Het grote Ariel Atom topic!
-
Re: Het grote Ariel Atom topic!
Ariel Atom 4R perst 400pk en 500Nm uit nieuwe Civic Type R-motor (2023)
https://autofans.be/nieuws/officieel/52 ... motor-2023
https://autofans.be/nieuws/officieel/52 ... motor-2023
- Roy RS
Ja mega he!
Alles wat ie zegt herken ik me in. Op een paar pk en wat opzichtige vleugels na is dat de spec van mijn auto en het heeft veel te lang geduurd totdat er een goed gemaakt filmpje met de sequentieel kwam, dat maakt het echt een andere auto
Alles wat ie zegt herken ik me in. Op een paar pk en wat opzichtige vleugels na is dat de spec van mijn auto en het heeft veel te lang geduurd totdat er een goed gemaakt filmpje met de sequentieel kwam, dat maakt het echt een andere auto
-
Je kunt nooit teveel pk's hebben toch...?:

- Roy RS
Te veel pk’s niet, wel een te groot turbogat en een te korte powerband
-
Atom 4R sneller dan Atom V8
-
En nu de V8 op 15 jaar nieuwere banden. Onlangs had Porsche met de Carrera GT ook hun Ring tijd verpulvert door er huidige UHP banden onder te zetten.
- Roy RS
Mwah, hij is 1,1 seconden sneller dan de huidige GT3RS, wat toch wel een benchmark is voor trackdriving.Kadett schreef: 31 dec 2024, 19:59 En nu de V8 op 15 jaar nieuwere banden. Onlangs had Porsche met de Carrera GT ook hun Ring tijd verpulvert door er huidige UHP banden onder te zetten.
De v8 stond op kumho V70 die ik ook op de Mono had en die gaven mega grip, die mogen niet meer zo mooi zacht zijn omdat er minder weekmakers in mogen zitten, dus ik durf te twijfelen aan je statement, niet dat het me echt wat uitmaakt verder
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Net begonnen met eerste (TG) filmpje. Mooi dat ze die TG laps met een andere(wie?) Stig weer doen. Wie is dus de nieuwe Stig? Dat weet niemand nog(natuurlijk)?
Betr banden, ja die CGT op de NS. Skitterende actie van Porsche(die video is hier dacht ik nog niet eens gedeeld??)
Nu vind ik 0-60 mph wel knap, maar 0-100mph verschil is 2.7 -/-6.5sec= 3.8s van 98kmh-160kmh . De mijne (lompe vrachtwagen) doet 100kmh-160 in 3.82 (Dragy) dus ik verwacht eigenlijk meer van zo'n ding wat dat betreft.

Edit: Stig POV, skitterend, wat een heerlijke (edoch niet zo mooie) kar
*kijkt naar Leaderboard en 488 Pista tov de rest en krijgt smile op gezicht*
Betr banden, ja die CGT op de NS. Skitterende actie van Porsche(die video is hier dacht ik nog niet eens gedeeld??)
Nu vind ik 0-60 mph wel knap, maar 0-100mph verschil is 2.7 -/-6.5sec= 3.8s van 98kmh-160kmh . De mijne (lompe vrachtwagen) doet 100kmh-160 in 3.82 (Dragy) dus ik verwacht eigenlijk meer van zo'n ding wat dat betreft.

- Roy RS
Robin schreef: 01 jan 2025, 11:58 Net begonnen met eerste (TG) filmpje. Mooi dat ze die TG laps met een andere(wie?) Stig weer doen. Wie is dus de nieuwe Stig? Dat weet niemand nog(natuurlijk)?
Nu vind ik 0-60 mph wel knap, maar 0-100mph verschil is 2.7 -/-6.5sec= 3.8s van 98kmh-160kmh . De mijne (lompe vrachtwagen) doet 100kmh-160 in 3.82 (Dragy) dus ik verwacht eigenlijk meer van zo'n ding wat dat betreft.![]()
Jow Robin, ik zou me niet teveel focussen op de fabrieksopgave…met mijn stock 350 doe ik op straat zonder mn best te doen en zonder launch control al 2,68 naar 60mph en zoals je in bijlage zien kunt al 6 sec flat naar 160kmh/ 100mph
Ik hoop maar dat de versie met 50pk meer sneller gaat anders gaat het niet goed
Een 10.63 naar 1/4 mijl is al niet slecht, maar zoals je ziet heb ik 2x het gas gelost (bij de eerste zakt de snelheid ruim 10kmh), 1x op de helft en ook aan het einde. Ik was niet op 1/4 mijl aan het testen, toen ik zag dat de 60mph tijd goed was heb ik het gas weer gevloerd en bij 200+ losgelaten, maar toen was ik er nog net niet. (Nee het zijn geen schakelmomenten, ik heb sequentieel en schakelde bij 92kmh en daar zie je ook niks van

