Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door romo » 15 okt 2017, 09:16

Heiligschennis(?);
Oldtimers met een stekker
Van een oldtimer kun je best een elektrische auto maken. „Klassiekers mogen geen museumstukken worden.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/03/ol ... 8-a1574853

Benieuwd naar de reacties...

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 15 okt 2017, 10:00

Gijzert schreef: 15 okt 2017, 06:31 Die van 2012 klopt wel toch?
Zal wel voortschrijdend inzicht zijn.
Meer "geluk" dan wijsheid, sowieso zijn de laatste 20 jaar relatief veel orkanen geweest.
Hoe dan ook het weer veranderd, maar dat heeft het al gedaan in de hele geschiedenis van de aarde.

Als straks iedereen elektrisch rijd word door de markt werking benzine veel goedkoper, dus waarom zou je dan een klassieker ombouwen naar een golf karrertje?
Maar iets zegt mij dat dit beeld veelste rooskleurig is :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 15 okt 2017, 10:35

GEpower schreef: 14 okt 2017, 23:31 @Jan-Willem: De hele CO2 en global warming discussie kun je wegzetten, maar dan zijn er nog steeds genoeg redenen om elektrisch te gaan rijden. Namelijk minder economische afhankelijkheid (van de olieprijs van een zootje sjeiks in een cartel) en lokale luchtkwaliteit (fijnstof etc, relevant voor de volksgezondheid)
Ja de regering is natuurlijk stukken betrouwbaarder dan de oliesjeiks :lollerdelol:
Kijk eens goed naar je elektrarekening, meer dan 60% gaat naar de staat, zodra er meer elektrisch gereden gaat worden, krijgt de staat minder brandstofaccijns binnen en wordt die 60% gewoon verhoogd.

Geef mij die cartelvormende sjeik dan maar.

GEpower

Bericht door GEpower » 17 okt 2017, 15:19

Mwah, de regering is inderdaad niet echt betrouwbaar qua autobelastingen e.d. Maar dan nog doen ze geen prijs stijgingen en dalingen van $60 naar $160 en weer terug.
En je noemt de elektrarekening, daar betaal je al (procentueel) meer belasting dan op een liter benzine. Het zal mij benieuwen wat ze gaan doen, het "verdienmodel" van auto's zal anders gaan worden. Brr, rekeningrijden enzo.

Maar ook met die elektrarekening kun je hetzelfde zeggen. Als ik mijn huis energieneutraal krijg, dan kan ik dat geld weer uitgeven aan andere dingen in de economie.

Over global warming, het maakt waarschijnlijk toch niet meer uit wat je erover zegt. Mensen gaan toch niet veranderen van mening.
En tja, de aarde warmde altijd al op en koelde weer af. Maar deze grafiek zet het wel mooi in perspectief: https://xkcd.com/1732/

Mrton

Bericht door Mrton » 17 okt 2017, 15:56

romo schreef: 15 okt 2017, 09:16 Heiligschennis(?);
Van een oldtimer kun je best een elektrische auto maken. „Klassiekers mogen geen museumstukken worden.”

Ik vind dit een super initiatief. Denk dat het niet aan een ander is welk gedeelte van een (historische) auto je moet behouden en welk gedeelte je mag modificeren. En als electrische aandrijving bij je gebruik past is het een prima oplossing en leuke uitdaging toch?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 okt 2017, 17:25

Maar ook met die elektrarekening kun je hetzelfde zeggen. Als ik mijn huis energieneutraal krijg, dan kan ik dat geld weer uitgeven aan andere dingen in de economie.
En dan heb je dat, ik ga er van uit dat er een meter tussen zit, dan kun je erop wachten dat je belasting moet betalen op elke kWh die je zelf opwekt... En die belasting is dan weer flexibel/indexerend. Denk aan onroerend-goedbelasting etc.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 17 okt 2017, 20:07

Mrton schreef: 17 okt 2017, 15:56
romo schreef: 15 okt 2017, 09:16 Heiligschennis(?);

Ik vind dit een super initiatief. Denk dat het niet aan een ander is welk gedeelte van een (historische) auto je moet behouden en welk gedeelte je mag modificeren. En als electrische aandrijving bij je gebruik past is het een prima oplossing en leuke uitdaging toch?
Niet mee eens. Elektrische auto is leuk, maar de lol van een oldtimer zit voor mij toch echt in de motor, het geluid, de geur, de trillingen, etc. Zonder die ervaring kan je net zo goed een moderne elektrische auto kopen.

