
[E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Terug van weggeweest [Pg.6]
- Joël D.
- Berichten: 3591
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
- Locatie: Gouda
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Nieuwe Zomerset P3

- Arthur
- Berichten: 43093
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Nieuwe Zomerset P3
Ik durfde het al niet te zeggen, maar ik ook 

- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Nieuwe Zomerset P3
Ik ben bezig met een klein huisje hoor, dus 7% is niet zo heel veel.Dimitri schreef: 23 feb 2024, 09:50 Altijd leuke updates, fraaie velgen! Jammer dat je niet meer 107% van de woningwaarde kan financieren, had wel willen zien wat die 7% zou betekenen voor jouw projecten.
Daarbij hoop ik dat het huis een minder financiële vergissing is, dan het gros van de projecten..
Ligt klaar. De nieuwe lip wacht ik nu al dik 2 maand op. Dat is wel een vereiste.
Want zonder lip, staat een spoiler nog meer pauper dan dat het al doet.
En een lip en spoiler ziet er weer kut uit zonder echte verlaging.......
ik heb jouw winterset gezien onder ze Z4. Dus jouw mening neem ik niet meer serieus

Voor 2k mag je ze overnemen hoor. Achterbanden zijn wel glad

- Arthur
- Berichten: 43093
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Nieuwe Zomerset P3
Dat is aardig. Even over denken nog… nee, laat maar 

- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Nieuwe Zomerset P3
is geen gekke prijs hoor voor een setje Styling 513m.
- Martijn M
- Berichten: 3651
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Nieuwe Zomerset P3
Poe dik die set E88 zeg.
Nu de rest van de auto nog wat aanpassen zodat ze nog beter staan
Nu de rest van de auto nog wat aanpassen zodat ze nog beter staan

- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | KMP-Goodies & Onderhoud
Met het oog op 23 Maart, een dagje driften op Papenburg waar ik mij vakkundig in heb laten lullen. Heb ik ik weer wat kleine dingetjes gedaan aan de M3.
Allereerst; schoonmaken!
Alcantara is leuk, maar meine gute wat wordt dat snel smerig.

- even in Mercedes-mode met Kamper-muziek op de achtergrond -
Daarnaast is m'n "Mode" flipper, behoorlijk in de chlamydia-mode gegaan. Dus die moest ook anders.
Belachelijk slecht product.
En als groot voorstander voor alles uit Oost Nederland, was het natuurlijk ook niet moeilijk om te zoeken naar een passende upgrade voor de flippers.


De heren van KMP liggen praktisch op de route van werk naar huis, dus middels wat mailcontact afgesproken ze op te halen ipv te verzenden.
Na installatie, het stuur ook onderworpen aan een grote hoeveelheid alcantara-reiniger en microvezeldoeken. Behoorlijk nasty wat er in 15.000km in zo'n stuur gaat zitten qua viezigheid.
Eindresultaat:

Met het zonnetje aan de hemel, ook maar even een foto geschoten van de buitenkant:

Vervolgens de auto weer de brug op gereden en de volgende zaken aangepakt:
- Nieuwe remolie (ATE Typ 200)
- Nieuwe motorolie (Castrol 10w60)
- Nieuw oliefilter
Tevens is de auto ingeboekt bij ProCar in Zwolle voor nieuwe lagerschalen en motorsteunen (april) dus ergens ook wel zonde om nu nog olie te wisselen. Maar vond met Papenburg in het vooruitzicht het niet gek om dat op verse olie te doen. Olie was inmiddels 10000 km oud.
Nu weer lekker rijden
Allereerst; schoonmaken!
Alcantara is leuk, maar meine gute wat wordt dat snel smerig.

- even in Mercedes-mode met Kamper-muziek op de achtergrond -
Daarnaast is m'n "Mode" flipper, behoorlijk in de chlamydia-mode gegaan. Dus die moest ook anders.
Belachelijk slecht product.
En als groot voorstander voor alles uit Oost Nederland, was het natuurlijk ook niet moeilijk om te zoeken naar een passende upgrade voor de flippers.


