Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Bericht door Martijn_bmw » 24 okt 2012, 09:07

Niall schreef:Dan ook de huurtoeslag afschaffen
+1 en dat is niet alleen de subsudie die mensen ontvangen maar ook de subsidie die al in de huurprijs zit verwerkt...

@HansD dat klopt en is ook hoe de wereld er nu uitziet c.q. als ik nu zou kopen zou ik dat ook doen.... Maar we kunnen het ons al bijna niet meer voorstellen maar 6 jaar geleden was er nog geen vuiltje aan de lucht, als je uberhaupt maar iets wilde aflossen verklaarde elke hypotheekadviseur je voor gek en werden woningen t/m 300K EUR binnen 24uur verkocht (iig wel in de randstad waar ik woon/werk)

Dus bieden kan wel maar dan had je gewoon niks, je had massel als je uberhaupt iets kon kopen voordat een ander het al voor je had gedaan ;)

En ja achteraf is makkelijk lullen maar huren was er ook niet en nog niet (wachtlijst tot 10 jaar hier ;) ) maar 6 jaar geleden had niemand dit voorzien! En ik heb het gevoel dat juist deze groep nu eind 20 begin 30 en ongeveer 5 jaar geleden een huis gekocht wordt vergeten.

Er wordt alleen geroepen over de starter nu dat het goed is als de prijzen dalen en mensen die al 25+ jaar koop wonen dat die ook goedkoop zijn gestart en alle voordelen hebben gehad en dat klopt voor beide groepen maar je zal er maar net tussen vallen :bag:

Tristan

Bericht door Tristan » 24 okt 2012, 09:13

Geldt dit alleen voor mensen die een bestaande 100% aflossingsvrije hypotheek hebben?

Luco

Bericht door Luco » 24 okt 2012, 09:34

Martijn_bmw schreef:
+1 en dat is niet alleen de subsudie die mensen ontvangen maar ook de subsidie die al in de huurprijs zit verwerkt...:
In de basis zit er in de huurprijs geen subsidie verwerkt.

Het is een opgelegd puntensysteem, naar gelang de punten wordt er een maximale redelijke huurprijs berekend.
Dus, stel je hebt bij X aantal punten een maximale redelijke huurprijs van 630 euro, dan kan de corporatie bv ook maar 80% van de maximale redelijke huurprijs rekenen omdat dan de huur net onder de subsidiegrens blijft, of omdat de woning in een minder aantrekkelijke wijk ligt en ze hem nooit verhuren voor de maximum prijs.
De corporatie kijkt dus naar diverse variabelen om te kijken hoeveel van de maximaal redelijke huurprijs gerekend gaat worden.

dvh

Bericht door dvh » 24 okt 2012, 09:53

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 okt 2012, 10:19

Martijn_bmw schreef: @HansD dat klopt en is ook hoe de wereld er nu uitziet c.q. als ik nu zou kopen zou ik dat ook doen.... Maar we kunnen het ons al bijna niet meer voorstellen maar 6 jaar geleden was er nog geen vuiltje aan de lucht, als je uberhaupt maar iets wilde aflossen verklaarde elke hypotheekadviseur je voor gek
Grappig dat je het zegt Martijn en no offence maar 6 jaar geleden (toen wij ook kochten) wist je gewoon dat je op "de top" zat qua prijs. Hypotheek adviseur? Grotere oplichters zijn er imho niet... Die gasten anticiperen zeker niet op de toekomst ter wille van de klant :lol: "Adviseerden" niet af te lossen vanwege belastingvoordeel om zg. goedkoop te lijken en aan de andere kant smeerden ze je een veel te duur product aan wat per saldo met gelijke maandlasten aan het einde van de rit gewoon veel minder opbrengt. Alles gebaseerd op speculatie terwijl je wist dat je in een te dure huizenmarkt zat. Imho wil je het dan ook niet zien.

Ik begrijp wel dat je rondom en in de Randstad in een situatie bent beland dat je geen keuze meer hebt/had met een bepaald inkomen hoor. Kopen of huren kost beide kapitalen maar mensen zijn ook gewoon niet kritisch (geweest). Dat die zeepbel uit elkaar zou spatten wist je, ook zes jaar geleden :wink:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 okt 2012, 10:24

Luco schreef:
Niet alleen de huurtoeslag, maar alle toeslagen.
Goed idee....dan gaat NL zeker naar de klote.
Ze moeten het gewoon inkomensafhankelijk maken. Dat lijkt mee een veel beter idee.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 okt 2012, 10:29

tja dat van dat niet aflossen heb ik ook niet voor gekozen hoor ;-)

evengoed de aangesmeerde beleggingshypotheek met voorgeschotelde randementen van 8% per jaar ben ik gelukkig niet ingetrapt!