GEpower

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 00:00

Arthur schreef: 17 okt 2017, 17:25
En dan heb je dat, ik ga er van uit dat er een meter tussen zit, dan kun je erop wachten dat je belasting moet betalen op elke kWh die je zelf opwekt... En die belasting is dan weer flexibel/indexerend. Denk aan onroerend-goedbelasting etc.
Ja ik denk dat het meer de kant op gaat van een rekening krijgen van de transportkosten.
Daarom is het nog altijd het beste om gewoon minder te gebruiken. (dus beter isoleren dan over zonnepanelen op gooien)

Maar goed, in z'n algemeenheid gaan er dus wel dingen anders werken in autoland maar ook bij huizen. De verdienmodellen van de overheid zullen dus ook gaan veranderen. Maar het blijft lastig als je thuis de auto op laad, omdat de overheid dan het onderscheid niet kan maken (behalve met rekening rijden).
Met waterstof sta je straks nog steeds aan de pomp, goedkoper zal het er niet van worden.

Luco

Bericht door Luco » 18 okt 2017, 05:33

Het is nu iig al gouden handel voor diverse bedrijven, hetzelfde als dat alle gebouwen energieneutraal moeten worden, ik ben benieuwd hoe het rijk dat met hun eigen gebouwen gaat doen :zwijntje:

Joop

Bericht door Joop » 18 okt 2017, 06:53

Nederland loopt graag voorop...
...Noorwegen is al veel verder in de elektrificering van het wagenpark. Blijft goed om dat land te volgen die nu in het achterhoofd loopt met een ‘Tesla-taks’:

http://m.standaard.be/cnt/dmf20171012_03127614

Op den duur krijgen we dat hier ook gewoon. Stap 1 door het afschaffen van diverse subsidies en lage bijtellingstarieven is er al één van.

duifjes.com.
Auto: Ja heb ik

Bericht door duifjes.com. » 18 okt 2017, 08:36

Joop schreef: 18 okt 2017, 06:53 Nederland loopt graag voorop...
...Noorwegen is al veel verder in de elektrificering van het wagenpark. Blijft goed om dat land te volgen die nu in het achterhoofd loopt met een ‘Tesla-taks’:

http://m.standaard.be/cnt/dmf20171012_03127614

Op den duur krijgen we dat hier ook gewoon. Stap 1 door het afschaffen van diverse subsidies en lage bijtellingstarieven is er al één van.
Vd zomer naar Noorwegen op vakantie geweest, je ziet bizar veel Tesla's rijden. Maar die hokken worden zwaar gesponsord door de overheid daar, parkeren is vaak gratis, opladen ook etc etc.

Heel simpel als de subsidies niet op elektro-hokken zat, zouden ze bijna niet verkocht worden.

D. Peters
Auto: Porsche Taycan CT4 & BMW i3s

Bericht door D. Peters » 18 okt 2017, 09:18

Geen btw, geen bpm, geen tol (om Oslo in te rijden betaal je al bijna 8 euro), gratis laden, gratis parkeren en je mag op de bus/taxibaan rijden. Er zijn inderdaad plannen om de voordelen geleidelijk af te schaffen... in Denemarken zijn de voordelen dit jaar afgeschaft en de verkoop van elektrische auto’s is nu bijna 0.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 okt 2017, 09:39

Wel grappig om groene energie zo te bekostigen met de olie die je aan je buren verkoopt. NIMBY springs to mind.....

Joop

Bericht door Joop » 18 okt 2017, 09:41

Dat laatste is wel het meest hypocriete aan het hele Noorwegen verhaal m.b.t. het elektrisch rijden.

Ook daar geldt overigens, dat het een korte termijn oplossing is, als, in het theoretische geval, de afnemers van de olie ook overgaan op elektrische auto's.

Wel benieuwd of andere landen de ontwikkelingen in bijv. een Noorwegen ook bij houden, om te kijken of een dergelijk experiment kans van slagen heeft en mensen niet alsnog teruggrijpen naar het ouderwetse stuk blik op wielen. De trend is in ieder geval wel dat mensen gestimuleerd moeten worden tot overstappen (subsidie of andere voordeeltjes), waarbij een heel klein deel het echt vanuit ideologische overwegingen elektrisch is gaan rijden.

