Joopies Volvo V40 1.9D Europa Nordic - Suzuki GSX650F

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
InjectTheVenom

Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway

Bericht door InjectTheVenom » 24 jan 2012, 21:44

Joopieboy schreef:Toch wel gek hoe erg je een benzine auto kan missen als je 3 kwart jaar gedieselt hebt, en daarvoor 1,5 jaar een 1.3 zakjappanner heb gehad... Die geur van de benzine, het motorgeluid (en roffeltje van de 8 klepper), geur van de warme remmen, getik van het afkoelend motorblok, heerlijk! :D
Überhaupt een auto moeten missen voor 2 jaar en lijdzaam toekijken hoe hij langzaam opgeknapt word is nog een graadje erger, jij kon/kan tenminste nog dieselen :kikker:

@Emiel: zelfde verhaal met de Calibra, Rüsselsheimers waaronder de mijne zijn slechter als degene die uit Finland kwamen.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 24 jan 2012, 22:12

EmielS60 schreef:9 op de 10 440's hebben/hadden rotte achterschermen :D
Ze hadden het in Born niet zo op anti-roestbehandelingen, terwijl de Volvo's uit andere fabrieken kneiterhard zijn qua plaatwerk.

Er zijn dus kennelijk nog uitzonderingen. :shock:
Haha dat is ook zo, de 440's die er ansich goed uitzien op de sloop zijn allemaal doorgerot...
En roestbehandeling is om te huilen ja, bij mijn V40 schijnt dat beter te zijn.
InjectTheVenom schreef: Überhaupt een auto moeten missen voor 2 jaar en lijdzaam toekijken hoe hij langzaam opgeknapt word is nog een graadje erger, jij kon/kan tenminste nog dieselen :kikker:

@Emiel: zelfde verhaal met de Calibra, Rüsselsheimers waaronder de mijne zijn slechter als degene die uit Finland kwamen.
Dat is helemaal ellende ja haha. :P

Hier trouwens nog een foto van mij terwijl ik de schakelrubbers aan het vervangen ben:
Afbeelding

Vandaag weer wat onderdelen opgehaald voor de 440, samen met de koppakking en nieuwe klepstoter rubbers die ik heb liggen kan ik van het voorjaar beginnen met de lichte lekkage van een uitlaatklep van de 440 op te lossen. Dit is dus ook de oorzaak van het soms licht trillen stationair.
Afbeelding
Setje kopbouten dus, samen met een nieuwe sierstuk (eigenlijk van een 2.0) en een lakstiftje om wat dingen bij te werken, komt dat weer helemaal goed!

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 jan 2012, 17:17

Gisteren eind van de middag begonnen met de auto goed te wassen. En vanochtend ben ik begonnen met polijsten, plekjes bijwerken (grover polijsten), en na dit alles 2 lagen wax aanbrengen. Voor mij een nieuwe wax, een uitprobeer potje die ik een tijd terug gekregen heb bij mijn bestelling, maar hij beviel echt super!
Afbeelding
Hierna begonnen dus om plekken bij te werken:
Afbeelding
Daarna de boel eens gepolijst, uitgewreven, en toen begonnen aan de eerste wax laag:
Afbeelding
Ik word kaal nondejuu...

Glans is weer prachtig! :cool:
Afbeelding
Nog even bandjes met bandenzwart ingevet:
Afbeelding

En het eindresultaat voor vandaag na 2 lagen wax. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:strong:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 jan 2012, 18:36

zo die glimt weer mooi zeg :cool:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 jan 2012, 19:17

Bandenvet erop, maar dan wel gewoon met zwart staal rijden... :P

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 jan 2012, 19:49

Dankjewel, en jep deze winter nog wel haha. :P

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 09 feb 2012, 13:19

Vorig week had ik iets duits besteld, enige waar het goed voor is, is om het kapot te schrapen! :lol:

Het is een nieuwe imitatie voorlip voor een Golf 3 CL, en die gaat onder de 440 komen. ;)
Afbeelding
Grote doos! :P
Afbeelding