-
Top Roy! Had ik wel verwacht. Die power/weight. Skitterend!
Zojuist de Atom Mugen gegedownload (Assetto Corsa) en de TG track weer eens uit 't archief gehaald.
Deze, maar ik heb geen kijk op wie/wat/hoe/welke Atom het is, het is iig géén 4R:)
2011 met 270pk, maarja ik kan de data/sound aanpassen

Zojuist de Atom Mugen gegedownload (Assetto Corsa) en de TG track weer eens uit 't archief gehaald.
Deze, maar ik heb geen kijk op wie/wat/hoe/welke Atom het is, het is iig géén 4R:)
2011 met 270pk, maarja ik kan de data/sound aanpassen

- Roy RS
Robin schreef: 01 jan 2025, 12:38 Top Roy! Had ik wel verwacht. Die power/weight. Skitterend!
2011 met 270pk, maarja ik kan de data/sound aanpassen![]()
![]()
Het gaat natuurlijk uiteindelijk meer om remmen, acceleratie uit de bocht en wendbaarheid. Heel veel wint hij doordat ie 50 meter later remmen kan en 30 meter eerder op het gas. Pure rechte lijn snelheid is eigenlijk niet eens zo belangrijk, maar wel leuk voor het scorebord.
De mugen is de eerste atom met het 3.5 chassis, naast de V8 waar het ontworpen is natuurlijk. Het is een atmo getunede motor ipv supercharger. Duurder om te tunen en hegtiger om te ervaren. Meer motorsport motor ipv gewoon veel power.
Ik merk dat bij de 9000rpm duratec vs de honda turbo ook heel goed.
-
0-180km/h in 7,59 seconden is echt snel. Ik ben dadelijk blij dat ik 100-200 haal in een 8.7-8.8
Je wint ook echt met seq. bak veel tijd. Wat een geweld.
- Roy RS
Ja en nogmaals, in die run laat in tussendoor gas los en val ik ruim 10kmh terug voordat ik weer gas geefEmiel schreef: 01 jan 2025, 14:35 0-180km/h in 7,59 seconden is echt snel. Ik ben dadelijk blij dat ik 100-200 haal in een 8.7-8.8
-
Ik las het! Ben bezig voor chargecoolen zodat er een 30-40 wiel pk bij komt maar dan nog haal ik dat niet.Roy RS schreef: 01 jan 2025, 14:39Ja en nogmaals, in die run laat in tussendoor gas los en val ik ruim 10kmh terug voordat ik weer gas geefEmiel schreef: 01 jan 2025, 14:35 0-180km/h in 7,59 seconden is echt snel. Ik ben dadelijk blij dat ik 100-200 haal in een 8.7-8.8
Je wint ook echt met seq. bak veel tijd. Wat een geweld.![]()
-
Ben Collins in het tweede filmpje betwist dat ten zeerste bij zijn pogingen in de 4R op Dunsfold. Meer pk's (want enorm lange rechte stukken) en kortweg power/to weight kan beter(dus meer pk's) vs de V8 vindt hij, hij vindt ook dat die massieve rear wing niet meteen tot z'n recht komt.Roy RS schreef: 01 jan 2025, 13:27
Het gaat natuurlijk uiteindelijk meer om remmen, acceleratie uit de bocht en wendbaarheid. Heel veel wint hij doordat ie 50 meter later remmen kan en 30 meter eerder op het gas. Pure rechte lijn snelheid is eigenlijk niet eens zo belangrijk, maar wel leuk voor het scorebord.
Of bedoelde jij jouw eigen Atom?
- Roy RS
Robin schreef: 01 jan 2025, 15:26Ben Collins in het tweede filmpje betwist dat ten zeerste bij zijn pogingen in de 4R op Dunsfold. Meer pk's (want enorm lange rechte stukken) en kortweg power/to weight kan beter(dus meer pk's) vs de V8 vindt hij, hij vindt ook dat die massieve rear wing niet meteen tot z'n recht komt.Roy RS schreef: 01 jan 2025, 13:27
Of bedoelde jij jouw eigen Atom?
Ik bedoel gewoon op een gemiddeld circuit. Daarnaast neem ik Ben niet zo serieus met zijn 3 seconde langzamer dan de nieuwe stig (wat gewoon de testcoureur van Ariel is)
Wat een trage harrie
Hij had zelfs de betere remmen met lichter wielen (dubbel lichter onafgeveerd)
De vleugels zien er gewoon gaaf uit, beetje downforce is bijzaak voor mij. Hij wordt er zeker langzamer van op het rechte stuk…ik ben hard bezig daar een passende “oplossing” voor te fixen. Daarover snel meer in mijn topic
-
Roy RS schreef: 01 jan 2025, 16:05
De vleugels zien er gewoon gaaf uit, beetje downforce is bijzaak voor mij. Hij wordt er zeker langzamer van op het rechte stuk…ik ben hard bezig daar een passende “oplossing” voor te fixen. Daarover snel meer in mijn topic![]()
Er zijn echt mooie aftermarket “DRS” systemen tegenwoordig en ook te gebruiken om een hele vleugel stand te veranderen. Super snel ook.
- Roy RS
Phil Keen is trouwens de stig in het top gear filmpje, die gast ben ik mee over angelsey gegaan in de 4R, die is echt next level snel en dapper
-
Dank voor de info Roy, ook betr de nieuwe Stig. Maar Ben Collins een trage harrie noemen gaat mij net wat te ver. Integendeel. Hij was juist de 'real' Stig natuurlijk.
