30 jaar oud blijvend belastingvrij...??

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Re: 30 jaar oud blijvend belastingvrij...??

Bericht door EvdP » 25 apr 2013, 10:20

Luco schreef:
Tristan schreef:Dus.... Weekers gaat dreigen en men laat de broek zakken en bukt voorover, dat is dus eigenlijk het verhaal.

Ik zie dat anders, al hadden ze niet akkoord gegaan had er helemaal geen vrijstelling meer geweest.
Dan denk ik dat dit toch beter is.
Je moet niet vergeten dat Weekers helemaal niet had hoeven onderhandelen, dus weer erg makkelijk om te zeggen men laat de broek zakken en bukt voorover.
Weekers had inderdaad niet hoeven onderhandelen. Maar ik ga er van uit dat hij ook wel doorheeft dat een volledige afschaffing van de vrijstelling de staat geld had gekost in plaats van opgeleverd.

Dit gaat de staat ook veel minder opleveren dan berekend. Veel diesels gaan weg en daar is de staatskas niet bij gebaat. Het milieu misschien wel, maar daar heeft het begrotingstekort niets aan.

Luco

Bericht door Luco » 25 apr 2013, 10:23

Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt, diegene die er nu dagelijks mee rijdt zal hem misschien wegdoen, maar die heeft dan toch weer een auto nodig.

De liefhebber zal nu een keuze gaan maken en de auto gaat weg of hij blijft, volledige afschaffing zou geld opleveren (al vraag ik me dat ook af)
Dit schijnt 28 miljoen minder op te leveren.

RJK

Bericht door RJK » 25 apr 2013, 10:43

Ik hoop dat er ergens een slimmerd opstaat die gaat zeggen, hoe gaan we dit doen, heel europa is 30 jaar oud belastingvrij, behalve in Nederland
+1

EvdP

Bericht door EvdP » 25 apr 2013, 10:53

Luco schreef:Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt, diegene die er nu dagelijks mee rijdt zal hem misschien wegdoen, maar die heeft dan toch weer een auto nodig.
Alleen is het maar de vraag wat hij of zij er voor terug gaat krijgen. De mensen die een diesel oldtimer hebben gekocht voor dagelijks zijn zeer waarschijnlijk niet de meest kapitaalkrachtigen. En die krijgen nu al helemaal niets terug voor hun eerdere investering. Wat ga je dan nog terugkopen?

(Ik preek niet voor eigen parochie voor de verandering, ik heb geen belastingvrije diesel)

GTRene

Bericht door GTRene » 25 apr 2013, 10:54

944-20v schreef:
Ik hoop dat er ergens een slimmerd opstaat die gaat zeggen, hoe gaan we dit doen, heel europa is 30 jaar oud belastingvrij, behalve in Nederland
+1

dat zou dan idd weer frappant zijn...

EvdP

Bericht door EvdP » 25 apr 2013, 11:25

Tim N

Bericht door Tim N » 25 apr 2013, 11:48

tja.... en waar zijn die diesel Benzen van hem voor bedoeld? Voor de klassieker liefhebber..... wanneer kwam sinterklaas ook alweer?

Hielke

Bericht door Hielke » 25 apr 2013, 12:01

:lol:

De echte liefhebbers mogen blij zijn met de regeling. Max. 120 euries per jaar en als je toch in de winter rijdt dan heb je jezelf als liefhebber gediskwalificeerd.

En wie denkt met een oud barrel via de belasting geld te besparen snapt inderdaad niet wat het kost om een gaar gebakje op de weg te houden.

Luco

Bericht door Luco » 25 apr 2013, 12:06

ach voor 1 euro wil ik hem wel hebben hoor.

