Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

1 Zo veel mogelijk versneld aflossen
11
30%
2 Huidige aflossing aanhouden
12
32%
3 Na mij de zondvloed
14
38%

Totaal aantal stemmen: 37

wjn

Re: Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

Bericht door wjn » 15 feb 2012, 10:34

Bert ///M3 schreef:Heeft Rutte alleen niet zo heel goed opgelet hoe het in de VS ging zeker.

Er staat wel bezit tegenover die hypotheekschuld maar die waarde is heel moeilijk vast te stellen. Sterker nog als ze morgen de HRA zouden afschaffen en een groot deel van Nederland noodgedwongen zijn huis in de verkoop moet doen dan is dat bezit ineens niet zo veel meer waard vergeleken met de uitstaande hypotheekschuld.
Als je een huis alleen kunt betalen middels HRA ben je sowieso niet goed bezig, en daar zijn banken en andere financiele instellingen net zogoed schuldig aan (door de leningen te verstrekken opb. marktwaarde ipv. executie en tot meer dan 6x brutto inkomen te nemen etc.)

Maar ja, hypotheken verstrekken en zelf financieren met goedkopere leningen leek makkelijk geld verdienen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2012, 11:42

Het enige verschil met andere landen is dat we hier wel een iets beter toezicht hebben. Denk aan BKR en DNB. Op 't moment dat er vreemde situaties ontstaan, zoals met de woekerpolissen, dan lossen we dat in NL wel op en is het effect relatief gering.

Toch blijft het bijzonder dat je zonder geld op de bank een huis kon kopen tot voor kort. Het begint nu al lastiger te worden geloof ik. Vandaar dat 't voorstel van t CDA vandaag wel een goeie is.

Toen wij de hypotheek afsloten moesten we onze andere leningen afslossen en zelfs de debet stand opheven. Toen we anderhalf jaar daarvoor voor 't eerst over hypotheken gingen praten maakte dat allemaal geen zak uit. Ik vind dat wel positieve ontwikkelingen. Lenen kost gewoon geld, maar 't werd je altijd heel makkelijk gemaakt en 't leek allemaal vrij normaal.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 feb 2012, 11:56

Die je daarna weer gewoon kunt afsluiten. Overigens keken ze daar voorheen ook naar en moest je (eventueel) het 1 en ander aan andere leningen aflossen. Praat ik over 10 jaar geleden.
Dennis Cavallino schreef:Toen wij de hypotheek afsloten moesten we onze andere leningen afslossen en zelfs de debet stand opheven. Toen we anderhalf jaar daarvoor voor 't eerst over hypotheken gingen praten maakte dat allemaal geen zak uit.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2012, 11:58

De grap is wel dat wij blij waren met die trigger. Sindsdien geen lening en debet stand meer, maar ook geen credit card ofzo. Lenen is duur.

Arthur

Bericht door Arthur » 15 feb 2012, 12:06

Creditcard kost mij niets aan rente, alleen 8,- kaartbijdrage per jaar. "Aktie" via werkgever. Alleen staat de de limiet wel BKR geregistreerd.

Wat die trigger betreft: zo kwam ik erachter wat zo'n "leuk" lease-aandelen pakketje je kan brengen. Gelukkig geen last van gehad (vet maandsalaris :mrgreen: :tooth: ) maar dat kan je zo je financiering kosten. Maandelijkse bijdrage over gehele looptijd + "leaseschuld" bij elkaar opgeteld. Ben je zomaar "het bokje".

GTRene

Bericht door GTRene » 15 feb 2012, 12:58

weet niet eens wat een credit card is :tooth:
ik heb er in elk geval geen en wil het ook niet, bovendien gevaarlijk voor velen denk...en in theorie kan het net zo goed met een gewoon bankpasje...in theorie dan immers sommige zaken zeggen ze kan alleen via credit-card.

Tom

Bericht door Tom » 15 feb 2012, 15:06

Creditcard vind ik erg handig voor internetaankopen en in het buitenland. Ook fijn gevoel om achter de hand te hebben (ooit meegemaakt: geen cash bij en pinpas werkte niet nadat ik 60 liter benzine had getankt in duitsland..). Bij mij boeken ze eind van de maand het volledig openstaande bedrag van m'n rekening af. Kost mij dus alleen twee tientjes ofzo per jaar voor de kaart zelf.

Arthur

Bericht door Arthur » 15 feb 2012, 15:11

Werkt bij mij idd ook zo, Tom :thumbup:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2012, 15:14

Zelf ben ik ook voorstander van 't gemak van een creditcard, maar het zou beter een debet-card kunnen heten, waar je geld op zet, niet rood kan staan en niet bij 't BKR wordt geregistreerd. Volgens mij heb jij zoiets Tom?

Elise

Bericht door Elise » 15 feb 2012, 15:39

Als je vroegah een creditkaart had, dan werd iedere maand het volledige openstaande bedrag van je lopende rekening afgeschreven.

