De FieSTa van Dutch
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Hèhè, hier dan eindelijk een filmpie met de Milltek...
http://www.demondriver.nl/fiesta-st/mov ... lltek2.wmv
http://www.demondriver.nl/fiesta-st/mov ... lltek2.wmv
Laatst gewijzigd door Dutch op 24 jan 2007, 10:27, 2 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Heb nog een filmpje, waar het gaspedaal nog iets enthousiaster wordt ingedrukt, met het gewenste donkere karakter als gevolg, maar daar staat het kenteken op en dat wil ik niet zomaar op internet laten rondslingeren. Dus je kunt pb'en voor de URL of gebruikmaken van de donateursspace van gummen.Arthur schreef:Had van mij wel iets donkerder gemogen

En hier een snel geïmproviseerd filmpje vanuit de cabine, op verzoek van een andere ST-rijder die nog dubt over een Milltek.
http://www.demondriver.nl/fiesta-st/mov ... lltek3.wmv
De camerapositie is *kuch* een beetje bijzonder, echt seat-of-the-pants zullen we maar zeggen.

Of, als we toch met woordspelingen bezig zijn, mijn lap of the gods.

Laatst gewijzigd door Dutch op 24 jan 2007, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Yep, nog altijd heel blij mee!
't Is volgens mij een iets rauwere versie van de Mini - jou welbekend - in de zin dat-ie net zo strak en direct stuurt en schakelt, maar wel ruiger klinkt en behoorlijk rammelt (kan soms storend zijn).
Maar daar is de prijs ook naar.
Een gebrek aan rammels en kraakjes zou bovendien zomaar 100 kg aan extra gewicht kosten, heb ik zo 't idee, en dan is het lichtvoetige er snel weer vanaf.
De zit is iets te hoog - voor echt lange mensen zelfs onoverkomelijk hoog, denk ik - maar voor de rest perfect. Gebrek aan axiale stuurverstelling mis ik niet. Stoelen sluiten fantastisch aan en zijn bovendien een plaatje.
Verder nog geen extra garagebezoeken nodig gehad, maar dat zou met 11k op de teller ook wel heel erg zijn.
Tot slot: nog niks naar mijn hoofd geslingerd gekregen in termen van 'gay car' (loop je eerder risico op met de Mini
), maar er zijn wel mensen die het een boodschappenwagentje blijven vinden. En inderdaad, ik kan er prima boodschappen mee doen. 8)

't Is volgens mij een iets rauwere versie van de Mini - jou welbekend - in de zin dat-ie net zo strak en direct stuurt en schakelt, maar wel ruiger klinkt en behoorlijk rammelt (kan soms storend zijn).
Maar daar is de prijs ook naar.

Een gebrek aan rammels en kraakjes zou bovendien zomaar 100 kg aan extra gewicht kosten, heb ik zo 't idee, en dan is het lichtvoetige er snel weer vanaf.
De zit is iets te hoog - voor echt lange mensen zelfs onoverkomelijk hoog, denk ik - maar voor de rest perfect. Gebrek aan axiale stuurverstelling mis ik niet. Stoelen sluiten fantastisch aan en zijn bovendien een plaatje.
Verder nog geen extra garagebezoeken nodig gehad, maar dat zou met 11k op de teller ook wel heel erg zijn.
Tot slot: nog niks naar mijn hoofd geslingerd gekregen in termen van 'gay car' (loop je eerder risico op met de Mini

