Toch vind ik 3x per week 8km extreem weinig, als je in maart al een marathon wilt lopen. Normaal zou je rond deze tijd minstens 3 x 15km per week moeten lopen. But hey, we zijn niet allemaal hetzelfde.

Ik stam nog uit de old-skool opleiding onder bondscoach Wim Verhoorn.
Maar ook ik heb in het verre verleden eens een keer 3.21...gelopen (Honolulu Hawai) en toen heb ik ook een aantal keren moeten "wandelen". Vandaar die opmerking.
Ik heb van mijn 14e tot mijn 24e op de baan gelopen. 400 en 800 meter. De befaamde anaerobe afstanden, het "doorlopen" met zuurstofschuld.
Had regelmatig dagen met 'n ochtend en avondtraining. Ik werkte destijds bij mijn vader in het bedrijf, dus viel dit goed te regelen. Moest destijds complete schema's bijhouden van mijn voeding en ochtend/dag/training-pols (hartslag). De jaren erna altijd blijven lopen.
Tot een aantal jaren geleden, toen men een hartritmestoornis ondekte. niks ernstigs....volgens de cardioloog kan ik er 103 mee worden. Ik ondervind er zelf geen last van in het dagelijks leven, alleen piekbelastingen met een hoge pols kun je beter vermijden. En dan moet je denken aan bergop rennen in een fors tempo. Hier in het zuiden waar ik woon heb je na 2 km lopen al een berg
Tijdens een gesprek met cardioloog Wellens, die gespecialieerd is in hartritmestoornissen en wereldwijd lezingen geeft, hebben duursporters een grotere kans op hartritmestoornissen naarmate ze ouder worden.
Hij vergeleek het met een Porsche die iedere week, jaar in jaar uit, de snelweg opgaat en volgas gaat rijden.
Uiteindelijk zal het dan een keer misgaan. Hij noemde een lijst met namen, van bekende wielrenners, schaatsers, hardlopers, etc die last hebben gekregen van hartritmestoornissen.
Zo zie je maar weer, sporten is niet altijd gezond