onbetaalbare auto's die je niets doen...

Dit is ons algemene autoforum.
Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

Re: onbetaalbare auto's die je niets doen...

Bericht door Wim te Riet » 28 dec 2008, 00:23

Onbetaalbaar is natuurlijk relatief. Op 't moment is voor mij alles even onbetaalbaar ;)

Mijn duit in 't zakkie:
Alle Audi's - in mijn ogen door het streven naar perfecte technologie emotieloze objecten geworden
De Veyron - knap stukje werk, maar als ze morgen allemaal ontploffen zal ik er geen traan om laten
De Maybachs - die zouden ze binnenstebuiten moeten keren om 't interessant te maken
Spykers - kitschbakken, maar waarschijnlijk verander ik van mening na het rijden in Neerland's trots(?)
Moderne Ferrari's - zelfs een Mondial ziet er opeens aantrekkelijk uit...
Porsche 911's - met uitzondering van de serieus snelle varianten, je ziet ze misschien gewoon te veel
Porsche Panamera en Cayenne - dat ga ik echt niet uitleggen...
Mercedes McLaren SLR - Stevie Wonder zou de proporties nog beter getekend hebben! Of Ray Charles. En die is dood!
Laatst gewijzigd door Wim te Riet op 28 dec 2008, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 28 dec 2008, 01:33

Ik snap niet dat sommige supercars zoveel kritiek moeten krijgen. Als autoliefhebber vind ik alles prachtig wat gemaakt is om hard te gaan, met dikke 8, 10 of 12 cilinder motoren die prachtig klinken en veel vermogen leveren, dikke brede banden eronder en laag en breed uiterlijk. Auto's die je zelden op de weg ziet. En dat wil niet gelijk zeggen dat ik elke supercar die er is zou kopen als ik de centen had, of dat ik alles mooi vind. Maar in principe kan ik elke auto op zijn eigen manier erg waarderen. Of het nou een Zonda is met over the top interieur, een Spyker met popnagels, een SLR met zogenaamde saaie automaat, een Aston Martin met cheap-ass Ford sleutel of nutteloze Veyron met teveel vermogen. De meeste van die auto's zou ik niet kopen als ik de centen had (wel een 360CS of F430 Scuderia), maar ik vind ze wel gaaf (op hun eigen manier)! Ik ben snel te overtuigen als ik zo'n ding een keer vol hoor wegtrekken, dan boeit het mij ook niet meer welk merkje erop staat of dat de vormgeving of het doel over the top is.

Goed voorbeeld vind ik het topic van Mark Nauta over de SLR Stirling Moss. Het topic heeft 19 replies. Ik weet dat de SLR hier niet populair is. Waarschijnlijk vanwege het uiterlijk, omdat er een automaat in zit (waar mensen principieel op tegen zijn, ondanks dat de complete media geilt op een auto als de CLK Black Series met automaat, maar dat terzijde) en omdat het een Benz is. Maar toch vind ik het onbegrijpelijk dat zo'n auto de meeste DFers niets doet. Dat het uiterlijk niet in de smaak valt kan ik begrijpen. Toch, zo'n pure auto met geweldige V8 (en die V8 van AMG klinkt fantastisch!!), geen luxe, geen dak en dik 650pk... dat moet toch wel een kick geven. Ik vind het ook gaaf dat zoiets nog op de markt komt, zeker in deze tijd met al die milieuterreur! Maar zelfs het DF publiek kan er niet warm van worden lijkt wel.

Maar ondertussen geilt men hier wel op auto's (zal geen voorbeelden noemen) die tien keer zo zwaar en luxe zijn, veel ouder en minder vermogen hebben. Zal er wel voor een deel mee te maken hebben dat die auto's wel bereikbaar zijn (al weet men over het eerste beste M topic die voor 90% onbereikbaar is wel tig pagina's vol te lullen). Als ik op de parking bij de Ring rondloop dan is de helft ook onbereikbaar voor mij, maar ik kijk wel m'n ogen uit en vind het prachtig om zulke wagens te zien/horen!

