Volkswagen SO42, 1967

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Alain

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Alain » 05 feb 2012, 21:49

*blaast stof eraf...

De bus is na de wintertrail '11 ook weer naar het zonnige zuiden gestuurd in de maand Juli '11 en het verslag daarvan staat hier; http://www.xposure.nl/phpBB/viewtopic.php?f=18&t=1936

Teaser'tje
Afbeelding

Op de terugweg vanuit Frankrijk heb ik echter wat motorpech gehad.. het gebeurde toen ik bij Luxemburg de pomp binnenreed en de motor op 3 pitten draaide. "vast een sproeier'tje vuil" dacht ik nog, maar daarna wilde hij niet lekker meer lopen, vermogen wat weg. Uiteindelijk ben ik er toch nog mee in Geldrop gekomen en daar bij kennissen overnacht. De volgende morgen is de ANWB geweest en de constateerde geen compressie meer op de 2e cilinder. Vreemd, want dat is de cilinder die het minst zwaar belast wordt. Begin augustus 2011 de koppen gelicht en inderdaad, een verbrande uitlaatklep bij cilinder nummer 2. Overige kleppen zijn perfect, liggen echter wel wat diep.
De motor weer gerepareerd (1 nieuwe uitlaatklep en de zittingen opnieuw geslepen) en half oktober zijn we ermee naar de Nurburgring geweest, als een soort tribute run voor mijn vorig jaar (17 oktober 2010) overleden beste vriend Brian Verbeek. De motor (door Brian gebouwd in 1998) liep weer perfect (ook vanwege de electronische ontsteking), maar voor het mooie moesten er eigenlijk 4 nieuwe uitlaatzittingen in en vandaag heb ik eindelijk de tijd gevonden om de 1776 weer eens uit elkaar te trekken en toch is weer de tweede cilinder (na slechts 1250km sinds de reparatie begin oktober 2011) niet helemaal fris.

Afbeelding

Gelijk na Frankrijk had ik al het vermoeden dat het probleem best wel eens in de rechter 36mm Dell Orto carburateur zou kunnen zitten (Denemarken 2008 ook wat probleempje mee gehad, maar dat bleek iets simpels te zien), maar nu weet ik het bijna 99% zeker, de Dell Orto's gaan eraf en er zal een setje 40mm Jenvey throttle bodies icm een kdfi programmeerbaar injectiesysteem opkomen, dit omdat in een later stadium (2013 ? / 2014 ?) er een 2L 16V Subaru ombouw icm LPG dampgasinjectie geplanned staat en ja, die Jenvey throttle bodies kunnen straks ook met de gas injectie gebruikt worden!

Afijn, morgen gaan de koppen naar het revisie bedrijf en dat geeft mij mooi de tijd (?) om gelijk wat andere zaken aan de bus aan te gaan passen.

Plaats reactie