Als ie wordt afgekeurd is bij veel garages de herkeuring gratis.
Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
- Martijn M
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Toevallig dat je het aanhaalt. Gaat voor de 118d vanmiddag gebeuren.
- matthyssie
- Berichten: 6026
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Ben benieuwd Hielke!
- Eeuwe
- Berichten: 4573
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Laat even weten hoe het afliep Hielke. Ben benieuwd!
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Hier komt ie dan.
Getriggerd door alle rampspoedverhalen met APK afkeuringen door de deeltjesmetingen heb ik afgelopen maandag een afspraak bij de Profile Car & Tyre Service in Heerenveen gemaakt. Voor de goede orde, dit is niet mijn reguliere APK adres, de auto hoeft pas in mei gekeurd te worden. Zoals Geertmans wel van een vorige encounter met 15-GHG-8 weet (hij kocht 'm toen bijna van mijn neef en nicht, ik kocht 'm daarop helemaal), stinkt de auto behoorlijk naar uitlaatgassen/roet/onverbrande diesel/whatever. Dat deed ie bij de aankoop in 2018 bij 247.000 km, dat doet ie minimaal zo erg nu bij 300.000 km. Blokje verbruikt geen druppel olie, loopt meestal als een turbine, heeft waarschijnlijk z'n opgegeven vermogen nog, en krijgt op tijd z'n olie-ververs-beurtjes (door mij) met kwaliteits-Castrol olie. Soms, en if so dan altijd na ongeveer 4 km na de koude start, lijkt het wel of de auto in een ander programma gaat lopen. Hij stottert dan wat en soms zie ik gevaarlijke blauwe pluimen (neem aan onverbrande brandstof) achter de auto verschijnen. Dit houdt dan na een km of zo weer op. De auto heeft bij 181.000 km een nieuwe distributieketting, en bij 220.000 km een nieuw roetfilter gekregen. Een bosal. Voor zover de staat van het blok.
Door de gemene stank die de auto vaak afgeeft (zonder daarbij zichtbaar te roken) was ik er eigenlijk al van overtuigd dat de maximale waarde van 1.000.000 deeltjes per cm3 niet gehaald (of eigenlijk dus wel) zou worden. Om de auto de best mogelijke kans te geven heb ik 'm eerst goed warm gereden. De aardige mensen bij Profile hadden er totaal geen moeite mee dat ik de verrichtingen ging aanschouwen en zo af en toe wat foto's maakte. De uitkomst van de test was nogal verrassend, en dan druk ik me mild uit. 1140 deeltjes per cm3 werden er gemeten. Ongeveer één duizendste van de maximale toegestane waarde. Ik heb de jonge kerel die de test uitvoerde in de hele korte tijd van de test de oren van z'n kop gevraagd. Hoe moest ik die stank dan verklaren? Dat deden bijna alle oude diesels, maar zeker de BMW's. Komt het vaker voor dat er zo weinig deeltjes gemeten worden? Heel soms, maar dan vooral bij de wat jongere Renault diesels. Wat is de beste methode om je auto op de test voor te bereiden? Vooral goed warm rijden. Hij vertelde me ook dat hij kort geleden een BMW 525 diesel (exacte type weet ik niet) moest afkeuren omdat die op de meter 4.000.000 deeltjes liet zien. Die auto moet dan wel rookgordijnen hebben getrokken? Nee, visueel was er geen roetuitstoot.
Het testapparaat dat ze bij Profile in Heerenveen gebruiken is een Arex 500 DC. https://www.arex.nl/deeltjesteller
Hieronder wat foto's, ik heb ook nog een filmpje gemaakt. Misschien plaats ik die ook nog.
Getriggerd door alle rampspoedverhalen met APK afkeuringen door de deeltjesmetingen heb ik afgelopen maandag een afspraak bij de Profile Car & Tyre Service in Heerenveen gemaakt. Voor de goede orde, dit is niet mijn reguliere APK adres, de auto hoeft pas in mei gekeurd te worden. Zoals Geertmans wel van een vorige encounter met 15-GHG-8 weet (hij kocht 'm toen bijna van mijn neef en nicht, ik kocht 'm daarop helemaal), stinkt de auto behoorlijk naar uitlaatgassen/roet/onverbrande diesel/whatever. Dat deed ie bij de aankoop in 2018 bij 247.000 km, dat doet ie minimaal zo erg nu bij 300.000 km. Blokje verbruikt geen druppel olie, loopt meestal als een turbine, heeft waarschijnlijk z'n opgegeven vermogen nog, en krijgt op tijd z'n olie-ververs-beurtjes (door mij) met kwaliteits-Castrol olie. Soms, en if so dan altijd na ongeveer 4 km na de koude start, lijkt het wel of de auto in een ander programma gaat lopen. Hij stottert dan wat en soms zie ik gevaarlijke blauwe pluimen (neem aan onverbrande brandstof) achter de auto verschijnen. Dit houdt dan na een km of zo weer op. De auto heeft bij 181.000 km een nieuwe distributieketting, en bij 220.000 km een nieuw roetfilter gekregen. Een bosal. Voor zover de staat van het blok.
