Lotus Elise topic (uitgebreid)

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Re: Yvo Tuk stelt zich voor.....

Bericht door Hans R » 04 feb 2009, 09:53

allen schreef:Cor is wel een echt rijder, maar Hans... Meer een poetser. Hij houdt zicht graag bezig met de settings van z'n dempers voor het in- en uitrijden van de pitbox! :bag: :roflol:
Ik ben er zelf overigens ook niet. Beetje bang voor klappen van Hans nu. :nerd:

Yvo is gelijk op de hoogte van het hoge aantal volwassen kinderen op dit forum. :wink:
Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om HANZ06 met die Corvette.. ik ben dus geen poetser!! :nah: :P

Elise

Bericht door Elise » 04 feb 2009, 13:07

YvoTuk schreef:Voor wat betreft de K-series... hoeveel koppakkingen heb jij al versleten? Even een poll opzetten voor iedere Elise eigenaar?
De K-series is geen notoir slechte motor. Het is een motor die potentieel snel kapot gemaakt kan worden als je hem verkeerd gebruikt. Het is niet voor niets dat Landrover zo veel problemen heeft gehad met de K-series. (koppakkingen idd). Die problemen waren tweeledig.. een was dat de motor werd geplaatst in een relatief zware auto (ook de Rover 75 zat in die gevarenzone) twee was dat mensen met die auto's eigenlijk de motor nog meer misbruikten omdat ze simpelweg meer vroegen van de motor.

Dat is ook de reden dat er tot op de dag van vandaag wijzigingen hebben plaats gevonden.

Er is nu een oplossing die door sommige dealers zelfs gegarandeerd wordt... een multi-layer koppakking (waarbij de dunne, blijvend rubber-achtige laag zorgt voor een veel betere afdichting) en een nieuwe 'oil-ladder'. Die laatste zorgt voor meer en betere olie distributie in het blok.

Natuurlijk ken ik mensen die een koppakking kapot hebben gereden. Ik ken ook mensen die regelmatig koppakkingen verslijten.. in iedere auto die ze hebben.. Ligt dat aan de motor?

Ik heb ongeveer 150.000km met mijn K-series gereden. Bij plm.30.000km is er een andere kop op gegaan, dus uiteraard een andere koppakking, maar daarna heb ik 120.000km probleemloos gereden. Ook bij het lichten van de kop destijds hebben we niet kunnen vaststellen dat er waar dan ook ongebruikelijke patronen in de pakking zaten..

Pech kan iedereen overkomen, maar bij de K-series heeft pech een sterke verwantschap met de rechtervoet.

.....anders zouden koppakkingen toch bij ons dé runner moeten zijn... en dat zijn ze echt niet..
Dat jij probleemloos 150.000km hebt gereden is heel erg mooi, maar is natuurlijk geen maatstaf.
Als er niet zoveel problemen waren geweest, dan zou er ook nooit een PRT of PRRT kit (Pressure Relief Remote Thermostat) ontwikkelt zijn die bijvoorbeeld standaard op alle MG/Rovers zit vanaf 2001.

Emiel

Bericht door Emiel » 04 feb 2009, 13:41

Dat K-serie blok is ontwikkeld voor een lichte auto VOORIN voor normaal dagleijks verkeer. Niet voor een "sport auto" of een zware rover/ land rover.

Toyota legde een 3sge(ontwikkeld door yamaha) voorin de celica, geen problemen, achterin de MR2, allemaal olie zuipen.
Toyota legt hun zzge? motor achterin een MR2 en voila olie zuipen. Achterin de nog sportiever bereden Lotus ? ....

Een blok achterin heeft vele malen meer problemen met warmte kwijt raken.
Dus men neemt een blok wat er niet voor ontworpen is, legt het achter in een motor ruimte , past het niet aan en verwacht dat het de warmte kwijt kan en dat er sportief mee gereden kan worden.

Dus de klachten die je dan gaat krijgen spreken voor zich, zeker als ze hem in een zware auto of een MG f gaan leggen waar veelal mannen in rijden die lekker sportief willen rijden of huismoeders die warm rijden verstaan tot gewoon rijden, langzaam optrekken en bij 3500 schakelen, etc.
Even goed nadenken dat tig mensen totaal geen benul hebben van techniek en enkel willen rijden omdat ie stoer/mooi/tof is etc.
Warm rijden ? ja rustig aan tot aan de snelweg... :stom:

Heel die lotus forums (op leuke vriendenklieks na) werken als een helpdesk. Je leest enkel het gezeik, de goede dingen lees je niet want die mensen hebben niks te klagen, en als ze dat melden worden ze afgezeken door de mensen die continue problemen hebben.

Yvo : Welkom :mrgreen: Mooie auto, had hem nog niet gezien zo. Ben je iedere 2e zaterdag bij VanSten ermee ?

Hans R

Bericht door Hans R » 04 feb 2009, 14:43

Volgens mij een hoop gezeik zo te lezen op Lotus forums :hmmm:
Ik blijf lekker gezellig hier op DF :D

HJ

Bericht door HJ » 04 feb 2009, 15:04

Elise schreef:
YvoTuk schreef:Voor wat betreft de K-series... hoeveel koppakkingen heb jij al versleten? Even een poll opzetten voor iedere Elise eigenaar?
De K-series is geen notoir slechte motor. Het is een motor die potentieel snel kapot gemaakt kan worden als je hem verkeerd gebruikt. Het is niet voor niets dat Landrover zo veel problemen heeft gehad met de K-series. (koppakkingen idd). Die problemen waren tweeledig.. een was dat de motor werd geplaatst in een relatief zware auto (ook de Rover 75 zat in die gevarenzone) twee was dat mensen met die auto's eigenlijk de motor nog meer misbruikten omdat ze simpelweg meer vroegen van de motor.

Dat is ook de reden dat er tot op de dag van vandaag wijzigingen hebben plaats gevonden.

Er is nu een oplossing die door sommige dealers zelfs gegarandeerd wordt... een multi-layer koppakking (waarbij de dunne, blijvend rubber-achtige laag zorgt voor een veel betere afdichting) en een nieuwe 'oil-ladder'. Die laatste zorgt voor meer en betere olie distributie in het blok.

Natuurlijk ken ik mensen die een koppakking kapot hebben gereden. Ik ken ook mensen die regelmatig koppakkingen verslijten.. in iedere auto die ze hebben.. Ligt dat aan de motor?

Ik heb ongeveer 150.000km met mijn K-series gereden. Bij plm.30.000km is er een andere kop op gegaan, dus uiteraard een andere koppakking, maar daarna heb ik 120.000km probleemloos gereden. Ook bij het lichten van de kop destijds hebben we niet kunnen vaststellen dat er waar dan ook ongebruikelijke patronen in de pakking zaten..

Pech kan iedereen overkomen, maar bij de K-series heeft pech een sterke verwantschap met de rechtervoet.

.....anders zouden koppakkingen toch bij ons dé runner moeten zijn... en dat zijn ze echt niet..
Dat jij probleemloos 150.000km hebt gereden is heel erg mooi, maar is natuurlijk geen maatstaf.
Als er niet zoveel problemen waren geweest, dan zou er ook nooit een PRT of PRRT kit (Pressure Relief Remote Thermostat) ontwikkelt zijn die bijvoorbeeld standaard op alle MG/Rovers zit vanaf 2001.
Er zijn inmiddels zat mensen die >150.000km probleemloos hebben gereden (en er zijn natuurlijk mensen die dan al met hun 3e blok bezig zijn...). Hoeveel voorbeelden heb je nodig voor de maatstaf?
Met een olie/waterkoeler en voorzichtig warmrijden voorkom je een hoop problemen. En inderdaad niet teveel vermogen uit het blok halen.

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 04 feb 2009, 15:11

Elise schreef: Dat jij probleemloos 150.000km hebt gereden is heel erg mooi, maar is natuurlijk geen maatstaf.
Correct, vandaar ook dat ik je vroeg hoeveel koppakkingen jij al versleten hebt.

