'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
///Joost

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Vanos revisie

Bericht door ///Joost » 29 jul 2012, 00:21

InjectTheVenom schreef:Schroefslangklemmen dat kan potdomme niet, je weet toch wel dat ze voor de originele klemmen speciaal gereedschap voor uitgevonden hebben :protest: mits het inderdaad van die eenmalige knijpkrengen zijn

Goed om te zien dat we een vergelijkbaar streven hebben, dit gaat ook mijn aanpak worden voor zolang als het kan :thumbup: Zijn OEM einddempers voor een E36 M3 nog makkelijk te krijgen eigenlijk?
:lollerdelol: Het zijn op de Bimmer idd van die eemalige knijpdingen. Ik weet welke je bedoelt, ik heb namelijk laatst de waterpomp van m'n meissie's Corsa vervangen en Opel weet wel raad met die klemmen...lolol. Gelukkig had ik idd zo'n speciale tang ter beschikking.

OEM einddempers zijn volgens mij nog gewoon nieuw bij de dealer te krijgen. Ik had het geluk dat de mijne pas vervangen was voor ik de M kocht (+/- EUR 900) :shock: Kortom, ik kan nog even vooruit. Af en toe knibbelt het merk 'Eisenmann' een beetje, maar eer de wagen technisch nog niet naar mijn wensen is, zeg ik nee. Ik houd graag de wagen zoals BMW m bedoelt heeft.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 29 jul 2012, 09:03

Beter als hij voor verkoop al vervangen was, de mijne komt uit een oude dealervoorraad en stond nog voor €583 in de computer :shock: ..... voordat ik hem gisteren mee mocht nemen voor €200 :mrgreen:

Dus het zijn niet die knijpdingen die je met een kniptang omhoog kunt lichten waarna ze vanzelf los springen en met dezelfde tang terug op hun plaats geknepen kunnen worden (ene gedeelte moet over een nokje heen om zichzelf vast te kunnen klemmen)?

///Joost

Bericht door ///Joost » 29 jul 2012, 11:44

Nope, zijn zulke:

Afbeelding

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 29 jul 2012, 16:33

Met die klemmen heb ik nog nooit moeite gehad, helemaal sinds ik ze met een nijptang zachtjes dicht klem en anders is er wel speciaal gereedschap voor te krijgen of misschien ook wel te huur.. maar goed het zit er nu al onder dus kan je alleen nog een uitbrander geven op de niet originele klemmen die met een los liggend reservoir goed te vervangen zijn :P

///Joost

Bericht door ///Joost » 29 jul 2012, 21:55

Lol...ik heb een van de 2 klemmen voor een originele vervangen, bij de dealer besteld (de andere was in backorder), en dit is een schroefklem. :ken ik jou: Dus BMW heeft ook eens nagedacht. De andere is een goede Wurth klem.
Helaas zit de (lange) 2e slang vast aan de pomp, dus die moet in de auto vastgemaakt worden aan het reservoir en daar kom je dus never nooit niet met zo'n tang bij. Het losmaken met een kniptang was al een geklungel.

Maar goed, waar hebben we het ook over...had ik het in jouw topic niet over OCD? :D

On-topic: Ik zei al eerder dat ik wat last had van gieren nadat de nieuwe riemen erop waren gekomen, en ik voelde ook dat van alle componenten, alleen de waterpomp wat speling had. :( Het geluid lijkt dan ook echt daar vandaan te komen.
Kortom, we gaan weer lekker door en de gereedschapskist mag nog niet de kast in. Ik neem meteen even de koelslangen mee (m.u.v. een die ik pas vervangen had) en wellicht een nieuwe radiator. De vinnen brokkelen af als je eraan komt, dus die mag ook wel eens vervangen worden.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 29 jul 2012, 22:13

De uitgaven blijven maar doorgaan nog ff en je hebt een geheel nieuwe M3 :shock:

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 jul 2012, 20:33

Lol...mja, niet echt de planning, maar de auto wordt zo wel betrouwbaarder met de dag. :D

Joy

Bericht door Joy » 30 jul 2012, 22:18

Een troost, ik heb die periode achter de rug en dan ben je gewoon onwennig dat er niks valt te verbeteren of te repareren. Vaak ga ik op dat moment weer zoeken naar iets anders, oppassen geblazen dus :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 jul 2012, 22:23

Joy schreef:Een troost, ik heb die periode achter de rug en dan ben je gewoon onwennig dat er niks valt te verbeteren of te repareren. Vaak ga ik op dat moment weer zoeken naar iets anders, oppassen geblazen dus :D
Haha...herkenbaar. De kers op de taart zal toch wel zijn een full respray met alle deukjes en roestplekjes weghalen, maar dat probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen. Dus ik heb altijd nog een aas achter de hand zeg maar.

