Knot schreef: 02 dec 2020, 08:38
Koeling zou ik niet op besparen.... is best wel belangrijk voor je blokje, komt bij mij op #2 na goede olie.
Ik ga er idd niet op besparen, de nieuwe komt als het goed is vrijdag binnen.

Zou zonde zijn als hij snel weer zou gaan lekken of doorhangen, wat weer een kwaaltje is van de e46 radiateuren.
Ik heb ook gelijk een 85 graden thermostaat besteld (heel erg bedankt voor het artikelnummer dat is gegeven) en ik heb een E46 (front-mounted) condensor fan besteld. Ik zat heel erg te twijfelen of ik deze zou bestellen of een fan van de e38. De diameter is exact hetzelfde, de bladen lijken hetzelfde, alleen de montageplaat is anders. Ik heb nog geprobeerd om op verschillende sites het aantal m3/min (flow) te vinden, maar helaas niet gevonden.
Dus ik neem het op de gok om deze fan te gaan gebruiken als 'main-coolingfan'. Eventueel in combinatie met die Volvo regelaar, maar zover is het nog niet. Eerst alles mechanisch laten passen en werken. Mocht deze condensor fan te weinig volume verplaatsen om de radiateur voldoende te koelen heb ik daarna nog 3 opties:
1 - Alsnog de e38 fan proberen mocht deze meer volume verplaatsen.
2 - 2 kleine platte (of 1 grote) elektrische fan achter de radiateur plaatsen. Zoals eerder in het filmpje uitgelegd gaat daarbij de efficiëntie omhoog.
3 - De dikkere mishimoto radiateur alsnog kopen en aanpassen vanwege de slang aansluiting. Deze radiateur heeft al een verbeterd rendement ten op zichte van origineel van c.a. 130%