Ik hoop dat je je realiseert dat mensen -als er zich een probleem voordoet- heel snel geneigd zijn het probleem te posten. De mensen die geen probleem hebben posten dat dus niet. Wellicht lijkt een probleem dus ernstig, maar als je op een forum met 13000 leden (zeg even 5000 aktieve leden) 100 man hebt die dat probleem hebben gehad lijkt dat heel ernstig.
De realiteit is dat het dan 2% is en dat er van die 2% een aantal zullen zijn die het probleem voor 100% op eigen konto kunnen schrijven.

De soep wordt niet zo heet gegeten etc.

Mijn bevindingen zijn op basis van het zeer beperkte aantal Lotus eigenaren die ik ken :hmmm: Binnen die kring ken ik er maar een paar die dit probleem hebben gehad. Daarnaast kijk ik even in mijn systeem naar het aantal koppakkingen wat hier verkocht wordt.. dat valt dus allemaal nogal mee.

Oh... een ding nog... hoe vaak denk je dat het gebeurt dat mensen zelf een koppakking vervangen en uitsluitend een pakking willen vervangen (en dus niet de kopbouten?). Dat is dus ongeveer net zo vaak als mensen een distributie riem bestellen en het zonde vinden om een spanrol te kopen, die ziet er echt niet versleten uit nl. Vaak dus!
In die klantenkring zie ik nog wel eens repeat orders... die willen na 2-3 maanden weer een koppakking! Wat een k***motor he?
Elise schreef: Als er niet zoveel problemen waren geweest, dan zou er ook nooit een PRT of PRRT kit (Pressure Relief Remote Thermostat) ontwikkelt zijn die bijvoorbeeld standaard op alle MG/Rovers zit vanaf 2001.
Zoals eerder gemeld is de omvang van het probleem pas duidelijk geworden toen Rover de 75 van een K-series motor ging voorzien en toen Land Rover de K-series motor in de Freelander leverde. Dat zijn beiden relatief zware auto's (tanks vergeleken met Elises) waarbij het probleem dubbel op gaat. Mensen belasten de motor makkelijker als ie koud is (ik moet toch vooruit?) en doordat de auto zwaarder is moet de motor er harder aan sleuren.

Behalve die PRT's heb je er nog een paar gemist. De PRT is deel van een totaal pakket wat in de Lotus gemeenschap nog niet helemaal is geland. Landrover heeft als eerste een kit ontwikkeld waarin de PRT, een multilayer koppakking en een nieuwe oilladder zitten. Deze modificaties zijn door Rover overgenomen en volgens sommige dealers maken deze modificaties de K-series werkelijk bullit proof.

Nou heb ik een goede vriend... die absoluut kan bewijzen dat dit niet het geval is. Die sloopt nl iedere motor in iedere auto die hij heeft. Ligt aan de motor?

Ik ga hier echt niet vertellen dat de K-series een fantastische motor is die je niet kan slopen, maar precies het omgekeerde beweren is aperte onzin. Niemand van die Internet geleerden kan zich beroepen op een echt onderzoek... Rover wel...

......en laten wij nou tegenwoordig Xpart dealer zijn... Ik kijk dus in de keuken... en ik zie daar een heel ander beeld dan op een forum als Seloc :morecoffee:

Elise

Bericht door Elise » 04 feb 2009, 15:19

Capo_Miel schreef:Dat K-serie blok is ontwikkeld voor een lichte auto VOORIN voor normaal dagleijks verkeer. Niet voor een "sport auto" of een zware rover/ land rover.
Het K-series blok is in eerste instantie ontwikkelt als een 1100 / 1400 cc blok en later vergroot naar een 1600 / 1800 cc blok.
De basis van alle problemen ligt bij de vergroting van de capacitieit van het blok en heeft wat dat betreft niets te maken met of het blok VOORIN of achterin ligt.
Ook de gewone Rovers met het blok voorin kregen die PRT als standaard gemonteerd.
Let wel, Rover en MG plaatsen die PRT als standaard, Lotus heeft dit nooit gedaan.

allen

Bericht door allen » 04 feb 2009, 15:26

:mrgreen: Tjonge toch, die Lotusrijders. Nog erger dan een stel bmw gekken. :mrgreen:

Bert had jij nu nog 1 of 2 keer je koppakking vervangen bij een x aantal kilometers of blijft die van jou goed?

