Mannelijke leider op de KDV

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Man werkzaam als leider bij de KDV

Why not? Moet kunnen.
29
73%
Twijfelgeval, maar de screening moet bij mannen hoger.
4
10%
Never nooit niet. Vandaag de dag weet je maar nooit.
7
18%

Totaal aantal stemmen: 40

RVV

Re: Mannelijke leider op de KDV

Bericht door RVV » 02 feb 2012, 00:09

Even een on topic reactie. Ik kan me de druk van Hans ook heel goed voorstellen. Als oppasouder op de peuterspeelzaal hanteer ik voor mezelf altijd 1 strakke regel. Ik wil niets te maken hebben met het verschonen van luiers of andere kinderen op de WC assisteren. Ten eerste vind ik het een smerige bende (dan weer niet van mijn eigen kinderen op die leeftijd) en ten tweede heerst toch een beetje de angst van hoe wordt iets uitgelegd en opgevat door een ander. Je zult niet de eerste volwassene zijn die onbedoeld in een valkuil van onterechte beschuldigingen stapt. Als man zijnde heb je dan al snel de schijn tegen.

Aan de andere kant zou ik er niet echt een probleem mee hebben als een man vanuit zijn functie als KDV medewerker of peuterspeelzaal medewerker mijn kind zou moeten helpen of zou moeten verschonen op de WC. Maar als de topic starter hier toch een probleem mee heeft dan rest het niet anders dan dit voor te leggen aan de directie. En bij die specifieke zorgtaken zoals verschonen verlangen dat het door een vrouw wordt gedaan. Als ouder heb je ook het recht om je op je gemak te voelen voor wat betreft waar je je eigen kind onder brengt. Zolang het kind niet weerbaar is en dat zijn ze de eerste jaren sowieso niet dan ben je verplicht aan je kind om deze weerbaarheid over te nemen. Al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.

TLRS

Bericht door TLRS » 02 feb 2012, 01:49

Om eerlijk te zijn vind ik het ook wel een vrouwending. Achterliggende gedachte dat het vroeger en in de natuur de normaalste zaak van de wereld was/is. Wat dat betreft ben ik geen echte voorstander van emancipatie omdat het soms tegennatuurlijk is, denk ik. Maar in het kader van vrijheid vind ik wel dat er veel moet kunnen.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 feb 2012, 06:59

RVV schreef:Al mijn kinderen (3) zijn naar de peuterclub geweest, vanaf 2,5 jaar loop al wat jaartjes mee op dit vlak. Draai ook altijd eens in de zoveel weken een ochtend mee. Bij elkaar denk ik een stuk of dertig ochtenden meegedraaid. Erg leuk om je kind in een omgeving met veel andere kinderen bezig te zien. Maar een aantal zaken zijn me altijd opgevallen. Kinderen jonger dan 3,5 jaar spelen niet samen met elkaar maar naast elkaar. Ze zijn totaal niet bezig met wat een ander kind doet. Soms komen ze elkaar tegen op een "speel"kruispunt waarbij er in 80 procent van de gevallen een conflictsituatie ontstaat <mij, mij, mij> en in 20 procent van de gevallen spelen ze samen NAAST elkaar ipv met elkaar. Verder leren kinderen helemaal niets van elkaar. Wat ze wel doen en waar ze heel goed in zijn is gedrag van een ander kind immiteren. Letterlijk na-apen. Daarbij treed nauwelijks correctie op vanuit de leiding, hooguit als er sprake is van een conflictsituatie. Ik geloof niet dat het op een KDV er anders aan toe gaat als op een peuterclub. Ik ben van mening dat het sociale aspect van een KDV zwaar overschat is. Helemaal omdat de leiding ook zich veel moet richten op de feitelijke verzorging van de allerkleinsten.
Rico,

Lijkt me erg vreemd...zo rond het eerste levensjaar is er interactie tussen kinderen...dus jonger dan 3,5 jaar lijkt me eerder erg ongezond als ze dat allemaal doen. Geen correctie? ook dat lijkt me erg vreemd....je leert de kinderen juist wat van hem/haar is en wat van samen is.