-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 22 okt 2006, 16:57
Rico mijn moeder heeft het kleine broertje de 'S', ding heeft dezelfde looks als de ST, zelfde interieur, ook een ander onderstel. Grote verschillen zijn de motor, 1.6 > 2.0 en de remmen, schijven/trommels > schijven rondom, qua wegligging komen ze aardig overeen waarbij de S net even comfortabeler is.
Wat ik bij zowel de S als de ST jammer vindt is het rauwe motorgeluid, dat merk je tijdens stevig doorrijden. Let daar op tijdens een proefrit als je geinteresseerd bent. En bij beide zit er ook rond 120KM/h een soort resonantie in het motorgeluid wat niet echt prettig is, 110 of 130 rijden is hiervoor een oplossing.
Een stukje copy/paste uit de EVO over de 'S' die ze op proef hadden vanwege leveringsproblemen met een band voor de ST
I managed to borrow its lower-powered lieutenant, the Zetec S. This car went on sale at the same time as the ST but received precious little press coverage because everyone was distracted by the more powerful model, and that's a shame because the S is, quite frankly, bloody brilliant. The engine may only be a 99bhp 1.6 - or there's an 89bhp diesel if you like that sort of thing - and it may lack the superlight-flywheel-immediacy of the ST's 2-litre, but what it has instead is a keenness to keep revving that makes the faster car feel tight-chested. It's not mega-fast by any stretch but it still covers ground at a clip, not least because the chassis is a thing of agile wonder. In fact, it makes the ST feel distinctly lead-footed by comparison, turning in more keenly, skimming over cracked and battered tarmac with grace and composure where the faster car jitters and tramlines. In last month's evo I was having a rant about cars that are spoilt by over-large alloys and I'm starting to think that the Fiesta ST falls into that compromised bracket. If it wore thinner, 16-inch wheels like those on the Zetec S, what it lost in pugnacious visuals maybe it would gain threefold in a more delicate, balanced and nimble experience on cracking back-roads. In fact, in some countries the ST actually comes on 16s and you pay more for inch-bigger alloys but in the UK the 17-inchers are standard. Thanks a lot, marketing department.
Wat ik bij zowel de S als de ST jammer vindt is het rauwe motorgeluid, dat merk je tijdens stevig doorrijden. Let daar op tijdens een proefrit als je geinteresseerd bent. En bij beide zit er ook rond 120KM/h een soort resonantie in het motorgeluid wat niet echt prettig is, 110 of 130 rijden is hiervoor een oplossing.
Een stukje copy/paste uit de EVO over de 'S' die ze op proef hadden vanwege leveringsproblemen met een band voor de ST
I managed to borrow its lower-powered lieutenant, the Zetec S. This car went on sale at the same time as the ST but received precious little press coverage because everyone was distracted by the more powerful model, and that's a shame because the S is, quite frankly, bloody brilliant. The engine may only be a 99bhp 1.6 - or there's an 89bhp diesel if you like that sort of thing - and it may lack the superlight-flywheel-immediacy of the ST's 2-litre, but what it has instead is a keenness to keep revving that makes the faster car feel tight-chested. It's not mega-fast by any stretch but it still covers ground at a clip, not least because the chassis is a thing of agile wonder. In fact, it makes the ST feel distinctly lead-footed by comparison, turning in more keenly, skimming over cracked and battered tarmac with grace and composure where the faster car jitters and tramlines. In last month's evo I was having a rant about cars that are spoilt by over-large alloys and I'm starting to think that the Fiesta ST falls into that compromised bracket. If it wore thinner, 16-inch wheels like those on the Zetec S, what it lost in pugnacious visuals maybe it would gain threefold in a more delicate, balanced and nimble experience on cracking back-roads. In fact, in some countries the ST actually comes on 16s and you pay more for inch-bigger alloys but in the UK the 17-inchers are standard. Thanks a lot, marketing department.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Yep, EVO was sowieso niet echt te spreken over de ST, maar die 17" deden de deur dicht voor de reviewers.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... ta_st.html
http://www.evo.co.uk/carreviews/evolong ... ta_st.html
Ik zal straks het verschil wel merken als er 16"-winterbanden onder komen. En ik ben vast een poetser, maar van die vaagheid in het sturen merk ik dus echt niets. Vanuit mijn ervaring volkomen gelul, maar het zal wel komen doordat een EVO-redacteur dagelijks iets andere auto's rijdt dan ik... Ik heb alleen maar veel plezier van de 'tenacious grip' en de 'keen direction change' die de redacteur ook noemt.
Het geluid van de motor is inderdaad een behoorlijk minpunt. Ik begrijp zelfs de mensen niet die dat niet begrijpen, zo erg is 't.
Maar daar helpt een Milltek dus prima tegen. En het gekke is dat die vervelende brom bij 120 km/u dan ook is verdwenen - of althans minder opvalt.

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... ta_st.html
http://www.evo.co.uk/carreviews/evolong ... ta_st.html
Nou vind ik dat geklets over te grote velgen iets typisch Engels, en voor hun hobbelige B-wegen valt er ook wel iets voor te zeggen. Ik ben met de ST nog niet in Engeland geweest, maar in België was het soms inderdaad geen pretje. Ook de Focus RS werd daar in Engeland op afgerekend, in dat geval vanwege het torque steer dat op zo'n hobbelige ondergrond niet echt fijn is, terwijl hij hier in NL toch over het algemeen wordt gezien als zo'n beetje de beste FWD aller tijden.You see, while the ST grips tenaciously and changes direction keenly, it feels like it’s got dumbbells attached to the hubs. Those whacking great alloys pick up every rut and ripple in the tarmac, distracting the car from the more important business of flowing neatly along the road. They also introduce a weird and inconsistent glassiness to the steering that sometimes leads you to believe the front-end grip has suddenly disappeared. I have moaned several times that this car would be better off without such big rims and, although I didn’t mean for some bastard to take this literally last month by nicking them, spending some time with the ST’s little brother, the Zetec S, showed just how sweet a sporty Fiesta can be on smaller alloys.
Ik zal straks het verschil wel merken als er 16"-winterbanden onder komen. En ik ben vast een poetser, maar van die vaagheid in het sturen merk ik dus echt niets. Vanuit mijn ervaring volkomen gelul, maar het zal wel komen doordat een EVO-redacteur dagelijks iets andere auto's rijdt dan ik... Ik heb alleen maar veel plezier van de 'tenacious grip' en de 'keen direction change' die de redacteur ook noemt.
Het geluid van de motor is inderdaad een behoorlijk minpunt. Ik begrijp zelfs de mensen niet die dat niet begrijpen, zo erg is 't.

Maar daar helpt een Milltek dus prima tegen. En het gekke is dat die vervelende brom bij 120 km/u dan ook is verdwenen - of althans minder opvalt.


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, erwin20vt, jvb, PetervdH en 2 gasten