Elise schreef:
Dat jij probleemloos 150.000km hebt gereden is heel erg mooi, maar is natuurlijk geen maatstaf.
Correct, vandaar ook dat ik je vroeg hoeveel koppakkingen jij al versleten hebt.
Ik hoop dat je je realiseert dat mensen -als er zich een probleem voordoet- heel snel geneigd zijn het probleem te posten. De mensen die geen probleem hebben posten dat dus niet. Wellicht lijkt een probleem dus ernstig, maar als je op een forum met 13000 leden (zeg even 5000 aktieve leden) 100 man hebt die dat probleem hebben gehad lijkt dat heel ernstig.
De realiteit is dat het dan 2% is en dat er van die 2% een aantal zullen zijn die het probleem voor 100% op eigen konto kunnen schrijven.
De soep wordt niet zo heet gegeten etc.
Mijn bevindingen zijn op basis van het zeer beperkte aantal Lotus eigenaren die ik ken

Binnen die kring ken ik er maar een paar die dit probleem hebben gehad. Daarnaast kijk ik even in mijn systeem naar het aantal koppakkingen wat hier verkocht wordt.. dat valt dus allemaal nogal mee.
Oh... een ding nog... hoe vaak denk je dat het gebeurt dat mensen zelf een koppakking vervangen en uitsluitend een pakking willen vervangen (en dus niet de kopbouten?). Dat is dus ongeveer net zo vaak als mensen een distributie riem bestellen en het zonde vinden om een spanrol te kopen, die ziet er echt niet versleten uit nl. Vaak dus!
In die klantenkring zie ik nog wel eens repeat orders... die willen na 2-3 maanden weer een koppakking! Wat een k***motor he?
Elise schreef:
Als er niet zoveel problemen waren geweest, dan zou er ook nooit een PRT of PRRT kit (
Pressure Relief Remote Thermostat) ontwikkelt zijn die bijvoorbeeld standaard op alle MG/Rovers zit vanaf 2001.
Zoals eerder gemeld is de omvang van het probleem pas duidelijk geworden toen Rover de 75 van een K-series motor ging voorzien en toen Land Rover de K-series motor in de Freelander leverde. Dat zijn beiden relatief zware auto's (tanks vergeleken met Elises) waarbij het probleem dubbel op gaat. Mensen belasten de motor makkelijker als ie koud is (ik moet toch vooruit?) en doordat de auto zwaarder is moet de motor er harder aan sleuren.
Behalve die PRT's heb je er nog een paar gemist. De PRT is deel van een totaal pakket wat in de Lotus gemeenschap nog niet helemaal is geland. Landrover heeft als eerste een kit ontwikkeld waarin de PRT, een multilayer koppakking en een nieuwe oilladder zitten. Deze modificaties zijn door Rover overgenomen en volgens sommige dealers maken deze modificaties de K-series werkelijk bullit proof.
Nou heb ik een goede vriend... die absoluut kan bewijzen dat dit niet het geval is. Die sloopt nl iedere motor in iedere auto die hij heeft. Ligt aan de motor?
Ik ga hier echt niet vertellen dat de K-series een fantastische motor is die je niet kan slopen, maar precies het omgekeerde beweren is aperte onzin. Niemand van die Internet geleerden kan zich beroepen op een echt onderzoek... Rover wel...
......en laten wij nou tegenwoordig Xpart dealer zijn... Ik kijk dus in de keuken... en ik zie daar een heel ander beeld dan op een forum als Seloc :morecoffee: