Radarcontrole veroorzaakt dodelijk ongeval
- Robertdj
Re: Radarcontrole veroorzaakt dodelijk ongeval
Heb echt een doorrijmodus en een chillmodus, in de chillmodus laat ik hooguit m'n gas los. In doorrijmodus rem ik meestal alleen wanneer de mensen voor me remmen, niet uit mezelf. Maar dat komt vooral omdat ik nooit cameras zie staan, en er ook nooit op let. Check voordat ik in doorrijmodus ga altijd flitsservice.nl en flitsers.nl. Als ik 'm dan wel zie staan ben ik zolang in discussie met mezelf over de voor/nadelen van remmen dat ik er allang voorbij ben 

- wjn
Toen hadden ze nog van die systemen met 2 of 3 draden over de weg zeker, en daardoor viel die?Maus335i schreef:Natuurlijk niet de eerste keer dat het daar gebeurd:
![]()
Die motorrijder had ook van een andere situatie kunnen schrikken en zichzelf onderuit kunnen remmen.
Zet anders eens op een rijtje:
- Hoeveel ongelukken op die locaties ten gevolge van de flitsers/flitspalen.
- Hoeveel verkeersboetes per jaar via flitsers/flitspalen
Denk dat je blij mag zijn als je een promille haalt, te verwaarlozen dus.
Je kunt je beter concentreren op fouten in bv. (voorbeeld dus!!) ziekenhuizen, sterven meer mensen door.
(E.e.a. staat los van de discussie of het flitsbeleid ten goede komt aan de verkeersveiligheid, want iedereen weet dat dat niet het doel kan zijn, als er financiële quota's gesteld worden en ermee gebudgetteerd wordt.)
- wjn
Nog mooier dan, het gebeurd helaas regelmatig dat motorrijders elkaar raken als ze gezellig aan het "rijden" zijn, meestal loopt het goed af en hoor je er niets van.Luco schreef:wjn
Voorzover ik het las raakten de motorrijders elkaar met het stuur.
Dan heeft abs ook geen meerwaarde in dit geval.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Ik denk dat wat voor jou geldt, voor een hele grote groep DF'ers geld.Downforce Hans schreef:Nu heb je het wel over iets anders, namelijk bewust blazen want dan weet ik het ook wel.partyondude schreef:Dat geldt dan blijkbaar voor jou.
Als ik eens een stuk ga blazen in m'n Impreza ben ik er juist bewust van hoe hard ik rijd, omdat ik veel meer risico loop dan als ik met de Polo naar m'n werk kachel.
Als ik met mijn Corvette, waar ik altijd heel geconcentreerd in rijd, ff snel uit een bepaalde verkeers situatie wil geraken dan weet ik dat ik te hard rijd.
Vaak is het toch harder dan dat ik op dat moment eigenlijk verwacht wat niet wil zeggen dat ik de boel dan niet onder controle hebt.
Mogelijk komt dat omdat het gros hier over een bovengemiddeld aantal paarden onder de kap beschikt? Als ik het gaspedaal in m'n Polo SDi naar beneden beuk, krijg ik geen last van m'n nek omdat hij er zo hard vandoor gaat