De heren van KMP liggen praktisch op de route van werk naar huis, dus middels wat mailcontact afgesproken ze op te halen ipv te verzenden.
Na installatie, het stuur ook onderworpen aan een grote hoeveelheid alcantara-reiniger en microvezeldoeken. Behoorlijk nasty wat er in 15.000km in zo'n stuur gaat zitten qua viezigheid.
Eindresultaat:

Met het zonnetje aan de hemel, ook maar even een foto geschoten van de buitenkant:

Vervolgens de auto weer de brug op gereden en de volgende zaken aangepakt:
- Nieuwe remolie (ATE Typ 200)
- Nieuwe motorolie (Castrol 10w60)
- Nieuw oliefilter
Tevens is de auto ingeboekt bij ProCar in Zwolle voor nieuwe lagerschalen en motorsteunen (april) dus ergens ook wel zonde om nu nog olie te wisselen. Maar vond met Papenburg in het vooruitzicht het niet gek om dat op verse olie te doen. Olie was inmiddels 10000 km oud.
Nu weer lekker rijden

- Sabberjoch
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
Goed bezig Rutger!
23e maar eens in het echt bewonderen
23e maar eens in het echt bewonderen
- Martijn M
- Berichten: 3651
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
Mooi opgeknapt dat stuur!
- Eeuwe
- Berichten: 4988
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
Hou jij 'm aan de praat? Heb ik even tijd om die E88's achterin de BX te gooien

- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
2 liggen er dan al los op het paddockEeuwe schreef: 18 mar 2024, 11:14Hou jij 'm aan de praat? Heb ik even tijd om die E88's achterin de BX te gooien![]()

- Eeuwe
- Berichten: 4988
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
Gaan van de winter toch uit elkaar voor een vers laagje verf, dus maakt het strippen van velg een stuk makkelijker als ze al gezandstraald zijn.Eeuwe schreef: 18 mar 2024, 11:50Scheelt mij weer demonteren. Die andere twee ga je lekker bekrassen in het grind?
- 2226cc
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
Mooi! Die flippers zijn wel een verschil zeker
- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
Zeker! Gewoon lekker ordinair felle "KLIK"
denk vergelijkbaar met die van jou.
Sowieso erg aardige lui bij KMP.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
Erg mooi zo'n stuur met die flippers. Heb je iig wat om naar te kijken als je achterin de grindbak staat zaterdag.



- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
Is wel heel goed gelukt dat stuur schoon krijgen zo, waar heb je dat mee gedaan?
- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Onderhoud P.4
- Gecko Car Care - Leather CleanerDjessey schreef: 19 mar 2024, 13:27 Is wel heel goed gelukt dat stuur schoon krijgen zo, waar heb je dat mee gedaan?
- Microvezel doeken
- Alcantara borstel
Microvezel doek zeiknat gespoten. Toen in roterende beweging hardhandig over het stuur gehaald om al het vet en smerigheid los te weken.
vervolgens met een droge microvezeldoek alles opgeveegd. Vervolgens nog 2x gedaan.
Toen netjes laten drogen, en na paar uurtjes met een alcantara borstel alles weer mooi geborsteld.
Was zelf ook stom verrast dat het zo goed lukte.
- bartb
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Locatie: Friesland
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | KMP-Goodies & Onderhoud
Graag gedaanEstoque schreef: 18 mar 2024, 10:47 Met het oog op 23 Maart, een dagje driften op Papenburg waar ik mij vakkundig in heb laten lullen.

- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4
Afgelopen 3 weken niet stil gezeten met de M3.
Eerst was daar het dagje driften op Papenburg met zo'n +-20 man van DF.
Een super gezellige dag met veel herkenning, terwijl ik niemand van het hele clubje eerder in het echt gesproken had. Leuk om eens de koppen achter de gebruikersnamen te zien. Zal voor enkelen niet wederzijds zijn
Los van wat sneeuwdriften met m'n oude 1.2 Kadett C City (RIP) zo'n 10 jaar geleden, had ik eigenlijk geen ervaring met driften. Toch wel heel erg vermakelijk om te doen en via tips (van André & Thys) of een hypeman naast je op de stoel, in de vorm van Philip, je eigen grenzen te verleggen en bochten te linken.
Was echt leuk en ga het zeker vaker doen met de M3. Sowieso, wat een capabele auto is dat zeg.
's ochtends tank vol met 98. 4 banden en een krik achterin (past echt net). Via de autobahn naar Papenburg gereden. Daar godganze dag rondjes gemaakt, 2x getankt, huiswaarts gereden met 200+ en geen krimp gegeven.
Wat ik ook echt bizar vond, is dat je scheef gaat en je vervolgens nog steeds kunt accelereren. Vond ik vrij rare gewaarwording.
Remmen met links blijft nog wel lastig, maar dat is voor een volgende rondje het leerdoel.
:impressed:
Hier wat foto's (je mag je telefoon niet op Papenburg hebben, dus geen foto's van de dag)
Krap:

12 jaar oude Michelins kunnen nog wel rondje mee:

98 er in:

En zoals op de bovenstaande foto te zien is, is er nog wel één probleempje met de BMW.
Hij staat te hoog op de wielen (voor).
Dus terwijl ik zocht naar een goede oplossing, kreeg ik via via de tip voor deze set.


