E36 3.0

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Peter-Paul

Re: Nieuwe Ringtoy/DNRT-tool, JPS2

Bericht door Peter-Paul » 14 mei 2009, 23:41

Inmiddels is de auto leeg, volledige kabelboom ligt op de motor zodat de kooienbouwer MTM puik werk kan leveren. Zal wel even puzzelen worden als de kabelboom terug in de auto gaat(de gesnoeide versie 8) ).

Afbeelding
Afbeelding

Over een aantal weken ook een carter met een aantal schotjes erin monteren, en dan gaat het mischien voor de 25e Juni nog iets worden....

Afbeelding
Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 mei 2009, 23:50

Lekker bezig :)

Rupie

Bericht door Rupie » 15 mei 2009, 07:17

Heeft toch wel wat he, zo'n oldtimer 8)

Tim Schuurman

Bericht door Tim Schuurman » 15 mei 2009, 19:23

Over leeg gesproken, leuk project PP :thumbup:

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 30 mei 2009, 23:14

Dinsdag de auto ophalen van de kooienman, en dan verder afbouwen.

Ook een setje dikke sjaken(AC Schnitzers) gevonden voor de slicks/semi slicks, 8,5J dus dat is lekker breed.
Afbeelding

Hopelijk klaar op 24Juni voor 00:00.......

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 30 mei 2009, 23:29

Het wordt steeds mooier PP :D

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 jun 2009, 12:37

Heb ik dit ding nou ook bij Bas zien staan of niet?

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 02 jun 2009, 18:59

G Kolkman schreef:Heb ik dit ding nou ook bij Bas zien staan of niet?
Klopt, en dat ding staat er nu weer :) , inclusief kooi.:
Afbeelding

SteV6

Bericht door SteV6 » 02 jun 2009, 19:49

Peter-Paul,

Houd je bij de opbouw nog rekening met de TÜV-regels?

Gr. Stephan

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 02 jun 2009, 20:00

SteV6 schreef:Peter-Paul,

Houd je bij de opbouw nog rekening met de TÜV-regels?

Gr. Stephan
Zal platte motorkapsluitingen gebruiken, en geen alu achterspoiler. Verder wil ik niet op de specifieke Tuv regels ingaan, aangezien ze die toch op de ring elk jaar veranderen. Als ze je willen weigeren, mag dat toch op de ring i.v.m. Hausrecht, dus ik houd het Fia Annex-J/DNRT regelement aan en dan vind ik het gezegend.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 jun 2009, 20:08

Da's trouwens een fraaie kooi :) ! Chroom molybdeen of normaal? En wat kost dat (mag ook per pb eventueel).

Paul

Bericht door Paul » 02 jun 2009, 20:17

Ziet er super uit PP :thumbup:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 jun 2009, 20:17

Knappe kooi PP :thumbup:

Tip als je een kooi laat lassen, de plaatsen waar aan het chassis gelast is even nakijken voor zover je er bij kan. Op die plaatsen laat de ondercoating los en springt de lak er af, In het achterspatbord bijvoorbeeld. Krijg je mega roest van. Bij de dorpels kan je er waarschijnlijk alleen niet bij. Even bijwerken met wat zinkspray en tectiel oid en dan ben je er af.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 02 jun 2009, 22:41

G Kolkman schreef:Da's trouwens een fraaie kooi :) ! Chroom molybdeen of normaal? En wat kost dat (mag ook per pb eventueel).
Kooi is geheel van staal, je hebt PB.

Bert ///M3 schreef:Knappe kooi PP :thumbup:

Tip als je een kooi laat lassen, de plaatsen waar aan het chassis gelast is even nakijken voor zover je er bij kan. Op die plaatsen laat de ondercoating los en springt de lak er af, In het achterspatbord bijvoorbeeld. Krijg je mega roest van. Bij de dorpels kan je er waarschijnlijk alleen niet bij. Even bijwerken met wat zinkspray en tectiel oid en dan ben je er af.
Goede tip!!! Nog wat extra foto's van de kooi, zal binnenkort wat betere exemplaren maken.:
Afbeelding
Afbeelding

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 02 jun 2009, 22:54

Dat is inderdaad een erg nette kooi, mooi werk zo te zien. Wanneer wil je rijden trouwens, zag je ook op de CPZ lijst van 25 juni staan?