Ook een Veyron vind ik gaaf. Niet om te kopen, want ik houd meer van beleving en dat is juist iets wat in de Veyron vrijwel afwezig is. Maar ik heb één keer die auto in het echt gezien/gehoord en dat apparaat versneld zo gruwelijk hard. Daarbij vind ik het ook mooi dat ze grenzen verleggen (stilstand is achteruitgang). De lat lag erg hoog om zo'n vermogen op zo'n manier op de weg te brengen, zonder dat het een soort van halve Nascar auto is qua rijden. Ik kan dat wel waarderen als een merk zoiets op de markt brengt. Als de wereld zou ophouden bij een 130i van 42.000 euro omdat 90% van het forum dat wel kan betalen (nieuw en of binnen tien jaar) dan zou het een saaie bedoeling worden op de weg. Daarbij moet je ook altijd iets te dromen houden. Acht jaar geleden zat ik eens als 17 jarig kereltje in de showroom in een S2000 (toen net uit) en moest ik die ooit nog eens kopen. Die heb ik gehad en na de S2000 wilde ik een Z4. Nu heb ik een Z4 en zijn er wel weer andere auto's waarvan ik droom. Totdat je een F430 Scuderia rijdt en wellicht bel je dan Maranello plat voor een lijstje op de FXX-lijst. Of als je al wat ouder bent naar Frankrijk voor zo'n saaie Veyron.

En voor we de discussie krijgen over prijs v.s. DF, natuurlijk geven die supercars niet meer DF dan een goedkoop hok... maar dan kunnen we met z'n allen beter allemaal een 106 rallye of E30 gaan rijden.

wooter

Bericht door wooter » 28 dec 2008, 06:33

Goh, onbetaalbaar en niets doen? Ja, dan moet ik toegeven dat ik het meer heb voor een Maserati Quattroporte dan een Ferrari kweetniewat. Zal wel goed rijden, maar Ferrari lijkt me meer iets voor posers dan voor rijders...

Op een iets lager niveau kan Porsche me eigenlijk niet aanspreken... Goed, de nieuwe 997 ziet er vanbuiten en vanbinnen luxueus en leuk uit, maar ik zou me niet kunnen overhalen om zoveel geld op een Porsche stuk te slaan, terwijl ik voor mezelf zoveel VAG-stijlkenmerken zie. Een GT2 zal wel goed scheuren op circuit, maar zolang ik elke dag 200 km van en naar kantoor pendel gaat ergonomie boven prestaties, en dan is een Z4 M, M3 of M6 me veel begeerlijker dan een platgeslagen kever. En met die beierse meuk sla je dan nog niet zo een gek gezicht als je eens aan een trackday meedoet.

Nee, moest ik in de range van een GT2 gaan shoppen, zou ik waarschijnlijk thuis komen met een Aston Martin... :) En een Caterham voor erbij :D

frankv

Bericht door frankv » 28 dec 2008, 10:24

de meeste hier genoemde auto's doen me wel wat, zeker de veyron die technisch een fantastische prestatie is

de enige auto die ik hier ben tegengekomen die me niets doet is de maybach, dat vind ik een combinatie van vreemd design, vreemde marketing en achterhaalde techniek, daar zie ik geen enkele toegevoegde waarde in, het is een beetje een auto zoals de aloude mercedes 500K replica's waarvan de naam me ontschoten is

of deze:
http://intorg.netfirms.com/Cars10/Conve ... incoln.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

of deze wedijvert ook wel met een maybach om begeerlijkheid:
http://robson.m3rlin.org/cars/ssang-yong-cars/" onclick="window.open(this.href);return false;

frank

allen

Bericht door allen » 28 dec 2008, 10:46

@tom: Niemand heeft het erover dat ze liever een 10k auto hebben omdat die minstens zoveel lol brengt als de Maybach. Daar gaat het ook niet om.
Ik wil bijv. best wel een keer meerijden met een Zonda (sturen is een wens te groot vrees ik). Een Maybach of Veyron echter, daar heb ik gewoon geen behoefte aan.

