Donkervoort F22

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
JP

Re: Donkervoort F22

Bericht door JP » 24 jan 2026, 21:11

De Audi-vijfcilinders raakten op en dus moest Donkervoort op zoek naar een nieuwe motorverstrekker. Die heeft het gevonden. Maar wie denkt dat de nieuwe Donkervoort P24 RS simpelweg een F22 met een andere krachtbron is, heeft het mis.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 24 jan 2026, 22:31

Ik vind hem goed.
Netjes afgewerkt, de demonteerbare aero kit, wisselbare maps, en die kekke popup lights.
Dan vergeef ik de gebleven Elise S1 rollbar cover maar.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 jan 2026, 04:50

Mwoah goed? Matigjes:)

:tooth:

Ben niet de grootste Donkervoort 'fan', maar met dit ding zijn ze weer wat meer de Lotus Seven ontgroeid. Ik vind het wat een ieniemini Viper en dacht eerst; Het moet niet te breed en ruim jongens.
Maar die 780kg laat nog zien dat dat geslaagd is.

600pk uit die Ford 3.5 twinturbo V6 is ook niet meteen te extreem voor 't blok en stiekum vind ik Ford veel beter bij een Lotus Seven derivaat passen dan een Audi 5 pitter. Maar dat ben ik.

Met 800Nm en 600pk op 780kg is 7.4s 0-200 prima, maar een 296GTB doet dat in 7.3(830pk compleet, maar weegt 1500+ kg)
Cijferneukerij I know. En dit is een H5 bak.

EDIT: Dus Dry Sump. Mooi. Heeft de F22 dat ook met Audi's 5 pitter?

Bij 26min 23s/ 27min 39 mooie blauwe kleur. Prachtig!

En deze zo even kijken:
https://www.autovisie.nl/video/sjoerd-w ... etjes-476/

KOFFIE!

Kadett

Bericht door Kadett » 25 jan 2026, 07:31

Hoef niet eens te kijken op de bankrekening... gaat hem niet worden :)

Mooi ding alleen die dimlichten zijn voor mijn gevoel iets wat na verloop van tijd stuk gaat.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 25 jan 2026, 21:22

Ik vind het prachtig en ik hoop ook dat de kwaliteit meegegroeid is. De prijs is wat hoog, zeker als je bedenkt dat je niet veel hoeft te doen om er een ton bij te vinken en dat er nog een beetje belastingen overheen gaan.
Maar ze hebben blijkbaar de klanten, dus mooi dat het ze lukt. Het is nu in ieder geval wel echt bijzonder aan het worden. Tot dit punt was het voor mij teveel een heel dure seven.
Nadeel is dat ik het nu niet meer betalen kan😅

SlowCo

Bericht door SlowCo » 26 jan 2026, 02:08

Voor vrijwel iedereen zou het een enorme vooruitgang in rijsensatie zijn zo'n superlichtgewicht, half open sportwagen met zoveel vermogen per kilogram. Behalve voor mensen met een Ariel Atom met turbo upgrade. Dan is het maar een zware, claustrofobische auto met met een veel te lange motorkap en een downgrade qua rijbeleving :df: :tooth:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 26 jan 2026, 08:59

Roy RS schreef: 25 jan 2026, 21:22 Ik vind het prachtig en ik hoop ook dat de kwaliteit meegegroeid is. De prijs is wat hoog, zeker als je bedenkt dat je niet veel hoeft te doen om er een ton bij te vinken en dat er nog een beetje belastingen overheen gaan.
Maar ze hebben blijkbaar de klanten, dus mooi dat het ze lukt. Het is nu in ieder geval wel echt bijzonder aan het worden. Tot dit punt was het voor mij teveel een heel dure seven.
Als je de daadwerkelijke techniek gaat bekijken die toegepast is om deze auto te bouwen, hoe ze bijvoorbeeld de voorwielophanging en koeling geplaatst hebben, hoeveel carbon er gebruikt wordt.. Ze zijn echt van ver gekomen en de kwaliteit is echt stappen vooruit gegaan sinds de D8 serie..

Roy RS

Bericht door Roy RS » 26 jan 2026, 09:02

Philipoo schreef: 26 jan 2026, 08:59
Roy RS schreef: 25 jan 2026, 21:22 Ik vind het prachtig en ik hoop ook dat de kwaliteit meegegroeid is. De prijs is wat hoog, zeker als je bedenkt dat je niet veel hoeft te doen om er een ton bij te vinken en dat er nog een beetje belastingen overheen gaan.
Als je de daadwerkelijke techniek gaat bekijken die toegepast is om deze auto te bouwen, hoe ze bijvoorbeeld de voorwielophanging en koeling geplaatst hebben, hoeveel carbon er gebruikt wordt.. Ze zijn echt van ver gekomen en de kwaliteit is echt stappen vooruit gegaan sinds de D8 serie..

Ik heb de filmpjes gekeken, de cross structuur van carbon over de motor en de overige afwerkingen zien er op het filmpje uit alsof ze echt stappen gemaakt hebben.
Moet zeggen dat ik van de laatste d8 nog altijd niet onder de indruk was qua bouwkwaliteit en de f22 was beter, maar was voor mij nog teveel een seven onderhuids. Ik heb er 1 goed kunnen bekijken en ik vond afwerkingen toch weer tegenvallen

Knot

Bericht door Knot » 26 jan 2026, 09:28

Mooi stuk techniek zeg maar wel stevige prijs ook.

Ooit was Joop in een schuurtje begonnen toch met die S7 met 1600 Ford motor zoiets? Kijk wat een bedrijf het nu naar doorgegroeid is!

BMWDennis

Bericht door BMWDennis » 30 jan 2026, 20:25

Supergaaf product zeg en dat van Nederlandse bodem. Mooi hoe Donkervoort zich zo heeft ontwikkeld. Dit zijn toch de leuke auto's waar je tegenwoordig nog autoliefhebber voor bent.

Plaats reactie