Oh my god...Autovisie Supertest!

Dit is ons algemene autoforum.
Luco

Re: Oh my god...Autovisie Supertest!

Bericht door Luco » 31 dec 2008, 10:52

Dieseltourist schreef:
luco hornsveld schreef:Ik ben het niet met je eens dat 40 pk 2 sec per rondje scheelt, die pk's heb je niks aan met remmen en in de bochten, dus je wint een klein beetje met accelereren, maar dat is never 2 sec op een rondje.

Hoeveel je breder moet om 2 sec te winnen weet ik niet, maar 9 cm breder is erg veel en je kan dus harder door de bocht en dan kom je er dus ook harder uit.
Plus dat je dan ook nog kan gaan expirimenteren met bredere wielen(meer rubber)
Als je gelijk hebt met je cijfers dan kun je de racerij met de Creation de Luco betrouwbaarder en goedkoper maken door de sporing nog verder te vergroten met 9 cm en je blok te downtunen door bijv een standaard Clio Williams blok van 170 pk te monteren, gaat waarschijnlijk je sequentiele bak ook veel langer mee :)

Als het van 0 - 100 scheelt dan lijkt me dat het daarboven ook scheelt of telt dan gewicht, rolweerstand en luchtweerstand niet meer zo sterk ?
Ik snap je betoog niet helemaal :mrgreen:
Wat ik bedoel is dat meer pk's natuurlijk scheelt, alleen ik denk dat het geen 2 seconden scheelt, je kan namelijk niet harder door de bocht met meer pk's :mrgreen:
en je zal ook iets eerder moeten remmen, al die factoren bij elkaar denk ik dat 2 seconden niet reeel is.
Maar dat is alleen maar mijn mening natuurlijk.
Ik denk dat er in wegligging meer te halen is dan enkel pk's

Het is heel simpel, diegene met de grootste zak geld gaat het hardste op het rechte stuk, maar is di dan in de hele ronde ook sneller?? :drinking:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 31 dec 2008, 10:56

luco hornsveld schreef:
Dieseltourist schreef:
luco hornsveld schreef:Ik ben het niet met je eens dat 40 pk 2 sec per rondje scheelt, die pk's heb je niks aan met remmen en in de bochten, dus je wint een klein beetje met accelereren, maar dat is never 2 sec op een rondje.

Hoeveel je breder moet om 2 sec te winnen weet ik niet, maar 9 cm breder is erg veel en je kan dus harder door de bocht en dan kom je er dus ook harder uit.
Plus dat je dan ook nog kan gaan expirimenteren met bredere wielen(meer rubber)
Als je gelijk hebt met je cijfers dan kun je de racerij met de Creation de Luco betrouwbaarder en goedkoper maken door de sporing nog verder te vergroten met 9 cm en je blok te downtunen door bijv een standaard Clio Williams blok van 170 pk te monteren, gaat waarschijnlijk je sequentiele bak ook veel langer mee :)

Als het van 0 - 100 scheelt dan lijkt me dat het daarboven ook scheelt of telt dan gewicht, rolweerstand en luchtweerstand niet meer zo sterk ?
Ik snap je betoog niet helemaal :mrgreen:
Wat ik bedoel is dat meer pk's natuurlijk scheelt, alleen ik denk dat het geen 2 seconden scheelt, je kan namelijk niet harder door de bocht met meer pk's :mrgreen:
en je zal ook iets eerder moeten remmen, al die factoren bij elkaar denk ik dat 2 seconden niet reeel is.
Maar dat is alleen maar mijn mening natuurlijk.
Ik denk dat er in wegligging meer te halen is dan enkel pk's

Het is heel simpel, diegene met de grootste zak geld gaat het hardste op het rechte stuk, maar is di dan in de hele ronde ook sneller?? :drinking:
Mooi voorbeeld is natuurlijk Martijn met zijn Golf 4 TDI tijdens de Time Attacks. Die heeft naast het vermogen veel aandacht besteed aan het onderstel om tijd te winnen in de bochten. Die hield met 200pk toch erg veel auto's achter zich met 300pk of meer.