Gewoon een standaard hypotheek met een spaardoel om aan het einde af te lossen zonder enige vorm van "verzekering" of belegging dus daar ben ik zeker wel blij mee...

Maar dat het toen de top was, nee dat gevoel had ik niet en misschien te naief maar de eerste 2 jaar t/m eind 2008 bleef het spul ook vrolijk doorstijgen en was mijn huis alweer 30K "meer waard" geworden tov datum koop in 2006.

daarnaast 6 jaar onder de brug wonen wachtend op dit moment was ook geen optie :kikker:

dvh

Bericht door dvh » 24 okt 2012, 10:32

Martin van der Zwaard schreef:
Luco schreef:
Ze moeten het gewoon inkomensafhankelijk maken. Dat lijkt mee een veel beter idee.

Dat is het toch al ? Huurtoeslag afhankelijk van inkomen ?
Als je huurtoeslag krijgt heb je echt geen vetpot imho.

Maar goed, niks is nog defenitief. En al zou het over 30 jaar verdwijnen, welk belastingvoordeel komt er dan tegenover te staan ? Nu , en straks.

We horen/zien/lezen het wel..

Niels

Bericht door Niels » 24 okt 2012, 10:34

Martijn: Je bent iig wel kritisch geweest qua te nemen product :thumbup:
Luco schreef:
Ja en nee.......

Ik ben voor toeslagen als je door onvoorziene omstandigheden je financieel niet kunt handhaven in de huidige welvaart van het land. Aan de andere kant houden subsidies en toeslagen sommige prijzen ook ongezond hoog (afgezien dat er enorm veel wordt rond gepompt in het ambtelijke circuit)

Luco

Bericht door Luco » 24 okt 2012, 10:38

Luco schreef:
Dat is het al hoor, er zijn gewoon teveel toeslagen waardoor mensen niet meer scherp en kritisch zijn, want ja, als het fout gaat krijgen we toch wel weer wat.
Gewoon zoveel mogelijk toeslagen afschaffen, als je keuzes maakt ook zelf de gevolgen dragen en niet bij een ander op zijn bordje leggen, want dat is wat er nu gebeurd, en steeds minder mensen moeten het voor steeds meer mensen op gaan brengen.

En uitkeringen? Ik denk dat je de mensen geen geld moet geven, maar een dak boven hun hoofd en eten, en de eerste basisbehoeften, maar voor de rest helemaal niks, er is nu totaal geen stimulans om wat aan hun situatie te doen.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 okt 2012, 11:00

@DVH: een huurtoeslag is ook wel afhankelijk van een inkomen. Of dat nu een vetpot is of niet, dat laat ik even buiten beschouwing.

En alle toeslagen afschaffen, dan heb je pas echt ellende. Hoeveel mensen zijn er niet van afhankelijk. Wil je ouderen weer aan het werk hebben omdat ze geen toeslagen meer krijgen.....lijkt me ook geen goed plan.

@Luco: ik ben het deels met je eens. Alleen je kan niet altijd keuzes maken op basis van de toekomst. Heb het zelf meegemaakt thuis dat eerst mijn meissie zonder werk kwam te zitten en daarna ik. We hebben ruim 2 jaar veel minder inkomsten gehad als waar onze hypotheek op gebaseerd was. Niks aan de hand verder want betalen konden we het wel maar het was toch fijn om om dat moment die HPA te hebben. Anders was het wel gegaan, maar een stuk moeilijker.

Luco

Bericht door Luco » 24 okt 2012, 11:16

@Luco: ik ben het deels met je eens. Alleen je kan niet altijd keuzes maken op basis van de toekomst. Heb het zelf meegemaakt thuis dat eerst mijn meissie zonder werk kwam te zitten en daarna ik. We hebben ruim 2 jaar veel minder inkomsten gehad als waar onze hypotheek op gebaseerd was. Niks aan de hand verder want betalen konden we het wel maar het was toch fijn om om dat moment die HPA te hebben. Anders was het wel gegaan, maar een stuk moeilijker.
Ik weet er alles van, maar iedereen maakt keuzes en die gevolgen moet je zelf dragen, als er ineens iets wegvalt moet het natuurlijk zo zijn dat er een vangnet is, maar een vangnet moet zijn voor de nodige levensbehoeftes, tegenwoordig heeft het niks meer te maken met levensbehoeftes maar met instandhouding van de levensstandaard, als er dingen veranderen zal je een paar stappen terug moeten doen, het is niet anders.

Overigens zijn er voor bepaalde groepen tig vangnetten en toeslagen en voor andere groepen is er niks.