Als er te weinig aandacht aan het kind is maar alleen aan de allerkleinsten dan is de groep te groot? Mijn kinderen kregen altijd volle aandacht van de leidsters en andere kinderen ook

Ik begrijp dat ouders die hun kinderen bewust niet en wel naar een KDV brengen die hun voor en tegens hebben...anders hadden we het wel andersom gedaan.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 feb 2012, 07:14

GTRene schreef:denk het ook...e zijn wij allen slecht terecht gekomen? in meeste gevallen van rond mijn leftijd :D en of jullie ouders waren er helemaal niet van dat soort clubs ;) en zijn zij slecht terecht gekomen? dacht het niet.
ze leren genoeg andere kids kennen als ze 1x op school zitten e.d.
LOL..Rene...vroegah was alles beter.....toen de A1 nog zandpad was :D

Elise

Bericht door Elise » 02 feb 2012, 09:23

Vroegah ging je naar school om wat te leren. Ontbijten, lunch en avondeten kreeg je gewoon thuis bij je moeder.
Na schooltijd ging je spelen met je vriendjes, want iedereen was op straat.....er bestond namelijk helemaal geen kinderdagverblijf of naschoolse opvang.

Tegenwoordig werken de pappa's en mamma's fulltime, want die hebben natuurlijk niet voor niets gestudeerd....
Dus wat doe je met de kinderen? Die dump je in het kinderdagverblijf, naschoolse opvang voor een dag of 3 in de week.....en dan 1 dag bij de ene opa en oma en de andere dag bij de andere opa en oma.... en zo regelt men de opvang voor een hele week.

De oorsprong van de opvang komt dan ook vanuit de vraag om je kinderen ergens te dumpen en heeft niets te maken met het opdoen van sociale vaardigheden, hét argument wat men vandaag de dag gebruikt.
Het is tegenwoordig zelfs zo dat als men ervoor kiest om zelf voor de kinderen te zorgen deze ook naar de opvang moeten (als je wilt dat ze sociale vaardigheden opdoen).... puur en alleen omdat er geen kindertjes meer zijn om mee te spelen....want die zitten allemaal in de opvang.

Tom

Bericht door Tom » 02 feb 2012, 09:50

Elise schreef:Vroegah ging je naar school om wat te leren. Ontbijten, lunch en avondeten kreeg je gewoon thuis bij je moeder.
Na schooltijd ging je spelen met je vriendjes, want iedereen was op straat.....er bestond namelijk helemaal geen kinderdagverblijf of naschoolse opvang.

Tegenwoordig werken de pappa's en mamma's fulltime, want die hebben natuurlijk niet voor niets gestudeerd....
Dus wat doe je met de kinderen? Die dump je in het kinderdagverblijf, naschoolse opvang voor een dag of 3 in de week.....en dan 1 dag bij de ene opa en oma en de andere dag bij de andere opa en oma.... en zo regelt men de opvang voor een hele week.

De oorsprong van de opvang komt dan ook vanuit de vraag om je kinderen ergens te dumpen en heeft niets te maken met het opdoen van sociale vaardigheden, hét argument wat men vandaag de dag gebruikt.
Het is tegenwoordig zelfs zo dat als men ervoor kiest om zelf voor de kinderen te zorgen deze ook naar de opvang moeten (als je wilt dat ze sociale vaardigheden opdoen).... puur en alleen omdat er geen kindertjes meer zijn om mee te spelen....want die zitten allemaal in de opvang.
+1

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 feb 2012, 09:53

Elise schreef:Vroegah ging je naar school om wat te leren. Ontbijten, lunch en avondeten kreeg je gewoon thuis bij je moeder.

Dat ben ik met je eens Elise..want naast een mooie Vinexlocatie moet er een 2de auto zijn, aanzien vanuit financieel oogpunt en jaaa...ik heb gestudeerd dus moet iets doen wat in lijn ligt met de studie...helemaal waar....en oja we hebben ook nog kinderen.

ps. mijn kinderen gaan met heeeeeel veel plezier naar de buitenschoolseopvang...en ja 2 dagen per week. Dinsdagmiddag en vrijdagmiddag zijn ze bij mij.....woensdagmiddag bij hun moeder.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 feb 2012, 10:08

Maar nu heb je staks een nieuwe job Jacco, bijvoorbeeld in Leeuwarden, hoe ga je het dan doen?

In deze maatschappij heb je het niet altijd voor het kiezen. Heeft niet met finex keet te maken, kijk eens naar een stelletje dat huurt voor 800 euro per maand, geen vreemd bedrag, een inkomen of twee halve onkomens is/zijn dan simpel weg voldoende om rond te komen.

