Welke FWD zou je als RWD-fetishist wél willen?

Dit is ons algemene autoforum.
Aernoudt

Re: Welke FWD zou je als RWD-fetishist wél willen?

Bericht door Aernoudt » 28 okt 2012, 21:54

Dennis Cavallino schreef:
Pingus schreef:Je snapt dat ik dat van die RCZ dus 'even' uit ga zoeken ;) Zou mooi zijn als het waar is; bij audi is het in elk geval niet zo.
Jij bent echt eigenwijzer dan ik dacht. :D Je kent me toch inmiddels? Waarom zou ik niet de waarheid spreken? Ik heb daar geen enkel belang bij. Als ESP off zou betekenen dat ESP niet uit kan, dan zou ik dat helemaal afbranden in mijn tekst. Daar moet jij op kunnen vertrouwen. Verder is het uitschakelen van het ESP in 99,9% van de situaties echt niet nodig. Ik zet 't standaard altijd uit als ik ga rijden, maar het heeft mij amper in de weg gezeten toen 't wel aan stond.

Ik kan de persdocumentatie wel terugvragen bij de RCZ-rijder die ik dat allemaal kado heb gedaan. Daar staat het ook in.

Eerste hit op Google, naast mijn eigen artikel als ik in 't Nederlands zou zoeken:
To facilitate manoeuvres on steep gradients, all versions of the RCZ come with Hill Assist. This
function is coupled as standard with ESP on the manual versions which includes an Intelligent
Traction Control System - a sophisticated ASR which automatically adapts the traction of both
front wheels according to the available grip levels, and of course dynamic stability control
(DSC), electronic brake force distribution (EBFD) and emergency brake assist (EBA). The DSC,
ASR and EBA functions can be disconnected simultaneously (ESP Off) so that drivers who are
experienced and demanding can fully exploit the vehicle’s capabilities.

Bij meerdere moderne Audi's kan ESP gewoon helemaal uit trouwens. RS5 sowieso, maar volgens mij ook op andere modellen. TT dacht ik ook, maar misschien was dat alleen bij 1e generatie (ik kan me daarvan even niet herinneren of er uberhaupt ESP op zat, ik dacht 't niet, volgens mij alleen op de Quattro en daarop kan 't naar mijn weten sowieso uit, maar dat weet ik dan weer niet uit mijn hoofd).
Heeft niet met eigenwijs te maken, maar met de feiten kennen Dennis. Op de RS4 (en de modellen die er onder zitten, incl de TT) kan de ESP niet helemaal uit (zoals ook bevestigd (op basis van testen) door Tim Schrick en Sabine Schmitz; ze hebben dat zelfs in hun programma aangegeven als voorbeeld hoe het niet moet: killen van rij plezier. Zoals je weet is op Duitse TV niet snel iets negatiefs over hun eigen 'heimat' produkten, het feit dat ze dit op TV gewoon bevestigd hebben geeft aan dat dat toch echt zo is.) ondanks dat het knopjeESP dus wel is gebruikt.

In de R8 kan ie wel uit, en blijft ie uit, van de RS5 weet ik het niet, niet gechecked. Mensen die uit vrije wil een audi kopen is op zich prima hoor, leuke comforatbele woon/werk verkeer en gezinsbak. koop je zo'n ding voor de lol, dan begrijp je essentie van rijplezier niet. Na het vaststellen dat ESP op meerdere (zogenaamd sportieve) modellen niet uitkon, icm de toch al niet geweldige wegligging, heeft mij doen besluiten dat merk verder links te laten liggen verder.

Peugeot staat nu niet echt bekend om rijplezier meer de laatste (in elk geval) 10 jaar; jammer want de oudere modellen waren zeker niet verveled 9205/306/309/106). Heb zelf met meerdere met ESP uitgeruste modellen gereden, o.a. een 407SW GT en een 207GTi, en vast kunnen stellen dat er, ondanks de knop die er op zit om het ESP uit te zetten, toch wordt ingegrepen zodra je grappige slides/drifts gaat zetten. (1 van de Nurburgring forum leden knalde zelfs bijna boven op mij toen de auto ging remmen op een punt waarvan hij weet dat ik niet rem, maar de auto zonde rhet rempedaal aan te raken het toch deed ;) ).

Ik ga er ook niet van uit dat je probeert valse informatie te geven Dennis, maar de (fabrieks) folders geven helaas lang niet altijd volledig juiste informatie aan... Dat ze zeggen dat die ESP uit kan is 1, of ie daadwerkelijk uit BLIJFT in de spannender situatie's is 2. Dat laatste ga ik dus uitzoeken met die RCZ.
Zoals je weet probeer ik alles zelf uit ipv kennis opdoen uit de spreekwoordelijke boekjes zoals de nodige mensen wel doen, tenzij het (bijvoorbeeld de betere coureurs, zoals bijvoorbeeld Tim en Sabine, in een TV programma demonstreren wat iets doet (of niet)).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 okt 2012, 22:20

Zucht. Ik heb het bij de RCZ ook zelf uitgeprobeerd en ben dus erg benieuwd hoelang je zoektocht nog moet duren. Echt het enige dat ik mij kan bedenken is dat het heel misschien aan gaat als je abrupt hard remt, maar ik heb dat in de RCZ dus niet gemerkt en ik heb er een week lang maximaal mee gereden. Bij andere Peugeots gaan op dat soort momenten de alarmlichten aan.

Van de TT weet ik het niet zeker. De eerste TT die ik reed had nog geen esp. Op die van Rebel heb ik het niet gemerkt. Volgens mij gaat ESP bij Audi's werken zodra er wordt geremd, dus ja, er is altijd iets actief, tenzij je het via vagcom uitzet.

Van de RS5 weet wel zeker dat het uit kon. Zelf getest.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 28 okt 2012, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

jos_br

Bericht door jos_br » 28 okt 2012, 22:30

Hielke schreef: Voor op het circuit wil ik alleen ABS blijven gebruiken. Maar dat is een heel ander verhaal.

Mooi, bij mijn '99er TT zit er alleen een ASR systeem op dat uit gaat. ABS blijft het doen, of je moet de zekering eruit trekken.

Jos. :df:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 okt 2012, 22:38

ABS heb ik op het circuit liever uit, want ik heb teveel straatauto's met abs de vangrails in zien rijden.

Rebel

Bericht door Rebel » 28 okt 2012, 23:42

Sabine Schmitz? Die serveert toch frietjes bij Pistenklause?

Prachtig verhaal Pingus. Klinkt allemaal mooi die theorie :thumbup: :D
Tijdens de fahrsicherheitstraining moesten we met ESP aan en uit over de "schleuderplatte". Prachtig. Vooral toen we boven de 50 naar beneden gingen zonder ESP. Ik heb met de doorsnee rijder te doen als je met ESP-off dan nog ergens op vertrouwt.
Daarnaast, zoals ik al eerder zei, de nodige jaren over de Ring gereden met esp, zonder esp en zelfs met defecte esp (defecte hoofdsensor)
Mede daardoor ook wel eens een glijder gemaakt, aldoende leert men.
Bij de 2e TT kon je door een keer te drukken alleen de ASR uitzetten en door twee keer te drukken ging het volledige systeem uit.
Ondanks dat er geen bmw-badge op zat toch een leuke tijd mee gehad, s-tronic en audi-magnetic-ride was perfect voor de Nurburgring.

Heb je ooit zelf in een auto op snelheid over de Ring gereden waarbij het ESP nog aanstaat?
Dat doe je geen 3 rondjes achter elkaar, dan heb je remproblemen. Laat staan een complete dag tijdens de Scuderia.

Cav, wat boeit het ook wat Pingus van een RCZ vindt? Het topic ging over plezier met een fwd?
Ik heb een mooie tijd beleefd met fwd op de Nurburgring. Mooiste was het gezicht van de andere rijders in onze groep (Porsche GT3, M3,etc) toen Robbie groepswinnaar was geworden bij de "Sportfaher" :D in een echte heaumeau Audi TT :lol:

Hey Pingus, ga eens een keer frietjes eten bij Sabine en dan praten jullie er samen nog eens rustig over tijdens een biertje ;-)

Rebel

Bericht door Rebel » 29 okt 2012, 00:06

Ik lees nu pas m'n PB. Waardoor ik niet wist wie Pingus was :D

Sja, nu ga ik toch twijfelen.....

:bag:

steve smith

Bericht door steve smith » 29 okt 2012, 01:06

Zeg Rebel, nu je het er toch over hebt. Wat was je score eigenlijk @ Scuderia? Als ik je zo hoor moet het toch wel dicht tegen WG aan zitten...

Rebel

Bericht door Rebel » 29 okt 2012, 06:58

Steve al sla je me dood. Ik weet wel dat er een zooitje zoetwatermatrozen met dikke auto's rondrijden. Tesamen met een kleine groep "wannebe's" die in de autosport weinig tot niks gepresteerd hebben en iedere Scuderia opnieuw moeten/willen bewijzen met hun score hoe "goed" ze zijn.