MX5T

Bericht door MX5T » 31 dec 2008, 13:43

@Luco
De verbindingsstukken tussen de bochten (en op CPZ zijn er dat toch wel een 7-tal van minstens 200m ) zijn eigenlijk korte sprintjes van ca 100 tot 160 a 180 kmu met een soortgelijke auto zoals jij hebt.
Met 40 pk extra pak je per sprint ongeveer een tiental meters.
Ik ben het met je eens dat het totaalplaatje doorslaggevend is maar helaas de pk's wegen ook door op de verbindingsstukjes en uiteraard het rechte eind.
Stel je hebt een auto met 200pk en 1000 kg totaalgewicht, een PK/G van 5. Met 160 pk wordt dat 6,25. Met je 200pk auto heb je dan bij een soortgelijke PK/G verhouding een gewicht van 1250 kg te verslepen (op die verbindingsstukken) dat is alsof je met drie extra personen in de auto aan het rondrijden bent en jij denkt dat je dat op deze 7 verbindingsstukken geen twee seconden kost ??

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2008, 14:06

@Dieseltoerist

Je vergeet dat de snelheid opkomen rechte stukken even snel is.
Tevens moet je eerder remmen met meer pk's dan ben je de helft van je voorsprong alweer kwijt
Plus uitkomen bocht moet je voorzichtiger op het gas dan met 40 pk minder, dat kon je wel eens tijd kosten.
Maar goed ik geloof dat het geen 2 seconden scheelt, jij wel :thumbup: :thumbup:

Volgens mij zijn het ook maar 3 of 4 stukken op cpz
hugenholz omhoog tot scheivlak
stukje na scheivlak
rechte stuk richting audi s
na audi s
en uitkomen bos uit

5 stuks dus

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 31 dec 2008, 14:28

luco wat is het huidig vermogen en gewicht van de Renault ?

MX5T

Bericht door MX5T » 31 dec 2008, 15:47

luco hornsveld schreef: Volgens mij zijn het ook maar 3 of 4 stukken op cpz
hugenholz omhoog tot scheivlak
stukje na scheivlak
rechte stuk richting audi s
na audi s
en uitkomen bos uit

5 stuks dus
Voor mij is Tarzan to Gerlach ook een stuk waar je vanaf 100 tot boven 140 accelereert evenals Kumho tot Bos Uit, voor mij dus 7.

Ik begrijp dat de PK/G verhoudingen niet aan jou besteed zijn :wink:

Ik baseer me misschien wel te vaak op cijfertjes wat ook weleens fout blijkt te zijn, maar toch......
Aan de andere kant zie ik mijn dataloggingsgegevens van bijv de Nordschleife waar ik de data van de ronde met BtG8.20 heb vergeleken met de BtG8.46 van een andere engelse MX5 met ca 115 pk. Met ca 100 pk meer ben ik per kilometer 0,73 sek sneller terwijl de engelsman in alle bochten harder reed dan ik (gem zo'n 5 tot 10kmu). Mijn remvertraging kwam meestal ook niet boven de 0,8g dus ook tamelijk miniem, De snelheidswinst kan dus alleen maar van de extra pk's gekomen zijn. Als ik slechts 40 pk meer had gehad was ik dus 40 : 100 x 0,73 = 0,29 sek/km sneller geweest. Had ik zijn bochtensnelheid en remvertraging gehaald dan zou het 5 - 10 sekonden sneller hebben gekund. 5 sekonden is 0,26 sek/km totaal dus 0,29 + 0,26 = 0,55/km

Als pk's niet zo belangrijk zouden zijn dan reden er wel meer slimme mensen met standaard motoren zonder alle ellende en kosten van tuning

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2008, 15:54

Michel Huisman schreef:luco wat is het huidig vermogen en gewicht van de Renault ?
Ik heb 160 wielpk's met een gewicht van 851 kilo met volle tank, zonder rijder

@Dieseltoerist, ik zeg nergens dat pk's niet belangrijk zijn.
Op de nordschleife heb je veel langere rechte stukken dus jouw berekening zal er op cpz heel anders uitzien.
Tuurlijk, meer pk's, beter onderstel, betere remmen, alles bij elkaar is het mooiste.
Alleen denk ik zelf dat er meer uit een onderstel te halen is dan domweg 40pk erbij kopen.
Motor wordt onbetrouwbaarder enz enz enz, remmen worden zwaarder belast.
Terwijl je juist met een beter onderstel relatief goedkoper sneller kan.
Tenminste dat denk ik :mrgreen:

Hielke

Bericht door Hielke » 31 dec 2008, 18:09

Op een lichte auto met relatief weinig pk's kan 40 pk extra wel 5-10 seconden per rondje uitmaken. Stel je mijn Bravo met 53 wiel pk's maar eens voor. Als ik van 53 naar 93 pk ga dan pak ik alleen al op het kleine stukje tussen Tarzan en Hugenholtz die 2 seconden.

