decent aangepaste Impreza en Rene met zijn droom waar hij 2 jaar voor heeft gepot een RX7 bi-turbo. Ik ben meegereden in de RX7, pracht bak qua lijnen, super qua gevoel via de kont, echt 100% driving-fun, een auto met een uitdaging. Echter de kralen waren meuk, alles in de auto is hard plastic, maar dat boeit je niet als de auto zelf je kan boeien!!
Hoe leuk de fraaie hoogwaardige interieurs ook zijn, en dat kan ik echt waarderen, de auto moet je tijdens het rijden kunnen bekoren! Daar vallen veel auto's door de mand. De 130i van Rico, waarin ik heb gereden is op beide fronten top, en subliem indien je die capaciteiten hebt van Dre met zijn goodies er op. Ik kreeg bij de 130i, en dat signaleerde ik reeds toen ik in de 120d gereden had, de zelfde puurheid als de e30 m3, en dat is een compliment. Als mijn e30 m3 straks voorzien is van alle goodies die nu in huis rond slingeren en e.e.a. is afgesteld bij Kronenburg, dan neem ik de auto mee naar Friesland, dan gaan we weer ff boenderen.
De einser is voor mij een aantrekkelijke BMW omdat de esentie van BMW weerspiegeld zonder het status label. zonder dat label zal die niet snel bij Sjonnie publiek populair worden, iets wat natuurlijk bij vele andere modelen een groot nadeel is
Michel
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Goed gezegd Michel de 1 serie is de enige BMW die GEEN status geeft/heeft.
En dat is het beste wat het model is overkomen. Vooral als je geen donder om status geeft maar toch een ultiem bakkie wilt hebben. Ding van Dre is gewoon een stealer. Zilvergrijs 5 deurs hatchbakkie. Niemand die zich er druk overmaakt, zowel positief als negatief.
Persoonlijk mag een beetje status wel van mij, daarom ben ik immers ook BMW rijder
En dat is het beste wat het model is overkomen. Vooral als je geen donder om status geeft maar toch een ultiem bakkie wilt hebben. Ding van Dre is gewoon een stealer. Zilvergrijs 5 deurs hatchbakkie. Niemand die zich er druk overmaakt, zowel positief als negatief.
Persoonlijk mag een beetje status wel van mij, daarom ben ik immers ook BMW rijder
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Je hebt, op die laatste zin na, helemaal gelijkRico v Velzen schreef: Het gaat niet om de M emblemen, maar de atmosfeer is gewoon beter in de auto, zwarte hemel, mooie allu lijstjes, gaatjes leren pookjes, stoer sportstuur, mooie sportstoelen (Niet in de standaatrd 130i !) ed.
Kortom de slagroom op de taart.
Ook de buitenkant ziet er gewoon veel beter uit met de M wielen en het M paket.
Maargoed Hielke maakt het niet veel uit die rijd altijd met de ogen dicht
Maar ik zie die dingen in de auto helemaal niet. Of ik zie ze wel maar verleen er geen meerwaarde aan. De kleur van de M hemel is zwart? Gaatjes in de leren pook? Nooit geweten, serieus. Wij beleven een auto dus op een totaal andere manier. En daar is helemaal niks mis mee. Sterker nog, zonder dat verschil kon ik er zo af en toe de spot niet mee drijven, en konden jullie mij weer niet terugpakken
Ben heel benieuwd naar die E30 M3 Michel.
- romo
- Berichten: 26924
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
"Hoe leuk de fraaie hoogwaardige interieurs ook zijn, en dat kan ik echt waarderen, de auto moet je tijdens het rijden kunnen bekoren"
Das helemaal waar, maar het vervelende is dat het top interieur van de E 46 in ontwikkeling niet meegenomen is naar de E 90/92; ergo je krijgt een top auto met een interieur dat terug naar af gaat
Das helemaal waar, maar het vervelende is dat het top interieur van de E 46 in ontwikkeling niet meegenomen is naar de E 90/92; ergo je krijgt een top auto met een interieur dat terug naar af gaat
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Hielke dat jij er de spot mee drijft vind ik ook wel weer lachen.
Het grote verschil tussen jou en mij bv is dat jij niet zo'n auto koopt, dat bedoel ik niet sarcastisch (en wil zeker geen euronestjes toestanden zoals jaren geleden op gummen).
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je dik geld voor een auto over hebt je meer wil kopen als een sublieme wegligging, een auto is voor mij alleen veel geld waard als alles klopt de beleving van atmosfeer vind ik netzo belangrijk als het rijden zelf.
Daarom zou ik nooit 60000+ euro uitgeven voor een Lotus exige (ik noem maar wat) rijden is top, beste van het beste, maar als ik het gevoel heb dat ik in een rijdende staalfabriek zit dan is het mij allemaal veel te basic. Wat veel geld kost moet ook mooi zijn in mijn beleving. Dat staat los van het rijden/wegligging ed. Want dat is en blijft het belangrijkste, ik zou nooit een auto kopen waarbij dat laatste ondergeschikt is aan het mooi zijn/sfeer.
Het grote verschil tussen jou en mij bv is dat jij niet zo'n auto koopt, dat bedoel ik niet sarcastisch (en wil zeker geen euronestjes toestanden zoals jaren geleden op gummen).
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je dik geld voor een auto over hebt je meer wil kopen als een sublieme wegligging, een auto is voor mij alleen veel geld waard als alles klopt de beleving van atmosfeer vind ik netzo belangrijk als het rijden zelf.
Daarom zou ik nooit 60000+ euro uitgeven voor een Lotus exige (ik noem maar wat) rijden is top, beste van het beste, maar als ik het gevoel heb dat ik in een rijdende staalfabriek zit dan is het mij allemaal veel te basic. Wat veel geld kost moet ook mooi zijn in mijn beleving. Dat staat los van het rijden/wegligging ed. Want dat is en blijft het belangrijkste, ik zou nooit een auto kopen waarbij dat laatste ondergeschikt is aan het mooi zijn/sfeer.