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 02 jun 2009, 22:59

Steven Nauta schreef:Dat is inderdaad een erg nette kooi, mooi werk zo te zien. Wanneer wil je rijden trouwens, zag je ook op de CPZ lijst van 25 juni staan?
Idd, dat zou de deadline moeten zijn. Alleen ben er een bang voor dat we dit niet gaan halen, en wil het niet gaan overhaasten om op die datum te moeten rijden. Dus bij deze is mijn plekje te koop voor 25Juni op Zandvoort te koop, reacties graag via PB.

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 02 jun 2009, 23:28

Waarom heb je dat mooie M3 stuur er uit gehaald?

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 15 okt 2009, 23:31

Korte update.: Afgelopen Dinsdag op het Grand-Prix circuit een aantal sessies gereden. Omdat ik de weergoden niet helemaal vertrouwden vertrokken op oude Michelins Pilots Sports. Heerlijk gereden met 2 locals. Na een aantal minuten begonnen de banden te smeren, zodat we ze uit konden zwaaien.

Ondanks dat het de eerste keer was op het Grand-Prix circuit heb ik het erg naar mijn zin gehad. Wat me met name opvalt is het olie-verbuik. Heb sinds de laatste 2 trips(inclusief driftdag op Papenburg) geen druppel olie bij hoeven te vullen, dat was met me Peugeot wel anders.

Afbeelding

Filmpje.: http://www.youtube.com/watch?v=bdR6znk0em4" onclick="window.open(this.href);return false; (ps, filmen op het Grand-Prix circuit is toegestaan) (let niet op de lijnen :| )

Zal binnenkort is een lijstje toevoegen met alle mods.
Laatst gewijzigd door Peter-Paul op 15 okt 2009, 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 15 okt 2009, 23:32

Hugo Bos schreef:Waarom heb je dat mooie M3 stuur er uit gehaald?
Daar kon ik iemand blij mee maken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 okt 2009, 23:39

Geen olieverbruik op circuit, dan heb jij een zeldzame :)

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 15 okt 2009, 23:44

Bert ///M3 schreef:Geen olieverbruik op circuit, dan heb jij een zeldzame :)
Trek toch na elke stint/sessie de pijlstok eruit, het carter blijft ramvol zitten. Vraag me niet hoe.

RJay

Bericht door RJay » 15 okt 2009, 23:51

Gaaf man :thumbup:
Ga je nog meerijden van 't weekend, of heb je nog geen zin om je auto in opbouw daaraan bloot te stellen?

vwk

Bericht door vwk » 16 okt 2009, 01:52

Peter-Paul Haars schreef:Korte update.: Afgelopen Dinsdag op het Grand-Prix circuit een aantal sessies gereden. Omdat ik de weergoden niet helemaal vertrouwden vertrokken op oude Michelins Pilots Sports. Heerlijk gereden met 2 locals. Na een aantal minuten begonnen de banden te smeren, zodat we ze uit konden zwaaien.

Ondanks dat het de eerste keer was op het Grand-Prix circuit heb ik het erg naar mijn zin gehad. Wat me met name opvalt is het olie-verbuik. Heb sinds de laatste 2 trips(inclusief driftdag op Papenburg) geen druppel olie bij hoeven te vullen, dat was met me Peugeot wel anders.