Ohlins R&T, Milway camberplates en H&R stabi's voor & achter.
En dat voor een mooi prijsje!
Ohlins set is 3000km oud (aantoonbaar) en nog geen jaar oud. Heeft 1 circuitdag gezien en vervolgens vervangen voor een volledige intrax-set. Kortom, de auto gaat straks nog ietsjes zakken en veel beter rijden.
Of ik gelukkig word van de camberplates, dat weet ik nog niet. Maar een wissel terug naar de OEM (nieuwe) rubbers is ook zo gedaan.
Op Papenburg kreeg ik van Rico, die enkele rondes meereed, de tip om de voorste katalysatoren te vervangen voor zogenaamde "testpipes". Dat levert volgens de geleerden van Evolve aardig wat koppel op, dus op een gekke woensdagavond ook daar maar werk van gemaakt op de zaak.
En gezien ik een klein uitlaat-lek had, een mooie aanleiding om als de uitlaat toch los moet daarvoor. Gelijk wat aanpassingen te doen!


Wat nieuwe popnagels in de versnellingsbak-plaat gemaakt. De oude knappen nog wel eens.

eindresultaat:

Waarom testpipes?
Het verhaal gaat dat BMW de M3 op het allerlaatste moment, niet door de keuring kreeg vanwege de uitstoot.
In plaats van weer aan het werk te gaan, hebben ze gekozen om 2 extra katalysatoren toe te voegen. Wat het totaal op 4 brengt, met het resultaat dat koppel en pk's, nooit de fabriekswaarden gehaald hebben na het toevoegen van de kats.
Of het waar is, geen idee.
Wat ik wel weet is dat ik een vrij andere auto heb nu. Koppel (wat sowieso al niet geweldig is) is toegenomen, de auto rijdt veel "Smeuïger" op lage snelheden en bij 4500 toeren krijgt hij iets wat in de verre afstand lijkt op de snerp die de 6 cilinder BMW's ook hebben.
Geluid (in de auto) is echt niet luider geworden. Van buiten is het ook gewoon een normaal geluid bij <4500 toeren. Daarboven is het wel goed te horen. Ik heb nog geen klachten gehad, wel duimpjes. Dus daar afgaand is het goed.
Afgelopen zondag nog even naar Octane Classics & Coffee geweest in Amersfoort, samen met m'n broer (CL63 AMG) en mijn neef (S65 AMG)
Dus even wassen:

(hierop ook goed te zien dat hij voor moet zakken)
Amersfoort Inbound voor wat poederhandel

en daar welgeteld 1 foto geschoten van mijn eigen auto.
Wel naast een andere BMW-parel <3

En dat was het weer.
Tot de volgende keer!
Zelfde tijd.
Zelfde zender.
Eerst was daar het dagje driften op Papenburg met zo'n +-20 man van DF.
Een super gezellige dag met veel herkenning, terwijl ik niemand van het hele clubje eerder in het echt gesproken had. Leuk om eens de koppen achter de gebruikersnamen te zien. Zal voor enkelen niet wederzijds zijn

Los van wat sneeuwdriften met m'n oude 1.2 Kadett C City (RIP) zo'n 10 jaar geleden, had ik eigenlijk geen ervaring met driften. Toch wel heel erg vermakelijk om te doen en via tips (van André & Thys) of een hypeman naast je op de stoel, in de vorm van Philip, je eigen grenzen te verleggen en bochten te linken.
Was echt leuk en ga het zeker vaker doen met de M3. Sowieso, wat een capabele auto is dat zeg.
's ochtends tank vol met 98. 4 banden en een krik achterin (past echt net). Via de autobahn naar Papenburg gereden. Daar godganze dag rondjes gemaakt, 2x getankt, huiswaarts gereden met 200+ en geen krimp gegeven.
Wat ik ook echt bizar vond, is dat je scheef gaat en je vervolgens nog steeds kunt accelereren. Vond ik vrij rare gewaarwording.
Remmen met links blijft nog wel lastig, maar dat is voor een volgende rondje het leerdoel.
:impressed:
Hier wat foto's (je mag je telefoon niet op Papenburg hebben, dus geen foto's van de dag)
Krap:

12 jaar oude Michelins kunnen nog wel rondje mee:

98 er in:

En zoals op de bovenstaande foto te zien is, is er nog wel één probleempje met de BMW.
Hij staat te hoog op de wielen (voor).
Dus terwijl ik zocht naar een goede oplossing, kreeg ik via via de tip voor deze set.


