Jeroen, ik begrijp wat je bedoelt. Bij mijn weten gebruiken alle automaat BMW's echter een losse ATF koeler die tegen de radiateur geplaatst wordt. Deze aansluitingen worden dus nooit gebruikt. Dit onderdeelnummer geeft op sommige websites trouwens ook E36 M3 3.0 aan als applicatie, dus dat is op zich ook wel vreemd. Afijn, ik ben nog steeds overtuigd dat het in realiteit niets zal uitmaken.
Nou, ik heb vandaag weer flink gewerkt. Ik had me al voorgenomen om het werkje in 2 dagen te doen, omdat ik ook veel moet schoonmaken, en mogelijk valt er iets tegen. Nou, even afkloppen, maar het ging echt superlekker.
De waterpomp en thermostaat zitten erop en ook de nieuwe radiateur past als gegoten. Het was nog even een werkje om de pakking eraf te krabben, maar met veel vocht en weken, kon ik het toch redelijk eenvoudig voorzichtig loskrabben met een stanleymesje.
Morgen hoef ik als het goed is alleen nog even alles af te vullen en te ontluchten, en dan zou het weer als een zonnetje moeten lopen. Hopelijk kan ik dan alsnog de interieurfilters erin zetten. Die liggen ook al een maand of wat te wachten...tijd, tijd en nog eens tijd.
De oude radiator is zwaar gehavend door 19 jaar trouwe dienst.
Het thermostaathuis in staat van ontbinding met harde stukken koelwater/olie/vuil...Ik had natuurlijk alles netjes schoongemaakt, gekrabd en geborsteld alvorens het terug te plaatsen met een gloednieuwe thermostaat. zou een dealer dat ook doen?
Nou, daar istie dan. Nou alleen nog maar even loshalen...lol.
Dit is de vibratiedemper die eraf moet. Zie in het hart de 4 strectchbouten. De nieuwe bouten hadden een sterkte van 12.9, dus die dingen kunnen heel wat hebben. Mag ook wel voor EUR 5 per stuk.
Ik kwam, ik zag, ik overwon. In de eerste instantie had ik geen idee hoe de krukas te blokkeren. De auto in versnelling zetten leek me niet zo gezond voor de bak, dus met een center point had ik de tandkrans geblokkeerd, terwijl ik met m'n andere hand de bouten lostrok...Pfft, wat een werk. Dit soort klussen zijn nooit echt leuk, omdat je niet weet wat je kan verwachten. Was zo'n bout afgebroken in de krukas, dan was ik nog niet jarig. :happy birthday:
En hier zat ie dus...Je ziet dat de pakking er nog half op zit. Dit moet echt compleet schoon zijn, anders is het lek-ville Tennessee in huize Joost.
Oude en nieuwe pomp...weinig over te zeggen verder natuurlijk. Ze zien er exact hetzelfde uit.
Hier zie je de nieuwe waterpomp gemonteerd zitten, samen met het schoongemaakte thermostaathuis. Ik had op zowel het blok, als op de waterpomp zelf een heel lichte laag vloeibare pakking gedaan. Dit was ook per Meyle's instructie trouwens en kan nooit kwaad. Zorg wel dat je slechts een ultra dunne film aanbrengt, zodat er niets in je koelsysteem kan komen. Een nieuwe papieren pakking was bij de pomp geleverd. Onderaan de foto zie je nog net een stukje krukaskeerring, die normaal gesproken achter de vibratiedemper zit.
Bijna klaar. De nieuwe slangen zitten aangesloten en de radiateur past als gegoten. De oliekoeler zit onder aan de radiateur bevestigd door middel van een M6 bout aan de passagierszijde. Als deze los is kun je hem er zo af pakken.
De nieuwe radiateur...een mooi gezicht. Nu alleen morgen nog even afvullen en dan hopelijk geen verdere tegenslagen.
To be continued...