Het ziet er zo uit op een phase 2 als hij gemonteerd is:
Afbeelding

En de V40 in de sneeuw:
Afbeelding

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 15 feb 2012, 21:32

Daarnet bezig geweest met het oude sierstuk van de 2 jaar oude uitlaat eraf te slijpen, zo zag het sierstuk er eerst uit namelijk:
Afbeelding
Hier het nieuwe sierstuk, volgeplakt met stickers...
Afbeelding
Die na een uur krabben schoon gekregen:
Afbeelding
Toen het oude sierstuk eraf was de nieuwe erop geschoven waar pap mij nog even bij geholpen had:
Afbeelding
En hier zit hij er weer netjes op:
Afbeelding
Morgen even een foto maken als het licht is, ziet er erg netjes uit. :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 feb 2012, 22:00

netjes, alleen waarom hangt die einddemper op half 7?

misschien ook tijd voor een paar frisse rubbers zodat hij er weer netjes strak onder hangt ;)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 17 feb 2012, 20:41

Haha ja idd dat moet ik ook nog eens doen, maar ik ben bang dat deze imitatie uitlaat het toch niet echt lang meer gaat houden haha. :tong:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 21 feb 2012, 19:26

Weer eens bezig geweest met de 440, ditmaal met het monteren van een voorlip, waarvoor ik 'even' de voorbumper heb verwijderd.
Afbeelding
Afbeelding
Enige roest tot dusver, de bumperbalk. :P

Die even opgeschuurd en in de Novorex gezet:
Afbeelding

En dat ziet er na het afwerken dan zo uit:
Afbeelding

Toen de bumper mee in de tuin genomen om de lip eronder te zetten, de 440 stond er zielig bij zonder neus. :P
Afbeelding
Afbeelding

Met parkers de lip vastgezet:
Afbeelding
Die komt niet meer los. :strong:

Bumper terughangen:
Afbeelding

En eindresultaat:
Afbeelding
:blink:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 11 mar 2012, 15:05

Vanochtend was het mooi weer buiten en maar eens verder gegaan aan de 440, ik had een aantal plekken behandeld met Novorex, steenslagpuntjes en wat beschadigingen, en die heb ik nu allemaal bijgetipt en dat soort dingen. Nog een keer goed polijsten en dan is hij helemaal netjes. Begin nu toch wel te twijfelen of ik niet een DAP 500/900 ga aanschaffen. :p

Een kentekenplaatverlichtingslampje was kapot, en die muk was zo oud en broos dat het finaal afbrak, vandaar dat ik 2 nieuwe heb besteld:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Weer netjes. :D

Ook alle oude stickers van de ruiten afgehaald, en 1 terug geplaatst:
Afbeelding
:D

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 25 mar 2012, 21:23

Vandaag de 440 eens goed gepoetst. Begonnen met een combo van allesreiniger en sop om de auto goed schoon te krijgen. De velgen gedaan met een sopje en velgenreiniger, en toen begonnen met kleinen.
Her en der wat steenslag en plekjes bijgewerkt:
Afbeelding
En toen helemaal gepolijst, weer gewassen, gedroogd, gewaxed, bumperstrips, sierlijsten en ander strips ingevet tot die ook weer netjes zwart waren. Resultaat is echt verbluffend!
Afbeelding
Zo dof was hij na de vorige keer met alleen wassen:
Afbeelding
Amper glans...

En nu:
Afbeelding
Afbeelding
:D

Ik had nooit verwacht dat hij zo netjes zou worden! :clap: Auto is 19 jaar en dan nog zo strak, verbazingwekkend. :)

Nog even een close upje:
Afbeelding

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 25 mar 2012, 21:33

Jezusmina die is er echt astronomisch veel beter van geworden idd :shock:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 25 mar 2012, 21:36

Haha dankjewel, verbaasde mij ook wel moet ik zeggen. Had niet verwacht dat er zoveel leven in die metallic lak zat. :)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 28 mar 2012, 19:58

De V40 staat inmiddels al weer een tijdje op de zomervelgen, staat toch wel een flink stuk beter:
Afbeelding

Vandaag eindelijk mijn Xenon reflectors kunnen ophalen, een was al vrij snel klaar, alleen de ander die gebroken was op de rand was niet te repareren. Dus voor het nette een andere reflector gezocht. Uiteindelijk via mijn Werk een gesneuvelde koplamp te pakken kunnen krijgen waarvan de reflector nog heel was. Alleen van deze lamp was de hoogte verstelling professioneel gesloopt en in plaats van een plastic scharniertje zat er een dot kit in...
Afbeelding
Afbeelding