Door de gemene stank die de auto vaak afgeeft (zonder daarbij zichtbaar te roken) was ik er eigenlijk al van overtuigd dat de maximale waarde van 1.000.000 deeltjes per cm3 niet gehaald (of eigenlijk dus wel) zou worden. Om de auto de best mogelijke kans te geven heb ik 'm eerst goed warm gereden. De aardige mensen bij Profile hadden er totaal geen moeite mee dat ik de verrichtingen ging aanschouwen en zo af en toe wat foto's maakte. De uitkomst van de test was nogal verrassend, en dan druk ik me mild uit. 1140 deeltjes per cm3 werden er gemeten. Ongeveer één duizendste van de maximale toegestane waarde. Ik heb de jonge kerel die de test uitvoerde in de hele korte tijd van de test de oren van z'n kop gevraagd. Hoe moest ik die stank dan verklaren? Dat deden bijna alle oude diesels, maar zeker de BMW's. Komt het vaker voor dat er zo weinig deeltjes gemeten worden? Heel soms, maar dan vooral bij de wat jongere Renault diesels. Wat is de beste methode om je auto op de test voor te bereiden? Vooral goed warm rijden. Hij vertelde me ook dat hij kort geleden een BMW 525 diesel (exacte type weet ik niet) moest afkeuren omdat die op de meter 4.000.000 deeltjes liet zien. Die auto moet dan wel rookgordijnen hebben getrokken? Nee, visueel was er geen roetuitstoot.
Het testapparaat dat ze bij Profile in Heerenveen gebruiken is een Arex 500 DC. https://www.arex.nl/deeltjesteller
Hieronder wat foto's, ik heb ook nog een filmpje gemaakt. Misschien plaats ik die ook nog.
Laatst gewijzigd door Hielke op 01 mar 2023, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Das toch wel bijzonder weer maar mooie uitslag voor jou Hielke top
- matthyssie
- Berichten: 6026
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Mega informatief Hielke! Maakt wel mijn verbazing groter over wanneer wel en wanneer niet. Maar aangezien er zeker geen bloemetjes uit jouw uitlaat komen heb ik stiekem wel weer wat meer vertrouwen in mijne. APK vervalt eind juni, zal er voor zorgen dat ik hem begin mei laat keuren zodat ik nog 2 maand heb om iets te regelen mocht het afkeur zijn.
-
- Berichten: 2750
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
ja dat gaat ook mijn tactiek worden, mooi op tijd laten keuren dan heb je tijd
goeie actie hielke
goeie actie hielke
- Arthur
- Berichten: 39942
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Kon je niet meteen je apk ook laten doen, en verlengen, daar Hielke? Of is die roettest ook langer geldig zodat je nog een apk kunt doen, straks?
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Ik ben al ruim 20 jaar klant bij dezelfde garage Arthur, dan zou het vreemd zijn dat ik de APK ineens bij een ander liet doen.
- Arthur
- Berichten: 39942
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
En bij diezelfde garage laat je geen roettest doen?
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- Arthur
- Berichten: 39942
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Rare jongens, die Friezen…
- Joy
- Berichten: 10791
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Mooi dat het bij jou gewoon in orde is Hielke. Volgende week maar eens kijken of de garage er een vinger op kan leggen waar het zeer zit.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- Arthur
- Berichten: 39942
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
En dan nog heb je geen zekerheid want bij je eigen garage kan de meting zomaar heel anders uitpakken.
Daar heb ik ook al genoeg gevallen over gehoord. Verschillende apparaten met heel erg uiteen lopende resultaten.
Daar heb ik ook al genoeg gevallen over gehoord. Verschillende apparaten met heel erg uiteen lopende resultaten.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Klopt. Maar als je op de ene dag van een waarde van net 1000, naar een waarde van 1.000.000 op de andere dag kunt gaan, dan zit er iets heel erg fout in de meetmethode.Martin van der Zwaard schreef: ↑02 mar 2023, 08:42 En dan nog heb je geen zekerheid want bij je eigen garage kan de meting zomaar heel anders uitpakken.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Dat is nou juist het hele probleem. In de praktijk blijkt dat verschillende merken compleet andere meetwaardes geven.
