BMW M6 gereden

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 19 jul 2006, 12:19

Dàt lijkt mij nou ook ideaal :).

Andre
Berichten: 11389
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 19 jul 2006, 18:31

Die kant zullen we toch op moeten in de toekomst, want van de fabrikanten kunnen we alleen of bratwursten verwachten en als het geen bratwursten zijn vragen ze extreem hoge prijzen. ---> m3 CSL

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11632
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 19 jul 2006, 18:49

Maar dan aub geen 8 cylinders in E30 M3's lepelen (sorry Peter).

Het succes van die auto is juist door de lichte maar zeer potente 4 cylinder bepaald. In een tijd toen de M nog voor Motorsport stond. Aan die puurheid moet je niet gaan rommelen, dat moet je eren.

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 19 jul 2006, 19:17

Ik vind een GT3 niet duur.
Niet in verglijking met de Carrera 2 (de GT3 is toch een auto van een zwaarder kaliber), en zelfs goedkoop in verglijking met Ferrari Challenge Stradale/GT2/Turbo/Carrera GT (in hoeverre die de bestuurder dezelfde ''thrills'' bezorgt)

Een CSL is ivm met een E46 M3 natuurlijk ook meer auto, maar dan vind ik de GT3 een betere prijs hebben icm met wat je voor je geld krijgt.

En verder zijn het auto's met kleine productieaantallen.
Van de CSL zijn er bijv. 1111 gemaakt, in tegenstelling tot de zo'n 100000 E46 M3's.
ELKE ///M-car moet winstgevend zijn, dus de kosten van de ontwikkeling zijn per geproduceerde CSL hoger dan bij de E46 M3.
Dat carbon dak, die 17pk, en die airbox zijn geen 40k waard, maar een deel van die 40k zijn dus ook de hogere ontwikkelingskosten.

Groet Joep

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 19 jul 2006, 19:22

Joep schreef:Ik vind een GT3 niet duur.

Groet Joep
nee joh kost allemaal niets, productie kosten van max 25000 , dan is 160k echt maar een kleine winstopslag :lol:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 19 jul 2006, 20:40

Hielke schreef:Maar dan aub geen 8 cylinders in E30 M3's lepelen (sorry Peter).
Geeft niet, ik heb ze gewoon alle zes op een rijtje hoor. :wink:

Eigenlijk had Porsche het met die 968 nog helemaal niet zo gek bekeken; gewoon een dikke 3.0 vierpitter erin.
Verkocht toen al niet, want wie 130.000 gulden uitgeeft wil toch zeker wel een zespitter (luxe!), maar lekker scherp op de neus zal het wel zijn.
Weet iemand toevallig wat die motor weegt?

Als ze dat concept echt goed uitgevoerd hadden (minimaal 100pk/liter, Club Sport standaard met dat fatsoenlijke sper leveren), dan was het nu nog een topper geweest.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 19 jul 2006, 21:52

Wouter schreef:
nee joh kost allemaal niets, productie kosten van max 25000 , dan is 160k echt maar een kleine winstopslag :lol:
Wouter,

De helft is belasting.

En er zijn meer kosten dan alleen de productiekosten.

Ontwikkelingskosten,transportkosten,verzekeringen,importeur,dealer etc etc.

Tuurlijk,het blijft een hoop geld maar er zijn ook mensen die er van moeten leven he.

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 19 jul 2006, 21:55

Jan Visser schreef:
Wouter schreef:
nee joh kost allemaal niets, productie kosten van max 25000 , dan is 160k echt maar een kleine winstopslag :lol:
Wouter,

De helft is belasting.

En er zijn meer kosten dan alleen de productiekosten.

Ontwikkelingskosten,transportkosten,verzekeringen,importeur,dealer etc etc.

Tuurlijk,het blijft een hoop geld maar er zijn ook mensen die er van moeten leven he.
Jip dat bedoel ik, als een Carrera 911 105k kost, ziet Porsche daar 65k van terug...
En die kosten zijn intotaal ook echt wel hoog. Het ontwikkelen van een nieuw model kost honderden miljoenen (Een Golf an, een 911 zal minder zijn)

Joep

PS er had ook niet te duur moeten staan...

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 jul 2006, 22:04

Hielke schreef:Maar dan aub geen 8 cylinders in E30 M3's lepelen (sorry Peter).

Het succes van die auto is juist door de lichte maar zeer potente 4 cylinder bepaald. In een tijd toen de M nog voor Motorsport stond. Aan die puurheid moet je niet gaan rommelen, dat moet je eren.
Maar stel nu eens dat de V8 qua gewicht en inbouw positie zo goed als gelijk zou zijn aan een 4cyl..........

Michel

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 19 jul 2006, 22:17

Michel Pol schreef:
Hielke schreef:Maar dan aub geen 8 cylinders in E30 M3's lepelen (sorry Peter).

Het succes van die auto is juist door de lichte maar zeer potente 4 cylinder bepaald. In een tijd toen de M nog voor Motorsport stond. Aan die puurheid moet je niet gaan rommelen, dat moet je eren.
Maar stel nu eens dat de V8 qua gewicht en inbouw positie zo goed als gelijk zou zijn aan een 4cyl..........

Michel
Dan issie nog niet zo puur.
Het karakter van de S14 is ook vooral te danken aan de sterk overvierkante bouw (de boring is veel groter dan de slag)
Hierdoor komt ook z'n voorliefde voor 7k+ rpm vandaan, en stijgt en daalt ie zo snel in toeren.
Een V8 heeft over het algemeen genomen minder zin in echt heel hoge toeren, maar belangrijker is dattie niet zo snel klimt/daalt als een 4-pitter.
En verder ligt de S14 vrij ver naar achteren, lepel daar maar eens een V8 in, dan verschuift het zwaartepunt toch verder naar voren...

Dit alles is ook allemaal al eens bewezen met de Alpina B63.5S

[img:868:1227]http://www.s14.de/0110/07.jpg[/img]

Joep

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 jul 2006, 07:43

Een 4 pitter in lengte richting hoeft niet meer ruimte in lengte in te nemen dan een V8, lijkt me logisch toch. Het gewicht is weer een andere zaak.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 20 jul 2006, 09:50

Precies, maar in de breedte is het weer een ander verhaal natuurlijk. De positie van het S14 blok geeft de doorslag want echt licht is ie gewoon niet.

Zo veel fijner vind ik een 4-pitter BMW dan ook niet sturen. Ik heb zelf een E30 318is èn een 325i gehad met beide M-Tech onderstel. Ik kan niet zeggen dat die 318is nou opvallend kwieker was of zo. Dat is zo minimiem dat ik daar geen 4-cilinder voor over heb en een S14 is ook nog eens zwaarder dan een M42. Back to back zal dat ook wel ongeveer bij 4 en 6 cilinder E30 M3's gelden. Alleen zijn de potentere 6-cilinders een stukje zwaarder dan de M20 6-cilinder.

Geef mij dus maar één van deze
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f01496.htm

, maar liefst deze(al had ie een S38, S52 of S54 mogen hebben):
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f01497.htm

Langzamer zijn ze bij een rondje circuit in elk geval niet(check de tijden). Niet dat ik me daar druk over maak als ik met mijn auto op de openbare weg rijd.

Tenslotte: dat de E30 M3 een 4-cilinder heeft is nog altijd het gevolg van de homologatie en dus het regelement van de DTM destijds. Bij max. 2300cc of 2500cc is een 6 cilinder nog niet in zijn (race-)element.

Andre
Berichten: 11389
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 jul 2006, 10:12

Bij de wttc zijn ze van 6cil naar 4cil gegaan. Doen ze denk ik voor de lol daar.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 jul 2006, 10:17

ik had ergens gelezen dat die 4 cylinders rapper zijn dan de vorige 6 cylinders ? (WTCC)

Vond het verschil tussen een 120d en 130i wel significant in voordeel van de 120d.

Andre
Berichten: 11389
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 jul 2006, 11:04

qua insturen was de 120d absoluut de betere tov 130i.

maar ja dat genagel in het vooronder moet ik echt niet meer. 6cil loopt gewoon lekker en de nieuwe 3.0 is gewoon een parel van een motor. Maar met de intrax is het veel beter geworden en komt ie weer richting de 120d qua insturen.

Een 4 cil is gewoon beter qua bochten gedrag absoluut maar ja konden ze zo n wttc motor maar betrouwbaar krijgen in een straat auto. M2 coupe met 280pk 4cil en 1175kg jaaaaaaaa lekaaaah maar dat gaat helaas niet gebeuren. Kijk bijv naar de 2.0 si 175pk das een brommermotor.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 jul 2006, 11:09

Dat blijft het grootste manco van de 4 cylinders ze missen teveel power, Eigenlijk moet er een honda S2000 achtig blok erin, gewoon 2 liter 240pk en gaaaaaan.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 20 jul 2006, 11:12

Wat naast de 130i dre edition (slecht gemaakt in een oplage van 1/1) wel eens een koopje zou kunnen zijn als km vreter, een 120d gechipt naar 200pk met goed onderstel en sper......

Ik hoop zelf dat de M2 wel met een hoog tourige 4 cyl komt. BMW stond vorig jaar op het punt de 6 cyl uit de WTTC e46 te halen, maar door verandering van de regels om de verschillen weer kleiner te maken tussen de verschillende merken, heeft men daar toch vanaf gezien.

1250kg en 275pk 4cyl. M2......................

Michel

P.s. wat vinden we dan van dit concept.. http://www.loaded.se/

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 20 jul 2006, 12:01

Volgens mij zal de 2-serie ook al te zwaar en te groot zijn.
Constructeurs vergroten per volledig nieuw model hun modellen, en er komen nauwelijks kleinere modellen bij.
Een leuke auto meet liefst zo'n 4m, max 4m20. Dan heb je een compacte leuke auto, en als ze dan bij de productie nog wat uitgekeken hebben naar een lager gewicht zal dit alleen maar het fun-gehalte van de auto opdrijven.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 20 jul 2006, 12:05

@Andre: Ik zei toch al dat bij 2300cc en 2500cc een 6-cilinder nog niet in zijn element is(500cc per cilinder was ideaal toch?)? Bovendien is BMW zo 'wijs' geweest de 2l 6-cilinder de deur uit te doen, dus mogen ze in de 2 liter klasse niet eens een 6-cilinder inschrijven(want 2 liter is de max, jammergenoeg). Als WTCC 3 liter motoren toe zou staan denk ik niet dat ze bij BMW met een 3l of desnoods 2000 of 2500cc 4-cilinder op de proppen komt, omdat 'de balans dan beter zou zijn'.

Dat een 4-cilinder kwieker in de neus is neem ik voor waar aan, maar als de rondetijden met meer cilinders en een groter en zwaarder blok lager zijn is er geen enkel team dat dan voor de kwiekere neus gaat. Of ga je zeggen dat de E46 M3 GTR een ongelofelijke fout van BMW is? Ze hadden natuurlijk gewoon de originele 6-in-lijn moeten laten zitten of anders vervangen voor een 4-cilinder. Dom dat ze dàt niet gezien hebben.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 20 jul 2006, 12:22

@Mari,

Wij doen het voor de sensatiebeleving; wij appreciëren dat we een auto heel goed kunnen voelen. Dat een 6 cylinder sneller is, als het verschil niet te groot is met een 4-cylinder en de handling meer 'nimble' is, dan gaan we daarvoor.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 20 jul 2006, 12:26

Jeuj, daar kan ik het als L6 rijdert best mee eens zijn, maar dan heb je (eigenlijk al sinds de E36) toch ook niks meer bij BMW te zoeken?
Ze maken mooie compromissen tussen sportief en dagelijkse bruikbaarheid, vind ik ook, maar als het verschil tussen een L4 en L6 al zo belangrijk is, dan moet je eigenlijk toch een Noble/Exige/Elise/340R/Caterham/Radical* op de oprit zetten (* afhankelijk van budget en wensen van dagelijkse bruikbaarheid, met 14000rpm naar de plaatselijke Albert Heijn lijkt me ook niet altijd alles :lol:).

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 20 jul 2006, 12:56

@Lancer: Een E30 is nimble genoeg, ook een non-M3 of M3 met (te grote)6-in-lijn. En ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk, wat mij betreft noem je een auto die een snellere rondetijd neerzet, maar iets(!) minder kwiek is in de neus minder sportief. Het is toch maar een kwestie van labeltjes plakken. Een auto bestaat uit een pakket eigenschappen en in welke verhouding je ze het fijnst vindt, is persoonlijk en niet in een hokje te plaatsen IMHO.

Andre
Berichten: 11389
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 jul 2006, 14:50

Ik vindt een 6 in lijn in bmw perfect. Een 4 cil is tegenwoordig underpowered tenzij een turbo. Maar ik ben geen turbo fan. Een hoogtoerig concept is nog altijd het mooiste om de pk s te halen.

Bmw plaatst motoren dicht op schutbord dus een zes in lijn kan nog mooi en dan heb je ook nog wat nm aan boord en lekker wat pk s.

4cil dat stuurt lekkerder maar het is ook lekker om op power te kunnen sturen hence 6cil Dus je moet gewoon lekkere combinatie hebben.

Bmw kan super motoren bouwen maar betrouwbaar een straat versie bouwen van een 4cil met ca. 300pk en wat nm gaat gewoonweg nog niet lukken.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 jul 2006, 15:33

Ik las laatst in een draadje op BMW drivers club dat het gewicht van een S14 niet zo gek veel scheelt ten opzichte van een M20B25. Alleen de positie blijft dus een voordeel, zij het een kleine.

Ben het met Adje eens dat meer koppel e.d. van een 6-in lijn me meer aanspreken dan een hoogtoerig 4 cylindertje. Maar sinds ik in Adwo's M3 heb gereden (relatief rustig), weet ik dat koppel geen issue is, dat ding heeft meer koppel (en mooier koppelkromme) dan mijn 325. :)

Robin
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 jul 2006, 16:29

Ik heb in 'n paar E30 M3s gereden en 'n paar 325i E30s. En eigenlijk vond ik de M3 qua powerbelevintg dik tegenvallen tov de tammere 325i die ook nog eens mooier klonk.

M3 lag ietsie beter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Fabian, HarryC, Kadett, L5S1, mark123, Semrush [Bot], Ti-Tourist (Erik) en 42 gasten