Ergens op zolder moet het bokaaltje nog liggen. Destijds ooit een foto met score geplaatst. Het bokaaltje was bijna net zo afzichtelijk als de plastische chirurgie van 3/4 van de deelnemers.

Ik vind het jammer dat ik destijds Cav niet heb meegenomen als bijrijder. Nog steeds spijt van...
We hadden toen het lumineuze idee, dat hij de "abschlussprufung" zou rijden onder mijn naam. :lol:
Dan stond nu de grote winnaars-bokaal op zolder te verstoffen....

Laten we het niet groter maken dan het is. Het is een leuk feestje voor the rich and the famous en hun toy's ;-)

On topic, kan die RCZ het ESP nu uitzetten of niet? Of moet Sabientje daar nog eerst een filmpje van maken alvorens we antwoord krijgen?

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 29 okt 2012, 07:49

Het ene merk laat meer toe dan het andere. Mn ex Astra GTC turbo kon ik alleen uitzetten door de knop 5sec ingedrukt te houden.

Maar mn mazda daar is uit ook echt uit. Al staat ie aan laat hij nog veel slip toe.

Het is net waar een merk op dat moment voor kiest denk ik...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 okt 2012, 08:48

Rebel schreef:Steve al sla je me dood. Ik weet wel dat er een zooitje zoetwatermatrozen met dikke auto's rondrijden. Tesamen met een kleine groep "wannebe's" die in de autosport weinig tot niks gepresteerd hebben en iedere Scuderia opnieuw moeten/willen bewijzen met hun score hoe "goed" ze zijn.

Ergens op zolder moet het bokaaltje nog liggen. Destijds ooit een foto met score geplaatst. Het bokaaltje was bijna net zo afzichtelijk als de plastische chirurgie van 3/4 van de deelnemers.

Ik vind het jammer dat ik destijds Cav niet heb meegenomen als bijrijder. Nog steeds spijt van...
We hadden toen het lumineuze idee, dat hij de "abschlussprufung" zou rijden onder mijn naam. :lol:

Laten we het niet groter maken dan het is. Het is een leuk feestje voor the rich and the famous en hun toy's ;-)

On topic, kan die RCZ het ESP nu uitzetten of niet? Of moet Sabientje daar nog eerst een filmpje van maken alvorens we antwoord krijgen?
Haha, dat hadden we echt bedacht he? Waarom ging ik toen ook alweer niet mee? Alleen de voorpret was al leuk.

Rebel

Bericht door Rebel » 29 okt 2012, 08:52

Dat is exact wat ik bedoel Frank. Als het systeem "uit" staat, en totaal niet ingrijpt wanneer je slipt, drift, glijdt of donuts draait, wat blijft er dan nog over?
5 jaar lang op de Ring gereden, en met het systeem "aan" is het gewoonweg niet mogelijk. Dat er ergens nog een lekspanningkje op de schakelaar zit zal me verder worst wezen. Tenslotte ben ik geen professionele rally-rijder zoals Pingus..... ;-)

Overigens had ik de destijds meer "toe-in" op de voorwielen, waardoor hij het oorspronkelijke " nerveuze" karakter weer had, zoals voor de "update". De achterkant werdt hierdoor weer iets " lichter".
Al bij al met beide TT's 'n leuke tijd gehad op de Ring.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 okt 2012, 08:56

Ja jouw TT stuurde érg leuk Rebel. Daarom denk ik ook dat de RCZ je wel zou bevallen als je van je Audi-geloof afvalt. Vooral de phase2.

Rebel

Bericht door Rebel » 29 okt 2012, 08:57

Dennis Cavallino schreef:
Rebel schreef:Steve al sla je me dood. Ik weet wel dat er een zooitje zoetwatermatrozen met dikke auto's rondrijden. Tesamen met een kleine groep "wannebe's" die in de autosport weinig tot niks gepresteerd hebben en iedere Scuderia opnieuw moeten/willen bewijzen met hun score hoe "goed" ze zijn.

Haha, dat hadden we echt bedacht he? Waarom ging ik toen ook alweer niet mee? Alleen de voorpret was al leuk.

Volgens mij had jij het toen te druk met Marijke....
Ik had gewoon moeten blijven aandringen!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 okt 2012, 09:09

Blijven aandringen werkt bij mij altijd averechts. Dat heb ik Marijke ook al geleerd. Blijven zeuren helpt niet. :D

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2012, 13:30

1,5 jaar in een Cooper S gereden, meerdere keren in een Clio RS. Op basis van de nodige vakliteratuur durf ik best toe te geven dat een Clio RS de betere auto is als het op het scherpe sturen en wegligging aankomt. Maar de Clio RS doet mij eigenlijk niets. Circuitbommetje van Joost staat er altijd lekker dik bij, maar een niet aangepaste straat Clio RS laat mijn autohart niet echt sneller kloppen. Een Mini Cooper GP JCW juist weer wel. Die klopt in mijn ogen helemaal. Met in het bijzonder de zitpositie. Die vind ik in de Clio RS gewoon beroerd. Verder spelen de looks voor mij geen onbelangrijke rol. De Mini JCW GP is in mijn ogen helemaal af. Daarbij rijdt ie fantastisch, heerlijke compressormotor. Overigens was de vraag ook niet welke FWD het beste uit de verf komt op een circuit. Maargoed in het algemeen heb ik de Clio RS wel erg hoog in het sportieve autoland.

Rebel

Bericht door Rebel » 29 okt 2012, 18:11

Kan ESP ook helemaal uit in zo'n Mini? :bag:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 29 okt 2012, 18:21

Rebel schreef:Kan ESP ook helemaal uit in zo'n Mini? :bag:
Dûh, it's a FWD BMW! :ken ik jou:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 29 okt 2012, 18:24

Rebel schreef:Kan ESP ook helemaal uit in zo'n Mini? :bag:
Gewoon niet bestellen.

Luc B

Bericht door Luc B » 29 okt 2012, 18:32

Afbeelding/

Dezem. door het ontbreken van uberhaubt een beetje wegligging, en een rembalans om te huilen een ideale FWD drifthok. Heb me er wel mee vermaakt. Uiteraard waan je je met de 3 cilinder in een heuse porsche! aangezien die net zo lelijk als zo'n Gemballa hok is waan je je helemaal in een porsche.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 29 okt 2012, 20:06

Hij kan helemaal uit bij een MINI JCW GP :mrgreen:

Rebel

Bericht door Rebel » 30 okt 2012, 00:38

Echt helemaal? Volgens mij blijft er nog een ietsiepietsie ESP aanwezig. Dit is echter niet waarneembaar...
Buiten dat, is het niet objectief als dit door een eigenaar wordt beweert. Sabine Schmitz zal dit eerst moeten testen alvorens we dit voor waar kunnen aannemen.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 30 okt 2012, 01:01

Luc B schreef:Afbeelding/

Dezem. door het ontbreken van uberhaubt een beetje wegligging, en een rembalans om te huilen een ideale FWD drifthok. Heb me er wel mee vermaakt. Uiteraard waan je je met de 3 cilinder in een heuse porsche! aangezien die net zo lelijk als zo'n Gemballa hok is waan je je helemaal in een porsche.
Ding heeft nog dezelfde koplampen ook.

PD power

Bericht door PD power » 30 okt 2012, 08:00

Mooi topic,

Heb zelf 1 keer een auto gehad met ESP, auto uit 2004, heb me er aan dood geërgerd, elke leuke afrit greep ie in, nou zullen huidige systemen best verfijnender werken, maar het is tot nu toe elke keer gelukt weer autos's te vinden zonder esp.

Als je het over fun hebt, heb een "ouwe ibiza" 2002 type 2002-2007 (6L) ding heeft inmiddels meer dan 3 ton gelopen, met een redelijk vermogend diesel motortje, qua motor echt geweldig, qua verbruik ook :kikker:

Heb het ding op allerlei manieren aangepast, wordt gebruikt voor trackdays en funritjes, ook TF op de NS, is het een perfekt sturende auto?, nee absoluut niet, want de boxterS die hier op de oprit staat stuurt veel beter, maar de fun die je met dit listige ding hebt ( achterkant is heel tricky) dus overstuur komt vaker voor dan onderstuur, is gewoon geweldig, heb gewoon heel veel lol aan het ding, zelfs het geluid....

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 30 okt 2012, 10:03

Je boxter heeft toch ook ESP?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 30 okt 2012, 10:11

ESP in mijn Leon is ook om te janken, met ESP aan is hard een afrit nemen levensgevaarlijk zo abrupt grijpt het in. Maar dat zal ook komen doordat die systemen 10 jaar geleden nog niet zo verfijnd waren als nu.

Overigens kan mijn ESP met een druk op de knop wel helemaal uit gelukkig.

Plaats reactie