Wim te Riet

Bericht door Wim te Riet » 28 dec 2008, 11:35

@ Tom: dat is nou ook het mooie van auto's. Iedereen heeft er z'n eigen beleving bij en vindt andere waarden belangrijk.
Persoonlijk hou ik wel van een smeuïg verhaal achter 't ontstaan van een auto.
Ik hoor liever dat een briljant ontwerp in een dronken bui op een bierviltje gepend is, dan dat na 36 maanden rekenwerk op 's werelds krachtigste computer nu eindelijk de optimale stroomlijn gevonden is.
Ik wil geen auto uit een computer (ik hoef 't in elk geval niet te weten). Ik wil dat Wheeler's hond Ned een hap uit een kleimodel neemt, en dat daardoor de vorm van de carrosserie bepaald wordt.

Ook zie ik veel elektronische vangnetten als toevoegingen die voor mijn gevoel echt afbreuk doen aan een auto. Je bouwt een auto met -zeg- 500 pk en hebt eps abc xyz en weet ik wat voor drieletterige afkortingen nodig om 't kreng in handen van een rijke zondagsrijder op de weg te houden. Ik snap dat 't marketingtechnisch niet verantwoord is, maar ik hou vast aan 't principe 'if you can't stand the heat, stay out of the kitchen'. Vlieg dan maar van de weg af, sukkel. Vouw jezelf maar om een boom.
Juist de legendarisch dodelijke wegligging van de eerste 911 Turbo's maken 'm interessant. Een auto waar je schoonmoeder veilig in kan rijden is een huishoudelijk apparaat geworden. Een staafmixer op wielen. Met een heel dikke motor die 95% van de tijd elektronisch wordt gecastreerd. En dat is wat er in mijn ogen mis is met veel moderne (super)sportauto's.
:blabla:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 28 dec 2008, 11:40

Zowat iedereen hier noemt de Veyron. Nou, ik durf te wedden dat je een aardig strakke plasser zou hebben als je in dat ding even een paar rondjes Nardo mocht doen. Ik althans wel. :) Ik durf een auto die 407 km/u gaat niet 'saai' of 'emotieloos' te noemen althans.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 dec 2008, 11:58

Wouter81 schreef:Zowat iedereen hier noemt de Veyron. Nou, ik durf te wedden dat je een aardig strakke plasser zou hebben als je in dat ding even een paar rondjes Nardo mocht doen. Ik althans wel. :) Ik durf een auto die 407 km/u gaat niet 'saai' of 'emotieloos' te noemen althans.
Een Bo(r)eing 747 gaat ook 900kmh en da's ook saai en emotieloos elke keer weer imho.

8)

Wim te Riet

Bericht door Wim te Riet » 28 dec 2008, 11:59

@ Wouter81: zeker zou ik 't indrukwekkend vinden. Maar wanneer ik mocht kiezen tussen het bedwingen van de Stelvio in een Lamborghini Miura of in de Veyron, dan weet ik wel wat ik kies.
Sterker nog, wanneer ik zou mogen kiezen tussen een Elise en de Veyron zou de keuze wederom niet op de Veyron vallen.
Sommige dingen hebben gewoonweg niks te maken met technologische superioriteit (is dat een woord?).

allen

Bericht door allen » 28 dec 2008, 12:13

Robin schreef:Een Bo(r)eing 747 gaat ook 900kmh en da's ook saai en emotieloos elke keer weer imho.

8)
:roflol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 dec 2008, 12:40

Goede post Tom! Ik ben dan ook benieuwd wie van deze praatjes makers daadwerkelijk een ritje Veyron, SLR of Zonda afslaat als puntje bij paaltje komt. Volgens mij staat iedereen dan te kwijlen. Een auto afzeiken vanachter de pc is ook niet zo moeilijk :wink:

@Robin: vanuit de cock-pit is het ook in een 747 een heel andere ervaring lijkt me :wink:
@Wim: ook ik zou voor het ritje Muira kiezen maar het gaat niet om kiezen in dit draadje.