Die heb ik toen er netjes uit gekregen en naar de verchromer gebracht. Helaas hebben ze deze 3x opnieuw moeten doen omdat de coating niet strak genoeg werd. Hij is nu nog iets minder strak als de andere kant, maar goed. Kleur verschil van beiden tegenover origineel is ook licht aanwezig, het is wat geliger. Maar het valt niet eens zo op.
Afbeelding
Afbeelding
Hier de ingepakte reflector, zo ziet hij er ook achter glas uit, de gelige tint valt bijna helemaal weg:
Afbeelding
Losse spiegels, het grote verschil tussen de halogeen en de xenon lampen, de reflector met de aansluiting en deze speciaal. Vandaar ook het kenmerk D2R.
Afbeelding

Hier de 'mindere' kant:
Afbeelding

En hier zie je het verschil met de strakke kant:
Afbeelding

In totaal ben ik een 360 euro kwijt geweest bij Henrie Hartogs, 180 euro per kant, vrij stevig, maar goed. De reflectoren zijn niet te krijgen en één nieuwe lamp is al veel duurder als ik nu in totaal voor alles heb betaald.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 15 apr 2012, 17:54

Vandaag bij de 440 even de radio gewisseld, er zat nu een stokoude Sony in waarvan kanalen wegvielen, daarvoor is er nu een bekende Pioneer radio van mij ingekomen. Stoort me alleen wel dat het dashboard rondom de radio niet helemaal meer netjes is, eens kijken of ik op de sloop een nette kan vinden, wat ik mij wel afvraag is hoe ik de kabel van de verwarming goed los krijg...

Maar goed, de oude Sony:
Afbeelding
Radio eruit, en gelukkig geen kabelbende achter het dashboard:
Afbeelding
En dan mijn Pioneer DEH-6000UB erin:
Afbeelding
De Sony speakers die erin zitten vallen me ook nog niet echt tegen, doen het best aardig. Hopelijk blijft alles het goed doen zo, en dan van het voorjaar maar eens kijken naar een ander stuk dash rond de radio.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 20 apr 2012, 21:26

Dankjewel! Ben er zelf ook zeer blij mee.

Hoop onderdelen voor de 440 binnen, nog wat klein spul wat binnen moet komen en dan gaan we de 440 een grote beurt geven.

Afbeelding

Kop gaat er ook af, die breng ik dan naar een kennis, die slijpt er een nieuwe klep in. Hij lekt namelijk iets bij de 3e cilinder, de uitlaatklep. Kan hij heel oud mee worden maar toch wil ik het gefixt hebben.

Samen met de grote beurt dus, ontsteking is al nieuw, wel nieuwe distributieriem en multieriem met spanrollen, waterpomp, thermostaat en thermostaathuis, bakolie even verversen, k&n inlegfilter met een leuke korting kunnen kopen, en dan kan hij er weer even tegen aan. :)

Binnenkort nog eens een katvervanger in elkaar laten knutselen, kan die 8 klapper ook weer vrij roffelen! Had ik ook bij mijn Renault, klinkt toch erg lekker, rest van de uitlaat blijft lekker origineel en stil, ander sierstukje komt er wel op, een nette ronde.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 11 mei 2012, 22:06

Weer eens wat verder gegaan met de 440, toch een ander sierstuk gehaald:
Afbeelding
Inmiddels glimt ie toch minder hard gelukkig haha.

Mij stoorde het al een tijdje dat stickers binnenin de koplamp loslieten en naar voren toe kwamen in het zicht:
Afbeelding
Die heb ik dus ook maar eruit gehaald...

