Hardloop draadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
///Joost

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 12 okt 2012, 23:21

ErikS schreef:
RVV schreef:Volgens mij wel, en zelfs behoorlijk fanatiek.
maakt niet uit... Die denigrerende toon... Brrrr...
+1

Je wil toch juist mensen aansporen, althans ik wel. Ik sta altijd open voor advies! Super toch?! Maar kom dan wel met de redenen hoe het beter zou kunnen.
Overigens als er een keer iemand is die graag samen wil trainen/fietsen in de omgeving E'hoven dan hoor ik het graag. :thumbup:

Rebel

Bericht door Rebel » 12 okt 2012, 23:33

Sorry, zo bedoelde ik het niet Joost.

Maar als je een betere tijd dan die 3.18 wilt neerzetten op die afstand, zul je naar mijn mening een ander schema moeten aannemen. Het is niet mijn bedoeling om je te kwetsen, met dat wandelen. Er zijn genoeg lopers die drie en half uur lopen en toch een aantal stukken hebben gewandeld. Ik heb respect voor iedere hardloper die een marathon uitloopt in een acceptabele tijd, dus ook voor jou.

///Joost

Bericht door ///Joost » 13 okt 2012, 18:27

:thumbup: No offense taken!

Rebel

Bericht door Rebel » 13 okt 2012, 20:16

Toch vind ik 3x per week 8km extreem weinig, als je in maart al een marathon wilt lopen. Normaal zou je rond deze tijd minstens 3 x 15km per week moeten lopen. But hey, we zijn niet allemaal hetzelfde. ;-)
Ik stam nog uit de old-skool opleiding onder bondscoach Wim Verhoorn.
Maar ook ik heb in het verre verleden eens een keer 3.21...gelopen (Honolulu Hawai) en toen heb ik ook een aantal keren moeten "wandelen". Vandaar die opmerking.

Ik heb van mijn 14e tot mijn 24e op de baan gelopen. 400 en 800 meter. De befaamde anaerobe afstanden, het "doorlopen" met zuurstofschuld.
Had regelmatig dagen met 'n ochtend en avondtraining. Ik werkte destijds bij mijn vader in het bedrijf, dus viel dit goed te regelen. Moest destijds complete schema's bijhouden van mijn voeding en ochtend/dag/training-pols (hartslag). De jaren erna altijd blijven lopen.
Tot een aantal jaren geleden, toen men een hartritmestoornis ondekte. niks ernstigs....volgens de cardioloog kan ik er 103 mee worden. Ik ondervind er zelf geen last van in het dagelijks leven, alleen piekbelastingen met een hoge pols kun je beter vermijden. En dan moet je denken aan bergop rennen in een fors tempo. Hier in het zuiden waar ik woon heb je na 2 km lopen al een berg :-)

Tijdens een gesprek met cardioloog Wellens, die gespecialieerd is in hartritmestoornissen en wereldwijd lezingen geeft, hebben duursporters een grotere kans op hartritmestoornissen naarmate ze ouder worden.
Hij vergeleek het met een Porsche die iedere week, jaar in jaar uit, de snelweg opgaat en volgas gaat rijden.
Uiteindelijk zal het dan een keer misgaan. Hij noemde een lijst met namen, van bekende wielrenners, schaatsers, hardlopers, etc die last hebben gekregen van hartritmestoornissen.

Zo zie je maar weer, sporten is niet altijd gezond :D ;-)

///Joost

Bericht door ///Joost » 13 okt 2012, 23:21

Informatieve post...

Ik ben ook inderdaad van mening dat je leven lang duursporten doen echt niet zo gezond is als men denkt. Het lijkt mij als je een aantal maal gewandeld hebt, dat je te snel van start bent gegaan. Ik weet ongeveer wat mijn lichaam kan en zoals ik zei fitness en fiets ik ook nog naast het lopen. In begin november gaat echter het echte marathon schema beginnen. Dit begint zelfs met afstanden van 5 km (eerste lange loop is volgens mij 12 km die week). Maar als ik een ding wel heb geleerd is het dat je nooit moet afwijken van je schema...dus niet proberen verloren dagen in te halen, maar ook niet meer doen dan voorgeschreven staat.

Maar goed, we zullen het zien natuurlijk. Ik ben in ieder geval goed gemotiveerd.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 okt 2012, 12:43

Vandaag tijdens de training in mijn eentje de 21.1km in 1:48:46
:cool:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 okt 2012, 13:02

Top sport is per definitie ongezond.......

Das ook bewezen, het continu balanceren op de rand van de afgrond (Lees; ratio max inspanning - herstel ofwel de balans tussen belasting enerzijds en belastbaarheid anderzijds) gaat je fysiek en mentaal niet in de koude kleren zitten, komt daar eventueel nog misbruik van stimulantia bij kijken dan is het helemaal klaar uiteraard.