In de ideale wereld heeft Elise gelijk, maar die tijd is in NL wel geweest en behoort nu toe aan de enkeling die zich dat kan veroorloven.

dvh

Bericht door dvh » 02 feb 2012, 10:20

Niets is minder waar.
Alles is erop gericht dat je met zijn 2e werkt.
Voor degene met een beter baantje resulteert dat in luxe. Maar voor een grote groep is het broodnodig omdat er anders niet genoeg binnenkomt om van rond te komen.

Maar neemt niet weg dat het vaak een kwestie is van keuzes maken.
Er zijn genoeg mensen die met minder rond kunnen komen om eventueel meer tijd aan hun kinderen te kunnen besteden.

Maar kunnen en willen, zijn 2 verschillende dingen.
Wij zouden simpelweg ook veel meer inkomen hebben wanneer mijn vriendin fulltime zou werken en elke maand nog even 1500,- extra zou toevoegen. Heb ik het nodig ? Nee. Dus doen we het niet.

Dan nog maar even sparen voor een UP GT ipv een BMW :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 02 feb 2012, 10:21

duifjes.com schreef:
GTRene schreef:denk het ook...e zijn wij allen slecht terecht gekomen? in meeste gevallen van rond mijn leftijd :D en of jullie ouders waren er helemaal niet van dat soort clubs ;) en zijn zij slecht terecht gekomen? dacht het niet.
ze leren genoeg andere kids kennen als ze 1x op school zitten e.d.
LOL..Rene...vroegah was alles beter.....toen de A1 nog zandpad was :D
nee das te vroeg Duifjes :lol: nee toen voor 1974 ofzoiets? toen je voor die tijd in NL ook nog onbegrenst mocht hard rijden...op de snelwegen...damn..wat een tijd en dat met fragiele auto's haha

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 feb 2012, 10:30

Michel P schreef:Maar nu heb je staks een nieuwe job Jacco, bijvoorbeeld in Leeuwarden, hoe ga je het dan doen?

In deze maatschappij heb je het niet altijd voor het kiezen. Heeft niet met finex keet te maken, kijk eens naar een stelletje dat huurt voor 800 euro per maand, geen vreemd bedrag, een inkomen of twee halve onkomens is/zijn dan simpel weg voldoende om rond te komen.

In de ideale wereld heeft Elise gelijk, maar die tijd is in NL wel geweest en behoort nu toe aan de enkeling die zich dat kan veroorloven.
Michel daar heb je helemaal gelijk in klopt. Dan zouden ze *(fulltime job in Deventer ook) die dagen niet meer bij mij kunnen zijn en ja waarschijnlijk dus naar buitenenschoolse opvang. En ik ga ook uit van de ideale wereld! en heb daar ook idealen in. Ik probeer het ook zo goed mogelijk te doen niet dat het altijd lukt.

ps. ik snap je reactie wel...wonende in een Vinexwijk :tooth:

Alleen is het vaak zo dat men eerst van alles wil...dan kinderen en dan moet je wel beide werken etc. alvorens er over na te denken.

ps. ik ben ook een voorstanders juist van een KDV! *(waar de discussie oa overging)

RVV

Bericht door RVV » 02 feb 2012, 10:36

Wij doen het zo..

Maandag ik en mijn vrouw thuis, dinsdag is mijn vrouw thuis, woensdag ben ik thuis, donderdag en vrijdag is mijn vrouw thuis, ik ben zaterdag thuis en samen zijn we zondag thuis. 3 kids, 8, bijna 6 en 3 jaar oud. Eigen winkel, 2e bedrijf in de vorm van DF.. moet zeggen qua organsiatiegraad gaat het bij ons thuis/werk altijd goed. Oja onze kids zijn nooit op een KDV geweest :wink:

Ach en verder wil ik ook niets zeggen over het feit of een KDV wel of niet goed is voor een kind/opvoeding/sociale vaardigheden ed. Om de doodsimpele reden dat ik er verder geen ervaring mee heb. Ik veroordeel ouders ook niet die hun kind wel naar een KDV brengen. Vrijheid blijheid toch?