HansD

Bericht door HansD » 24 okt 2012, 12:21

@HansD dat klopt en is ook hoe de wereld er nu uitziet c.q. als ik nu zou kopen zou ik dat ook doen.... Maar we kunnen het ons al bijna niet meer voorstellen maar 6 jaar geleden was er nog geen vuiltje aan de lucht, als je uberhaupt maar iets wilde aflossen verklaarde elke hypotheekadviseur je voor gek en werden woningen t/m 300K EUR binnen 24uur verkocht (iig wel in de randstad waar ik woon/werk)

Dus bieden kan wel maar dan had je gewoon niks, je had massel als je uberhaupt iets kon kopen voordat een ander het al voor je had gedaan ;)
Ik was 6 jaar geleden ook op zoek naar een appartement in Amsterdam om te kopen. Heb het niet gedaan juist vanwege de redenen die je hierboven noemt. De prijzen waren (zijn) belachelijk.
Het gevolg was dat ik in de net zo stervensdure vrije sector huur terecht kwam maar dat was een bewuste keuze voor vrijheid en het niet 30 jaar vast willen zitten aan een lening.

Op dat moment groeiden de bomen tot in de hemel maar waren er ook al voldoende aanwijzingen dat het niet kon blijven duren. Zowel de prijsstijgingen als de HRA. Mocht ik wel de keus voor kopen gemaakt hebben had ik zeer waarschijnlijk dezelfde hypotheekkeuze als jouw gemaakt.

Overigens pleit ik niet voor een rücksichtslos afschaffen van de HRA, als dat gecombineerd wordt met andere maatregelen kan het budgetneutraal (jeukwoord) uitgevoerd worden. Die prijsdaling krijg je toch voor de kiezen, wel of geen HRA.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2012, 21:47

Ik denk dat die verhalen over het morrelen aan bestaande aflossingsvrije hypotheken gewoon proefbalonnetjes zijn. Juridische kant weet ik niet al te veel van maar het lijkt mij wel dat er nogal wat haken en ogen aan zoiets zitten. Die hypotheek is een overeenkomst tussen jou en je geldverstrekker, lijkt mij niet dat een regering je zomaar kan verplichten tot aflossen, je zou namelijk de hele hypotheekakte etc moeten laten veranderen.

Niels

Bericht door Niels » 24 okt 2012, 21:52

Er gaat ook niet aan de (bestaande) hypotheken gemorreld worden maar aan de belasting teruggave :wink:

PD power

Bericht door PD power » 26 okt 2012, 09:46

@Niels: scherp. :tooth:

Wij hebben 7 jaar geleden gekocht, wilde wel eerder kopen, maar door verschillende onzekere situaties, toen gehuurd, niks mis mee.
Ook wij hebben dus in de redelijk dure periode gekocht, met het idee iig proberen de komende 30 jaar in een koophuis te wonen, lasten zelf goed doorgerekend, ook zonder HRA, omdat ook toen al over afschaf van de HRA werd gesproken.
Het klopt idd dat veel adviseurs ons toen uitlachte en vonden dat we veel te "conservatief" leende.
Kijk we kunnen heel lang over de prijzen praten, maar dat is gewoon de markt, moet je nu goedkoper verkopen, dan kun je ook goedkoper terugkopen, dus zie daar ook niet zo'n probleem in.
Huis kopen is eigenlijk "heel simpel" je moet gewoon binnen verschillende scenario's de lasten en de risico's berekenen, wil je weinig risico's dan zul dus ook andere keuzes moeten maken dan iemand die wel goed kan slapen van wat extra risico.
Heb zelf liever ook dat de HRA blijft bestaan (persoonlijk belang), anderzijds als je reël naar de woningmarkt kijkt, is het "DENK IK" beter dat je de markt zo liberaal mogelijk maakt en daarin is in mijn ogen geen ruimte voor HRA, en ja dan ga je vanzelf wel aflossen, want je wilt op je 60e niet dezelfde lasten betalen als op je 30e, omdat de kans groot is dat je dan wat minder flexibel bent in het aanboren van nieuwe of andere inkomens bronnen, waardoor een hogere hypotheek ook meteen een hoger risico betekent.
Daarnaast HRA is wel leuk, maar een deel van de lasten betaal je nog steeds zelf, als je aflost dalen iig ook je totale lasten.
Dus mijn advies voor de huidge "nieuwe" huizenkopers"
- Zelf alles goed doorrekenen,, dus niet zonder meer een adviseur geloven, want zelf rekenen is helemaal niet moeilijk, ga daarin uit van verschillende scenario's.
- Denk goed na over waar je een huis koop ( lokatie) leefomgeving/afstand woonwerk (kosten) maar ook wat zijn evt. uitbreidings en verbouwingsmogelijkheden, waardoor je minder snel "gevangen zit".
- De staat van het huis, reken komend onderhoud wel mee in je plaatje, daarnaast energie verbruik, vraag altijd om rekeningen van de "bewoonde"periode, vraag het anders bij je "nieuwe"buren met een vergelijkbare woning.