Hielke

Bericht door Hielke » 25 apr 2013, 12:08

Luco schreef:ach voor 1 euro wil ik hem wel hebben hoor.
Je hebt 'm al. Hier zie ik je toch rijden?

http://www.autoweek.nl/nieuws/23180/akk ... ikt-update" onclick="window.open(this.href);return false;

:tooth:

Luco

Bericht door Luco » 25 apr 2013, 12:10

:lol:

PD power

Bericht door PD power » 25 apr 2013, 19:30

zerotolerance schreef:
PD power schreef: De veel rijders worden gepakt, de pure liefhebbers gespaard, tja
Een veel rijder is dus niet een pure liefhebber?
Zeg ik niet, maar iemand met een auto jonger dan 25 jaar kan toch ook een liefhebber zijn, die kwalificatie, kun je nou eenmaal nergens aan op hangen, dus ook niet aan leeftijd, vandaar dat er discussie over is, net als in het verleden met het grijs kenteken.

En iedereen die nu zegt dat het in 1 keer uit de lucht komt vallen, zeker handelaren, hebben gewoon liggen slapen, was het voordeel groter geworden, dan had je ze ook niet gehoord, iets met ondernemers risico.

M.a.w. rationeel is deze discussie niet zo moeilijk, tuurlijk snap ik het dat het niet leuk is om een voordeel wat je had, nu weg moet geven.

Luco

Bericht door Luco » 25 apr 2013, 19:40

Op Facebook ook allemaal huilliehuillie doen, je mag een keer raden wie het hardste janken.

daNpy

Bericht door daNpy » 25 apr 2013, 19:43

Degenen die dankbaar misbruik hebben gemaakt van de regeling natuurlijk. Lekker goedkoop 20dkm+ per jaar draaien en daar nu een schijntje voor moeten aftikken :hungry:

Luco

Bericht door Luco » 25 apr 2013, 19:46

Jij mag nooit meer raden.

Was destijds met grijs kenteken ook, mensen die 20 jaar grijs reden voor een schijntje schreeuwden het hardste toen dat afgeschaft werd.

Nu idem dito, de mensen met een lpg installatie of diesel die meer dan 25k per jaar rijden krijsen nu het hardste.

Ik vind het ook kut hoor, maar je hebt jaren mrb vrij kunnen rijden, nou ja 2 jaar, hahahaha.
Nu kwarttarief betalen, maar goed, ook maar eens in de 2 jaar apk vanaf 2015 :lol:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 25 apr 2013, 19:51

Klein beetje kapitaalvernietiging van de 924, verder niet zo'n enorm drama. Las laatst trouwens dat Duitse youngtimers de laatste tijd in waarde stijgen in Duitsland, misschien interessant om 's over de grens naar kopers te zoeken.

Snipe

Bericht door Snipe » 25 apr 2013, 19:55

daNpy schreef:Degenen die dankbaar misbruik hebben gemaakt van de regeling natuurlijk. Lekker goedkoop 20dkm+ per jaar draaien en daar nu een schijntje voor moeten aftikken :hungry:
Misbruik?

Ik weet niet of je weleens de moeite hebt genomen om de wet op de motorrijtuigenbelasting op te zoeken, maar daarin worden in hoofdstuk VIII allerhande vrijstellingen genoemd; ambulances, defensievoertuigen, dierenambulances, brandweerwagens, politieauto's, auto's van 30 jaar en ouder, auto's die zijn ingericht en uitsluitend worden gebruikt voor de aanleg en het onderhoud van wegen, vuilniswagens, straatveegwagens en nog zo het een en ander. Vind je dat dan allemaal misbruikers als ze 20dkm+ per jaar rijden?

Robertdj

Bericht door Robertdj » 25 apr 2013, 19:58

Dus nu stappen alle 190D rijders over op geïmporteerde vuilniswagens. :mrgreen:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 25 apr 2013, 19:59

Robertdj schreef:Dus nu stappen alle 190D rijders over op geïmporteerde vuilniswagens. :mrgreen:
:hosanna:

Luco

Bericht door Luco » 25 apr 2013, 20:18

Snipe schreef:
daNpy schreef:Degenen die dankbaar misbruik hebben gemaakt van de regeling natuurlijk. Lekker goedkoop 20dkm+ per jaar draaien en daar nu een schijntje voor moeten aftikken :hungry:
Misbruik?

