Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door NSXRS » 18 okt 2014, 16:41

matthyssie schreef:Ik heb het verhaal hierboven over de verschillende veren en dempers nog een doorgelezen. Heeft iemand enig idee wat er gebeurt als ik de huidige 10th Bilstein dempers laat zitten, maar de veren vervang door die van een normale NB?
Ik verwacht dat het diep "door de pootjes zakken" bij verkeersdrempels (de te slappe lange demping) dan wat minder zal worden

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door matthyssie » 18 okt 2014, 17:08

Ja precies. Dat was mijn gedachte ook. Om meteen nieuwe veren en dempers te halen terwijl ik niet ontevreden ben (kan altijd beter) over het onderstel vind ik ook een beetje te gek gaan.

Wellicht nog icm een setje Flyin' Miata swaybars voor en achter voor mindere bodyroll?

Ben ook een beetje huiverig voor verlagen, het laatste waar ik zin in heb is dat het chassis de grond raakt. :?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door Hielke » 18 okt 2014, 18:51

Als jij daar nou eens zo'n mooi Koni geel setje onder laat leggen, dan kan ik die binnenkort eens lekker gaan testen.

:tooth:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door matthyssie » 18 okt 2014, 19:15

Ik wilde eigenlijk op jou wachten Hielke. :mrgreen:

Met de standaard NB veren zou hij wat meer in balans moeten zijn. Setje dikkere stabi's tegen de bodyroll. :df:

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door NSXRS » 18 okt 2014, 19:56

matthyssie schreef:Ik wilde eigenlijk op jou wachten Hielke. :mrgreen:

Met de standaard NB veren zou hij wat meer in balans moeten zijn. Setje dikkere stabi's tegen de bodyroll. :df:
Houd je er rekening mee dat de auto met stijvere stabi's gemener wordt/ agressiever uitbreekt in bochten, Dat kan entertaining zijn, maar je moet het wel aan kunnen...
Ik kocht in '99 gelijk ook verstelbare FM stabi's en monteerde die uiteraard in de strakste stand, want daar had ik tenslotte voor betaald.. :crazy:
Bleek dat de auto daarmee op nat wegdek levenslink was, brak bij minste of geringste gas in bochten zeer snappy uit, ik durfde op een nat dijkweggetje gewoon geen gas meer te geven. :gek:
Stabi's in slapste stand gezet en was toen net mooi: tikkie stijver en speelser dan origineel, maar niet meer zo link :hosanna:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door matthyssie » 18 okt 2014, 20:51

Ah, bedankt voor het delen van de ervaring.

Is het gek als ik hem stiekem toch eerst op de strakste instelling wil proberen? :oops: :mrgreen:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door G Kolkman » 19 okt 2014, 08:21

je kunt ook - veel goedkoper - de achterbanden op 2.5 bar of harder zetten. Komt ie ook aardig hard van om (een keer meegemaakt toen de garage nieuwe achterbanden gemonteerd had en ze op '2.5 bar gezet - zoals altijd, hoezo?'. Nou meneer de garagist omdat ie volgens het boekie op 1.8 of 2.0 (ik ken de nummers niet uit m'n hoofd) moet staan en de vooras dus niet op 2.5 staat...

Later op het TTT-circuit bevestigd dat de auto veel gevoeliger is voor spelen met bandenspanning voor/achter dan voor demper-instellingen. Stabi zelf nog nooit mee gespeeld maar ik herinner me van een slalomdag dat iemand van hier 'm zelfs losgegooid had om van het overmatige overstuur af te komen...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door matthyssie » 19 okt 2014, 12:45

Achterbandjes staan op 3.0. :mrgreen: :df: :df:

Op droog kan dit vrij snappy zijn weet ik uit ervaring. Op nat moet je geen gas geven op rotondes oid, want dan gaat-ie.
Het is trouwens niet zo dat ik nu gevaarlijk weinig grip heb. Normaal rijden kan nog prima.


Bandenspanning volgens het boekje is 1.8. Ik vind hem het fijnst rijden op 2.1.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door matthyssie » 20 okt 2014, 09:51

Ik heb net contact gehad met de Cabriohoeve en zij wisten mij te vertellen dat de standaard NB veren niet op mijn Bilstein schokbrekers passen ivm de pasvorm. :?

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door vester86 » 20 okt 2014, 22:25

zachtere vering (doorslaan) dan standaard op grote hobbels (grote drempels/remmen) maar op korte oneffenheden nog steeds stuiterig.

de standaard veren van een NBFL of 10th zijn al ietsie sterker dan standaard NB veren...

edit: waren al wat antwoorden gegeven.

heb zelf ook deze bilsteins op mn Sportive maar zit er ernstig over te denken om ze te vervangen door Koni's (oranje of geel)

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door NSXRS » 20 okt 2014, 22:36

vester86 schreef:zachtere vering (doorslaan) dan standaard op grote hobbels (grote drempels/remmen) maar op korte oneffenheden nog steeds stuiterig.

de standaard veren van een NBFL of 10th zijn al ietsie sterker dan standaard NB veren...

edit: waren al wat antwoorden gegeven.

heb zelf ook deze bilsteins op mn Sportive maar zit er ernstig over te denken om ze te vervangen door Koni's (oranje of geel)
Correctie: de veren van een 10th zijn SLAPPER dan standaard NB veren..

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door matthyssie » 20 okt 2014, 23:41

Binnenkort heb ik een meeting met een engineer van AST suspensions. Zal eens een balletje opgooien over de MX-5.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door Riceaux » 21 okt 2014, 09:58

matthyssie schreef:Binnenkort heb ik een meeting met een engineer van AST suspensions. Zal eens een balletje opgooien over de MX-5.
Ben benieuwd! :thumbup:

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door vester86 » 22 okt 2014, 23:32

NSXRS schreef:
vester86 schreef:zachtere vering (doorslaan) dan standaard op grote hobbels (grote drempels/remmen) maar op korte oneffenheden nog steeds stuiterig.

de standaard veren van een NBFL of 10th zijn al ietsie sterker dan standaard NB veren...

edit: waren al wat antwoorden gegeven.

heb zelf ook deze bilsteins op mn Sportive maar zit er ernstig over te denken om ze te vervangen door Koni's (oranje of geel)
Correctie: de veren van een 10th zijn SLAPPER dan standaard NB veren..
Oh, dan is dat een verschil tussen de sportive van 2001 en de 10th, hoewel ze dezelfde schokdempers hebben

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TurboClouseau, Zed240 en 7 gasten