Bij vele topsporters is de kaars letterlijk opgebrand.

Op amateur vlak druppelt het ook door, hence het gestegen niveau. Om bij hardlopen te blijven, velen krijgen lage rug, heup, knie , enkel klachten zeker als de km`s zich in de loop van de tijd gaan stapelen.
Een marathon is niet voor iedereen weggelegd, een voorbereiding duurt voor ongetrainden minimaal een jaar, moet je ook nog geluk hebben dat alles volgens het boekje gaat en er geen tussentijdse blessures ontstaan, schuif de tijd dan maar op........

RVV

Bericht door RVV » 14 okt 2012, 14:37

Romo eens de reden dat ik niet wil hardlopen ligt ook op het blessure vlak. Wandelen (stevig) is misschien niet zo sexy en de endorfine kick is ook lager, maar de belasting op mijn lichaam/spieren/gewrichten is ook minimaal.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 okt 2012, 14:42

RVV schreef:Romo eens de reden dat ik niet wil hardlopen ligt ook op het blessure vlak. Wandelen (stevig) is misschien niet zo sexy en de endorfine kick is ook lager, maar de belasting op mijn lichaam/spieren/gewrichten is ook minimaal.

Terecht als je naar het krachten spel kijkt, hardlopen geeft uiteraard een zweefmoment waarbij je geheel loskomt van de grond en dus ook weer moet landen, de krachten zijn dan ongeveer als volgt;

Het lichaamsgewicht kan je vermenigvuldigen met de factor 5 !!

Dus weeg je 100 kg, dan krijg je bij de landing 500kg te verstouwen op enkel-knie-heup-lage rug en dat vele repeterende handelingen aaneen.................km`s lang...............

Wandelen betekent dat je bodem-contact houdt en de bio-mechanische krachten veel geringer zijn..........

Oof
Auto: Op zoek naar de volgende

Bericht door Oof » 14 okt 2012, 16:32

Rico heb je een idee wat je aan calorieën verbrand met wandelen? Ik begrijp dat jij 1,5 a 2 uur per dag wandelt?
Nu 2 maanden op een sportschool bezig met een voor mij opgesteld programma.
40 minuten cardio in de vorm van Cross trainer en fietsen plus iets meer dan een uur aan kracht. Dit 4 a 5 keer per week

Is dat niet een stuk effectiever dan 2 uur aan een stuk wandelen. Heb respect voor je afvallen en switch in lifestyle.
Vroeg me dit gewoon af.

///Joost

Bericht door ///Joost » 14 okt 2012, 16:43

Oof schreef:Rico heb je een idee wat je aan calorieën verbrand met wandelen? Ik begrijp dat jij 1,5 a 2 uur per dag wandelt?
Nu 2 maanden op een sportschool bezig met een voor mij opgesteld programma.
40 minuten cardio in de vorm van Cross trainer en fietsen plus iets meer dan een uur aan kracht. Dit 4 a 5 keer per week

Is dat niet een stuk effectiever dan 2 uur aan een stuk wandelen. Heb respect voor je afvallen en switch in lifestyle.
Vroeg me dit gewoon af.
Klopt helemaal. Het punt is vaak dat mensen niet de knop om kunnen zetten om geestdodend cardio te doen in een sportschool. Krachttraining is inderdaad een zeer effectief (en onmisbare) schakel in een afvalprogramma, maar ook hier geld dat niet iedereen daar tijd voor heeft. Ik weet overigens niet of dit voor Rico ook geldt.

RVV

Bericht door RVV » 14 okt 2012, 19:16

Als vuistregel kun je bij stevig doorwandelen 75 kcal per km aanhouden = gemiddeld genomen een kleine 10 minuten. Ik wandel nu gemiddeld 8 km per keer, soms uitschieters maar dat alleen als ik er ook tijd voor heb.

8 x 75 kcal. Is 600 kcal. Daarnaast doe ik ook aan krachttraining maar ik gebruik uitsluitend mijn eigen lichaam en de zwaartekracht. Opdrukken is mijn favoriet omdat ik dat op ieder moment kan doen en op elke plek zo'n beetje. Ik hanteer ca 1000 push ups op een dag. Verdeeld over sessies van 50x per keer . Dus 20 keer op een dag. Dit lijkt heel veel maar feitelijk heb ik het over max 25 minuten over een hele dag. mijn record aan een stuk is 80 keer. maar kortere sessies van 50 keer is effectiever. Daarbij ook nog een aantal reverse crunch oefeningen (zelfde hoeveelheid) en een aantal triceps oefeningen. Geen idee hoe ze heten. Maar ik steun dan op mijn armen op een bankje, benen gestrekt en doorzakken op mijn triceps. Iets minder vaak dan bovenstaand. Maar toch pak em beet 500 keer over een dag. Met deze drie oefeningen pak ik de meeste spiergroepen aan van mijn bovenlichaam en armen. Al met al een uurtje per dag. Ik heb alleen geen idee hoeveel kcal. Ik hierbij verbrand. Sportschool training met zware gewichten doe ik niet. Ook mede vanwege de kans op blessures. Ook al zijn die oefeningen effectiever. Ik heb geen haast, hoef niet voor de zomer een kleerkast figuur te hebben. Maar ondertussen begint het spierweefsel zich mooi af te tekenen..