Op een 1500 kg wegende E90 M3 zullen 40 pk extra waarschijnlijk niet eens 2 seconden op een rondje uitmaken.

Ik verwacht met Dieseltourist dat op een auto van 851 kilogram 40 pk extra op 170 pk wel 2 seconden zullen uitmaken. Een tabel maken om het een en ander te kunnen berekenen is een onbegonnen zaak. Die 40 pk extra is ook maar een momentopname. Hoe piekerig is de motor, over welk toerenbereik levert ie z'n topvermogen, hoe staat het met de bakverhoudingen? etc. etc.

@iko

Bericht door @iko » 31 dec 2008, 19:00

Ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar het absolute getal (40 pk), maar dat je moet kijken naar de relatieve vermogenswinst. Dus op 100 pk komt er 40% power bij, maar op 400 pk komt er maar 10% power bij.
De tijdwinst van 40pk bij een klein vermogen is dan ook veel groter dan bij een groot vermogen (zoals Hielke ook aangeeft)

Overigens denk ik dat Luco de winst van 40 pk een beetje onderschat en de winst van een bredere auto etc een beetje overschat.

Miesjel

Bericht door Miesjel » 31 dec 2008, 19:08

Straks eens ff achter de simulator kruipen en eens voor de gein wat proberen :D Is een bijhoorlijk complexe physics engine dus dat is wel leuk voor vergelijkingen.

160whp zal ongeveer 185/190pk aan de kruk zijn ?

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2008, 19:21

Aiko schreef:Ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar het absolute getal (40 pk), maar dat je moet kijken naar de relatieve vermogenswinst. Dus op 100 pk komt er 40% power bij, maar op 400 pk komt er maar 10% power bij.
De tijdwinst van 40pk bij een klein vermogen is dan ook veel groter dan bij een groot vermogen (zoals Hielke ook aangeeft)

Overigens denk ik dat Luco de winst van 40 pk een beetje onderschat en de winst van een bredere auto etc een beetje overschat.
Je moet inderdaad naar percentages kijken, dat klopt Aiko, of ik het onderschat de pk's dat weet ik niet, ik heb er natuurlijk ook al een keer behoorlijk wat gewicht uitgehaald, en dat scheelde qua tijden maar erg weinig.
Of je er nu pk's bij stopt of kilo's uithaalt, het veranderd de pk gewichtsverhouding.
Alleen ben ik er inderdaad niet van overtuigd dat je zoveel tijdwinst kan boeken op die paar rechte stukken
Jullie stappen heel makkelijk over het argument heen dat je dan ook eerder moet gaan remmen maar nemen wel mee dat je 10 meter per recht stuk wint
dus ik denk eerlijk dat jullie extra pk's erg overschatten :angel:

Of ik de verbreding overschat dat weet ik niet, het is een inschatting, maar dat weet ik pas als het bredere onderstel er onder zit en ik er een aantal keren mee heb gereden.

Michel, zal ongeveer kloppen ja 185 krukas pk's :thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 31 dec 2008, 20:35

Betere remmen aanschaffen Luco. Je bent immers EERDER(sneller) bij je rempunt dan met minder pk's :wink:
Het is nou niet bepaald raketwetenschap, dus met Hylke en Aiko eens. In de F1 is het ook niet voor niets de pk wedloop om mekaar op 't laatst tienden van seconden af te troeven.

En tuurlijk zal een bredere kar ook schelen, maar op jouw lichte 185pk kar is 40pk nogal wat.

@iko

Bericht door @iko » 01 jan 2009, 12:29

luco hornsveld schreef: Jullie stappen heel makkelijk over het argument heen dat je dan ook eerder moet gaan remmen maar nemen wel mee dat je 10 meter per recht stuk wint
Luco, je hoeft toch allen een stukje eerder te remmen om de extra snelheid weg te remmen?
Als je eerst 200 km/u ging (en moest remmen naar 80 km/u). Dan ga je nu bv 210 Km/u en moet je dus een stukje eerder remmen om het stuk 210 - 200 te overbruggen. Vervolgens het stuk van 200 naar 80 is toch precies het zelfde?
Dat kost toch geen extra tijd? Sterker nog, het levert toch tijdwinst op want je snelheid in dat remstukje ligt hoger dan je anders zou rijden? Of zie ik het te theoretisch?