Elise

Bericht door Elise » 04 feb 2009, 15:31

YvoTuk schreef:
Elise schreef: Dat jij probleemloos 150.000km hebt gereden is heel erg mooi, maar is natuurlijk geen maatstaf.
Correct, vandaar ook dat ik je vroeg hoeveel koppakkingen jij al versleten hebt.
Hoeveel koppakkingen ik heb versleten is ook geen maatstaf.
Wat voor mij wel als maatstaf geldt, is dat als een fabrikant een probleem onderkent en met een wijziging op de markt komt zoals b.v. de genoemde PRT set.

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 04 feb 2009, 15:36

Bedankt voor de inputs Bert :thumbup:

Een voorin geplaatste motor ligt in de rijwind.. Dat wil zeggen dat het carter gekoeld wordt door de wind die door en langs de radiator en andere ducts komt. Leg diezelfde motor achterin en het plaatje ziet er ineens anders uit.

Vandaar ook dat je vooral met de MGTF en de Lotus Elise ziet dat de temperatuur na een lange rit op de snelweg explosief stijgt als de motor stilgezet wordt. Dat is simpelweg omdat het carter als een soort gigantische warmte accu gaat werken en er dus onderin het blok geen sprake is van behoorlijke koeling. Daar komt dan dus weer die water naar olie koeler.

Maar goed.. ik denk dat een discussie over maatstaven niet zo zinvol is. We leven in een vrij land, denk wat je niet laten kan.

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 04 feb 2009, 15:40

Mag ik dan ook nog als frisse afwisseling mijn andere vriendje voorstellen?

Meet Carl Lewis:
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een auto met een wat triest verhaal. Ik heb hem samen met een vriend gekocht voor een andere vriend.. Die laatste is er niet meer. :'( Maar Carl wel.. onze zwarte sprinter.

..ook wel.. tijdmachine genoemd.. je stapt er in, geeft gas en hop... ineens zit je in Zuid Frankrijk :clap:

Elise

Bericht door Elise » 04 feb 2009, 15:42

YvoTuk schreef:Een voorin geplaatste motor ligt in de rijwind.. Dat wil zeggen dat het carter gekoeld wordt door de wind die door en langs de radiator en andere ducts komt. Leg diezelfde motor achterin en het plaatje ziet er ineens anders uit.
Niet mijn woorden uit zijn verband trekken he.
Ik zeg dat de basis van de problemen ligt bij het vergroten van de inhoud van het blok.
Als die problemen zich dan al voordoen bij een blok wat voorin ligt (Rover), dan kan iedereen op zijn klompen aanvoelen dat als zo'n blok achterin ligt het probleem nog veel erger is.

allen

Bericht door allen » 04 feb 2009, 15:46

Vroeg ook niet of jij de maatstaf was. Gezien de discussie vroeg ik of je wellicht zelf weleens een koppakking hebt moeten vervangen en bij hoeveel kilometer dat van het blok was. Kan toch dat je om die reden een andere mening hebt over het blok. Leek me niet dat ik iets verkeerds vroeg.

Ivo: Volgens mij heb ik hem net nog begroet toen ik van Vanuit de richting A'dam naar Rotterdam onderweg was. Mooie Esprit!

Michel P

Bericht door Michel P » 04 feb 2009, 15:48

lol@allen,

Carl is prachtig :shock:

Een trackday proof Elise moet motorisch dus voorzien worden van een functionerende koeling, waarbij standaard dus niet voldoen, door de plek waar deze is gemonteerd. Niet is vervelender dan tijdens het knallen op de temperatuurmeter te moeten blijven loeren. De stress ontneemt je het plezier lijkt me.

Prefentief een nieuwe full alu radiateur + een water naar olie koeler monteren verhoogt de betrouwbaarheid en dus de pret.

