De FieSTa van Dutch

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
RVV

Bericht door RVV » 04 jul 2006, 16:40

nee alleen met de Cooper S, BMW kocht ik indertijd als gezinswagen, had andere prioriteit.

Dutch

Bericht door Dutch » 04 jul 2006, 16:55

Ah, okee. Nou, dan ben ik benieuwd of 't mij te zijner tijd ook zo vergaat.

Maar de Skoda is óók gezinsauto (dus gedeelde prioriteit), misschien dat dat scheelt.

Michel P

Bericht door Michel P » 05 jul 2006, 08:23

Tijd voor een meeting in Heerenveen om weer het beruchte bochtje te testen met de vele variaties aan auto's. Eventueel zelfs met een videocam op statief, of beter meerdere cams in de auto en buiten de auto. Daarna karten op de nieuwe track bij Dre.........

Michel

Tomaz

Bericht door Tomaz » 05 jul 2006, 10:30

Juist Michel! Dát is driving fun! :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jul 2006, 10:37

Ja daa-haaag, we gaan niet naar H'veen voor 1 bochtje. :)

Ik weet nog wel wat leuke routes in de Randstad, hoeven we niet 4 uur lang rechtuit te branden. 8)

Michel P

Bericht door Michel P » 05 jul 2006, 10:47

Dennis Cavallino schreef:Ja daa-haaag, we gaan niet naar H'veen voor 1 bochtje. :)

Ik weet nog wel wat leuke routes in de Randstad, hoeven we niet 4 uur lang rechtuit te branden. 8)
Trekt die 535 dat niet meer Dennis 8)

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jul 2006, 12:42

Die auto wel, maar ik niet :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 05 jul 2006, 12:57

Dennis Cavallino schreef:Die auto wel, maar ik niet :wink:
Dan moet Marijke maar chauferen!

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jul 2006, 13:00

Om dan vervolgens 1 bocht door te hoeken? Leuk! :)

Dutch

Bericht door Dutch » 22 sep 2006, 20:17

Hèhè, hier dan eindelijk een filmpie met de Milltek...

http://www.demondriver.nl/fiesta-st/mov ... lltek2.wmv
Laatst gewijzigd door Dutch op 24 jan 2007, 10:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 sep 2006, 20:59

Stoer 8) En dan met junior op de pedalen, leuk!

Tristan

Bericht door Tristan » 22 sep 2006, 21:07

Klinkt erg goed, lekker racy maar niet overdreven.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 sep 2006, 21:08

Haha, dat stemmetje op het eens. Ik had dat smoelwerk wel willen zien. Dikke smile, verpest voor het leven, GO Dutch! :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 22 sep 2006, 21:37

Cool, klinkt goed!

JR race program ;-)

Michel

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 23 sep 2006, 08:13

geen zin alles door te lezen maar dat kenteken! ST helemaal goed is goed voor de restwaarde!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 sep 2006, 15:35

Klinkt wel goed.
Wel een beetje Mini van vroeger.
Had van mij wel iets donkerder gemogen :oops:

Dutch

Bericht door Dutch » 24 sep 2006, 21:08

duifjes.com schreef:geen zin alles door te lezen maar dat kenteken! ST helemaal goed is goed voor de restwaarde!
You're joking! Werkt dat echt zo?

Dutch

Bericht door Dutch » 26 sep 2006, 17:41

Arthur schreef:Had van mij wel iets donkerder gemogen :oops:
Heb nog een filmpje, waar het gaspedaal nog iets enthousiaster wordt ingedrukt, met het gewenste donkere karakter als gevolg, maar daar staat het kenteken op en dat wil ik niet zomaar op internet laten rondslingeren. Dus je kunt pb'en voor de URL of gebruikmaken van de donateursspace van gummen. :wink:

En hier een snel geïmproviseerd filmpje vanuit de cabine, op verzoek van een andere ST-rijder die nog dubt over een Milltek.

http://www.demondriver.nl/fiesta-st/mov ... lltek3.wmv

De camerapositie is *kuch* een beetje bijzonder, echt seat-of-the-pants zullen we maar zeggen. :D

Of, als we toch met woordspelingen bezig zijn, mijn lap of the gods. :lol:
Laatst gewijzigd door Dutch op 24 jan 2007, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 26 sep 2006, 18:40

Je had eigenlijk zo'n tekst eronder moeten zetetn "LULCAM" en zo'n rood knipperend bolletje :lol:

RVV

Bericht door RVV » 01 dec 2006, 12:43

Dutch nu na een half jaar nog net zo tevreden ? Zou je hem mij aanraden ?

Dutch

Bericht door Dutch » 01 dec 2006, 13:45

Yep, nog altijd heel blij mee! :D

't Is volgens mij een iets rauwere versie van de Mini - jou welbekend - in de zin dat-ie net zo strak en direct stuurt en schakelt, maar wel ruiger klinkt en behoorlijk rammelt (kan soms storend zijn).

Maar daar is de prijs ook naar. :lol:

Een gebrek aan rammels en kraakjes zou bovendien zomaar 100 kg aan extra gewicht kosten, heb ik zo 't idee, en dan is het lichtvoetige er snel weer vanaf.

De zit is iets te hoog - voor echt lange mensen zelfs onoverkomelijk hoog, denk ik - maar voor de rest perfect. Gebrek aan axiale stuurverstelling mis ik niet. Stoelen sluiten fantastisch aan en zijn bovendien een plaatje.