Het gaat erom of je uiteindelijk totaal niet onder de indruk bent van (in het geval Veyron) 1000pk, 16 cilinders en 4 turbo's met een interieur om van te kwijlen qua materialen en afwerking.....Als auto liefhebber kan ik me dat gewoon helemaal niet voorstellen dat het geen indruk maakt :nah:

Robin

Bericht door Robin » 28 dec 2008, 12:48

De Veyron heeft indrukwekkende cijfers, maar een Skyline GTR haalt ook easily 1200pk ofzo.Ik snap the fuzz niet.

Kijk naar die kar in m'n avatar, gebouwd door Gordon Murray cs, met 1 doel:rijbeleving in functionaliteit, geen gezeik over topsnelheden(hoorde je Murray nooit over)maar wel 'gewoon' toch ff 391kmh aantikken met 'maar'627pk. 3 man passen erin en hij weegt niet eens zoveel, en dat anno 1992/1993. Dan nog ff als straatraceauto gewoon Le Mans winnen in 1995 alsof 't niks is.

Ja van zo'n ding klopt m'n hart sneller, niet van een overgeforceerd ding als 'n Veyron. Doe me dan maar 'n rit in een Caterham 500 of een Pug 205 Turbo 16 E2 van Kankkunen met 530pk op 900kg.

8)

Wim te Riet

Bericht door Wim te Riet » 28 dec 2008, 13:00

Niels schreef:@Wim: ook ik zou voor het ritje Muira kiezen maar het gaat niet om kiezen in dit draadje.

Het gaat erom of je uiteindelijk totaal niet onder de indruk bent van (in het geval Veyron) 1000pk, 16 cilinders en 4 turbo's met een interieur om van te kwijlen qua materialen en afwerking.....Als auto liefhebber kan ik me dat gewoon helemaal niet voorstellen dat het geen indruk maakt :nah:
Zeker, dat zijn zeer indrukwekkende getalletjes, en ongetwijfeld staat de afwerking op eenzame hoogte, net als de rijeigenschappen.
Natuurlijk is het kicken om dwars door Europa te rijden met de Veyron.
Ik heb echter gemerkt dat ik er zonder verhoogde hartslag aan voorbij kan lopen. De auto doet me echt erg weinig, het is me allemaal wat te 'ver van m'n bed' misschien.

Enneuh... Het is Miura ;)

@ Robin: amen! Een F1, F40 of XJ220 maakt wel in me los wat een Veyron nooit zal kunnen.
Nog een auto die me niks doet: de Ferrari F50. Ik vind 't net een gesmolten plastic speelgoedauto.

allen

Bericht door allen » 28 dec 2008, 13:07

Niels schreef:Het gaat erom of je uiteindelijk totaal niet onder de indruk bent van (in het geval Veyron) 1000pk, 16 cilinders en 4 turbo's met een interieur om van te kwijlen qua materialen en afwerking.....Als auto liefhebber kan ik me dat gewoon helemaal niet voorstellen dat het geen indruk maakt :nah:
Niels, dit is om te kwijlen!
Afbeelding
Geen poespas. Simpel en doeltreffend. Klein torretje en veegt de weg aan met die Veyron in de Eifel. Daar raak ik van onder de indruk. Ongeacht of ik er zelf mee overweg kan (dat antwoord is nee, vrees ik).

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 dec 2008, 13:14

Persoonlijk vind ik niet mooi om te zien maar dat neemt niet weg dat het wel indruk op me kan maken :angel: Ging dit topic nu over het diep indruk maken of totaal niet, zit nogal wat verschil tussen :wink:

allen

Bericht door allen » 28 dec 2008, 13:18

Om wat jouw persoonlijk raakt. En 16 cilinders alleen maakt geen indruk op me. Het spijt me... 8)

RVV

Bericht door RVV » 28 dec 2008, 14:14

Robin schreef:De Veyron heeft indrukwekkende cijfers, maar een Skyline GTR haalt ook easily 1200pk ofzo.Ik snap the fuzz niet.