Daarvoor moet dan wel een gedeelte van de voorkant uit elkaar. Afdekplaat, grill, en dan pas kom je bij de lampen.
Afbeelding

Toen dat weer klaar was maar de motorkap ontgrendeling vervangen, deze was afgescheurd:
Afbeelding

De nieuwe, die helaas niet 100% bleek te passen, die moest ik iets aanpassen, of beter gezegd inkorten maar hij zit nu hartstikke goed en kan de kap weer normaal open.
Afbeelding
Afbeelding

Dat was het weer voor even, als het morgen een beetje meezit een sloop 440 bij de Volvo uit elkaar trekken voor onderdelen voor de mijne, dan kan ik wat missende of lelijke/beschadigde onderdelen gaan vervangen, waaronder het dashboard gedeelte rondom de radio. :ken ik jou:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 12 mei 2012, 22:04

Vandaag op mijn werk een 440 uit elkaar getrokken, die ging toch naar de sloop en ik kon heel wat onderdelen toch wel erg goed gebruiken. :P

Dit was het slachtoffer:
Afbeelding
Letterlijk een rotte 460. :P

Daar heb ik mij vanmiddag goed op geamuseerd, na een middagje slopen was dit het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heel wat spul eruit gehaald, compleet dashboard rondom de radio, binnenkant van het dashboard kastje samen met een schakelaar en lampje van het kastje, een instaplijst, wat dopjes, klemmetjes, schakelaars, etc.
Afbeelding
En 1 best wel gaaf en vrij uniek ding, een module voor een afstandsbediening! 8)
Afbeelding
Als het goed is, kan ik mijn cv module omwisselen voor deze, dit is ook een cv module maar dan met infrarood erbij. :crazy:

Morgen maar eens sleutelen. :tong:

Daarnet ook nog even mijn auto's gewassen, was ook hard nodig!
Afbeelding
Afbeelding
Voor de 440 moet ik echt betere wax hebben trouwens. :? Die syncwax houd echt niet lang...

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 13 mei 2012, 20:24

Vandaag weer verder gegaan aan de 440, gisteren de nodige onderdelen gescoord dus vanochtend maar weer verder gegaan. Pas op voor een overload aan foto's! :cool:

Eerst eens mijn oude dashboardkastje eruit gehaald, zat achterin een flinke barst in en 2 gaten, en ook deed mijn lampje het niet meer, waarschijnlijk de schakelaar kapot.
Afbeelding
En de 'nieuwe' erin:
Afbeelding
Met werkende schakelaar! :cool:

Toen de omlijsting rondom de tellerbak losgehaald, samen met de verlichtingsschakelaar. Lekker peuteren daarna om van onderuit het dashboard bij de kilometerteller kabel te komen, die los, bak iets naar voren en stekkers loswrikken:
Afbeelding
En eruit, eindelijk!
Afbeelding
Alle lampjes vervangen, was al 1 kapot en nu bleken er ook meerdere lampjes normaal te moeten branden als hij op contact word gezet, das wel humor. :D

Toen nog maar een lampje vervangen, van de verlichtingsschakelaar bijvoorbeeld:
Afbeelding
Die deed het ook niet meer. :P

Toen verder gegaan om het middenstuk van het dashboard los te halen, en ook het verwarmingselement, hiervoor moest ik dus de kabel loskoppelen die ergens helemaal achterin bij de kachel zit:
Afbeelding
En toen was het een kwestie van schroeven maar...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toen was alles eruit! :strong:

Het super deluxe optionele digitale elektronische verwarmingsbedieningspaneel! :P
Afbeelding

En dan maar lampjes gaan vervangen. Hier bijvoorbeeld:
Afbeelding
Ow en daar ook nog...
Afbeelding
En zo nog veel meer. :duh:

Toen kwam het leukste, waarom hangt mijn dashboard toch zo onwijs door? :P
Afbeelding
Nou ja daarom dus...

Ik had een van Phase 2 meegenomen, maar mijn verwarmingspaneel paste daar niet in, en sowieso zijn alle knoppen en schakelaars voorzien van andere stekkers, jammer dus! Dus mocht er nog iemand reserve willen? :P

Want zo moeten de bovenste bevestigingen eruit zien eigenlijk:
Afbeelding
Dus, zaag erin! :strong:

Deze hield ik over:
Afbeelding

Beetje knutselen...
Afbeelding
Afbeelding
Dat zit weer knoert vast! Een of ander hard plastic lijm, vreet zich erin, slaat wit uit, stinkt als een malle maar werkt idioot goed. :P

En ja, dit bruin uitgeslagen knopje van het verwarmingspaneel kon ook niet echt meer... :P
Afbeelding
Dus die ook maar even gespoten:
Afbeelding

Centenbakje en een mooier klokje uit het Phase 2 dash gejat:
Afbeelding
En schoongemaakt uiteraard. :P

En dan terugmonteren...
Afbeelding
Nondejuu dat zit strak!