Bij de laaste aanvraag die wij deden voor een mastercard (al weer een jaar of 8 geleden) kreeg je een mooi formulier waarop je kon aangeven hoeveel procent je per maand wilde afbetalen. De keuzes waren 25%, 50% en 75% uit mijn hoofd.....maar 100% stond standaard niet als mogelijkheid op het formulier, dat moesten we speciaal navragen.

En daar zit hem de kneep..... zo zadelen ze je automatisch met een lening op....die bij het BKR geregistreerd wordt.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 feb 2012, 16:00

Tom schreef:Creditcard vind ik erg handig voor internetaankopen en in het buitenland. Ook fijn gevoel om achter de hand te hebben (ooit meegemaakt: geen cash bij en pinpas werkte niet nadat ik 60 liter benzine had getankt in duitsland..). Bij mij boeken ze eind van de maand het volledig openstaande bedrag van m'n rekening af. Kost mij dus alleen twee tientjes ofzo per jaar voor de kaart zelf.
+1

Zo gaat het bij mij ook, nu is het wel zo`n 5 jaar geleden dat ik voor het laatst gebruik heb gemaakt van die kaart, dus veel kosten heb ik er ook niet aan, en altijd iets achter de hand.......

Elise schreef:Als je vroegah een creditkaart had, dan werd iedere maand het volledige openstaande bedrag van je lopende rekening afgeschreven.

Bij de laaste aanvraag die wij deden voor een mastercard (al weer een jaar of 8 geleden) kreeg je een mooi formulier waarop je kon aangeven hoeveel procent je per maand wilde afbetalen. De keuzes waren 25%, 50% en 75% uit mijn hoofd.....maar 100% stond standaard niet als mogelijkheid op het formulier, dat moesten we speciaal navragen.

En daar zit hem de kneep..... zo zadelen ze je automatisch met een lening op....die bij het BKR geregistreerd wordt.
Als dat zou kloppen had ik dus nooit een kaart genomen, ik heb er eentje, en die wordt bij gebruik einde maand 100% afbetaald.
Mij gaan ze niet met een lening opzadelen, er wordt afgelost en wel binnen 4 weken............als je dit als consument niet kunt, dan moet het verboden worden om een dergelijke kaart te bemachtigen.
Ze controleren bij aanvraag van een CK direct of en hoeveel kredietwaardigheid je hebt, daarmede wordt bepaald 1; kom je überhaupt in aanmerking voor een CK, 2; wat is je maximale bestedingslimiet........

Als ik in Dubai ben staat het ding op minimaal €50K....... :kikker: :wink:

Elise

Bericht door Elise » 15 feb 2012, 16:40

romo schreef:
Elise schreef:Als je vroegah een creditkaart had, dan werd iedere maand het volledige openstaande bedrag van je lopende rekening afgeschreven.

Als dat zou kloppen had ik dus nooit een kaart genomen, ik heb er eentje, en die wordt bij gebruik einde maand 100% afbetaald.
Mij gaan ze niet met een lening opzadelen, er wordt afgelost en wel binnen 4 weken............als je dit als consument niet kunt, dan moet het verboden worden om een dergelijke kaart te bemachtigen.
Ze controleren bij aanvraag van een CK direct of en hoeveel kredietwaardigheid je hebt, daarmede wordt bepaald 1; kom je überhaupt in aanmerking voor een CK, 2; wat is je maximale bestedingslimiet........

Als ik in Dubai ben staat het ding op minimaal €50K....... :kikker: :wink:
UIteraard klopt dat verhaal, ik ga hier natuurlijk geen fabeltjes vertellen.

20 jaar geleden was de aanvraagprocedure voor een creditkaart ook wel iets anders als tegenwoordig. Toen moest je aangeven of je voldoende inkomsten had etc. Maar in de loop der tijd kon je van alle kanten een creditkaart krijgen en waren de inkomenseisen voor een groot deel van tafel.....het motto was iedereen aan de creditkaart.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 feb 2012, 17:09

Ik beweer zeker niet dat het niet klopt, ik kan alleen mijn eigen verhaal vertellen. Ik heb die constructie nooit meegemaakt, mijn eerste CK zal ook van 8 jaar geleden zijn...........kortom; als aan mij zo`n constructie was aangeboden (dus zonder 100% aflossing in 4 weken) dan had ik beleefd geweigerd........dat is wat ik wilde zeggen.......ik besef dat ik het wat ongelukkig heb geformuleerd, met excuus

Dus no offence what so ever

Kan ook aan mijn saldo liggen natuurlijk :kikker: :whistle: :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 15 feb 2012, 17:15

you lucky sod :piraatje:

romo

Bericht door romo » 15 feb 2012, 17:26

GTRene schreef:you lucky sod :piraatje:

Not lucky, just plain, simple hard work..........sweat and tears and all the rest............