Joy

Bericht door Joy » 30 jul 2012, 22:28

Lol @ aas :mrgreen:

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 30 jul 2012, 22:55

Los van dat ik het erg leerzaam vind om je topic te lezen, vind ik het ook wel grappig om te zien hoeveel werk er nog aan/in een auto kan zitten. Het zijn natuurlijk ook oude beestjes aan het worden, maar ik hoor het Paul Vlasblom nu nog zeggen, toen ik de eerste keer met de M3 bij 'em was: "Er komt geen eind aan, je kan bezig blijven".

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 jul 2012, 22:33

Vlokmans schreef:Los van dat ik het erg leerzaam vind om je topic te lezen, vind ik het ook wel grappig om te zien hoeveel werk er nog aan/in een auto kan zitten. Het zijn natuurlijk ook oude beestjes aan het worden, maar ik hoor het Paul Vlasblom nu nog zeggen, toen ik de eerste keer met de M3 bij 'em was: "Er komt geen eind aan, je kan bezig blijven".
Ja, als je me dit had gevraagd had ik dat ook echt noooooit verwacht. Maar ja, zo gaan die dingen. Ik heb inmiddels de waterpomp, radiator, radiatorslangen en thermostaat besteld, dus ik verwacht tegen het weekend weer te gaan klussen. Een ding is zeker...mocht ik m ooit verkopen, dan heeft de nieuwe eigenaar echt een pareltje te pakken. :)
Ik vind het wel echt leuk om te doen en ik leer hoe de auto van onder tot boven in elkaar zit.

Ik zal tzt weer foto's plaatsen van de job. Hopelijk is het daarna even rustig en kan ik even op adem komen. Ik heb helaas ook geen geldboom. :clown:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 01 aug 2012, 08:41

Goed bezig man en het spreekwoord gaat inderdaad ook hier op, je leert je auto pas kennen als je er aan sleutelt. Ben benieuwd naar foto's van de werkzaamheden.

///Joost

Bericht door ///Joost » 02 aug 2012, 16:47

Inmiddels ben ik bezig met het verzamelen van alle onderdelen en het volgende zal vervangen worden:

- Waterpomp
- Radiator
- Onderste en bovenste radiatorslang, plus het kleine stukje wat achter de waterpomp zit.
- Thermostaat

Ik dacht dat ik alles besteld had bij de lokale automaterialenzaak/dealer, maar toen kwam ik er vandaag achter dat je bij de S50 ook de zogenaamde vibration damper van de krukas moet halen, omdat je anders niet bij de laatste bout op de waterpomp kan. :evil: Deze zit achter de krukaspoelie, en zit vast met 4 uitwendige E14 torxbouten, die ONE TIME USE ONLY zijn, stretch bouten dus (Aanhaalmoment: 60 Nm, 2x 50grd). Kortom, weer voor de 2e maal iets aan de bestelling toevoegen. Ja, ze zijn blij met me...lol. :tong:
Theoretisch zou dit slechts een 10 minuten extra werk met zich mee moeten brengen. *klopt af...

Maar goed, ik heb inmiddels het volgende binnen:

Afbeelding

Meyle waterpomp (P/N 313 220 0007). Heerlijk om zo'n nieuwe pomp in je handen te hebben met zo'n lekker strak lager i.t.t. dat wobble-ding wat er nu in de wagen zit. :hungry:

Afbeelding

AVA radiator (P/N BW2136). De 2 afgedopte aansluitingen (ook te zien op RealOEM) zijn voor een eventuele transmissie koeler, die BMW dus niet gebruikt. Fabrikanten gebruiken vaker dezelfde delen vanwege kostenbesparing. Je hoeft deze echter gewoon niet te gebruiken, aangezien het een apart circuit is. Met andere woorden, als daar koelwater uitstroomt heb je grotere problemen. :lol: Overigens had ik opgezocht dat het echte juiste AVA cross reference nummer BW2144 is, en het lijkt erop dat dit exact hetzelfde onderdeel is, m.u.v. die aansluitingen. Onderzoek leert me echter dat E36 radiatoren allemaal door elkaar gebruikt worden, dus ik verwacht verder geen problemen.