Luco

Bericht door Luco » 01 jan 2009, 17:51

Volgens mij wordt je remweg een stuk langer bij hogere snelheden, hoe de vrhouding precies ligt weet ik niet, maar het is niet alleen die 10km verschil aiko :D
Maar iedereen heeft zijn eigen ideeen daarover en eigenlijk zou je het moeten testen hoeveel het scheelt :thumbup:

MX5T

Bericht door MX5T » 01 jan 2009, 20:12

luco hornsveld schreef: @Dieseltoerist, ik zeg nergens dat pk's niet belangrijk zijn.
Op de nordschleife heb je veel langere rechte stukken dus jouw berekening zal er op cpz heel anders uitzien.
Ik denk dat op CPZ de 40 pk's in een auto als jouw "5" toch wel meer verschil maken dan 0,5 sek per ronde.

Een passender voorbeeld dan omdat het nu toegesneden is op CPZ niet dat ik je daarmee wil overtuigen want dat lijkt hopeloos :roll:

De MAX5 racers rijden daar, met ca 120 a 125 pk op een rijklaar gewicht van ca 860-870 kg met Kumho RS2 banden zo rond de 2.11
De ringmazda weegt 100 kg meer, heeft ca 90 pk extra vermogen en draaide met wat remproblemen zo rond de 2.07 terwijl een 2.05 ook wel haalbaar kan zijn.
Voor zover ik kan beoordelen zijn de MAX5 racers qua gewicht en bodystijfheid in het voordeel terwijl de ringmazda wat meer bandengrip zou moeten hebben door zijn semi's.
Het verschil van 4 - 6 sekonden moet dus ergens vandaan komen. Niet van de bochtensnelheden want die vind ik nog niet op het optimale nivo, niet van zijn remvertraging want ook deze was tijdens de DF-dagen nog niet voldoende, blijft er dus enkel het vermogensvoordeel van 90 pk om de 4-6 sekonden te verklaren.
Zoals al eerder gemeld betwist ik het positieve effect van wegligging, gewicht en aerodynamica niet, allerminst anders was ik met de ringmazda zo klaar geweest als het enkel op vermogen aankomt.
Maar iedereen heeft zijn eigen ideeen daarover en eigenlijk zou je het moeten testen hoeveel het scheelt
Mee eens , trek maar een bougiekabel los dan heb je 45 pk minder en meet dan je rondetijd maar eens :mrgreen:

Veel succes met je raceseizoen 2009, hopelijk brengt het wat je ervan verwacht

Luco

Bericht door Luco » 01 jan 2009, 20:35

ja ik ga een beetje een motor slopen daarvoor :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kan ook best zijn dat je wel gelijk hebt hoor, maar alleen zegt mijn gevoel dat je met enkel 40 pk erbij het geen 2 sec scheelt :hmmm: :hmmm:
Misschien zit ik er wel kompleet naast

Miesjel

Bericht door Miesjel » 01 jan 2009, 21:47

Ik heb eens voor de gein getest. OK het is natuurlijk niet 100% betrouwbaar maar toch..
Ik heb een soortgelijke auto als de 5GTT gepakt.. en de bakverhoudingen van de 5GTT gebruikt.
Auto : http://www.lfs.net/?page=contents&car=uf_gtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Track : http://www.lfs.net/?page=contents&track=blackwood" onclick="window.open(this.href);return false;

Een 825kg zware fwd met medium slicks
186pk/183Nm
3 ronden "race" 4:12.08, best lap 1:21.95

Dezelfde auto maar dan met 226pk/218Nm
3 ronden 4:04.55, best lap 1:19.36

Die 2sec haal je in real life echt wel.. en ja dat baseer ik op een spelletje :D
Zal eens kijken of ik wat met wat meer data kan spelen , moet lukken.

