hugo schreef: Individualisme is fout? Althans dat lees ik tussen de lijntjes. Gezien je politieke mening veronderstel ik ook dat je voor het solidariteitsprincipe bent.
Als ik nu morgen voor je deur sta en je Z3QP een week wil lenen, zeg je dan 'ja'? Strikt gezien moet je ''Ja'' zeggen want dan ben je solidair. Delen is nu eenmaal solidair, anders ben je er ook niet voor de kloof tussen arm en rijk te verkleinen. Doe je dat niet dan ben je geen haar beter dan de kapitalistische rechtstemmers. Dan ben je individualist en wil je je eigen zaken waar je hard voor gewerkt hebt niet met andere delen.
Nou nou, beetje zwart-wit Hugo

Ik ben niet voor een communistisch regieme, ik ben ook niet voor het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk maar ik vind dat rijke mensen het niet NOG beter hoeven te krijgen in NL ten koste van mensen die krap aan kunnen rondkomen. Met individualisme is tot op zekere hoogte niks mis maar heel hard "enterprice first" roepen als top manager en vervolgens de eigen zakken zo vol mogelijk krijgen dat gaat me te ver
hugo schreef:
Even terug komen op de tijd den Uyl. Jazekers was Nederland bijna failliet. Onze gasexport was een lachertje. We hadden bijna de grootste gasbel van Europa en hebben het voor een knaak en 2 bounty's verkocht. Zwaar onder de conforme marktprijs, als ik me niet vergis. Zal wel in lijn staan met het solidariteitsbeginsel maar dekt financieel niet de schade die den Uyl veroorzaakt had. Het liefst wilde deze man van Nederland een huidige Noord Korea maken.
We hadden niet bijna de grootste gasbel Hugo, we hebben de grootste gasbel

Enig idee wat ie maandelijks opbrengt? Echt serieus geld hoor 8) De commerciele deal was achteraf gezien een lachertje dat klopt maar dat neemt niet weg dat we veel geld er aan verdienden. Niet alleen onder den Uyl nam de staatschuld toe in die jaren Hugo

Dus niet alleen gekleurde info verschaffen maar een beetje objectief a.u.b

Enig idee hoe "slecht" NL het relatief deed in Europa?
Maar je mag best een rondje in de ZQp hoor

maar ik leen em niet uit.
Bert ///M3 schreef:Over gasexport, wij verkochten het tenminste nog

Er zijn in de jaren 70 echt hele grote hoeveelheden afgefakkeld omdat we de druk niet onder controle hadden en we er toch zat van hadden. Tegenwoordig weten ze niet hoe hard ze zelfs het kleinste veldje exploiteren moeten, zo snel zijn de prijzen gestegen.
Individualisme is niks mis mee, als je het maar goed doet. Zo'n politicus die allerlei flutmaatregelen bedenkt om op te vallen voegt imho niks toe. Ze willen zichzelf op de kaart zetten maar hebben ondertussen niet de ruggegraat om spijkers met koppen te slaan, dat laten ze liever over aan hun opvolger. Ze kunnen zich beter bezighouden met concrete oplossingen voor bestaande langlopende problematiek. Dat heeft imho an sich niks met links of rechtse ideeën te maken, die geven meer aan op wat voor manier een probleem opgelost word of maatregel genomen word.
Ik ben ook niet voor voor mijn baas aan het werk, maar voor mijn eigen bankrekening. Dus op het moment dat ik bezig ben wil ik ook zo veel mogelijk geld zien, maar qua bezigheden moet het wel in het beste belang van mijn werkgever zijn. Vervang werkgever voor de staat en het verhaal is hetzelfde.
100% mee eens Bert 8)
Dick schreef:En voor mensen die denken dat het sociale denken economisch iets gaat brengen. Lees misschien eens een economie boek. Dat helpt. Vrije markt is het beste systeem.....of je het nou leuk vindt of niet.
Tja, ik weet het niet Dick

Ook ik heb (o.a.) een bedrijfskundige opleiding gedaan en in theorie heb je gelijk alleen moet het systeem praktisch toepasbaar zijn voor alle lagen van de bevolking. Neem nu het veranderde zorgstelsel, een verbetering? Wat moet je als ouder persoon met allerlei kwaaltjes nou in godsnaam kiezen dan (en kun je het noodzakelijke wel betalen

)? Kijk naar de zorgstelsels in Scandinavie. Gewoon door de overheid geregeld. Iedereen legt automatisch in en iedereen wordt maximaal geholpen. In dit land worden kanker patienten een MRI scan geweigerd omdat het zo duur is! Nou vraag ik je

Daar komt bij dat niet alles individueel rendeert. Het openbaar vervoer op het platte land krijg je gewoon niet rendabel daar is je gemiddelde bezettingsgraad te laag voor

Dus dat moet je accepteren of schrappen wat sociaal economisch weer niet verantwoord is. Je zou het qua budgettering ook samen kunnen nemen met het file probleem. Kostte het fileprobleem de samenleving niet iets van 400 miljoen in 2006? Daar kun je heel wat openbaar vervoer voor laten rijden. Stel het openbaar vervoer wordt gratis, misschien kost het fileprobleem ons land dan misschien "maar" 100 miljoen

Bespaar je als land toch even 300 miljoen! Ja, ik weet het niet hoor en ik heb helemaal geen zicht op dergelijke budgetten maar dat soort dingen vraag ik me dan af
Vrije markt is in theorie het beste systeem als de regering overzicht heeft en er bijvoorbeeld geen chirurg maatschappen in stand worden gehouden. Helaas is dat in NL allemaal niet aan de orde.