Oof
Auto: Op zoek naar de volgende

Bericht door Oof » 15 okt 2012, 10:23

Dat is een aardige workout en ook aardig tijds intensief.
Sportschool training met zware gewichten doe ik niet. Ook mede vanwege de kans op blessures. Ook al zijn die oefeningen effectiever. Ik heb geen haast, hoef niet voor de zomer een kleerkast figuur te hebben. Maar ondertussen begint het spierweefsel zich mooi af te tekenen..
Heb er zelf voor gekozen om wat minder gewicht per keer te doen zodat ik 3 keer 15 kan. Kleerkast hoeft ook zeker niet van mij.

Als ik me best doe op de Cross trainer pak ik 180 kcal per 10 minuten.

Alles hierboven, was gewoon benieuwd wat jij had gedaan om zo in vorm te komen.
Zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 okt 2012, 13:57

Rebel schreef:Ik heb van mijn 14e tot mijn 24e op de baan gelopen. 400 en 800 meter. De befaamde anaerobe afstanden, het "doorlopen" met zuurstofschuld.
Dit heb ik ook gedaan maar dan van me 8e tot 15e en meestal 1000m baan, en idd zuurstofschuld :kotsen: over de finish...

kan achteraf niet echt gezond zijn geweest maar ging wel hard :D

ook op de middelbare school toen een nieuw schoolrecord gezet op een rondje van 3km in 10min :blink:

daarna gaan trainen voor langere afstanden maar meer dan 15km gaat mij niet lukken, krijg dan last van knieen die opslot gaan en heupen die pijn doen/heet aan gaan voelen.

dus toen door getraind op 15km met als hoogte punt zevenheuvelenloop, 15km in 1uur 3min :D

daarna hard bergafwaarts gegaan met de gezondheid (bloedsuiker problemen) en kan nu net me auto wassen zonder duizelig te worden :bag: maar ALS dit weer stabiel is wil ik zeker weer wat gaan lopen, mis het echt! maar dan wel op een normaal tempo...

romo

Bericht door romo » 16 okt 2012, 15:28

Verzuring door anaerobe training is een vak apart idd.............

Je kan bij sporters een Lactaat (melkzuur) meting doen door een druppel bloed uit oor/vinger te halen en vervolgens naar de concentratie Lactaat kijken.

Een beetje verzuring begint bij 4mmol/L, maar de echte winnaars kunnen afzien tot wel 12mmol/L..........diegene die de pijngrens het verst kan opschuiven gaat de prijzen pakken..............

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 16 okt 2012, 15:34

Oof schreef:Dat is een aardige workout en ook aardig tijds intensief.
Sportschool training met zware gewichten doe ik niet. Ook mede vanwege de kans op blessures. Ook al zijn die oefeningen effectiever. Ik heb geen haast, hoef niet voor de zomer een kleerkast figuur te hebben. Maar ondertussen begint het spierweefsel zich mooi af te tekenen..
Heb er zelf voor gekozen om wat minder gewicht per keer te doen zodat ik 3 keer 15 kan. Kleerkast hoeft ook zeker niet van mij.

Als ik me best doe op de Cross trainer pak ik 180 kcal per 10 minuten.

Alles hierboven, was gewoon benieuwd wat jij had gedaan om zo in vorm te komen.
Zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden
Is mooi om te zien inderdaad hoe snel het gaat met de Crosstrainer. Ik heb 3 weken lang elke avond even 15 a 20 minuutjes op de Crosstrainer gestaan (en vanaf vanavond weer beginnen) en was ook gemiddeld zo'n 150 - 160 kcal kwijt per avond. Dat in combinatie met wat situps en pushups daarna resulteerde in bijna 7 kg eraf in 3 weken. Elke avond een half uurtje, niks boeiends en dan al zoveel afvallen.