En Atoms heeft ie niet mee helpen ontwikkelen natuurlijk hè.
Ik zal Phil Keen nu eens even googlen. Naam komt mij niet onbekend voor.
Uit wiki:
Keen zal (wat jij zegt) wel díe Stig zijn geweest in dat eerste filmpje, dat snap ik ook, als Ariel testdriver is dat 'makkelijk'
Uit wiki:
En nu dan? Na 2022? Weet jij dat?Between 2010 and 2022, Keen portrayed the third incarnation of The Stig in BBC television show Top Gear. This was confirmed in 2024, when presenter Jeremy Clarkson revealed it in a Q&A session.[6][7]
Keen zal (wat jij zegt) wel díe Stig zijn geweest in dat eerste filmpje, dat snap ik ook, als Ariel testdriver is dat 'makkelijk'
- Roy RS
Robin schreef: 02 jan 2025, 06:35 Dank voor de info Roy, ook betr de nieuwe Stig. Maar Ben Collins een trage harrie noemen gaat mij net wat te ver. Integendeel. Hij was juist de 'real' Stig natuurlijk.
Uit wiki:En nu dan? Na 2022? Weet jij dat?Between 2010 and 2022, Keen portrayed the third incarnation of The Stig in BBC television show Top Gear. This was confirmed in 2024, when presenter Jeremy Clarkson revealed it in a Q&A session.[6][7]
Het was vroeger al zo en nu nog steeds dat Top Gear een “Stig” inzet als de fabrikant niet meewerkt aan de opname en hun eigen rijder sturen. De fxx werd door schumacher rondgestuurd bijv. Ik denk dat alle wisselingen het concept “stig” gemaakt hebben.
Ik noem Ben een trage harrie omdat ie in dezelfde auto, met dezelfde spec, in dezelfde maand, op hetzelfde circuit, onder vergelijkbare condities een wopping 3 seconden laat liggen tov Phil Keen.
Tuurlijk heeft Keen veel km’s in die auto gemaakt, maar die is in alle auto’s direct snel en dat mag echt geen 3 seconden schelen.
Ben collins is gewoon zijn edge kwijt, Phil wint momenteel alles wat ie doet in de uk racerij en wordt door velen aldaar (met gekleurde bril) als de beste coureur van de UK genoemd.
Ik heb het niet uitgezocht, maar ik denk dat Ben ook niet meer raced zoals Keen dat wel nu doet en dat scheelt gewoon veel.
Tov mijzelf is Ben vast een raceheld.
Maar ga er maar vanuit dat de meeste filmpjes van stig laps momenteel door verschillende coureurs gereden worden, gestuurd door de fabrikant zelf. (Porsche niet overigens, dat was ook Phil)
-
Ben ik grotendeels mee eens hoor Roy en inderdaad denk ik dat -buiten zijn enorme vastberadenheid- Collins z'n beste/snelste tijd heeft gehad.
Tov jou is Ben een raceheld LOL. Tov 99% hier op DF is hij nog steeds sneller in alles wat 4 wielen heeft, of mis ik een smiley:)
Aan de andere kant het 'gelijk trekken' van een lap TG testtrack is altijd moeilijk, maar hierbij was het 1:1 verhaal wel bijna 100% inderdaad.
Wel bijzonder dat er heel veel zwaardere bakken toch (vele) jaren geleden zoveel sneller waren dan zo'n Atom V8/4R, en dat ligt m.i. aan de doordachtere engineering ; meer $$$$$$ te besteden dan bij Ariel. En misschien tóch een niet al te effectieve downforce en het missen van vermogen op de langere rechte stukken, daarbij lult Collins niet uit z'n nek. Ik had Phil en Ben beide in diezelfde auto op dezelfde dag/moment willen zien. Ik denk dat het dan niet '3s' scheelde, maar minder....
Ik keek even TG Lap Times Wiki:
Atom 4R 1:13.7
Collins had een 1:15.8x dan is het nog maar '2 seconden'
Edit 2: Een 488 Pista weegt irl 1532kg en is >'5jaar geleden' nog steeds 1s sneller. Maar wie er reed, trackconditions. En 320pk meer.
1:1 is en blijft moeilijk te vergelijken vind ik toch nog steeds.....
Tov jou is Ben een raceheld LOL. Tov 99% hier op DF is hij nog steeds sneller in alles wat 4 wielen heeft, of mis ik een smiley:)
Aan de andere kant het 'gelijk trekken' van een lap TG testtrack is altijd moeilijk, maar hierbij was het 1:1 verhaal wel bijna 100% inderdaad.
Wel bijzonder dat er heel veel zwaardere bakken toch (vele) jaren geleden zoveel sneller waren dan zo'n Atom V8/4R, en dat ligt m.i. aan de doordachtere engineering ; meer $$$$$$ te besteden dan bij Ariel. En misschien tóch een niet al te effectieve downforce en het missen van vermogen op de langere rechte stukken, daarbij lult Collins niet uit z'n nek. Ik had Phil en Ben beide in diezelfde auto op dezelfde dag/moment willen zien. Ik denk dat het dan niet '3s' scheelde, maar minder....
Ik keek even TG Lap Times Wiki:
Atom 4R 1:13.7
Collins had een 1:15.8x dan is het nog maar '2 seconden'

Edit 2: Een 488 Pista weegt irl 1532kg en is >'5jaar geleden' nog steeds 1s sneller. Maar wie er reed, trackconditions. En 320pk meer.
1:1 is en blijft moeilijk te vergelijken vind ik toch nog steeds.....
-
Maar respect voor zo'n klein team/bedrijf die zo'n track dedicated 'streetcar' bouwt. 

- Roy RS
Je mistte de smiley niet, ik bedoel gewoon dat Ben een supercoureur is tov velen waaronder ik, maar hij maakt geen kans meer tegen Phil Keen in zijn prime.Robin schreef: 02 jan 2025, 16:13 Maar respect voor zo'n klein team/bedrijf die zo'n track dedicated 'streetcar' bouwt.![]()
Keen had op anglesey in het nat 2 seconden verschil met droog
Dat is lichtjaren joh op zo’n korte baan.
Maar alle gekheid op een stokje, de Ariel is driving fun, beleving en acceleratie/wendbaarheid. Downforce door bochten mist het geheel en licht zijn is leuk op lage snelheid, maar een pista gebruikt zijn body, stroomlijn en pk’s op alles dat rechtdoor is of doordraait.
Voor je beeldvorming, op zolder ben ik King, op Spa is het lastig tegen GT3’s. Veel te veel recht en doordraaien.
Als je een circuitbeest wilt is een pista, 765lt marginaal sneller dan de atom, maar zullen we dan ook prijs en running cost naast elkaar leggen?
Wat ik bedoel is dat je bijna net zo snel bent (en vaak sneller want in de echte wereld worden die exoten meestal niet op de rand bereden) voor een fractie van de kosten en geloof me, in een atom heb je halfgas meer beleving dan in welke auto met koets dan ook
-
Prima argumentatie Roy. Duidelijk.
Waarom ik nog geen Atom heb? Tja....
(als 't zondag gaat sneeuwen, haal ik m'n vrachtwagentje uit de garage)

Waarom ik nog geen Atom heb? Tja....
(als 't zondag gaat sneeuwen, haal ik m'n vrachtwagentje uit de garage)