Ik denk dat iedere ouder zijn eigen invulling geeft aan wat hij het beste vind voor zijn kind/leven/praktische toestanden er om heen. Een ding vinden wij als ouders (ik en mijn vrouw) wel, alleen geld verdienen is niet zaligmakend. De tijd dat je kinderen bewust beleefd is een vrij korte periode in je leven. Helemaal de periode dat ze klein zijn (tot 10 jaar)..Alles wat geweest is/voorbij is kun je nooit meer inhalen/overdoen met je kind. En de kleinste/eenvoudigste dingetjes (bv naar een zwembad gaan) blijven altijd bij. Bij jou als ouder maar nog veel belangrijker ook bij je kind.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 feb 2012, 10:43

aaaaaaaaaaah leuk gesproken Rico :D

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 02 feb 2012, 10:53

Maar niet alle ouders zijn in de gelukkige omstandigheden dat ze zoveel thuis kunnen zijn natuurlijk Rico ;)

Ze zeggen vaak dat er geen geschreven boek is voor het juist opvoeden van kinderen en dit is er weer zo'n voorbeeld van. Iedereen probeert zo goed mogelijk te doen wat hij of zij denkt dat goed is. De juiste manier is er niet en al die kinderen die komen er allemaal echt wel (uitzonderingen daar gelaten :lol:)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 feb 2012, 11:00

Die laatste post van je, Rico, is een prima betoog (dus niet onderstaande quote :D ). Waarom dan eerst de boel zo opruien? Net zoals Romo overigens. Dat zijn echt reacties van mensen die, of de kinderen niet op een KDV hebben gehad, of een reactie van iemand die geen kinderen heeft :mrgreen:
Verder sluit ik me aan bij je laatste post :)
En nee, mijn kinderen gaan niet naar een KDV, wel ooit eens op de creche en BSO gezeten. Zo nu en dan blijven ze wel eens over ("overblijven" voor de niet ouders :devil: ). En raad eens waar ze zelf geregeld naar vragen?
RVV schreef:Die laatste zin Romo +triljard. Ik begrijp sowieso helemaal niets van dat KDV gebeuren.

dvh

Bericht door dvh » 02 feb 2012, 11:06

Een ding vinden wij als ouders (ik en mijn vrouw) wel, alleen geld verdienen is niet zaligmakend. De tijd dat je kinderen bewust beleefd is een vrij korte periode in je leven. Helemaal de periode dat ze klein zijn (tot 10 jaar)..Alles wat geweest is/voorbij is kun je nooit meer inhalen/overdoen met je kind. En de kleinste/eenvoudigste dingetjes (bv naar een zwembad gaan) blijven altijd bij. Bij jou als ouder maar nog veel belangrijker ook bij je kind.
+100

2000USA

Bericht door 2000USA » 02 feb 2012, 11:07

Luco schreef:Hoe vind jij dan dat ze het op moeten pakken, je vind een mailtje niet genoeg?
Wat is dan wel genoeg?

Ik denk dat als ze er teveel aandacht aan geven er ook mensen zijn die denken, hee ze doen wel erg hun best, er zal wel wat aan de hand zijn.
Snap je reactie, wat nadere toelichitng: ze zit er nu 1,5 jaar. In die tijd heb ik al heel wat stagiaires gezien (dames), maar dit is het eerste mailtje wat we krijgen. Vanmorgen werd ik weer voorgesteld aan een nieuwe stagiaire, geen mailtje niets. Wees dan rechtlijnig als organisatie.

Even in reactie op het studeren (eerder aangestipt en nu weer door Elise): Ben je nou ineens een slechte ouder omdat je (deels) werkt? Get real! Net als de meeste mensen hier vinden we werken ook gewoon leuk. Wij werken beide 4 dagen, 3 dagen creche (om even de verwarring met KDV te voorkomen: 9 uurtjes max) en 4 dagen full time papa/mama met opvoeden/spelletjes en buitenlucht, maar ook leren om jezelf bezig te houden. Opa en oma is er niet bij; te ver weg of vroeg overleden. Later zal onze dochter misschien wel overblijven, maar de BSO zal er niet bijhoren dmv een mama-contract. En zo is het cirkeltje weer rond: de middenweg.

Vooropgesteld: Dat er mensen zijn die het opvoeden overlaten aan de creche/school is natuurlijk een kwalijke zaak, en daar zie je dan ook vaak de uitwassen van.

Verder ook helemaal eens met laatste post Rico en Richardt, en Arthur. Ieder op z'n eigen manier en naar mogelijkheden, op de voorwaarde dat je maar kiest voor een actieve rol in de opvoeding.