Luco

Bericht door Luco » 01 jan 2009, 21:56

Ok dan scheelt het meer dan ik verwachte :thumbup:
Alleen tover ik er niet zomaar 40 pk bij :mrgreen: :mrgreen:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 02 jan 2009, 16:13

Michel Huisman schreef:Ik heb eens voor de gein getest. OK het is natuurlijk niet 100% betrouwbaar maar toch..
Ik heb een soortgelijke auto als de 5GTT gepakt.. en de bakverhoudingen van de 5GTT gebruikt.....
" een soortgelijke auto gepakt..." Wat is in vredesnaam de toegevoegde waarde van deze posting ?! Enkel real-life testen met precies de auto, weersomstandigheden etc etc. heeft echt wat te zeggen ... Waarom denk je dat alle race teams (die een mega computerpark hebben staan om simulaties mee uit te voeren) real-life testen ipv alleen achter een schermpje t gaan zitten :hmmm:
Natuurlijk wordt er een en ander gesimuleerd en ja dat levert ook data op, maar een real-life test is het enige dat echt werkt/zin heeft.

@Bert: veel mensen geven veel geld uit aan PK tuning omdat ze niet goed kunnen rijden en dat willen compenseren door hun portemonnaie (de allerergste typetjes naar mijn mening kopen een auto vol electronica: da's nog makkelijker hard gaan zonder dat ze zelf hoeven te kunnen sturen (de EVO mannetjes zijn daar vaak (sommige kunnen echt wel rijden; dat zijn er alleen niet veel) een goed voorbeeld van)).
Tevens kun je daarmee auto's die betere wegligging hebben vaak voor blijven omdat je ze kan blokken en zij er dan net niet aan voorbij komen op sturen/wegligging, totdat ze er een voorbij komen door een stuurfoutje dan is het meestal zwaai-zwaai en zie je ze niet meer terug... Heb daar met de 318iS ook wel eens last van op de Ring, als er weer eens een Porsche of een EVO etc. niet aan de kant wil. Enige optie die je dan hebt is 1. er achter blijven hangen of 2. die mannen echt uit te remmen er voorbij en klaar is Kees. Jammer maar vaak nodig omdat ze je er anders niet voorbij laten hoewel ze langzamer zijn. (als zij sneller zijn hoef ik ze ook niet uit te remmen uiteraard want dan zijn ze me op de rechte stukken allang voorbij gegaan gezien PK/GW verschil ;) )

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 02 jan 2009, 16:34

Daan schreef:Ben blij dat Wouter de ijzers voor mij uit het vuur haalt v.w.b. de reactie van Aernoudt. :thumbup:

Ben bang dat met er met een dergelijke ongefundeerde stellingname geen discussie mogelijk is... :?

Daan...
:lol: Ongefundeerd ? Blijkbaar de autosport al een jaartje of wat niet meer gevolgd: Wanneer in laten we zeggen de laatste 10 tot 15 jaar heeft het Misubishi team meer punten in het WRC constructeurs kampioenschap meer punten gepakt dan Subaru ?
Maw: op top sport gebied is Subaru meer succesvol geweest dan Mitsubishi sinds heel wat jaren..

Op de weg rijden auto's die niet een EVO of een STi zijn zoals die in de WRC rijden/reden, maar duidelijke andere auto's. Als je daar de vergelijking pakt dan komt (zoas in best Motoring te zien is) de snelste EVO IX versie niet aan de STi voorbij. Waarom ? Vanwege alle electronica. De uitspraak van de Japans toerwagen kampioen (die de EVO reed) says it all: " you focking computer, you're to slow" . De AYC etc hindert hem in het rijden.
Nu is het zo dat niet iedereen kan rijden zoals deze beste man, dus vandaar dat de mindere goden er mee geholpen zijn.

Los van arrogant, want daar heeft het niks mee te maken (zoek het woord eens op in de van Dale misschien dat je nog wat leert Wouter), is het leerzamer een auto te rijden zonder electronica omdat je dan voertuigbeheersing op kunt doen. Als je er voor kiest om een auto te rijden die het voor jou doet ipv zelf, dan ben je in elk geval geen auto liefhebber pur-sang. Dan is alleen hard genoeg blijkbaar en dat vind ik best wel zielig. :mrgreen:

Wat ik jammer vind is dat je als bestuurder van zo'n auto daardoor minder lol aan rijden zult beleven dan je zou kunnen hebben. Gemiste kans. Had het je gegund.