Jammer genoeg is die crosstrainer dodelijk saai, anders ging ik er elke avond wel een uurtje op. :lol:

Ontopic: Ik heb twee weken terug geprobeerd om weer hard te lopen, maar ik vind het toch niks. Zelfs niet met muziek op. Mijn broer heeft de Groningen 4 mile gedaan van het weekend en gerend in 33 minuten oid. Ja ik kan daar niets meer dan respect voor hebben. :D

Peric

Bericht door Peric » 16 okt 2012, 16:37

Martijn_bmw schreef:(bloedsuiker problemen) en kan nu net me auto wassen zonder duizelig te worden :bag: maar ALS dit weer stabiel is wil ik zeker weer wat gaan lopen, mis het echt! maar dan wel op een normaal tempo...
Ik ben tijdens m'n trainen ook regelmatig duizelig, en na 15 minuten squashen ook.
Hoe kun je testen of je bloedsuikerspiegel laag is?

En Robin Hartog, consistentie is key.
Ik train dan weliswaar ook in de sportschool, maar loop(stevig doorstappen) iedere avond met de honden zo rond de 45 minuten
En daarmee ben ik best wat vet kwijtgeraakt. En natuurlijk op je eten letten.

Hardlopen doe ik niet meer omdat ná m'n meniscusoperatie het het 1 of het ander is geworden. Ik kan krachttraining doen voor m'n benen óf hardlopen. Beide gaat helaas niet. Ik had tijden dat ik 2-3 keer in de week 13 kilometer liep. Lekker..

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 16 okt 2012, 16:40

Ik wil eigenlijk zo'n crosstrainer thuis hebben.
Ga praktische elke avond even naar de sportschool voor met name krachttraining, elke dag een andere spiergroep in +/- 1,5 uur.

Voor de conditietraining heb ik een mountainbike. Maar 's avonds is het daar nu al te donker voor en in het weekend kom ik er vaak ook niet aan toe, meer wat voor het voorjaar/zomer dus.

Een crosstrainer in huis zou dan wel ideaal zijn. Gewoon elke dag of een paar keer per week even een half uurtje trappen. Saai of niet, een half uur is zo om.

Feit is gewoon dat je voor het verbranden van calorieën beweging nodig hebt. Doe dat met enige regelmaat en het komt echt wel goed.

romo

Bericht door romo » 16 okt 2012, 18:51

Bloedsuikers kun je even laten prikken bij je huisarts, er zijn ook wel apparaatjes voor, maar alleen voor diabetici.

Een te laag bloedsuiker gehalte (Hypo) geeft flauwe gevoelens, bibberende spieren en het idee van controle verlies, gapen, zweterig en wit uiterlijk en niet meer kunnen presteren (Hongerklop)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 okt 2012, 18:55

klopt Romo die klachten heb ik dus meerdere keren op een dag :bag:

heb zo'n bloedsuiker apparaat om te testen en door middel van een aantal dagcurves, gemiddelde waarde uit me bloed en klachten is vastgesteld dat ik reactive hypoglycemie heb ;)

ErikS

Bericht door ErikS » 16 okt 2012, 20:26

romo schreef:Bloedsuikers kun je even laten prikken bij je huisarts, er zijn ook wel apparaatjes voor, maar alleen voor diabetici.

Een te laag bloedsuiker gehalte (Hypo) geeft flauwe gevoelens, bibberende spieren en het idee van controle verlies, gapen, zweterig en wit uiterlijk en niet meer kunnen presteren (Hongerklop)
Tering, alles wat ik heb aan klachten staat in de laatste zin.........

En wat kunnen we daaraan doen? Naast naar de dokter gaan?

romo

Bericht door romo » 16 okt 2012, 20:31

ErikS schreef:
romo schreef:Bloedsuikers kun je even laten prikken bij je huisarts, er zijn ook wel apparaatjes voor, maar alleen voor diabetici.

Tering, alles wat ik heb aan klachten staat in de laatste zin.........

En wat kunnen we daaraan doen? Naast naar de dokter gaan?

Dat lijkt me dan een strak plan.........................

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 okt 2012, 20:35

Driving Fun, ook voor al uw diagnoses. :)

Goeie info weer.

romo

Bericht door romo » 16 okt 2012, 20:37

Wouter81 schreef:Driving Fun, ook voor al uw diagnoses. :)

Goeie info weer.

Geen dank :D

Diagnostic Fun.................. :kikker:

De hongerklop heb ik dan van Smeets, mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen............. :D

stefan740

Bericht door stefan740 » 16 okt 2012, 21:21

Ik moet zeggen dat ik daar ook wat last van heb gekregen de laatste tijden... maar dat lijkt me ook wel logisch sinds ik nauwelijks meer snacks eet en nu vooral spa blauw ipv cola etc drink. Ik hoop dat je lichaam daar na een tijdje wat meer aan gewend raakt?
Laatst gewijzigd door stefan740 op 16 okt 2012, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie