De allereerste modellen kwamen met een vezelende riem vanaf het begin..
Naderhand zijn ze overgeschakeld van type materiaal en andere kwaliteit olies.
Dit heeft best veel goed gemaakt... Enkel dat een grote deel van de schade ook komt door menging van brandstof in de olie.
Door het downsizen hebben de mensen meer de neiging om het motortje net iets dieper en langer in zn toeren te laten gaan voor wat vermogen te hebben.
Dit zorgt dus ook voor sneller slijtage van de cylinder wanden en olieschraapveerringen als dit op de verkeerde momenten gebeurd.
Wat op zn beurt weer veroorzaakt dat er sneller en meer onverbrande brandstof en roetdeeltjes via de randen van de piston zo toch in de olie terecht komt.
Net die vervuiling van de olie "vreet" een riem dus snel op.
Dit is iets wat eigenlijk niet echt te vermijden is het gebeurt uiteindelijk toch.
Maar je kan het wel best lang uitstellen door 3 dingen te doen.
-Enkel door te trekken als de motor minstens 60 graden is, eens op temperatuur kan dat beestje best veel hebben.
-om de 10k km nieuwe kwalitatieve olie en oliefilter.
-zeker wekelijks een stukje snelweg 20min +- doen zodat door de temperatuur het meeste brandstof uit de olie verdampt. Dit geld enkel voor mensen die maar korte stukjes rijden en de motor niet genoeg tijd geven voor op te warmen.
Persoonlijk vind ik de 1.2 puretech een toffe motor, compact maar toch krachtig.
Ze kan ook heel zuinig zijn maar ehm ze zuipt genoeg als je ze wat op'r staart trapt