Dit lijkt allemaal wat overdreven, maar in principe kun je dit makkelijk in een dag doen, en dat voor een beslissing die best wel belangrijk is voor de komende 30 jaar, lijkt me dat een zeer zinvolle investering.

P.s. vind trouwens ook dat de huurmarkt geliberaliseerd moet worden, en niet in handen mag blijven van geldverslindende organisaties.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 nov 2012, 22:22

romo schreef:Het is momenteel geen goede tijd om een huis te kopen, en wel om de volgende reden;

1 Regelgeving, c.q. (on)betrouwbaarheid daarvan door de overheid (reken er gerust op dat ook bestaande hypotheek gevallen rücksichtsloos ten onder gaan aan nieuwe wetgeving, ook al zijn er beloften om dat niet te doen)

2 De huizenmarkt is 100% deflatoir (mensen weten dat de markt verder in een stort, dus wordt er nog langer gewacht met aankoop, althans de categorie die en kan en wil)

3 Vanwege het deflatoire karakter; koop je nu een huis, zeg €250K, dan staat dat huis volgend jaar onder water, niet erg als je er langer zit, maar op middellange termijn is het dan blijven zitten en verroer je niet.

Heb je veel cash geld, dan kan je wel kopen, maar zoals gezegd, de markt kakt nog wel met 20-30% in, dus nog even geduld en dan toeslaan, mocht dan de inflatie losbarsten dan heb je goed belegd !
Tristan schreef:Voor mijn gevoel heb ik juist het goede moment gekocht. Appartement was al verkocht, 50K onder de vraagprijs gekocht en rentes zijn momenteel laag.

Dat heb je dus zeker. Zojuist op Nieuwsuur: het afsluiten van een hypotheek van 150K voor 1 januari 2013 of na 1 januari 2013 scheelt maar liefs 40K extra aflossen. Dat komt neer op enkele honderden euro's per maand meer betalen als je de hypotheek na 1 januari 2013 afsluit....

Tristan

Bericht door Tristan » 09 nov 2012, 08:53

Klopt, in mijn geval zou het iets van 200-300 euro per maand schelen. Dat is gewoon veel geld.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 nov 2012, 12:32

Klopt, maar dat betekent wel dat je voor die 150k straks veel meer kan krijgen.

Of nu een goedkope hoge hypotheek, of over niet al te lange tijd een dure lage hypotheek.
Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk mijn eigen stekkie, maar dan wel een plek waar ik >5 jaar prima zit.
Het staat me alleen tegen om in een paar maanden tienduizenden euro's door de plee te spoelen.

Knot

Bericht door Knot » 26 nov 2012, 19:32

Ik ben niet gek, maar hier ook geen expert in.

Ik ga straks tussen de 10 en 15k verliezen op mijn appartement, wil ik gaan huren tijdelijk dan zal ik dat bedrag zelf moeten voldoen, auw.

Wil ik wel direct toch weer kopen, wat is dan de beste constructie om die kosten in de nieuwe hypotheek op te nemen? Huidige constructie is niet ideaal, die wil ik eigenlijk afronden en een frissen hypotheek beginnen voor het volgende huis.

mark123

Bericht door mark123 » 26 nov 2012, 19:42

Waarom wil je je restschuld niet mee financieren? Je kan ook je rest schuld zelf betalen maar ja, das direct cash geld.

Met restschuld meefinancieren zit je restschuld wel in een nieuwe hypotheek.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 nov 2012, 19:48

inderdaad meefinancieren voor zover dat nog kan...

mag niet meer dan 106% van de waarde van de nieuwe woning financieren he ;-)

en dan een annuiteiten hypotheek met volledige aflossing is belastingtechnisch de meest verstandige...

als je minder maandlasten wil kan je ook een deel afslossingvrij nemen maar voordat deel krijg je dan geen hypotheekrenteaftrek meer ;-)

Knot

Bericht door Knot » 26 nov 2012, 20:27

Als je voor 225k koopt dan zit je met die 6% dus al op de 13k die je tekort komt. Kan je de 2% overdracht, transport etc alsnog uit eigen zak betalen... is een beetje krap geworden die regelingen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 nov 2012, 22:01

Klopt is allemaal steeds moeilijker... En dan vind men het raar dat de huizenmarkt opslot zit... :bag;

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 nov 2012, 11:33

Kan je eigen hypotheek niet mee verhuizen. Hoef je geen nieuwe te nemen en dus ook niet aan de annuïteiten hypotheek. Wellicht alleen voor de hogere waarde van je nieuwe huis.

Plaats reactie