Dat er best mensen zijn die een GT-r leuk vinden rijden, prima (zeker als ze er flink voor betaald worden). De pure ervaring van het rijden met (of moet ik zeggen: het temmen van) een 911 GT2 bijvoorbeeld is duidelijk van een hele andere orde. Op zich knap dat je met die Nissan zo hard kunt voor dat geld, en dat je er ook nog mee woon-werk kunt rijden... Lekker boeiend ! Het zijn gewoon Playstation auto's voor mensen (hoofdzakelijk) die niet kunnen rijden maar wel hard willen gaan: ' kijk mij eens' . Dat is arrogant, waarom: omdat elke domme boer nog hard kan met zo'n auto (als je maar genoeg poen hebt), maar wel rondlopen alsof ze de koning van de Ring zijn..
(Geloof me (of niet natuurlijk) je komt ze bij bosjes tegen op/rond de Ring; ook deze uitspraak is op praktijk ervaring gebaseerd en niet uit de lucht komen vallen)

Voor de rest: mensen die plezier beleven aan hun AYC, ESP, ASR, ... EVO/GT-R etc: vooral plezier mee blijven hebben. :roflol:

Laatst gewijzigd door Aernoudt op 03 jan 2009, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2009, 16:41

Aernoudt schreef:
@Bert: veel mensen geven veel geld uit aan PK tuning omdat ze niet goed kunnen rijden en dat willen compenseren door hun portemonnaie (de allerergste typetjes naar mijn mening kopen een auto vol electronica: da's nog makkelijker hard gaan zonder dat ze zelf hoeven te kunnen sturen (de EVO mannetjes zijn daar vaak (sommige kunnen echt wel rijden; dat zijn er alleen niet veel) een goed voorbeeld van)).
Tevens kun je daarmee auto's die betere wegligging hebben vaak voor blijven omdat je ze kan blokken en zij er dan net niet aan voorbij komen op sturen/wegligging, totdat ze er een voorbij komen door een stuurfoutje dan is het meestal zwaai-zwaai en zie je ze niet meer terug... Heb daar met de 318iS ook wel eens last van op de Ring, als er weer eens een Porsche of een EVO etc. niet aan de kant wil. Enige optie die je dan hebt is 1. er achter blijven hangen of 2. die mannen echt uit te remmen er voorbij en klaar is Kees. Jammer maar vaak nodig omdat ze je er anders niet voorbij laten hoewel ze langzamer zijn. (als zij sneller zijn hoef ik ze ook niet uit te remmen uiteraard want dan zijn ze me op de rechte stukken allang voorbij gegaan gezien PK/GW verschil ;) )
Euh volgens mij had ik nog niet gereageerd in dit topic?? :hmmm:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 jan 2009, 16:50

Aernoudt schreef:
Daan schreef:Ben blij dat Wouter de ijzers voor mij uit het vuur haalt v.w.b. de reactie van Aernoudt. :thumbup:

Ben bang dat met er met een dergelijke ongefundeerde stellingname geen discussie mogelijk is... :?

Daan...
:lol: Ongefundeerd ? Blijkbaar de autosport al een jaartje of wat niet meer gevolgd: Wanneer in laten we zeggen de laatste 10 tot 15 jaar heeft het Misubishi team meer punten in het WRC constructeurs kampioenschap meer punten gepakt dan Subaru ?
Maw: op top sport gebied is Subaru meer succesvol geweest dan Mitsubishi sinds heel wat jaren..

Op de weg rijden auto's die niet een EVO of een STi zijn zoals die in de WRC rijden/reden, maar duidelijke andere auto's. Als je daar de vergelijking pakt dan komt (zoas in best Motoring te zien is) de snelste EVO IX versie niet aan de STi voorbij. Waarom ? Vanwege alle electronica. De uitspraak van de Japans toerwagen kampioen (die de EVO reed) says it all: " you focking computer, you're to slow" . De AYC etc hindert hem in het rijden.
Nu is het zo dat niet iedereen kan rijden zoals deze beste man, dus vandaar dat de mindere goden er mee geholpen zijn.