Mrton

Bericht door Mrton » 18 okt 2017, 10:06

Joël D. schreef: 17 okt 2017, 20:07
Mrton schreef: 17 okt 2017, 15:56Ik vind dit een super initiatief. Denk dat het niet aan een ander is welk gedeelte van een (historische) auto je moet behouden en welk gedeelte je mag modificeren. En als electrische aandrijving bij je gebruik past is het een prima oplossing en leuke uitdaging toch?
Niet mee eens. Elektrische auto is leuk, maar de lol van een oldtimer zit voor mij toch echt in de motor, het geluid, de geur, de trillingen, etc. Zonder die ervaring kan je net zo goed een moderne elektrische auto kopen.
Zoals ik al zei, denk dat het niet aan een ander (bijv. Joël :mrgreen: ) is om te oordelen wat je wél of niet mag modificeren aan je eigen bezit. Anders moet je niet bij mij langskomen, kan zijn dat je het niet met al mijn aanpassingen eens bent namelijk. :duh:

Zed240

Bericht door Zed240 » 18 okt 2017, 10:07

+1 Joop

Het overgrote deel rijdt elektrisch om één reden; de financiële aantrekkelijkheid. Voor de early adopter is het 'hippe en vernieuwende' van bijvoorbeeld een Tesla ook wel een reden die meespeelt denk ik. Dat wordt echter steeds minder, aangezien elektrische auto's steeds meer ingeburgerd raken.

Ben ook benieuwd naar de verontwaardigde mensen bij Kassa of Radar die over een jaar of 5-8 erachter komen dat de door hun tweedehands aangeschafte auto een nieuw accupakketje nodig heeft à aanschafprijs. :P

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 okt 2017, 10:15

Nou dat gaat niet ZO lang duren denk ik. Van de 3 Tesla rijders die ik ken hebben er 2 nieuw accupakketje onder garantioe gekregen (begreep waarde 30K of zo???)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 10:28

Teslarijders betalen minder/geen belasting dus eigenlijk parasiteren ze op 'ons zakelijke rijders' die wel dik betalen:)

Maar daar is Den Haag allang achter, plannen worden gesmeed. En ook logisch , gelijke monniken gelijke kappen.

Robin

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 10:31

Joop schreef: 18 okt 2017, 09:41 Dat laatste is wel het meest hypocriete aan het hele Noorwegen verhaal m.b.t. het elektrisch rijden.
Kijk vooral eens de skitterende serie LILYHAMMER op Netflix.

Je denkt dat Nederland een sociaaldemocratische 'dictatuur' is, maar 't kén erger:)

Scandinavie is mooi voor maar één ding:Ice/snow drifting /rally....

De rest opbokken:)

GEpower

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 10:36

@accu verhaal, je krijgt van Tesla en Nissan enzo gewoon 8 jaar garantie, en er zijn inderdaad wel eens accu pakketten vervangen. Bijvoorbeeld ook van de eerste Leafs. Tja, dat hoorde er toen een beetje bij denk ik, zou nu over moeten zijn.
De accu's gaan echt super lang mee, mensen vergelijken het met een telefoonaccu maar die vergelijking is niet echt zinnig.
En als ze dan na 10 jaar niet goed meer zouden zijn, dan betekent dat effectief dat ze nog maar 90% van hun originele rijbereik doen, maar verder nog prima werken.

Het doel van de belastingvoordelen en/of subsidies is de markt ontwikkelen, en dus ook de tweede hands markt. (en laadpalen e.d.)

Als je kijkt naar hoe goedkoop elektrisch rijden is in gebruik, dan hoef je niet eens ideologische overwegingen te hebben.
Neem zo'n Mitsubishi I-miev (ja dat maffe smalle ding). Die legt voor 2 euro 100km af. Een elektrische motor (van Zero bijvoorbeeld) doet 1 euro per 100km.
En het onderhoud zal ook zeer goedkoop zijn. Alleen bandjes en remmetjes, en dan heb je het wel gehad.

Het is alleen de aanschafprijs en natuurlijk de range, dat mensen tegenhoudt.

Tesla is wel duur zonder de belastingvoordelen. Maar aan de andere kant, probeer maar eens een 7 zitter te vinden die in 3 seconden naar de 100 knalt terwijl hij toch nog goedkoper rijdt dan een diesel. Wat er ook maar bij in de buurt komt is al veel duurder. Zelfde straks met de Model 3.

De plannen worden zeker gewijzigd. Maar we hebben het hier over 2030. Dan is de elektrische auto goedkoper dan een brandstofwagen in aanschaf, en ook goedkoper om te rijden. En sneller en stiller.