Ik weet niet of je weleens de moeite hebt genomen om de wet op de motorrijtuigenbelasting op te zoeken, maar daarin worden in hoofdstuk VIII allerhande vrijstellingen genoemd; ambulances, defensievoertuigen, dierenambulances, brandweerwagens, politieauto's, auto's van 30 jaar en ouder, auto's die zijn ingericht en uitsluitend worden gebruikt voor de aanleg en het onderhoud van wegen, vuilniswagens, straatveegwagens en nog zo het een en ander. Vind je dat dan allemaal misbruikers als ze 20dkm+ per jaar rijden?
Snipe, die vrijstellingen veranderen niet, dus doe nou niet of je gek bent, je weet wat er wordt bedoeld.

daNpy

Bericht door daNpy » 25 apr 2013, 20:21

Snipe schreef:
Misbruik?

Nee, aangezien die auto's als bedrijfsauto's zijn ingezet :)

Initial D

Bericht door Initial D » 25 apr 2013, 20:22

Tijd voor een DF groupbuy :hot:
Afbeelding

Snipe

Bericht door Snipe » 25 apr 2013, 22:00

Luco schreef:
Snipe schreef:
Misbruik?

Snipe, die vrijstellingen veranderen niet, dus doe nou niet of je gek bent, je weet wat er wordt bedoeld.
Wat ik zeg is dit: de belastingvrijstelling van klassiekers is geregeld in dezelfde wet als de belastingvrijstelling van lijkwagens en vuilniswagens. Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat je misbruik van die vrijstelling zou maken als je je auto toevallig wat vaker gebruikt dan de gemiddelde eigenaar van een Engelse roadster uit de jaren '50 die op zondagmiddag de geruite pet en de gespschoenen uit de kast haalt voor een ritje.
Dat zogenaamde 'misbruik' is een verzinsel van milieufanatici die überhaupt een hekel aan auto's hebben, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iemand met gezond verstand dat ook direct moet geloven.

Luco

Bericht door Luco » 25 apr 2013, 23:27

De vrijstelling voor de ander voertuigen heeft imho niks te maken met een oldtimer, ook al is die toevallig in dezelfde wet geregeld.

In de landen om ons heen (volgens mij heel europa) is er geen mrb, alleen in nederland, in de andere landen is dus ook een auto van 30 jaar een oldtimer.
Hier in nederland was de regel bedoeld om het historisch erfgoed rijdend te houeden en niet om een stinkdiesel of een V8 op gas dagelijks te gaan gebruiken.
Door dat soort mensen gaat nu de regeling op de schop, moeilijker is het echt niet, dankzij de "slimmerikken" die dachten maximaal gebruik (misbruik) te maken van die regeling is er een situatie ontstaan waarbij den haag denkt, kijk daar valt wat te halen.

Gewoon hetzelfde verhaal met grijs kenteken, dat was bedoeld voor bedrijven en niet voor particulieren die lekker goedkoop een grote bak wilden rijden, er kwamen er teveel en dan worden de regels aangepast, heeft niks te maken met verzinsels van fanatici, maar gewoon gezond verstand gebruiken, dan had je dit aan kunnen zien komen.

Als er teveel ecohokken komen/zijn worden die regels ook aangepast, kan je gewoon op wachten.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 25 apr 2013, 23:40

Luco schreef: Als er teveel ecohokken komen/zijn worden die regels ook aangepast, kan je gewoon op wachten.
Dat is toch al zo? Die hokken werden vrijgesteld van MRB. Toen werden er opeens heel veel gekocht en dus moet de MRB er per 2014 er maar weer op.

Plaats reactie