Los van arrogant, want daar heeft het niks mee te maken (zoek het woord eens op in de van Dale misschien dat je nog wat leert Wouter), is het leerzamer een auto te rijden zonder electronica omdat je dan voertuigbeheersing op kunt doen. Als je er voor kiest om een auto te rijden die het voor jou doet ipv zelf, dan ben je in elk geval geen auto liefhebber pur-sang. Dan is alleen hard genoeg blijkbaar en dat vind ik best wel zielig. :mrgreen:

Wat ik jammer vind is dat je als bestuurder van zo'n auto daardoor minder lol aan rijden zult beleven dan je zou kunnen hebben. Gemiste kans. Had het je gegund.

Dat er best mensen zijn die een GT-r leuk vinden rijden, prima (zeker als ze er flink voor betaald worden). De pure ervaring van het rijden met (of moet ik zeggen: het temmen van) een 911 GT2 bijvoorbeeld is duidelijk van een hele andere orde. Op zich knap dat je met die Nissan zo hard kunt voor dat geld, en dat je er ook nog mee woon-werk kunt rijden... Lekker boeiend ! Het zijn gewoon Playstation auto's voor mensen (hoofdzakelijk) die niet kunnen rijden maar wel hard willen gaan: ' kijk mij eens' . Dat is arrogant, waarom: omdat elke domme boer nog hard kan met zo'n auto (als je maar genoeg poen hebt), maar wel rondlopen alsof ze de koning van de Ring zijn..
(Geloof me (of niet natuurlijk) je komt ze bij bosjes tegen op/rond de Ring; ook deze uitspraak is op praktijk ervaring gebaseerd en niet uit de lucht komen vallen)

Voor de rest: mensen die plezier beleven aan hun AYC, ESP, ASR, ... EVO/GT-R etc: vooral plezier mee blijven hebben. :roflol:
ar·ro·gant bn, bw met een te hoge dunk van zichzelf; verwaand
Still stands, met name het laatste deel. Vreemd is wel dat ik je nooit op TV zie, tussen Massa, Hamilton en Raikkonen. :hmmm: Als ik de verhalen zo mag geloven ben jij namelijk de man, de bikkel, de überdriver, de Driving Fun GOD. Hail to the king, his name is Aernoudt :shakeit:

Heb je trauma's ofzo, van de GT-R? Onlangs bruut hard ingehaald am Ring? :roflol: Ter info: denk je nou echt dat die bewierrookte Porsche 997 GT2 het zonder computers en electronica doet? Of die Subaru WRX STI? :roflol: Sterker nog: in jouw beleving zijn ook die F1 coureurs dus ook mietjes want die hebben ook bruut veel electronica aan boord om die wagen op de baan te houden. Ah, daarom rij je natuurlijk geen F1, da's te simpel. :mrgreen:

Lees net in de Autovisie dat Peter van Merksteijn Jr. (rijdt rallye op hoog niveau in een Focus WRC) een GT-R V-Spec heeft besteld,. Is ook een mietje natuurlijk, weet niets van driving-fun zo iemand. Enne, waarom rij je niet een Citroën C4? Die doen het op 'top-sport-gebied' weer een stuk beter dan die fantastische Subaru's...... :bag:

Man, wat een kulverhaal hang je hier op. Dacht nog even dat de vorige post een geintje was maar je meent het echt geloof ik. :bag:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2009, 16:58

luco hornsveld schreef:
Aiko schreef:Ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar het absolute getal (40 pk), maar dat je moet kijken naar de relatieve vermogenswinst. Dus op 100 pk komt er 40% power bij, maar op 400 pk komt er maar 10% power bij.

Je moet inderdaad naar percentages kijken, dat klopt Aiko, of ik het onderschat de pk's dat weet ik niet, ik heb er natuurlijk ook al een keer behoorlijk wat gewicht uitgehaald, en dat scheelde qua tijden maar erg weinig.
Of je er nu pk's bij stopt of kilo's uithaalt, het veranderd de pk gewichtsverhouding.
Alleen ben ik er inderdaad niet van overtuigd dat je zoveel tijdwinst kan boeken op die paar rechte stukken
Jullie stappen heel makkelijk over het argument heen dat je dan ook eerder moet gaan remmen maar nemen wel mee dat je 10 meter per recht stuk wint
dus ik denk eerlijk dat jullie extra pk's erg overschatten :angel:

Of ik de verbreding overschat dat weet ik niet, het is een inschatting, maar dat weet ik pas als het bredere onderstel er onder zit en ik er een aantal keren mee heb gereden.
Volgens mij is PK gewichts verhouding maar een deel van het verhaal. Op veel stukken op CPZ kom je toch wel met een behoorlijke snelheid het rechte stuk op, het lange rechte stuk met 150+

Je zal dan denk ik ook zien dat je arodynamica veel meer invloed gaat krijgen, luchtweerstand is een hele grote beperking. Als je er dan KG af haalt voor een betere PK/KG dan zal dat minder invloed hebben als PK's er bij imho.