Zelfs hetzelfde apparaat kan erg verschillen.
Heb het al eerder gepost. Bevriende garagist keurt een diesel goed incl goede meeting. Steekproef....auto gaat een half uur laten weer aan de meter....afgekeurd. Zelfde apparaat, zelfde omstandigheden etc. Zeg het maar.....niemand weet waarom. Ook leverancier van het apparaat zegt niet te weten hoed dat kan.
Zelfs hetzelfde apparaat kan erg verschillen.
Heb het al eerder gepost. Bevriende garagist keurt een diesel goed incl goede meeting. Steekproef....auto gaat een half uur laten weer aan de meter....afgekeurd. Zelfde apparaat, zelfde omstandigheden etc. Zeg het maar.....niemand weet waarom. Ook leverancier van het apparaat zegt niet te weten hoed dat kan.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Als je het ene moment (koude motor) 1.200.000 deeltjes hebt, en het andere moment (bij warme motor) 700.000, dan snap ik die verschillen. Die verschillen zullen ook logisch te verklaren kunnen zijn. Maar goed, het waren juist die verhalen over onverklaarbare resultaten die me getriggerd hebben. Enige dat wij als consumenten kunnen doen is middels steekproeven de testmethode controleren. En misschien is het ook wel een overreactie van mij geweest, en heb ik onnodig 23,50 aan de Profile gespendeerd.
- Eeuwe
- Berichten: 4573
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Mijn auto is zojuist voor de bijl gegaan en helaas ook fors afgekeurd op emissie waren. Waar 1 miljoen deeltjes toegestaan zijn pufte mijn auto 2,9 miljoen uit. Na een testritje onder volbelasting en een herkeuring met stroomverbruikers zoals de airco en verlichting uitgeschakeld, kwamen we uit op 2,6 miljoen deeltjes.
Er is recent nog veel in de auto geïnvesteerd om in een (zeer) goede staat te krijgen. ‘T voelt gewoon alsof ik tijdens mijn schooltijd overal een 8 op had, maar toch het jaar niet over mag omdat ik een onvoldoende had op gymnastiek. Zo teleurgesteld voel ik mij op het moment ook..
Er is recent nog veel in de auto geïnvesteerd om in een (zeer) goede staat te krijgen. ‘T voelt gewoon alsof ik tijdens mijn schooltijd overal een 8 op had, maar toch het jaar niet over mag omdat ik een onvoldoende had op gymnastiek. Zo teleurgesteld voel ik mij op het moment ook..
- Philipoo
- Berichten: 4175
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Franse kwaliteit hé..
oh wacht
oh wacht
- Eeuwe
- Berichten: 4573
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Italiaans.
Maar misschien leuk voor jou om te weten, na mij kwam een Clio 1.5 dCi uit 2016 met ongeveer dezelfde kilometerstand als mijn auto op de pijnbank. Pufte 400 deeltjes uit. Monteur van dienst vertelde dat deze motoren er altijd doorheen komen. Ze hebben een taxivloot in onderhoud met een Mercedes-Benz Citan 1.5 dCi welke al meer dan een half miljoen gelopen heeft en zelfs die pufte er nog geen 1.000 deeltjes uit..
Dus misschien had ik het toch bij Franse kwaliteit moeten houden, ja.
Maar misschien leuk voor jou om te weten, na mij kwam een Clio 1.5 dCi uit 2016 met ongeveer dezelfde kilometerstand als mijn auto op de pijnbank. Pufte 400 deeltjes uit. Monteur van dienst vertelde dat deze motoren er altijd doorheen komen. Ze hebben een taxivloot in onderhoud met een Mercedes-Benz Citan 1.5 dCi welke al meer dan een half miljoen gelopen heeft en zelfs die pufte er nog geen 1.000 deeltjes uit..
Dus misschien had ik het toch bij Franse kwaliteit moeten houden, ja.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd
Klote Eeuwe.
Dat verhaal van de Profile over die Renault diesels klopt dus.
Maar waar ben je nu aan toe met je Punto? Hebben ze er ook bij gezegd waar ze denken dat het probleem zit?
Dat verhaal van de Profile over die Renault diesels klopt dus.
Maar waar ben je nu aan toe met je Punto? Hebben ze er ook bij gezegd waar ze denken dat het probleem zit?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 3 gasten