-
Er is intussen een hoop gezegd hier.
@Maus335i
Je stelt dat een gemiddelde huismoeder minder met autorijden bezig is dan de gemiddelde DF'er. Ik durf op mijn beurt te beweren dat een gemiddelde DF'er meer risico's in het verkeer neemt en dat ook nog eens een groot aantal DF'ers hun eigen verkeersinzicht behoorlijk overschatten.
Goed autorijden zit hem in overzicht houden en anticiperen. Dit doe je door je offensief tolerant op te stellen in het verkeer.
M.a.w., zoveel mogelijk de regie houden, duidelijk posities te kiezen en rekening houden met het feit dat de rest voor geen meter kan rijden.
Op deze manier kan je continue anticiperen op al het andere, hoef je niet naar je snelheidsmeter te staren, hoef je niet blindelings boven op je rem te trappen, word je geen vaste klant bij het CJIB, bouw je schadevrije jaren op, houd je rikketik het langer vol, werk je mee aan een rustiger verkeersbeeld, voorkom je conflicten met medeweggebruikers.......en dan is het helemaal niet erg als er eens een keertje fanmail uit Leeuwarden op de mat ligt.
ps. In de openingspost staat overigens dat het zich op de linker baan afspeelde. Is dat toeval?
Nee, daar rijden namelijk de meeste zichzelf overschattende bestuurders.
@Maus335i
Je stelt dat een gemiddelde huismoeder minder met autorijden bezig is dan de gemiddelde DF'er. Ik durf op mijn beurt te beweren dat een gemiddelde DF'er meer risico's in het verkeer neemt en dat ook nog eens een groot aantal DF'ers hun eigen verkeersinzicht behoorlijk overschatten.
Goed autorijden zit hem in overzicht houden en anticiperen. Dit doe je door je offensief tolerant op te stellen in het verkeer.
M.a.w., zoveel mogelijk de regie houden, duidelijk posities te kiezen en rekening houden met het feit dat de rest voor geen meter kan rijden.
Op deze manier kan je continue anticiperen op al het andere, hoef je niet naar je snelheidsmeter te staren, hoef je niet blindelings boven op je rem te trappen, word je geen vaste klant bij het CJIB, bouw je schadevrije jaren op, houd je rikketik het langer vol, werk je mee aan een rustiger verkeersbeeld, voorkom je conflicten met medeweggebruikers.......en dan is het helemaal niet erg als er eens een keertje fanmail uit Leeuwarden op de mat ligt.
ps. In de openingspost staat overigens dat het zich op de linker baan afspeelde. Is dat toeval?
Hoe kom je daar nu bij, ik ben de besteJe stelt dat een gemiddelde huismoeder minder met autorijden bezig is dan de gemiddelde DF'er. Ik durf op mijn beurt te beweren dat een gemiddelde DF'er meer risico's in het verkeer neemt en dat ook nog eens een groot aantal DF'ers hun eigen verkeersinzicht behoorlijk overschatten

- Downforce Hans
En de meest eigenwijze op de middelste baan, meestal rijden die in een BMWM@rcel schreef:Er is intussen een hoop gezegd hier.
@Maus335i

- Maus335i
@Marcel,
Dit begint zo'n "kijk mij heel goed kunnen autorijden en jij niet" discussie te worden. Heb ik helemaal geen zin in, laten we het hier verder lekker bij.
Dit begint zo'n "kijk mij heel goed kunnen autorijden en jij niet" discussie te worden. Heb ik helemaal geen zin in, laten we het hier verder lekker bij.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Nog even een reactie op die borden van 4x4 meter.
Die hebben we in Nederland namelijk ook.

Die hebben we in Nederland namelijk ook.
- Martijn_bmw
zou ik ook nog wel eens willen hebben idd alleen zijn die DSi / card zo duur...Downforce Hans schreef:Ik anticipeer met mijn stinger, werkt perfect
ondanks ik altijd wel (iets) te hard rijdt zie ik de meeste wel staan en heb zodoende weining bekeuringen dus de terug verdien tijd is lang voor mij

andere kant denk ik dat het wel een stuk relaxter is dat je niet continu met 1 oog op de vangrail hoeft te rijden