Vervolgens een goed onderstel en remmen, stabi en banden, en je bent voorlopig onder de pannen.

Michel

Xave30

Bericht door Xave30 » 04 feb 2009, 15:53

Wat een babe was die Esprit ! 8)

allen

Bericht door allen » 04 feb 2009, 16:04

Michel P schreef:lol@allen
Potverdorrie Michel. Ik was, hoe onmogelijk het lijkt, voor de afwisseling een keertje serieus! :shocking:
Ik weet hoe velen het motorblokje afzeken die in m'n bmw (m40) zit. Toen ik hem bij 3 ton door Bas liet openschroeven kreeg ik een telefoontje. En ik heb het blok mogen zien in Oss. Ongehoord hoe perfect de cilinderwanden nog waren. En geloof mij maar (zul je inmiddels weten lijkt me) dat dat blok gewoon echt op z'n flikker kreeg. Enige is dat ik nooit 1 cent bespaar op onderhoud. Wat ik wil zeggen is dat veel mensen een blok slecht vinden omdat ze hem verkeerd warmrijden of besparen op onderhoud. Als je zelf 24/7 op RedBull en Frikadellen leeft en niet zo nu en dan wat gezonds, gaat je lichaam stuk. Een auto is niet anders. :idea:

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 04 feb 2009, 16:06

allen schreef: Ivo: Volgens mij heb ik hem net nog begroet toen ik van Vanuit de richting A'dam naar Rotterdam onderweg was. Mooie Esprit!
Gloep! :shocking:

Ik ga even in de garage kijken.. ik zit al de hele dag op kantoor :shocking:
:mrgreen:

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 04 feb 2009, 16:07

Overigens.. ik geloof dat er in de nieuwe GTO een artikel komt van het setje uit de eerste foto.. :thumbup:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 feb 2009, 16:17

Welkom Yvo! Beetje laat maar toch.

En ik als Lotus ffan vind het ook geweldig dat er ineens zo'n stortvloed aan bruikbare informatie binnenkomt!

allen

Bericht door allen » 04 feb 2009, 16:17

Krijg nou wat! Hoeveel zwarte rijden er nou weer rond in dit veel te kleine kikkerlandje???

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 04 feb 2009, 16:19

Nee... de vraag is hoeveel zwarte S4s 'en rijden er in ons kikkerlandje.. volgens mij maar 1 :clap:

Hans R

Bericht door Hans R » 04 feb 2009, 16:21

Elise schreef:
YvoTuk schreef:Een voorin geplaatste motor ligt in de rijwind.. Dat wil zeggen dat het carter gekoeld wordt door de wind die door en langs de radiator en andere ducts komt. Leg diezelfde motor achterin en het plaatje ziet er ineens anders uit.
Niet mijn woorden uit zijn verband trekken he.
Ik zeg dat de basis van de problemen ligt bij het vergroten van de inhoud van het blok.
Als die problemen zich dan al voordoen bij een blok wat voorin ligt (Rover), dan kan iedereen op zijn klompen aanvoelen dat als zo'n blok achterin ligt het probleem nog veel erger is.
Verder rijden ze wel lekker die Lotussen :P Wat een discussie.. maar wel leuk om te lezen!
@Yvo mooie Esprit 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 04 feb 2009, 16:53

rover 1.8 of toyota 1.8 achterin de Lotus, mij neme de laatste :mrgreen: als ik mocht kiezen.

Trouwens over de Esprit zijn wel weer andere horror verhalen :mrgreen: maar ze blijven indruk achterlaten, alhoewel ik de oudere interieurs (vierkant dasch) jammer vind.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 feb 2009, 17:23

Zo'n witte als op de foto van daarnet, zo'n ding heeft hier ook een tijdje rondgereden. 4 cylinder turbo ofzo?
Was wel snel ding zei de garage waar die voor onderhoud was.

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 04 feb 2009, 17:27

Klopt, die dingen zijn erg snel.. :mrgreen:

Een Esprit is inderdaad financieel niet echt een fijne belegging als je er regelmatig mee wil gaan knallen :shithappens:

Plaats reactie