RVV

Bericht door RVV » 02 feb 2012, 11:11

Klopt Arthur, was wat te scherp door de bocht.. sloeg in mijn gedachtegang (die ik er niet bij had gezet) op ouders die van maandag tot vrijdag hun kinderen (vanaf 2 maanden oud) vanaf 7 uur 's ochtends tot 19:00 (totdat ze naar de basisschool toe gaan) heenbrengen. Die zijn er namelijk ook genoeg. Maargoed genoeg hierover. Het zijn mijn kinderen ook niet.. genoeg werk en druktemakerij over mijn eigen kinderen helemaal geen zin om me over andere kinderen druk te maken :D

Elise

Bericht door Elise » 02 feb 2012, 11:39

Vroegah was de man kostwinnaar en werd alles betaald uit één inkomen, maar in de loop der tijd ging de vrouw er ook bijwerken om zich wat meer luxe te veroorloven.
Hierdoor kon men bijvoorbeeld meer geld aan een huis uitgeven, gevolg....huizenprijzen gingen omhoog. Tot voor een jaar of 15 geleden werden er eisen gesteld aan het meetellen van het inkomen van de partner, bepaald percentage en bepaald aantal jaren.
Toen die eisen eraf gingen was dit weer een boost voor de huizenprijzen....deze ging nog verder omhoog.
Zo ver dat het tegenwoordig voor een gemiddeld huishouden verplicht is om een dubbel inkomen te hebben...anders hoef je op de huizenmarkt niet meer aan te komen.

Kinderen hebben is de normaalste zaak van de wereld en bijna iedereen heeft ze. Heb je ze niet dan val je wat dat betreft buiten de boot.
Over het algemeen denken mensen die wel kinderen hebben dan mensen dat de kinderlozen geen flauw benul hebben waar ze over praten.
Helaas kan ik niet anders concluderen dat het grootste gedeelte van de groep die wel kinderen heeft ziende blind is.
(Natuurlijk zijn er ook mensen die het wel goed voor elkaar hebben....)
Arthur schreef:of een reactie van iemand die geen kinderen heeft :mrgreen:
Hier heb je er zo eentje die bewust ervoor gekozen heeft om géén kinderen te nemen.

Arthur

Bericht door Arthur » 02 feb 2012, 11:45

Kinderen krijg je, Elise, die neem je niet :wink:

Luco

Bericht door Luco » 02 feb 2012, 11:47

Hier heb je er zo eentje die bewust ervoor gekozen heeft om géén kinderen heeft geprobeerd te krijgen.
+1000
Overigens hebben kinderloze ouders ook ouders gehad en weten dus ook hoe een opvoeding in elkaar zit.
En ik zie heel veel ouders die kinderen krijgen omdat de omgeving dat ook doet en er dus soms niet bewust over nadenken.

@Arthur, heel veel mensen hebben het over kinderen nemen, dus denken er niet over na, want het is toch heel normaal.

Arthur

Bericht door Arthur » 02 feb 2012, 11:50

Klopt.
Luco schreef:@Arthur, heel veel mensen hebben het over kinderen nemen, dus denken er niet over na, want het is toch heel normaal.

Elise

Bericht door Elise » 02 feb 2012, 11:55

Arthur schreef:Kinderen krijg je, Elise, die neem je niet :wink:
Moet jij eens even kijken naar de relatie tussen kinderen krijgen en de economie......
Conclusie, kinderen worden geplanned......dus kiest men ervoor of men ze wel of niet neemt.

Q.E.D.

Natuurlijk heb je ook de uitzonderingsgevallen....degene die ineens verbaasd zijn dat hun vrouw of vriendin zwanger is..........behoor jij tot deze groep Arthur?

Luco

Bericht door Luco » 02 feb 2012, 11:57

Denk dat Arthur meer de natuur bedoelt, je kan ze wel plannen, maar of je ze kan krijgen is een tweede.

Elise

Bericht door Elise » 02 feb 2012, 11:57

Luco schreef:Overigens hebben kinderloze ouders ook ouders gehad en weten dus ook hoe een opvoeding in elkaar zit.
En ik zie heel veel ouders die kinderen krijgen omdat de omgeving dat ook doet en er dus soms niet bewust over nadenken.
Ik durf te stellen dat degene die bewust kinderloos zijn er véél beter over nagedacht hebben!

Plaats reactie