Wat ik al zei, leuk is het allemaal niet voor ons petrolheads, maar objectief gezien gaat er niet echt meer een reden zijn (voor de doorsnee Nederlander) om een brandstofwagen te kopen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 okt 2017, 11:14

Met waterstof sta je straks nog steeds aan de pomp, goedkoper zal het er niet van worden.
Ja, betalen moeten we toch. Linksom of rechtsom...
Toch heeft dat, zoals ik er nu tegenaan kijk, mijn voorkeur. Tanken wanneer ik dat wil en wanneer ik daar tijd voor heb. Adhoc situaties worden niet vervelend omdat m'n accu dan niet net leeg is, maar ik gewoon kan tanken. Of als ik onderweg moet stoppen om te pissen meteen ff waterstof tanken, ben er toch. Max 10 minuutjes en weer onderweg. Ook wel zo praktisch tijdens vakantieritten.

Reind

Bericht door Reind » 18 okt 2017, 11:30

Wat ik me weleens afvraag. Wat gebeurd er met de KW/H prijs als:
- De electrische auto echt doorzet:
- Alle kolencentrales sluiten:
- Een groot gedeelte van de uitfasering van het gas moet worden opgevangen door vewarming met All Electric.

Ik zie het echt als de olifant in de kamer. Kolencentrale voorzien voor een aanzienlijk gedeelte in de electriciteitsbehoefte van Nederland en gas voorziet voor 90% in de wamte behoefte. Het is toch van de zotte dat geschreeuwd wordt dat alles gasloos moet, kolencentrales uit moeten en extra belasitng op fossiele brandstoffen moet komen om de duurzaamheidsdoelen te behalen. Ze weten niet waar ze over praten of wat voor effecten het heeft. Er is echt gebrek aan visie wat dat betreft. Het lijkt wel of ze wachten op de missias die met een buitenaardse krypton stof het energievraagstuk komt oplossen.

Wie kent de doelstellingen van 20% in 2020 nog? Die zijn bijgesteld naar 14% in 2020. En dat gaat ook niet gehaald worden omdat de teller op het moment staat op 6%.

Vooruitschuiven. Daar zijn ze goed in en is ook het probleem van de politiek.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 okt 2017, 11:46

Feit is, van nu tot 2030 krijgen we nog wel een paar financiele crisisjes dus dat is een mooi excuus om doelstellingen die toch niet gehaald konden worden in de ijskast te zetten.
Laatst gewijzigd door tomgtr op 18 okt 2017, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 11:51

GEpower schreef: 18 okt 2017, 10:36
Het is alleen de aanschafprijs en natuurlijk de range, dat mensen tegenhoudt.
En de laadtijd.

Een accu zal 'op de lange duur' eens vervangen/gerecycled worden. Milieutechnisch niet meteen fris:)

Zogenaamde climate change is ook niet wetenschappelijk bewezen dat 'wij' de boosdoener zijn...

Kortom. Overheden vs makke schapen:)

Inderdaad Rein en Tom.

GEpower

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 11:57

@Reind, dat is opzich een goed punt. Enige wat je kunt doen is grote projecten starten. Dus zonneparken, of windmolen parken. Er wordt hier in Nederland veel over gepraat maar weinig gedaan. Daarom stellen wij onze doelen bij naar beneden. Dan zou je kunnen zeggen, is het wel haalbaar om alles elektrisch te doen (ook de huizen).
Echter, als we naar andere (ook Europese) landen kijken timmeren die veel harder aan de weg. Denenmarken wil als eerste van kolen af. Die hebben nu al best vaak 100% van hun energiebehoefte opgewekt met alleen maar wind energie. Duitsland heeft in pieken wel eens 50% van hun energiebehoefte met zonne energie gedekt. Dan ben je er nog niet, maar dat geeft wel wat aan. Voor ons zijn dat soort cijfers ver weg.

Dus op het gebied van energievoorziening moet er nog veel actie ondernomen worden.

@Robin, maar wat is op de lange duur. De originele Priussen gebruiken geen lithium, die rijden na al die jaren en honderdduizende kilometers nog gewoon rond met hun accupakket. Lithium kan ook super lang mee gaan, wordt hooguit afgekeurd omdat je niet meer 100% de range haalt. Hoeft niet eens gerecycled te worden, de cellen kunnen dan voor een ander doel ingezet worden.

Laadtijd, tja. Voor velen is dit niet zo'n groot probleem als je iedere dag start met 400km bereik.

Daarnaast, in 2022 wil Toyota een auto af hebben met nieuwe accu techniek. Die is binnen 5 minuten weer helemaal opgeladen.

Op vakantie zie je dat je met een Tesla nu al uit kan als je genoegen neemt met stops van 20 minuten. Zijn al figuren flink mee op vakantie geweest, waaronder een Nederlander naar de Poolcirkel en terug, zonder er erg veel langer over te doen.

Plaats reactie