Ohlins R&T, Milway camberplates en H&R stabi's voor & achter.
En dat voor een mooi prijsje!
Ohlins set is 3000km oud (aantoonbaar) en nog geen jaar oud. Heeft 1 circuitdag gezien en vervolgens vervangen voor een volledige intrax-set. Kortom, de auto gaat straks nog ietsjes zakken en veel beter rijden.
Of ik gelukkig word van de camberplates, dat weet ik nog niet. Maar een wissel terug naar de OEM (nieuwe) rubbers is ook zo gedaan.
Op Papenburg kreeg ik van Rico, die enkele rondes meereed, de tip om de voorste katalysatoren te vervangen voor zogenaamde "testpipes". Dat levert volgens de geleerden van Evolve aardig wat koppel op, dus op een gekke woensdagavond ook daar maar werk van gemaakt op de zaak.
En gezien ik een klein uitlaat-lek had, een mooie aanleiding om als de uitlaat toch los moet daarvoor. Gelijk wat aanpassingen te doen!


Wat nieuwe popnagels in de versnellingsbak-plaat gemaakt. De oude knappen nog wel eens.

eindresultaat:

Waarom testpipes?
Het verhaal gaat dat BMW de M3 op het allerlaatste moment, niet door de keuring kreeg vanwege de uitstoot.
In plaats van weer aan het werk te gaan, hebben ze gekozen om 2 extra katalysatoren toe te voegen. Wat het totaal op 4 brengt, met het resultaat dat koppel en pk's, nooit de fabriekswaarden gehaald hebben na het toevoegen van de kats.
Of het waar is, geen idee.
Wat ik wel weet is dat ik een vrij andere auto heb nu. Koppel (wat sowieso al niet geweldig is) is toegenomen, de auto rijdt veel "Smeuïger" op lage snelheden en bij 4500 toeren krijgt hij iets wat in de verre afstand lijkt op de snerp die de 6 cilinder BMW's ook hebben.
Geluid (in de auto) is echt niet luider geworden. Van buiten is het ook gewoon een normaal geluid bij <4500 toeren. Daarboven is het wel goed te horen. Ik heb nog geen klachten gehad, wel duimpjes. Dus daar afgaand is het goed.
Afgelopen zondag nog even naar Octane Classics & Coffee geweest in Amersfoort, samen met m'n broer (CL63 AMG) en mijn neef (S65 AMG)
Dus even wassen:


(hierop ook goed te zien dat hij voor moet zakken)
Amersfoort Inbound voor wat poederhandel


en daar welgeteld 1 foto geschoten van mijn eigen auto.
Wel naast een andere BMW-parel <3

En dat was het weer.
Tot de volgende keer!
Zelfde tijd.
Zelfde zender.
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: eBike
- Locatie: Amsterdam
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4
Gave update!
PS welke alcantara reiniger heb je gebruikt voor het stuur? Heb precies dezelfde (maar dan zonder flippers) in de 130.
Heb eventueel nog blauwe verf in de juiste kleur voor de 12-uur streep, mocht je het streepje willen bijwerken
PS welke alcantara reiniger heb je gebruikt voor het stuur? Heb precies dezelfde (maar dan zonder flippers) in de 130.
Heb eventueel nog blauwe verf in de juiste kleur voor de 12-uur streep, mocht je het streepje willen bijwerken
- Hitz
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4
Gaaf Rutger, je bent lekker bezig met de ///M 

- Martijn M
- Berichten: 3651
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4
Lekkere update! Stance gaat zeker beter worden met de nieuwe set Ohlins. Mooi uit de hand gelopen.
- Estoque
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4
Boven mijn verhaal ook de zelfde vraag van Djessey beantwoord:Str8Six schreef: 09 apr 2024, 11:16 Gave update!
PS welke alcantara reiniger heb je gebruikt voor het stuur? Heb precies dezelfde (maar dan zonder flippers) in de 130.
Heb eventueel nog blauwe verf in de juiste kleur voor de 12-uur streep, mocht je het streepje willen bijwerken
Estoque schreef: 20 mar 2024, 09:10- Gecko Car Care - Leather CleanerDjessey schreef: 19 mar 2024, 13:27 Is wel heel goed gelukt dat stuur schoon krijgen zo, waar heb je dat mee gedaan?
- Microvezel doeken
- Alcantara borstel
Microvezel doek zeiknat gespoten. Toen in roterende beweging hardhandig over het stuur gehaald om al het vet en smerigheid los te weken.
vervolgens met een droge microvezeldoek alles opgeveegd. Vervolgens nog 2x gedaan.
Toen netjes laten drogen, en na paar uurtjes met een alcantara borstel alles weer mooi geborsteld.
Was zelf ook stom verrast dat het zo goed lukte.
- Dimitri
- Berichten: 716
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4
Leuke update! Cool dat je gewoon een hele driftdag boekt op Papenburg zonder echte driftervaring te hebben 8)
Waarom zou je niet gelukkig worden van camberplates? Bang voor extra geluid in de koets of?
Waarom zou je niet gelukkig worden van camberplates? Bang voor extra geluid in de koets of?