GTRene

Bericht door GTRene » 15 feb 2012, 17:31

romo schreef:

Not lucky, just plain, simple hard work..........sweat and tears and all the rest............
blabla ;-) kijk die kids eens in india die stenen maken de hele dag dag in dag uit voor een paar dollar per maand....dus jij bent best een lucky sod dat je hier zit :wink:

aan de andere kant kun je daar weer voor ene paar dollar een dame kopen :lol:

romo

Bericht door romo » 15 feb 2012, 17:39

GTRene schreef:
romo schreef:

blabla ;-) kijk die kids eens in india die stenen maken de hele dag dag in dag uit voor een paar dollar per maand....dus jij bent best een lucky sod dat je hier zit :wink:

aan de andere kant kun je daar weer voor ene paar dollar een dame kopen :lol:
Kijk, het is noch mijn schuld, noch mijn verantwoordelijkheid dat er stakkers op de wereld zijn die het beroerder hebben............sneu is het wel.........

Dat ontslaat me niet van MIJN verantwoordelijkheid om het maximale uit MIJN leven te halen.......ik denk, ik ben, ik haal het beste uit mijzelf...................ik geef nooit op, liever strijdend ten onder als kapitein op mijn eigen schip.........

Dat je het dan beter doet dan gemiddeld is IMO geen geluk.........maar afgedwongen...........kansen pakken waar het kan.........

Hier kan je wel een nieuw draadje over openen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 feb 2012, 21:29

Creditcards zijn voor de meeste mensen ook totaal overbodig.

Het is meer iets wat overgewaaid is uit de USA volgens mij, uit de tijd dat je nog geen pinpassen had en daar heette het volgens mij ook een debet card.

Tegenwoordig kan je bijna alles doen met een gewone pinpas. Ook op internet dmv ideal etc. Alleen als je nog veel in het buitenland koopt is het handig. Ik heb Visa + Mastercard omdat ik veel in het buitenland zit maar dat word ook al meer overbodig, ik kan gewoon alles met mijn normale pinpas doen eigenlijk. Soms is het wel eens makkelijk met onkosten, betalen via CC en dan declaren, heb je het bedrag eerder terug als dat het van je rekening afschreven is. Maar feitelijk ben je dan nog steeds een dief van je eigen portemonee omdat er wel kosten over gerekend worden.

WJN maakt een punt dat het wel krap aan is als alleen een hypotheek krijgen kan mits je van HRA gebruik maakt. Maar als je hypotheek er niet door komt omdat je een debet stand van 1000 euro kunt hebben of een CC limit van 2500 euro hebt dan praat je eigenlijk over hetzelfde denk ik, dan zit je dus ook tegen het maximale van je kunnen aan, tenminste voor de bank.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 feb 2012, 22:04

ik heb wel een creditkaart maar gebruik hem alleen in frankrijk voor de tolpoortjes :tong:

ideaal ben je veel sneller weer on-route :df:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 feb 2012, 22:21

Heb er ook één, vooral voor een incidentele internetaankoop plus voor 'noodgevallen' in het buitenland. Met de CC kun je overal betalen. Net zoals Tom ook wel eens bij een Duitse tankstelle gestaan zonder cash geld en dat de pinpas het niet deed. Dan ben je blij dat je hem hebt.

Maar inderdaad, wat Bert zegt... de pinpas kun je steeds vaker gebruiken. Enkele weken geleden in Dubai ook de CC niet nodig gehad, alles met de Maestro-pas.... ging perfect overal. Vliegtickets via iDeal betaald... ook daar niet meer nodig.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 feb 2012, 22:56

is het nog wel nodig als je naar de uk gaat met die trein?

DDX

Bericht door DDX » 16 feb 2012, 00:10

Een hoop mensen vergeten alleen dat iDeal geen enkele zekerheid toevoegd, het is enkel een makkelijke manier om geld over te schrijven.
Met een creditcard (al dan niet via paypal) kan je je geld terug krijgen als de leverancier uiteindelijk niet levert.
Ik heb hier zelf al een paar keer gebruik van gemaakt.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 16 feb 2012, 07:30

Je kunt tegenwoordig ook paypal linken aan je bankrekening hoor. Maar helemaal eens met Romo, CK is voor gemak bij internetaankopen, in het buitenland of als je pinpas het niet doet (dippas??). Wel verbazend dat toen ik door prive omstandigheden recentelijk snel een nieuwe rekening opende ik meteen een CK met een limiet van 10 K mee kreeg???!!!! 10K terwijl ze niets van me wisten behalve de cijfers die ik op het formuliertje invulde! En salaris word niet eens op die rekening gestort. Niet zo gek dat er wat mensen in problemen komen. Kan me herinneren dat collega bij vorige werkgever helemaal blij op werk kwam omdat ze een CK van haar vriendje had gekregen. Oh en vriendje was werkeloos en CK hoorde bij hun gezamelijke rekening..... En ze was echt helemaal van de wereld van blijheid. Ging meteen shoppen. :crazy:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 feb 2012, 08:23

Veel hotels accepteren alleen creditcards. Dat is wel erg irritant.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 feb 2012, 09:11

Klopt. Maar vaak is het alleen om een bedrag te reserveren, als je bijvoorbeeld de minibar leeg zuipt en snel wegloopt :lollerdelol: Tenzij je via een site met CC moet boeken oid.

Plaats reactie