Tsja, nu is het nog even wachten op de thermostaat en de slangen, maar mogelijk begin ik morgen al met het loshalen van het een en ander. Zulke klussen duren toch altijd langer dan je verwacht. We zullen zien.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 aug 2012, 17:22

goed bezig :mrgreen:

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 02 aug 2012, 18:42

Lekker zo'n handig geplaatste waterpomp, dat hangt mij dus ook boven het hoofd maar gelukkig nu nog niet (afkloppen).

Hoewel ik nooit echt temperatuurproblemen heb gehad met S50's zou ik persoonlijk dat ook niet op gaan zoeken en die radiateur gaan omwisselen voor een ander type. Deze is hoofdzakelijk bedoeld voor de 325tdA en heeft dus ingebouwd een oliekoeler voor de bakolie (ATF). Niet het type wat in jouw auto hoort al past het, en daarmee lever je koelcapaciteit in ten behoeve van iets wat je niet gaat gebruiken.

Heb 'm zelf net vervangen en een Behr zoals BMW ook gebruikt kost nog geen 180 euro. Is wel even klooien en werk voor op de brug omdat de oliekoeler onder aan de radiateur hangt, anders kom je er niet echt lekker bij. Verder weinig moeilijkheidsgraad.

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 aug 2012, 21:06

Jeroen, ik begrijp wat je bedoelt. Bij mijn weten gebruiken alle automaat BMW's echter een losse ATF koeler die tegen de radiateur geplaatst wordt. Deze aansluitingen worden dus nooit gebruikt. Dit onderdeelnummer geeft op sommige websites trouwens ook E36 M3 3.0 aan als applicatie, dus dat is op zich ook wel vreemd. Afijn, ik ben nog steeds overtuigd dat het in realiteit niets zal uitmaken.

Nou, ik heb vandaag weer flink gewerkt. Ik had me al voorgenomen om het werkje in 2 dagen te doen, omdat ik ook veel moet schoonmaken, en mogelijk valt er iets tegen. Nou, even afkloppen, maar het ging echt superlekker. :blink:
De waterpomp en thermostaat zitten erop en ook de nieuwe radiateur past als gegoten. Het was nog even een werkje om de pakking eraf te krabben, maar met veel vocht en weken, kon ik het toch redelijk eenvoudig voorzichtig loskrabben met een stanleymesje.
Morgen hoef ik als het goed is alleen nog even alles af te vullen en te ontluchten, en dan zou het weer als een zonnetje moeten lopen. Hopelijk kan ik dan alsnog de interieurfilters erin zetten. Die liggen ook al een maand of wat te wachten...tijd, tijd en nog eens tijd.

Afbeelding

De oude radiator is zwaar gehavend door 19 jaar trouwe dienst.

Afbeelding

Het thermostaathuis in staat van ontbinding met harde stukken koelwater/olie/vuil...Ik had natuurlijk alles netjes schoongemaakt, gekrabd en geborsteld alvorens het terug te plaatsen met een gloednieuwe thermostaat. zou een dealer dat ook doen? ;)

Afbeelding

Nou, daar istie dan. Nou alleen nog maar even loshalen...lol. :dood:

Afbeelding

Dit is de vibratiedemper die eraf moet. Zie in het hart de 4 strectchbouten. De nieuwe bouten hadden een sterkte van 12.9, dus die dingen kunnen heel wat hebben. Mag ook wel voor EUR 5 per stuk.

Afbeelding

Ik kwam, ik zag, ik overwon. In de eerste instantie had ik geen idee hoe de krukas te blokkeren. De auto in versnelling zetten leek me niet zo gezond voor de bak, dus met een center point had ik de tandkrans geblokkeerd, terwijl ik met m'n andere hand de bouten lostrok...Pfft, wat een werk. Dit soort klussen zijn nooit echt leuk, omdat je niet weet wat je kan verwachten. Was zo'n bout afgebroken in de krukas, dan was ik nog niet jarig. :happy birthday:

Afbeelding

En hier zat ie dus...Je ziet dat de pakking er nog half op zit. Dit moet echt compleet schoon zijn, anders is het lek-ville Tennessee in huize Joost.

Afbeelding

Oude en nieuwe pomp...weinig over te zeggen verder natuurlijk. Ze zien er exact hetzelfde uit.

Afbeelding

Hier zie je de nieuwe waterpomp gemonteerd zitten, samen met het schoongemaakte thermostaathuis. Ik had op zowel het blok, als op de waterpomp zelf een heel lichte laag vloeibare pakking gedaan. Dit was ook per Meyle's instructie trouwens en kan nooit kwaad. Zorg wel dat je slechts een ultra dunne film aanbrengt, zodat er niets in je koelsysteem kan komen. Een nieuwe papieren pakking was bij de pomp geleverd. Onderaan de foto zie je nog net een stukje krukaskeerring, die normaal gesproken achter de vibratiedemper zit.

Afbeelding

Bijna klaar. De nieuwe slangen zitten aangesloten en de radiateur past als gegoten. De oliekoeler zit onder aan de radiateur bevestigd door middel van een M6 bout aan de passagierszijde. Als deze los is kun je hem er zo af pakken.

Afbeelding

De nieuwe radiateur...een mooi gezicht. Nu alleen morgen nog even afvullen en dan hopelijk geen verdere tegenslagen. :wave:

To be continued...

GTRene

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Koelsysteem

Bericht door GTRene » 03 aug 2012, 22:46

strak werk :thumbup:

K3vin

Bericht door K3vin » 04 aug 2012, 13:06

Jeroen E21 schreef:Lekker zo'n handig geplaatste waterpomp, dat hangt mij dus ook boven het hoofd maar gelukkig nu nog niet (afkloppen).
Je kunt de waterpomp ook gewoon vervangen zonder de vibratiedemper los te halen (in ieder geval op de S50B32, dus ik denk dat dat voor de S50B30 ook geldt).

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 aug 2012, 23:24

@ Kevin: De 3.2 heeft inderdaad een cutout in de vibratiedemper (toch??), maar de 3.0 heeft dit niet. Het zijn ook verschillende part numbers.

Vandaag de klus geklaard. Ik had ook meteen de interieurfilters vervangen. Nu vond ik iets raars...Er zaten geen filters in. :shock: :shock:
Er zaten wel 2 kapjes in die op de plaats zaten van de filters. Ik dacht nog dat iemand ooit gewoon de filters eruit had gehaald (ook al was dat een beetje vreemd), maar ik kon met geen mogelijkheid de kapjes (over de filters heen??) terugplaatsen nadat er een filter in zat. Wie weet hier meer van?
als ik de afbeelding van RealOEM bekijk lijkt het alsof de Bosch filters die ik heb gekocht al inclusief afscherming zijn en dus wel degelijk het kapje vervangen. De parts diagram geeft ook een optie aan met/zonder microfilters. Dus wellicht zijn de eerste M3's nooit met microfilters geleverd, en aangezien de mijne een 93'er is...?? :hmmm:

Afbeelding

Hier dus de nieuwe filter geplaatst, de bestuurderskant moet nog gedaan worden. De kapjes heb ik gewoon bewaard uiteraard.

Afbeelding

Nog even een tip. Ik heb natuurlijk het gehele microfilter-compartiment schoongezogen. Nu zitten er 2 afwateringslangetjes/rubbertjes in dit compartiment. Ik heb zelf bij m'n vorige 325is meegemaakt dat deze verstopt zaten met takjes/vuil, etc., en na de eerste car wash was dus m'n DME compartiment overstroomd. Dit betekende stilstand op een vol kruispunt. Gelukkig na een paar uur drogen sloeg ie weer aan. :hot:
Knip dat ding dus een stukje af, zodat de vernauwing niet zo eng is. Ik heb er een gedaan, maar je kunt overwegen om ze alle 2 af te knippen. Kwaad kan het niet.

Afbeelding

En we are up and running again (na een beetje poetsen...)! :df:

Jaja...ik ben een poser... :ken ik jou:

Tim N

Bericht door Tim N » 05 aug 2012, 07:55

Erg mooi Joost. Blijf het een top kleur vinden. Zeker in 3.0 uitvoering

GTRene

Bericht door GTRene » 05 aug 2012, 10:40

bij de Z3 M coupe e.d. zitten schijnbaar ook geen interieurfilters in, baalde ik ook wel van destijds, magoed dat vergeet ik ook weer snel tot iemand er weer over begint...thx :devil: :mrgreen:

K3vin

Bericht door K3vin » 05 aug 2012, 11:44

@Joost, klopt. Zonde dat de 3.0 dat niet heeft dan!

Afbeelding

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 05 aug 2012, 12:32

Ziet er weer goed uit :)

Bij mijn auto kon ik totaal niet ontdekken waar het ding zou moeten zitten tot iemand me op dezelfde plek wees als waar hij bij jouw M3 zit.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 aug 2012, 12:43

Prachtige updates. :wave:

Plaats reactie