Je ziet dat wel meer ook in real life, lichte karretjes zoals een Lotus Elise etc zijn vaak ontzettend rap op lagere snelheden maar loopt de snelheid op dan kakken ze vaak in. 2 random voorbeelden, een Elise R met 192 PK / 860 KG en een E36 M3 286 PK / 1425 KG. KG PK 4,47 vs 4,98. Elise is sneller op 100 als de M3 en door zijn lage gewicht een betere wegligging denk ik. Maar op top loopt de M3 gewoon harder.

MAW ik ben het er wel mee eens dat die 40 PK er bij op de 5 wel 2 sec schelen kan. Maar ik denk ook dat het diminishing returns heeft, bijvoorbeeld van 100 naar 140 PK is ontzettend goed merkbaar, 140 naar 180 ook. Maar ga je met een M3 GTR bijvoorbeeld van 400 naar 440 dan zal je het minder terug zien.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 02 jan 2009, 16:58

Wouter81 schreef:...
ar·ro·gant bn, bw met een te hoge dunk van zichzelf; verwaand
Still stands, met name het laatste deel. Vreemd is wel dat ik je nooit op TV zie, tussen Massa, Hamilton en Raikkonen. :hmmm: Als ik de verhalen zo mag geloven ben jij namelijk de man, de bikkel, de überdriver, de Driving Fun GOD. Hail to the king, his name is Aernoudt :shakeit:

Heb je trauma's ofzo, van de GT-R? Onlangs bruut hard ingehaald am Ring? :roflol: Ter info: denk je nou echt dat die bewierrookte Porsche 997 GT2 het zonder computers en electronica doet? Of die Subaru WRX STI? :roflol: Sterker nog: in jouw beleving zijn ook die F1 coureurs dus ook mietjes want die hebben ook bruut veel electronica aan boord om die wagen op de baan te houden. Ah, daarom rij je natuurlijk geen F1, da's te simpel. :mrgreen:

Man, wat een kulverhaal hang je hier op. Dacht nog even dat de vorige post een geintje was maar je meent het echt geloof ik. :bag:
Lezen is een hele opgave Wouter zo blijkt wel weer; Waar heb je mij horen zeggen dat ik de "uber god" ben ? Lijkt me interessant, want dat is namelijk niet zo (dat ik dat gezegd heb en dat ik dat zou zijn).

Dat rijden zonder electronica leuker is spreekt voor zich, of vraag het eens na bij een bekend coureur (of (wat dichterbij) bijvoorbeeld ons Forum ' eigen' Andre). Jij koppelt mijn algemene opmerkingen tav auto's en het rijden er mee aan mijn rijden. Ik houd dat gescheiden. Om daarna zo te keer te gaan als hierboven echter, zegt meer over jou dan over mij...

Maar FYI: GT2 is zonder electronica (esp) te rijden, allemaal uit te zetten op ABS na, gelukkig zit er een normale bak in ipv zo'n playstation ding uit de GT-r dus die hoeft niet eens uit gezet te worden. Ik ben zelf geen STi fan (te zwaar naar mijn smaak, liever een dikke GTT/555 uitvoering), maar ook daar zit geen ayc etc op en tevens is de ESP uit te zetten.. Huidige F1 is zonder de tractiecontrole die er voorheen wel op zat) etc. (waar de coureurs ook van hebben aangegeven dat ze dat leuker vinden overigens in de vele interviews die daar destijds bij het afschaffen over zijn geweest). Is ook logiosch: neuken met condoom is toch net niet het zelfde als zonder.. Of heb jij de leeftijd nog niet bereikt dat je dat "uberhaupt al mag van je ouders ? :mrgreen: (dit zegt dan wel weer wat over mij :lol: )
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 02 jan 2009, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

steve smith

Bericht door steve smith » 02 jan 2009, 17:08

Afbeelding

Plaats reactie