Kijk naar die kar in m'n avatar, gebouwd door Gordon Murray cs, met 1 doel:rijbeleving in functionaliteit, geen gezeik over topsnelheden(hoorde je Murray nooit over)maar wel 'gewoon' toch ff 391kmh aantikken met 'maar'627pk. 3 man passen erin en hij weegt niet eens zoveel, en dat anno 1992/1993. Dan nog ff als straatraceauto gewoon Le Mans winnen in 1995 alsof 't niks is.

Ja van zo'n ding klopt m'n hart sneller, niet van een overgeforceerd ding als 'n Veyron. Doe me dan maar 'n rit in een Caterham 500 of een Pug 205 Turbo 16 E2 van Kankkunen met 530pk op 900kg.

8)
Goed betoog maar het een sluit het ander toch niet uit? Veryon, gewoon een keer mee, waarom zou dat niet gaaf zijn?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 28 dec 2008, 14:24

R8 *(wel snel etc...maar op 1 of andere heb ik er niets mee)
S AMG *(grote snelle sloepen geen beleving)
Maybach

Robin

Bericht door Robin » 28 dec 2008, 14:39

OK ik vind een Veyron een aparte auto waar ik wel in zou willen rijden een keertje, maar dat is 't dan ook. Maar ik vind 't geen interessante auto, kijk 1001pk is interessant, bijna 1900kg weer niet.Ik vind het dus géén engineeringhoogstandje:Integendeel. Sommige Ferrari's/Lambo's/Porsches vind ik engineeringshoogstandjes. Een Veyron nou niet bepaald.

Wat ik ook zeer vervelend vind is de naam 'Bugatti'. Ettore en Jean zouden zich omdraaien in hun graf. Wat een onzin om die naam te gebruiken. Heb ik ook met Spyker. Erg triest om zo'n naam te 'misbruiken', daarom alleen al hoef ik ze niet eigenlijk...

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 28 dec 2008, 18:54

Dit zijn in principe auto's die ik heel graag zou willen maar qua karakter en design doen deze dure auto's me toch het minste..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gewoon auto's die je koopt omdat je het kan betalen en niet omdat je echt iets met die auto hebt, in veel gevallen tenminste.

500E
Auto: S 63 AMG

Bericht door 500E » 28 dec 2008, 20:42

Om nog even een duit in het zakje te doen: alles uit Beieren van na 2003 kan me ook niet boeien. De Bangle-rommel dus. BMW stopt wat mij betreft met de E38, E39, en E46. De rest: zie mijn eerdere post in dit topic. Enige uitzondering: de huidige 3-Serie coupé als 335i met een goede kleur-interieurcombinatie. Wit met rood leder of zo, heerlijk. Hoe hoeriger, hoe beter :thumbup:

Peric

Bericht door Peric » 28 dec 2008, 20:48

Nou, zo'n Bentley heeft anders toch aardige specificaties hoor.

En een Veyron zou ik graag 's een keer in rijden. Ben wel 's benieuwd hoe dat voelt.
Ben blij om te lezen dat er meer DF'ers zijn die niks met Ferrari hebben. Tuurlijk kijk ik om als er 1 langskomt.
Die hele grote, luxe bakken heb ik niks mee, maar er zijn mensen die om luxe geven, die graag als een koning gereden worden. Ikke nie.. :)
Er zijn zoveel dure auto's waar je graag 's een keer in gereden wil hebben. Maar ik zou eerlijk waar niet weten welke supercar er bij me op de stoep zou staan als ik teveel geld zou hebben.
Als ik veel geld zou hebben zou ik veel onderweg zijn, dan kan je zo'n ding toch niet gebruiken.
Denk dat ik het simpel zou houden, gewoon een seven-achtige en een mooie saloon.

allen

Bericht door allen » 28 dec 2008, 20:54

Eric z'n Seven is dan het paard?
Afbeelding

Peric

Bericht door Peric » 29 dec 2008, 20:44

Hey Allen.... :fy:

allen

Bericht door allen » 30 dec 2008, 00:16

Nog mensen die gek zijn op een Blenheim 3? Goede morgen wat een walgelijke auto voor 150k in ponden.

Lees de tekst en huiver...
http://www.bristolcars.co.uk/Blenheim3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Plaats reactie