Heeft niet met eigenwijs te maken, maar met de feiten kennen Dennis. Op de RS4 (en de modellen die er onder zitten, incl de TT) kan de ESP niet helemaal uit (zoals ook bevestigd (op basis van testen) door Tim Schrick en Sabine Schmitz; ze hebben dat zelfs in hun programma aangegeven als voorbeeld hoe het niet moet: killen van rij plezier. Zoals je weet is op Duitse TV niet snel iets negatiefs over hun eigen 'heimat' produkten, het feit dat ze dit op TV gewoon bevestigd hebben geeft aan dat dat toch echt zo is.) ondanks dat het knopjeESP dus wel is gebruikt.Dennis Cavallino schreef:Jij bent echt eigenwijzer dan ik dacht.Pingus schreef:Je snapt dat ik dat van die RCZ dus 'even' uit ga zoekenZou mooi zijn als het waar is; bij audi is het in elk geval niet zo.
Je kent me toch inmiddels? Waarom zou ik niet de waarheid spreken? Ik heb daar geen enkel belang bij. Als ESP off zou betekenen dat ESP niet uit kan, dan zou ik dat helemaal afbranden in mijn tekst. Daar moet jij op kunnen vertrouwen. Verder is het uitschakelen van het ESP in 99,9% van de situaties echt niet nodig. Ik zet 't standaard altijd uit als ik ga rijden, maar het heeft mij amper in de weg gezeten toen 't wel aan stond.
Ik kan de persdocumentatie wel terugvragen bij de RCZ-rijder die ik dat allemaal kado heb gedaan. Daar staat het ook in.
Eerste hit op Google, naast mijn eigen artikel als ik in 't Nederlands zou zoeken:To facilitate manoeuvres on steep gradients, all versions of the RCZ come with Hill Assist. This
function is coupled as standard with ESP on the manual versions which includes an Intelligent
Traction Control System - a sophisticated ASR which automatically adapts the traction of both
front wheels according to the available grip levels, and of course dynamic stability control
(DSC), electronic brake force distribution (EBFD) and emergency brake assist (EBA). The DSC,
ASR and EBA functions can be disconnected simultaneously (ESP Off) so that drivers who are
experienced and demanding can fully exploit the vehicle’s capabilities.
Bij meerdere moderne Audi's kan ESP gewoon helemaal uit trouwens. RS5 sowieso, maar volgens mij ook op andere modellen. TT dacht ik ook, maar misschien was dat alleen bij 1e generatie (ik kan me daarvan even niet herinneren of er uberhaupt ESP op zat, ik dacht 't niet, volgens mij alleen op de Quattro en daarop kan 't naar mijn weten sowieso uit, maar dat weet ik dan weer niet uit mijn hoofd).
In de R8 kan ie wel uit, en blijft ie uit, van de RS5 weet ik het niet, niet gechecked. Mensen die uit vrije wil een audi kopen is op zich prima hoor, leuke comforatbele woon/werk verkeer en gezinsbak. koop je zo'n ding voor de lol, dan begrijp je essentie van rijplezier niet. Na het vaststellen dat ESP op meerdere (zogenaamd sportieve) modellen niet uitkon, icm de toch al niet geweldige wegligging, heeft mij doen besluiten dat merk verder links te laten liggen verder.
Peugeot staat nu niet echt bekend om rijplezier meer de laatste (in elk geval) 10 jaar; jammer want de oudere modellen waren zeker niet verveled 9205/306/309/106). Heb zelf met meerdere met ESP uitgeruste modellen gereden, o.a. een 407SW GT en een 207GTi, en vast kunnen stellen dat er, ondanks de knop die er op zit om het ESP uit te zetten, toch wordt ingegrepen zodra je grappige slides/drifts gaat zetten. (1 van de Nurburgring forum leden knalde zelfs bijna boven op mij toen de auto ging remmen op een punt waarvan hij weet dat ik niet rem, maar de auto zonde rhet rempedaal aan te raken het toch deed

Ik ga er ook niet van uit dat je probeert valse informatie te geven Dennis, maar de (fabrieks) folders geven helaas lang niet altijd volledig juiste informatie aan... Dat ze zeggen dat die ESP uit kan is 1, of ie daadwerkelijk uit BLIJFT in de spannender situatie's is 2. Dat laatste ga ik dus uitzoeken met die RCZ.
Zoals je weet probeer ik alles zelf uit ipv kennis opdoen uit de spreekwoordelijke boekjes zoals de nodige mensen wel doen, tenzij het (bijvoorbeeld de betere coureurs, zoals bijvoorbeeld Tim en Sabine, in een TV programma demonstreren wat iets doet (of niet)).