Bericht
door Joost » 17 jan 2011, 11:44
Hier mijn verhaal van de eerste serieuze test met de Clio RS.
Vrijdag las ik op diverse forums dat de Ring dit weekend al open zou zijn en dat zondag als extraatje de GP Strecke er bij zou zitten, toen begon het aardig te kriebelen. Paar vrienden gebeld en het resultaat was dat we zondag om half negen ´s ochtends met 4 auto´s klaar stonden om te vertrekken naar de Eiffel.
De Clio was er klaar voor. Ik had 2 weken geleden de cup velgen gemonteerd met nieuwe bandjes (Federal RSR), cup spoiler gemonteerd, sleepoog en raamband gemonteerd. Ik had niet verwacht dat de Clio zo vroeg in het seizoen zijn Ringdoop al zou krijgen, er lag vorige week immers nog een dik pak sneeuw in de Eiffel, maar deze kans kon ik niet voorbij laten gaan.
De heenreis, dik 350 kilometer, de kuipstoel in de achterste stand, cruise control aan, muziekje aan. Super relaxed eigenlijk. Dat is wel eens anders geweest in voorgaande jaren toen ik met compleet leeggetrokken auto's die kant op ging. Puristen zullen zeggen dat al die luxe niet hoort in een circuitauto maar ik ben verdomd blij dat het er in zit. Die (paar) seconde die de auto hierdoor langzamer zal zijn neem ik voor lief.
Het was al weer even geleden, een jaar of 4, dat ik zelf op de Ring gereden had, en nu ook nog met een voor mij 'nieuwe' auto, dus het was best een beetje spannend.
Aangekomen op de Parkplatz eerst een rondje gelopen, weinig veranderd. Het was helemaal niet druk dus dat beloofde veel goeds.
Kaartje gekocht, prijzen zijn een aardig stuk hoger dan 4 jaar geleden, maar ja, ze moeten wat om het miljoenenkostende Ring Werk uit de rode cijfers te krijgen.
Terug naar de auto. Stonden een hoop echt dikke auto's maar toch trok de Clio aardig de aandacht op de Parkplatz. Auto gestart, alle losse spullen die ik in de auto had overgeladen in een andere auto. Nog even de olie gechecked. stoel in standje 'race', helm op, radio uit, cruise control uit, ready to go!
Het rondje, in 1 woord, geweldig.
Ik ben in redelijk wat auto's de Ring over geweest maar de grip die de Clio heeft is ongekend.
De Clio geeft je direct een erg vertrouwd gevoel en je kan echt ver gaan voordat het 'mis' gaat.
Onderstuur is er dus gewoon bijna niet. Op de GP Strecke weet ik absoluut de weg niet en die baan is op sommige plekken zo ontzettend breed (Mercedes Arena) dat je echt even niet meer weet waar je naar toe moet. Zelfs dan blijft het Cliootje insturen. Maak je het dan echt te bond (zoals ik eigenlijk elk rondje in de Mercedes Arena) dan komt de kont even om maar dit is met een beetje tegenstuur weer op te heffen (en stiekem eigenlijk best wel leuk!)
De Nordschleife was nog wat vochtig maar met een beetje beleid prima te rijden. De eerste 3 rondjes was nog even diep graven in het geheugen, het vierde en laatste rondje was alle, ergens diep opgeslagen informatie, weer paraat.
De remmen zijn meer dan dik in orde, hebben geen krimp gegeven, geen fading, en meer dan voldoende remkracht (remmen zijn de standaard Brembo's met Ferodo DS2500 blokken, stalen remleidingen en DOT 5.1 remvloeistof).
De banden zijn me super bevallen. Temperatuur was nog niet heel erg hoog (graad of 6), maar zelfs nu al meer dan voldoende grip. Ik ben erg benieuwd wat deze banden doen als het wat warmer is en de banden goed op temperatuur komen.
Komende week even de montage van de stoel verbeteren, bout losgetrilt waardoor de stoel niet helemaal lekker meer vast zat.
Twijfel erg om het originele stuur te laten zitten. Is eigenlijk net iets te groot en te lomp maar de cruisecontrol bediening zit op het stuur, en die wil ik echt niet kwijt. Misschien maar eens uitzoeken of ik de bediening uit het stuur kan halen en ergens anders kan monteren.
Na de montage van de luchtfilterkit lijkt de auto iets minder goed door de toeren te lopen, geluid is wel erg gaaf, maar toch maar even checken of de mapping niet aangepast dient te worden.
Ben aan het uitzoeken of het heel lastig is een olietemperatuurmeter en oliedrukmeter te monteren, vind het toch wel fijn om dit te kunnen checken, maar het schijnt (als je een reeele waarde wil hebben) niet zo makkelijk te zijn
Al met al 4 rondjes gereden, geen baansluitingen of vervelende ongelukken gezien, heel erg rustig op de baan. Zo hoort een perfect dagje Ring er in mijn ogen uit te zien.
Belangrijkste ervaringen van de dag:
- een Clio RS stuurt gewoon echt goed
- de Federal RSR 'budget' semi slick stuurt erg lekker
- cruise control en een autoradio zijn echt relaxed
Ik heb nog 21 ronden over op mijn kaart dus de Clio zal vast dit jaar nog wel een paar keer de Ring over gaan.