Verder nog geen extra garagebezoeken nodig gehad, maar dat zou met 11k op de teller ook wel heel erg zijn.

Tot slot: nog niks naar mijn hoofd geslingerd gekregen in termen van 'gay car' (loop je eerder risico op met de Mini :) ), maar er zijn wel mensen die het een boodschappenwagentje blijven vinden. En inderdaad, ik kan er prima boodschappen mee doen. 8)

RVV

Bericht door RVV » 01 dec 2006, 14:29

Dat klinkt allemaal erg positief, heb je waardering voor de auto erg hoog. Ben zelf altijd al gecharmeerd geweest van deze auto.

Floris

Bericht door Floris » 01 dec 2006, 15:40

Rico mijn moeder heeft het kleine broertje de 'S', ding heeft dezelfde looks als de ST, zelfde interieur, ook een ander onderstel. Grote verschillen zijn de motor, 1.6 > 2.0 en de remmen, schijven/trommels > schijven rondom, qua wegligging komen ze aardig overeen waarbij de S net even comfortabeler is.

Wat ik bij zowel de S als de ST jammer vindt is het rauwe motorgeluid, dat merk je tijdens stevig doorrijden. Let daar op tijdens een proefrit als je geinteresseerd bent. En bij beide zit er ook rond 120KM/h een soort resonantie in het motorgeluid wat niet echt prettig is, 110 of 130 rijden is hiervoor een oplossing.

Een stukje copy/paste uit de EVO over de 'S' die ze op proef hadden vanwege leveringsproblemen met een band voor de ST

I managed to borrow its lower-powered lieutenant, the Zetec S. This car went on sale at the same time as the ST but received precious little press coverage because everyone was distracted by the more powerful model, and that's a shame because the S is, quite frankly, bloody brilliant. The engine may only be a 99bhp 1.6 - or there's an 89bhp diesel if you like that sort of thing - and it may lack the superlight-flywheel-immediacy of the ST's 2-litre, but what it has instead is a keenness to keep revving that makes the faster car feel tight-chested. It's not mega-fast by any stretch but it still covers ground at a clip, not least because the chassis is a thing of agile wonder. In fact, it makes the ST feel distinctly lead-footed by comparison, turning in more keenly, skimming over cracked and battered tarmac with grace and composure where the faster car jitters and tramlines. In last month's evo I was having a rant about cars that are spoilt by over-large alloys and I'm starting to think that the Fiesta ST falls into that compromised bracket. If it wore thinner, 16-inch wheels like those on the Zetec S, what it lost in pugnacious visuals maybe it would gain threefold in a more delicate, balanced and nimble experience on cracking back-roads. In fact, in some countries the ST actually comes on 16s and you pay more for inch-bigger alloys but in the UK the 17-inchers are standard. Thanks a lot, marketing department.

Dutch

Bericht door Dutch » 01 dec 2006, 17:19

Yep, EVO was sowieso niet echt te spreken over de ST, maar die 17" deden de deur dicht voor de reviewers.

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... ta_st.html
http://www.evo.co.uk/carreviews/evolong ... ta_st.html
You see, while the ST grips tenaciously and changes direction keenly, it feels like it’s got dumbbells attached to the hubs. Those whacking great alloys pick up every rut and ripple in the tarmac, distracting the car from the more important business of flowing neatly along the road. They also introduce a weird and inconsistent glassiness to the steering that sometimes leads you to believe the front-end grip has suddenly disappeared. I have moaned several times that this car would be better off without such big rims and, although I didn’t mean for some bastard to take this literally last month by nicking them, spending some time with the ST’s little brother, the Zetec S, showed just how sweet a sporty Fiesta can be on smaller alloys.
Nou vind ik dat geklets over te grote velgen iets typisch Engels, en voor hun hobbelige B-wegen valt er ook wel iets voor te zeggen. Ik ben met de ST nog niet in Engeland geweest, maar in België was het soms inderdaad geen pretje. Ook de Focus RS werd daar in Engeland op afgerekend, in dat geval vanwege het torque steer dat op zo'n hobbelige ondergrond niet echt fijn is, terwijl hij hier in NL toch over het algemeen wordt gezien als zo'n beetje de beste FWD aller tijden.

Ik zal straks het verschil wel merken als er 16"-winterbanden onder komen. En ik ben vast een poetser, maar van die vaagheid in het sturen merk ik dus echt niets. Vanuit mijn ervaring volkomen gelul, maar het zal wel komen doordat een EVO-redacteur dagelijks iets andere auto's rijdt dan ik... Ik heb alleen maar veel plezier van de 'tenacious grip' en de 'keen direction change' die de redacteur ook noemt.

Het geluid van de motor is inderdaad een behoorlijk minpunt. Ik begrijp zelfs de mensen niet die dat niet begrijpen, zo erg is 't. :lol:

Maar daar helpt een Milltek dus prima tegen. En het gekke is dat die vervelende brom bij 120 km/u dan ook is verdwenen - of althans minder opvalt. :D :wink:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 02 dec 2006, 11:49

Ik had afgelopen dinsdag bijna een nieuwe Fiesta ST gekocht, alleen hield de verkoper zich niet aan de afspraak en is het niet door gegaan... :(

Plaats reactie