Afbeelding

Filmpje.: http://www.youtube.com/watch?v=bdR6znk0em4" onclick="window.open(this.href);return false; (ps, filmen op het Grand-Prix circuit is toegestaan) (let niet op de lijnen :| )

Zal binnenkort is een lijstje toevoegen met alle mods.
Mooie foto hè, ben blij dat je m'n hoofd niet ziet :bag:
Filmpje blijft idd gaaf. Goeie cameraman hè :mrgreen:

Volgende keer gaan we weer, maar dan met twéé auto's kerel :playcar:

Waar is dat laatste filmpje trouwens, met vuistman? :banaan:

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 16 okt 2009, 19:20

vwk schreef: Mooie foto hè, ben blij dat je m'n hoofd niet ziet :bag:
Filmpje blijft idd gaaf. Goeie cameraman hè :mrgreen:

Volgende keer gaan we weer, maar dan met twéé auto's kerel :playcar:

Waar is dat laatste filmpje trouwens, met vuistman? :banaan:
Haha, Vuistman stond idd bij Mercedes Arena. Op het filmpje zie je een roodvest van ongeveer 2 pixels in 0,002 seconden :D

Peter-Paul

E36 M3 Ringtoy

Bericht door Peter-Paul » 12 jan 2010, 00:40

Bert ///M3 schreef:
Tom van H. schreef:Wat betreft remmen, tja het kan best dat sommige mensen voldoende hebben aan standaard remmen maar als je echt een beetje serieus gaat knallen (en ik ken je...) ga je denk ik in de problemen komen. Ik kon op een gegeven moment zowat na elk ringweekend m'n schijven vervangen, elke keer heftige vibraties, dus toch maar besloten voor iets groters te gaan. Ik zou zeggen kijk het anders gewoon even aan, misschien heb ik wel gewoon pech gehad of rem ik verkeerd.
Volgens mij zijn er ook nog wel tussenoplossingen als je niet meteen 2-3k wil uitgeven, iets van een 3,2 of e46 erop zetten ofzo? Weet er het fijne niet van maar Bert kan je hier vast meer over vertellen.
Denk niet dat het verkeerd remmen is, eerder dat de blokken toch niet up to the task waren. Ik heb met 3,2 remschijven eigenlijk nooit problemen gehad, en dat is de standaard auto ala 1500 KG :) 1 keer trillingen op de ring maar dat was mijn eigen schuld, doordat ik daar niet zo veel gereden heb rem ik nog te veel en soms slepend waardoor het te warm word. Trillingen is meestal een teken van pad deposits, door warmte. Dan moet je eigenlijk zorgen dat je of meer koeling krijgt of nog betere blokken.

wbt 325x25mm schijven van een 330i dat past volgens mij niet zomaar, dat is wel een mod voor een gewone E36 maar bij een M3 zijn de fuseestukken weer anders. Ik denk ook dat het klooien in de marge is eerlijk gezegd, die 5mm extra straal van een remschijf gaat echt niet heel veel doen. Bovendien zijn die dingen ook dunner.

Ook E46 M3 schijven passen niet zomaar volgens mij, ivm de klauwen. Er zijn wel allerlei ombouwprojectjes met 4 pots 850i klauwen, dat schijnt te passen met E46 M3 schijven. Maar dan ook denk ik voor je alles bij elkaar hebt dan ben je ook een aardig zwikkie geld verder. Plus die E46 M3 schijven zijn ook stukken duurder om te vervangen.

Wat mij wel een aardige oplossing lijkt als je toch met E46 M3 schijven wil is de UUC Alcon setup, met de huidige wisselkoers kom je op 1500 euro, alleen komen daar wel verzendkosten en nog wat importheffing overheen.

FWIW een bekende van mij uit de UK rijd ook met een E36 M3 3.0 op de ring, goede rijder, sub 8.00 tijden en die rijd met Pagid Geel, 3.2 schijven en extra koelslangen, meer niet.
Kwam op de website van Turner motorsport het volgende tegen.:
Afbeelding
Afbeelding

Vind het er wel erg kinky uitzien, maar heeft het ook effect?

Plaats reactie