En jahoor, zoals het moet! :cool:
Afbeelding
Dadelijk eens als het schemerig word een foto nemen van de verlichting werkende. :cool:

Handen zijn echt finaal kapot na vandaag, maar het was het waard. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
En een beetje reclame:
Afbeelding

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 13 mei 2012, 20:42

Mooie vorderingen weer, beetje het zelfde idee als bij de Calibra dat digitale verwarmingspaneel. Alleen dat nieuwe uitlaat sierstuk kan dus echt niet he, beetje japstyle en dat op een Zweed :kikker:

Is alles wat je nu gemonteerd hebt ook daadwerkelijk op de 440 geleverd of op de 460?

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 13 mei 2012, 21:00

Uitlaat een japstyle? Whaha nee joh, gewoon een rond sierstuk met gefelsde rand, ziet er wel netjes en sportief uit vind ik zelf. :)

En idd, in de jaren 90 zag je dat wel meer als duurdere optie, ik vind het wel gaaf!

Onderdelen uit de sloper zijn van de 460, maar het dash en knoppen en alles is identiek aan een 440, alleen een 480 is echt totaal anders. :) Er zijn wel onderdelen die tussen een 440 en een 460 niet passen zoals de antenne, en zo nog wat dingen. Maar merendeel kan gewoon.

Daarnet nog even een foto gemaakt van de verlichting in het donker:
Afbeelding
Niet echt een heel erg duidelijke foto, maar alles werkt weer. :strong:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 26 mei 2012, 18:43

Gisteren een set velgen wezen ophalen voor de V40, via een kennis aan een vrij unieke set BBS RX246's kunnen komen, moeten alleen nog opgeknapt worden en netjes zilver gespoten worden, maar dat komt wel goed.

Van zijn auto even de velgen afgehaald en banden eraf en omgelegd op zijn andere velgen:
Afbeelding
Afbeelding
Hier ben ik echt super blij mee! :blink:

Maar voordat die opgeknapt worden moet ik bij de V40 nog een achterste motorsteun vervangen, na de olie lekkage die ik heb gehad is die volgelopen met olie en dat merk je nu wel. Ook nog de IC vervangen en zo nog wat dingen. Dus nog even geduld.

Inmiddels een knop besteld voor het verwarmingselement van de 440, de huidige had ik al grijs geverfd, maar ik heb hem maar zwart gespoten omdat het niet netjes genoeg was, ook niet verkeerd vind ik:
Afbeelding
Afbeelding
Dash zit echt netjes nu! Een overzichtsfoto:
Afbeelding
En een foto in het donker:
Afbeelding

Vandaag zijn we begonnen aan de 440, hij lekte licht op een uitlaatklep bij de 3e cilinder, trilde wat stationair dus ik pak het dan maar gelijk goed aan. Ik had al heel wat spullen liggen inmiddels, en vandaag de laatste wezen ophalen:
Afbeelding

Mijn lijstje ziet er ongeveer zo uit:
- Distributieriem met spanrollen
- Multieriem
- Aircoriem
- Waterpomp
- K&N luchtfilter
- Kleppendekselpakking
- Koppakking
- Klep
- Klepgeleiders
- Oliefilter
- Nokkenas keering
- Oliepakking
- Interieurfilter
- Thermostaat en thermostaathuis

En na een middagje sleutelen de kop eraf:
Afbeelding
Klep was niet gescheurd of wat dan ook, waarschijnlijk puur en alleen dat die niet helemaal meer goed afsloot. Dat word woensdag gefixt door een nieuwe klep erin te slijpen en de rest te polijsten, klepsteelrubbers vervangen en ook even opnieuw erin slijpen. Maar dit laat ik wel doen, ik heb daar de kennis niet voor. :)
Afbeelding
Verder zag het er allemaal keurig uit. Ding is super goed onderhouden geweest. Olie was na 10 dkm ook nog keurig goudbruin. Echt keurig.

Woensdag de kop even wegbrengen en volgend weekend maar weer erop zetten, word nog een hele klus.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 mei 2012, 19:09

Zijn leuke velgen, die BBS RX, en nog vrij licht ook! :cool:

Plaats reactie