RutgerK schreef:Kan misschien aan mij liggen, maar het is toch een kwestie van rijden met de auto's en dan een keuze maken. Zo moeilijk kan het niet zijn als je achter het stuur heb gezeten en erin gereden hebt.
Toch wel, maar het is maar net hoeveel tijd je wilt steken in het zoeken naar een andere/nieuwe auto. Er zijn mensen die een nieuwe auto bestellen met een telefoontje naar de dealer. Ik trek daar graag wat tijd voor uit. Bovendien sta ik redelijk bekend om iemand die niet lang een auto heeft, wat weer bevestigd hoe moeilijk ik het vind om de juiste keuze te maken
Momenteel liggen voor mij alle opties open. Ik ben altijd op zoek geweest naar comfort, dus wat dat betreft A8 all the way. Het prijsverschil (maandelijkse) met een 535i rechtvaardigd die keuze niet, dus vandaar dat ik naar een 535 wilde.
Maar als je in Duitsland gaat kijken naar merkgarantie auto's, valt me toch wel op dat (zeker in deze klasse) een jonge 2e handse ERG veel geld scheelt. Dat is altijd wel wat zo geweest, maar sinds de overstap naar CO2 tax in plaats van BPM heb ik het idee dat het verschil groter is geworden. Zeker 2013 is interessant, omdat de BPM dan naar 0% gaat en 100% overgaat in CO2 tax.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... 39071.html
Deze auto is vrijwel hetzelfde als ik wil hebben, met uitzondering van de lakkleur. Ondanks dat hij alsnog bijna nieuw is, scheelt het bijna 35000 (!!) euro op de nieuwwaarde. Dat zegt overigens nog niets over wat dat uitmaakt in de lease en dat is het enige wat van belang is voor mij. De vraag: wat worden mijn maandelijkse lasten.
In die prijsklasse kwam ik deze auto ook nog tegen:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... 85331.html
Stapje hoger/sneller, iets meer km's gereden maar wel bijna dezelfde opties. Of gewoon een héle gave samenstelling:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... 38822.html
Anderzijds, zoals ik al zei trekt het comfort van een A8 me ontzettend. Afgelopen weekend even bij vd Akker langsgeweest en weer in een nieuw model A8 gezeten. Mijn rug is altijd vrij kritisch geweest maar mán wat zitten die stoelen lekker zeg! Echt een wereld van verschil. De comfortstoelen in de 5 of 7 komen noooooooo way in de buurt van de stoelen in een A8. En aangezien je daar het meeste gebruik van maakt in een auto, is zitcomfort zeker niet onbelangrijk.
Een import A8 zou misschien ook nog kunnen:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/au ... 45901.html
... maar dat hangt weer volledig af van het leasebedrag. 2e hands auto's operational leasen moet je overal offertes voor opvragen en ben je afhankelijk van hoe snel men reageert. Daardoor duurt zon traject sowieso al langer en kan het best zijn dat je eerst zaken niet voor mogelijk achtte terwijl het op zo'n manier ineens wel weer kan.
Diesel raakt me gewoon niet. Laag max. toerenbereik, geen lekkere sound. Een diesel is een "verstandige keuze".... Als het een A8 zou worden, dan wordt het waarschijnlijk wel een 4.2 TDI. Niet omdat dat nu zo'n geweldige motor is die heerlijk klinkt, maar omdat er nog amper benzinemodellen verkocht worden. Ik geloof prima dat het in de long run goedkoper is, maar het karakter van zo'n motor is gewoon heel anders dan dat van een 4.2 FSI bijvoorbeeld.
Ergens is het verbazend dat diesel nog steeds zo goedkoop bij ons is, terwijl de prijs in omringende landen voor diesel en benzine veel dichter bij elkaar liggen.