Het toeval wil dat ik vandaag een blokje om mocht in een F355 Spider 8) Het betrof de variant met de klassieke Ferrari "open gate" handbak, voorzien van een originele uitlaat. Geen overdreven hard gejank dus. Het was prachtig weer vandaag, dus ik heb met de kap open gereden. Het was geen heel lange rit, dus meer dan puntsgewijs een paar zaken benoemen kan ik niet:
* Wat Steve zegt klopt: een Spider is bepaald niet gezegend met een stijve koets. Op de smalle, bol staande klinkerweggetjes binnendoor in het Twentse landschap voel je het aan alle kanten: bodyflex is the name of the game.
* De V8 is een echt toerenmonster. Onderin is er bijna niemand thuis, maar van 6.000 toeren naar 8.500 toeren in II, III en IV is een feest! Het geluid kende ik van ettelijke uurtjes Youtuben, maar als het voluit achter je oren in Dolby Surround tutti maximali klinkt is het andere koek: ERG fijn

* Het kan zijn dat dit een lui exemplaar was, het kan zijn dat ik nog verwend ben door het koppel uit de M5, maar ik was niet heel erg onder de indruk van de acceleratie. Bovenin de toeren zit er aardig tempo in, maar je moet echt volle pin doorjengelen om alle pks eruit te krijgen.
* De zitpositie is Italiaans: alsof je aardappels zit te schillen met de teil tussen de benen. Niet optimaal dus, maar ook niet heel oncomfortabel.
* De stoelen zijn van het slag "ze zitten anders dan ze eruit zien". Als je er naar kijkt zie je sportieve straatstoelen, als je erin zit ontbreekt het naar mijn smaak op een aardig aantal punten aan steun. Geen toppertjes dus.
* Als de bak koud is, is geduld gewenst. Als de bak warm is, klik-klakt hij zoals ik altijd al had gehoopt: lekker mechanisch! Het is niet de snelste bak om mee te schakelen, maar dat hoeft voor mij ook niet. Schakelen moet leuk zijn, niet "super snel". Daarom doet de super smooth DSG rommel mij ook niet zo heel veel: ik krijg geen kick van knopjes drukken.
* De afwerking van het interieur is niet om over naar huis te schrijven. Het paneeltje achter de pook bijvoorbeeld, waar een groot aantal van de knoppen van de verwarming etc zitten is bedekt met een zacht rubberachtig matje: erg cheap en duidelijk niet mooier geworden na een paar jaren gebruik.
* De auto rijdt verder erg makkelijk, erg dociel. Na twee bochtjes was heel & toe al geen probleem meer. Het rempedaal is verder stevig, tamelijk gevoelvol. Ik heb niet hard genoeg kunnen jagen om er echt hitte in te krijgen.
* De auto communiceert heel aardig via stoel & stuur. Het zicht rondom is daarbij erg goed. Dat maakte dat ik binnen no-time de auto heel vlot over de Twentse binnenwegen kon sturen. Hij is totaal niet intimiderend en prima te plaatsen.
Het ritje was slechts bijzaak tijdens een zakelijke afspraak, dus ik heb niet heel uitvoerig met camera's aan de slag gekund. Verder dan een aardig brakke iPhone foto ben ik niet gekomen:
Ik denk dat in een head-to-head vergelijking tussen een Boxster Spyder en een F355 Spider mijn voorkeur overduidelijk naar de eerste uit gaat. De F355 was voor mij het bewijs: never meet your heroes...
Ferdi, mocht het je interesseren: de service adviseur vertelde het volgende. De auto moet eigenlijk elke 20.000 km of elk jaar een beurt hebben. De meeste F355s maken 10.000 km per jaar. Een kaal jaarbeurtje kost rond de € 900. Er gaat dan nieuwe olie op, nieuwe remvloeistof, APK en de auto wordt volledig nagelopen. Eens per 3 jaar of 50.000 km gaat het hele achter subframe eronderuit, zodat de distributieriem gewisseld kan worden. Dat kost € 3.500, los van eventuele bijkomstigheden. Verder scheuren spruitstukken wel eens en bij de dichte varianten (GTB en GTS) scheurt de lak wel eens rond de "buttres", zeg maar de opbouw op de achterspatborden. Verder ligt de markt van de F355s er goed bij: er zit nog wat doorloop in de markt en afschrijven doen ze niet of nauwelijks nog. Handbakken zijn gewilder dan F1s. Pas vanaf de F430 is dat andersom.