@Niels: scherp.
Wij hebben 7 jaar geleden gekocht, wilde wel eerder kopen, maar door verschillende onzekere situaties, toen gehuurd, niks mis mee.
Ook wij hebben dus in de redelijk dure periode gekocht, met het idee iig proberen de komende 30 jaar in een koophuis te wonen, lasten zelf goed doorgerekend, ook zonder HRA, omdat ook toen al over afschaf van de HRA werd gesproken.
Het klopt idd dat veel adviseurs ons toen uitlachte en vonden dat we veel te "conservatief" leende.
Kijk we kunnen heel lang over de prijzen praten, maar dat is gewoon de markt, moet je nu goedkoper verkopen, dan kun je ook goedkoper terugkopen, dus zie daar ook niet zo'n probleem in.
Huis kopen is eigenlijk "heel simpel" je moet gewoon binnen verschillende scenario's de lasten en de risico's berekenen, wil je weinig risico's dan zul dus ook andere keuzes moeten maken dan iemand die wel goed kan slapen van wat extra risico.
Heb zelf liever ook dat de HRA blijft bestaan (persoonlijk belang), anderzijds als je reël naar de woningmarkt kijkt, is het "DENK IK" beter dat je de markt zo liberaal mogelijk maakt en daarin is in mijn ogen geen ruimte voor HRA, en ja dan ga je vanzelf wel aflossen, want je wilt op je 60e niet dezelfde lasten betalen als op je 30e, omdat de kans groot is dat je dan wat minder flexibel bent in het aanboren van nieuwe of andere inkomens bronnen, waardoor een hogere hypotheek ook meteen een hoger risico betekent.
Daarnaast HRA is wel leuk, maar een deel van de lasten betaal je nog steeds zelf, als je aflost dalen iig ook je totale lasten.
Dus mijn advies voor de huidge "nieuwe" huizenkopers"
- Zelf alles goed doorrekenen,, dus niet zonder meer een adviseur geloven, want zelf rekenen is helemaal niet moeilijk, ga daarin uit van verschillende scenario's.
- Denk goed na over waar je een huis koop ( lokatie) leefomgeving/afstand woonwerk (kosten) maar ook wat zijn evt. uitbreidings en verbouwingsmogelijkheden, waardoor je minder snel "gevangen zit".
- De staat van het huis, reken komend onderhoud wel mee in je plaatje, daarnaast energie verbruik, vraag altijd om rekeningen van de "bewoonde"periode, vraag het anders bij je "nieuwe"buren met een vergelijkbare woning.
Dit lijkt allemaal wat overdreven, maar in principe kun je dit makkelijk in een dag doen, en dat voor een beslissing die best wel belangrijk is voor de komende 30 jaar, lijkt me dat een zeer zinvolle investering.
P.s. vind trouwens ook dat de huurmarkt geliberaliseerd moet worden, en niet in handen mag blijven van geldverslindende organisaties.