Ik verwacht dat het diep "door de pootjes zakken" bij verkeersdrempels (de te slappe lange demping) dan wat minder zal wordenmatthyssie schreef:Ik heb het verhaal hierboven over de verschillende veren en dempers nog een doorgelezen. Heeft iemand enig idee wat er gebeurt als ik de huidige 10th Bilstein dempers laat zitten, maar de veren vervang door die van een normale NB?
Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
- matthyssie
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Ja precies. Dat was mijn gedachte ook. Om meteen nieuwe veren en dempers te halen terwijl ik niet ontevreden ben (kan altijd beter) over het onderstel vind ik ook een beetje te gek gaan.
Wellicht nog icm een setje Flyin' Miata swaybars voor en achter voor mindere bodyroll?
Ben ook een beetje huiverig voor verlagen, het laatste waar ik zin in heb is dat het chassis de grond raakt.
Wellicht nog icm een setje Flyin' Miata swaybars voor en achter voor mindere bodyroll?
Ben ook een beetje huiverig voor verlagen, het laatste waar ik zin in heb is dat het chassis de grond raakt.

- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Als jij daar nou eens zo'n mooi Koni geel setje onder laat leggen, dan kan ik die binnenkort eens lekker gaan testen.


- matthyssie
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Ik wilde eigenlijk op jou wachten Hielke.
Met de standaard NB veren zou hij wat meer in balans moeten zijn. Setje dikkere stabi's tegen de bodyroll.

Met de standaard NB veren zou hij wat meer in balans moeten zijn. Setje dikkere stabi's tegen de bodyroll.

-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Houd je er rekening mee dat de auto met stijvere stabi's gemener wordt/ agressiever uitbreekt in bochten, Dat kan entertaining zijn, maar je moet het wel aan kunnen...matthyssie schreef:Ik wilde eigenlijk op jou wachten Hielke.![]()
Met de standaard NB veren zou hij wat meer in balans moeten zijn. Setje dikkere stabi's tegen de bodyroll.
Ik kocht in '99 gelijk ook verstelbare FM stabi's en monteerde die uiteraard in de strakste stand, want daar had ik tenslotte voor betaald..

Bleek dat de auto daarmee op nat wegdek levenslink was, brak bij minste of geringste gas in bochten zeer snappy uit, ik durfde op een nat dijkweggetje gewoon geen gas meer te geven.

Stabi's in slapste stand gezet en was toen net mooi: tikkie stijver en speelser dan origineel, maar niet meer zo link

- matthyssie
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Ah, bedankt voor het delen van de ervaring.
Is het gek als ik hem stiekem toch eerst op de strakste instelling wil proberen?

Is het gek als ik hem stiekem toch eerst op de strakste instelling wil proberen?


- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
je kunt ook - veel goedkoper - de achterbanden op 2.5 bar of harder zetten. Komt ie ook aardig hard van om (een keer meegemaakt toen de garage nieuwe achterbanden gemonteerd had en ze op '2.5 bar gezet - zoals altijd, hoezo?'. Nou meneer de garagist omdat ie volgens het boekie op 1.8 of 2.0 (ik ken de nummers niet uit m'n hoofd) moet staan en de vooras dus niet op 2.5 staat...
Later op het TTT-circuit bevestigd dat de auto veel gevoeliger is voor spelen met bandenspanning voor/achter dan voor demper-instellingen. Stabi zelf nog nooit mee gespeeld maar ik herinner me van een slalomdag dat iemand van hier 'm zelfs losgegooid had om van het overmatige overstuur af te komen...
Later op het TTT-circuit bevestigd dat de auto veel gevoeliger is voor spelen met bandenspanning voor/achter dan voor demper-instellingen. Stabi zelf nog nooit mee gespeeld maar ik herinner me van een slalomdag dat iemand van hier 'm zelfs losgegooid had om van het overmatige overstuur af te komen...
- matthyssie
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Achterbandjes staan op 3.0.

Op droog kan dit vrij snappy zijn weet ik uit ervaring. Op nat moet je geen gas geven op rotondes oid, want dan gaat-ie.
Het is trouwens niet zo dat ik nu gevaarlijk weinig grip heb. Normaal rijden kan nog prima.
Bandenspanning volgens het boekje is 1.8. Ik vind hem het fijnst rijden op 2.1.



Op droog kan dit vrij snappy zijn weet ik uit ervaring. Op nat moet je geen gas geven op rotondes oid, want dan gaat-ie.
Het is trouwens niet zo dat ik nu gevaarlijk weinig grip heb. Normaal rijden kan nog prima.
Bandenspanning volgens het boekje is 1.8. Ik vind hem het fijnst rijden op 2.1.
- matthyssie
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Ik heb net contact gehad met de Cabriohoeve en zij wisten mij te vertellen dat de standaard NB veren niet op mijn Bilstein schokbrekers passen ivm de pasvorm. 

-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
zachtere vering (doorslaan) dan standaard op grote hobbels (grote drempels/remmen) maar op korte oneffenheden nog steeds stuiterig.
de standaard veren van een NBFL of 10th zijn al ietsie sterker dan standaard NB veren...
edit: waren al wat antwoorden gegeven.
heb zelf ook deze bilsteins op mn Sportive maar zit er ernstig over te denken om ze te vervangen door Koni's (oranje of geel)
de standaard veren van een NBFL of 10th zijn al ietsie sterker dan standaard NB veren...
edit: waren al wat antwoorden gegeven.
heb zelf ook deze bilsteins op mn Sportive maar zit er ernstig over te denken om ze te vervangen door Koni's (oranje of geel)
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Correctie: de veren van een 10th zijn SLAPPER dan standaard NB veren..vester86 schreef:zachtere vering (doorslaan) dan standaard op grote hobbels (grote drempels/remmen) maar op korte oneffenheden nog steeds stuiterig.
de standaard veren van een NBFL of 10th zijn al ietsie sterker dan standaard NB veren...
edit: waren al wat antwoorden gegeven.
heb zelf ook deze bilsteins op mn Sportive maar zit er ernstig over te denken om ze te vervangen door Koni's (oranje of geel)
- matthyssie
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Binnenkort heb ik een meeting met een engineer van AST suspensions. Zal eens een balletje opgooien over de MX-5.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Ben benieuwd!matthyssie schreef:Binnenkort heb ik een meeting met een engineer van AST suspensions. Zal eens een balletje opgooien over de MX-5.

-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary
Oh, dan is dat een verschil tussen de sportive van 2001 en de 10th, hoewel ze dezelfde schokdempers hebbenNSXRS schreef:Correctie: de veren van een 10th zijn SLAPPER dan standaard NB veren..vester86 schreef:zachtere vering (doorslaan) dan standaard op grote hobbels (grote drempels/remmen) maar op korte oneffenheden nog steeds stuiterig.
de standaard veren van een NBFL of 10th zijn al ietsie sterker dan standaard NB veren...
edit: waren al wat antwoorden gegeven.
heb zelf ook deze bilsteins op mn Sportive maar zit er ernstig over te denken om ze te vervangen door Koni's (oranje of geel)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: TurboClouseau, Zed240 en 7 gasten