(vergelijkbaar met rijden in DL )
- Macboy
Lijkt me duidelijk dat de Radarcontrole geen ongelukken veroorzaakt maar enkel de rijder. Dan moet je of niet te hard rijden of voldoende controle hebben over je voertuig.
Vind het typisch Nederlands om hier de overheid voor op te laten draaien ...
- Maus335i
Dat ligt er maar net aan hoe je er tegenaan wilt kijken. Ik vind de radarcontrole wel de oorzaak, want als die er niet was geweest was de kans groot dat er niet geremd had hoeven worden.Macboy schreef:Lijkt me duidelijk dat de Radarcontrole geen ongelukken veroorzaakt maar enkel de rijder. Dan moet je of niet te hard rijden of voldoende controle hebben over je voertuig.
"Gewoon niet te hard rijden" is de oplossing niet, het is bekend dat mensen remmen ondanks dat ze netjes 120 rijden, uit voorzorg voor zon kastje in de berm.
Vanochtend nog mooi voorbeeld: busje houdt duidelijk voldoende afstand op zijn voorligger, maar klapt (terwijl we kijken) op zn voorganger die stilstaat. Zat gewoon niet op te letten, net zoals de bestuurder die op Metchu inrijdt niet op zat te letten. Het enige wat je dáár aan kan doen is mensen achter het stuur vervangen voor robots.
Die menselijke factor schakel je niet uit, dus ja, ik vind dat de overheid hier mede schuldig aan is en beter zou moeten waarschuwen als op bepaalde plaatsen gecontroleerd wordt. Dit om te voorkomen dat er rare acties op de snelheid uit worden gehaald. Dat waarschuwen is iets wat ze overigens steeds vaker doen, dus ze weten het zelf ook maar al te goed. Misschien dat dat ook de reden is waarom flitsmeldingen nog steeds niet illegaal zijn? (denk aan RDS van je radio, flitsservice, navigatie etc.)
- Maus335i
Of nee wacht, ik vind de overheid niet schuldig maar de betreffende agent. Het gebeurd echt té vaak dat flitsers achter zn smerig hmp gezet worden. Waarom niet altijd controles vol in het vizier? Dan kan ik er tenminste nog enigzins begrip voor opbrengen en kan de automobilist er op anticiperen.
- PD power
Maus335i schreef:@Marcel,
Viel mij ook al op.....
Ik ben zo'n slechte chaufeur die regelmatig te hard rijdt, ook regelmatig post uit Leeuwarden, ga bijna altijd als eerste reactie remmen, als ik een flitskast zie, kijk dan pas op mijn snelheidsmeter, mede omdat ik toch een hekel heb aan het betalen van de CIJB prentjes. ( het is idd mijn eigen schuld ja)
Doe dit inmiddels zo'n 24 jaar, zo'n 80.000km per jaar, dus men is gewaarschuwd....., kunnen de goede automobielisten daar mooi rekening mee houden hier, want ze zijn nu op de hoogte.
Heb trouwens 1 keer ooit een klein ongelukje veroorzaakt, met gelukkig alleen kleine blikschade, voor de rest heb ik gewoon 24 jaar heel veel geluk gehad, anders had dit toch veel hoger moeten liggen.
Nou weet ik iets meer van het betreffende ongeluk, omdat ik gisteren, met 1 van de getuigen heb gesproken, daarnaast kom minstens 2 keer per dag langs de betreffende lokatie.
Feiten:
- Politie staat te flitsen tijdens het ongeluk.
- remmende auto reed niet boven de max toegestane snelheid op de linkerbaan, met geen verkeer voor zich.
- Motorrijders reageerde hier heel laat op (op zich logisch, want als motor rijders wordt je geleerd ver vooruit te kijken, dus keken waarschijnlijk ver voor de auto) ze zaten iig niet heel dicht achter de auto.
- Politie ruimt heel rustig direkt na het ongeluk de flits lokatie op.
- 1 Motorrijder overlijd.
- Is normaal geen gevaarlijke lokatie, waar veel ongelukken gebeuren.
Ik ga geen keiharde schuldigen aanwijzen, volgens de wet is dit idd de motorrijder, maar in mijn ogen kan men als politie ook niet met droge ogen beweren, dat deze mobiele geen invloed heeft gehad op dit ongeluk, kan gebeuren, want ook de politie is niks menselijks vreemd, maar probeer dit feit niet in de doofpot te stoppen, daarmee zet alleen maar kwaad bloed, en zeker richting de nabestaanden, want het slachtoffer laat een vrouw met 2 jonge kinderen achter.
R.I.P.
Bij deze mijn 2 kwartjes....
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ben ik nou de enige die 't hier mee eens is , terwijl ik nog steeds 'n notoire hardrijder ben/kan zijn op momenten. Een vos verliest wel z'n haren maar niet z'n streken he.Macboy schreef:Lijkt me duidelijk dat de Radarcontrole geen ongelukken veroorzaakt maar enkel de rijder. Dan moet je of niet te hard rijden of voldoende controle hebben over je voertuig.

Ik beukte zondag jl op de A6 bij Almere ook tussen de 160/180 linkerbaantje schoonvegend heen en terug. Zondagsrijders gvd.

Maar ik weet ook m'n ruimte ivm voor en achterliggers, als ik in de remmen moet, niet te opdringerig, maar wel aanduiden dat ik door wil en dat ik niet in 'n Prius zit op dat moment

Nee hoor, ik ben het hier ook mee eens, al vind ik wel dat ze ook de automobilist aan mogen spreken omdat die remt zonder noodzaak.Robin schreef:Ben ik nou de enige die 't hier mee eens is , terwijl ik nog steeds 'n notoire hardrijder ben/kan zijn op momenten. Een vos verliest wel z'n haren maar niet z'n streken he.Macboy schreef:Lijkt me duidelijk dat de Radarcontrole geen ongelukken veroorzaakt maar enkel de rijder. Dan moet je of niet te hard rijden of voldoende controle hebben over je voertuig.
Vind het typisch Nederlands om hier de overheid voor op te laten draaien ...![]()
Ik beukte zondag jl op de A6 bij Almere ook tussen de 160/180 linkerbaantje schoonvegend heen en terug. Zondagsrijders gvd.![]()
Maar ik weet ook m'n ruimte ivm voor en achterliggers, als ik in de remmen moet, niet te opdringerig, maar wel aanduiden dat ik door wil en dat ik niet in 'n Prius zit op dat moment
Waarom remt die dan, als die niet te hard reed.- remmende auto reed niet boven de max toegestane snelheid op de linkerbaan, met geen verkeer voor zich.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Vetgedrukt: Mee eens.Luco schreef: Nee hoor, ik ben het hier ook mee eens, al vind ik wel dat ze ook de automobilist aan mogen spreken omdat die remt zonder noodzaak.
Waarom remt die dan, als die niet te hard reed.- remmende auto reed niet boven de max toegestane snelheid op de linkerbaan, met geen verkeer voor zich.
Punt 2:Omdat die klojo geen benul had wat ie aan 't doen was (autorijden dus) kop er niet bij incl onwetend op dat moment hoe hard ie reed, schrikreactie= poot op de rem.
Zoiets denk ik.....

- ADV
Als ik het goed begrijp haalde de automobilist (die remde) op dat moment ook nog eens iemand in, ook dat geeft misschien wel extra reden om op die rem te trappen, immers, als je iemand inhaalt wil je best wel eesn 5-15km/h harder rijden dan toegestaan
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Dat is het enige aannemelijke ja. Die gast moet niet alleen aangesproken worden, die mag best een artikel 5 aan z'n broek krijgen van mij. Zonder dat daar aanleiding voor is wordt er een gevaarlijke situatie gecreëerd.Robin schreef:Vetgedrukt: Mee eens.Luco schreef: Nee hoor, ik ben het hier ook mee eens, al vind ik wel dat ze ook de automobilist aan mogen spreken omdat die remt zonder noodzaak.
Punt 2:Omdat die klojo geen benul had wat ie aan 't doen was (autorijden dus) kop er niet bij incl onwetend op dat moment hoe hard ie reed, schrikreactie= poot op de rem.
Zoiets denk ik.....
-
Lees dit eigenlijk nu pas,Maus335i schreef:@Marcel,
Bovenstaande is zeker niet mijn bedoeling.
- duifjes.com
Robin schreef:Ben ik nou de enige die 't hier mee eens is , terwijl ik nog steeds 'n notoire hardrijder ben/kan zijn op momenten. Een vos verliest wel z'n haren maar niet z'n streken he.Macboy schreef:Lijkt me duidelijk dat de Radarcontrole geen ongelukken veroorzaakt maar enkel de rijder. Dan moet je of niet te hard rijden of voldoende controle hebben over je voertuig.
Vind het typisch Nederlands om hier de overheid voor op te laten draaien ...![]()
Ik beukte zondag jl op de A6 bij Almere ook tussen de 160/180 linkerbaantje schoonvegend heen en terug. Zondagsrijders gvd.![]()
Nee hoor 100% mee eens...gewoon zoals het is! ps. ook ben zeker geen snelheidsheilige maar JIJ neemt op dat moment de beslissing een overtreding te begaan...vd week nog ff weer 230 op de klok in NL....omdat het kan

-
Leest niemand de post van Henno? 

-
Al in 2004 is door de SWOV (stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid) na onderzoek geconcludeerd dat flitsen de verkeersveiligheid in negatieve zin beinvloedt!!
Ondanks deze zeer duidelijke stelling is daar dus niets mee gedaan.
Conclusie die daaruit getrokken kan worden is dat boetes cashen veel belangrijker wordt geacht dan verkeersveiligheid, ongeacht wat voor kul argumenten de overheid verder ter verdediging wenst aan te voeren.
Nog even voor de duidelijkheid: flitsen veroorzaakt geen ongelukken, maar is daarbij wel een duidelijke beinvloedende factor!! Maw, zonder flitsen zou een dergelijk ongeval op die plaats vrijwel zeker niet hebben plaatsgevonden.
Need I say more??
Ondanks deze zeer duidelijke stelling is daar dus niets mee gedaan.
Conclusie die daaruit getrokken kan worden is dat boetes cashen veel belangrijker wordt geacht dan verkeersveiligheid, ongeacht wat voor kul argumenten de overheid verder ter verdediging wenst aan te voeren.
Nog even voor de duidelijkheid: flitsen veroorzaakt geen ongelukken, maar is daarbij wel een duidelijke beinvloedende factor!! Maw, zonder flitsen zou een dergelijk ongeval op die plaats vrijwel zeker niet hebben plaatsgevonden.
Need I say more??
-
Nu we toch bezig zijn;
Overheid, Politie, flitskast, dhr. Gatso, Koos Spee, auto's, motorfietsen zonder abs, a28, provincie Drenthe, het prachtige Pesse, bestelbusje waarin de flitskast vervoerd werd, Braun wekker waarmee de struikrover in de ochtend wakker gemaakt werd, brug waarachter de flitskast opgesteld kon worden, etc.
Allemaal zijn ze schuldig aan dit vreselijke ongeval.
Overheid, Politie, flitskast, dhr. Gatso, Koos Spee, auto's, motorfietsen zonder abs, a28, provincie Drenthe, het prachtige Pesse, bestelbusje waarin de flitskast vervoerd werd, Braun wekker waarmee de struikrover in de ochtend wakker gemaakt werd, brug waarachter de flitskast opgesteld kon worden, etc.
-
Mooie bloemlezing, maar wat is er nu nog onduidelijk aan mijn bovenstaande bericht met SWVO onderzoek dat je dit schrijft??M@rcel schreef:Nu we toch bezig zijn;
Betreffende voorrijder van de verongelukte motorrijder was ook een motorrijder en zelfs familielid van de verongelukte.
In zijn eigen verklaring gaf hij aan dat hoewel hij slechts enkele KM te hard reed en er dus geen echte reden was om te remmen, hij dit toch deed uit schrikreaktie toen hij ineens de flitser zag staan, zijn familielid knalde toen bij hem achterop en is dodelijk verongelukt.
Volstrekt begrijpelijke menselijke reaktie van de voorrijder die dus niet plaatsgevonden had als de flitser er niet had gestaan.
Kijk maar eens bij een controle, vrijwel iedereen die dit plotseling ziet (en met name wanneer pas laat gezien) gaat op de rem, ongeacht de snelheid, een totaal onvoorbereide achterligger (omdat er op de rijbaan niets te zien wat op deze plotselinge remactie voorbereidt) zit dan al heel snel met een noodstop.
Ik rijd vaak op een doorgaande weg vol met stoplicht/snelheidscamera's.
Met name wanneer dan de stoplichten uitgeschakeld zijn, betrap ik mezelf erop dat ondanks dat ik niet te hard rijd, ik bij elk kruispunt dat ik passeer toch meer op mijn teller dan op de weg zit te letten, omdat je bij 5Km+ toch mooi op de foto gaat. Bijzonder veiligheidsbevorderend, nietwaar?