Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
frank de jonge

Re: Saxo VTS 16v Phase 2

Bericht door frank de jonge » 29 dec 2008, 11:15

Met zweverig bedoel ik niet het achterkantje wegzetten om een bocht in te glijden hoor.
Ik moet het doen met een pug 106 sport dus zal vast wat simpeler onderstel hebben dan de VTS/R welke type heb je?

Tuurlijk, op de korte stukjes zijn die kleine dingen übermachtig, laatst wezen spelen met een golf 4 GTi en die reed me op bochtige stukken niet weg ( Bargeres voor Arthur :D )
Maar op hogere snelheden vond ik het gewoon niet vertrouw aanvoelen om met 130 een bocht in te stuiven. Had het gevoel dat het onderstel af begon te breken

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 29 dec 2008, 11:22

frank de jonge schreef:Met zweverig bedoel ik niet het achterkantje wegzetten om een bocht in te glijden hoor.
Ik moet het doen met een pug 106 sport dus zal vast wat simpeler onderstel hebben dan de VTS/R welke type heb je?

Tuurlijk, op de korte stukjes zijn die kleine dingen übermachtig, laatst wezen spelen met een golf 4 GTi en die reed me op bochtige stukken niet weg ( Bargeres voor Arthur :D )
Maar op hogere snelheden vond ik het gewoon niet vertrouw aanvoelen om met 130 een bocht in te stuiven. Had het gevoel dat het onderstel af begon te breken

Ik weet niet precies welk onderstel er onder een 106 sport zit, maar als het goed is moet dat het zelfde zijn als van een VTS, Bij de Phase 1 had je VTS en VTR, de VTR was de 16v en de VTS 1.4 en 1.6 geloof ik. Bij de Phase 2 is alles VTS, 1.4, 1.6 en 1.6 16v. Ik heb dus de laatste. Wel heb ik wat grotere remmerij onder de auto en zijn het ook rondom schijven, ik weet alleen niet of de torsiestaven en de veren van de zelfde dikte zijn aangezien mijn auto bijna 100kg zwaarder is als een VTS 1.4.... Ook weet ik uit mijn hoofd niet of er een update is geweest tussen Phase 1 en Phase 2. Wel weet ik dat hier stevigere draagarmen onder zitten en dat soort zaken, maar dat moeten alle VTS modellen hebben als ik me niet vergis...

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 30 dec 2008, 16:28

Omdat ik nog steeds een knakkend geluid had in mijn voorwielophanging na het vervangen van de fuseekogel linksvoor heb ik vandaag maar eens alles los gehad (stuurkogels, reactiearmpjes). Alles getest op speling of kraken of wat dan ook. Bleek dat aan de rechter kant de schokdemper niet helemaal vast zat ('t kapje was net niet ver genoeg aangedraaid), nog even met flink wat kracht nagetrokken. Toen maar eens gaan rijden en het geluid kwam al niet meer voor.

Mocht het nu nog eens voorkomen dan is 't het verspringen van de veer in de veerschotel bij sturen. Wat anders kan gewoon niet.

Youp

Bericht door Youp » 30 dec 2008, 20:29

Vandaag ben ik wat filmpjes gaan maken...

Uiteraard was het donker en is een amateurs digitale spiegelreflex niet ideaal om te filmen, maar het geeft een leuke indruk... In dit filmpje geef ik een paar keer gas (let op het vlammetje uit de uitlaat :P ) en rij ik een aantal keer langs. Note: net achter de camera ligt een mooie 90 graden bocht, in die betreffende bocht heb ik mijn 1e auto enigszins geprakt... :oops:
Ik heb ook nog een 2e filmpje gemaakt, met de camera precies andersom zodat je me de bocht door zou kunnen zien komen, helaas was het te donker en heeft de camera bijna niks gefilmd, alleen zwart, veel geluid en een paar achterlichten/koplampen. :P

Nadat ik gefilmd had ben ik bij hotel mama gaan eten. Daarna op naar een stad hier in de buurt om te gaan kijken voor een setje OZ Superturismo's (Type 1 ofzo?). Die heb ik uiteraard ook gekocht. Twee er van zijn licht beschadigd, de andere twee totaal niet. De vorige eigenaar gaf eerlijk toe dat hij geen tijd had genomen om ze goed te poetsen, dus dat ga ik lekker zelf nog even een keer doen. De centerkapjes moeten vervangen worden want die zijn gewoon alle 4 gaar, maar dan denk ik dat ze er na een grondige poetsbeurt niet verkeerd uit zien! Dan mijn eigen bandjes er nog op en deze bandjes (half jaar oud) voor een paar tientjes van de hand doen en ik ben weer gelukkig! :D Het geheel heeft overigens 230 euro gekost, geen geld voor een setje Superturismo's dacht ik zo. :D

Afbeelding

Afbeelding

En de meest ernstige beschadiging:
Afbeelding

Overigens zijn de banden die er op liggen te groot voor mijn Saxo, er ligt nu 195/50R15 op, mijn bandjes zijn 195/45R15, dus die vallen een stukje platter uit. Ik ben met opzet niet voor een setje 16" gegaan omdat hiervoor de bandenkeus erg schaars is (195/40R16) en je een boel gevoel verliest doordat de wang te plat word. Daarbij zullen 16-ers ook niet bepaald een gewichtsvoordeel hebben over 15-ers. :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 dec 2008, 01:35

Gaaf filmpje! Mooie velgen ook! Ga je ze zwart (laten) spuiten? Zal goed staan onder je blauwe bolide ;)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 31 dec 2008, 12:36

Geen flam gezien maar wel leuk geluidje :D

Youp

Bericht door Youp » 31 dec 2008, 13:26

Tom Westendorp schreef:Gaaf filmpje! Mooie velgen ook! Ga je ze zwart (laten) spuiten? Zal goed staan onder je blauwe bolide ;)
Ik ga er eerst zo mee rijden na een poetsbeurt en een paar nieuwe naafkapjes. Ik wilde eigenlijk heel graag OZ Turismo WRC's, witte dus met rode letters... Maar voor deze prijs kon ik dit setje niet laten liggen... Als ik de velgen een ander kleurtje zou geven vind ik het jammer dat de letters vervallen... Dus ze blijven nog even lekker zilvergrijs. :D

frank de jonge schreef:Geen flam gezien maar wel leuk geluidje :D
Dan moet je even doorklikken naar youtube, dan wordt het schermpje 2x zo groot als bij de embedded versie. Dan bij 20 seconden, een heel bescheiden vreugdesvlammetje is het wanneer ik het gas los laat. 8) Maar het geluid is prima ja, alleen iets aan de luide kant.... Dus even afwachten hoe het is met een HJS kat er onder..

Youp

Bericht door Youp » 04 jan 2009, 19:13

Tadaaa!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PeerH

Bericht door PeerH » 04 jan 2009, 20:16

Staat wel hoog op zijn poten, of is dat voor Dakar ;)

Wel nette velgen :mrgreen:

Youp

Bericht door Youp » 04 jan 2009, 21:07

mdhtuning schreef:Staat wel hoog op zijn poten, of is dat voor Dakar ;)

Wel nette velgen :mrgreen:
Je bent niet de eerste die commentaar levert wat betreft zijn hoogtevrees... ;)

Op mijn verlanglijstje in chronologische volgorde staat het volgende:

-HJS 200CPI Sportkat (reeds besteld, komt deze week binnen)
-Michelin Pilot Exalto PE2's op de vooras
-Uitlijnen
-Ferodo DS2500 rondom
-OMP Group N remschijven voor
-Bilstein Group N dempers rondom
-GMC Motorsport -40mm veren voor

Verlagen staat op dit moment nog redelijk achteraan... Maar ik hoop dit alles binnen een half jaar te realiseren... We zullen zien... :D

Youp

Bericht door Youp » 06 jan 2009, 09:31

En het was weer pakjesmorgen vanochtend....
Niet voor m'n pa, die jarig is en dadelijk zijn Carbonsport 650i Individual krijgt, waarvan hij nog niks weet.... :lol: maar gewoon voor mij.... M'n HJS kat kwam binnen :banaan:

Afbeelding

Afbeelding

:D

Youp

Bericht door Youp » 07 jan 2009, 19:14

Nou, gister met een heel verhaal pap, op zijn verjaardag, om de tuin geleid... De korte versie: hij was in Echt met mijn moeder voor 't een en ander en ik ben stiekem naar m'n werk (ook in Echt) gegaan. Daar aangekomen mijn ouders gebeld of ze niet even langs konden komen omdat ik een "ongelukje" had gehad en niet zelf naar huis kon rijden. Een paar minuten later waren ze er en pap had niet eens in de gaten dat zijn auto op de afleverplek in de showroom stond... Toen we naar het raam liepen om te kijken naar mijn auto, liep hij z'n eigen nieuwe auto bijna straal voorbij... En toen mompelde ik iets van: "mooie auto he..." en toen moest hij even kijken en even schakelen... Een paar tellen later leek het kwartje te vallen en zei ik: "weet je van wie die auto is?". En toen was het duidelijk natuurlijk. :D Hij wist letterlijk de eerste 3 kwartier niet wat hij zeggen moest, hij was zogezegd met stomheid geslagen. :lol:

Het betreft dus een 650i Carbonsport Individual in Azuritschwartz. Van deze Carbonsport uitvoering zijn er slechts 5 gemaakt, allen met het nieuwe I-drive besturingssysteem, echter zijn er 4 gemaakt met het oude scherm en de oude weergave, en één met het nieuwe scherm met nieuwe weergave.... En die nummer 5, is die van mijn pa. :)

Het Carbonsport pakket houdt in dat er een paar opties op zitten die niet bestelbaar zijn op een normale 6-serie :

Speciale motorkap met "vouwen-powerdome" achtig ding
Speciale M velgen
Speciaal M onderstel (geen EDC)
Speciale black-chrome "sound-uitlaten"
(En de mogelijkheid om hem in Carbonschwarz te bestellen, wat dit exemplaar niet is geworden)

En nog een paar gewone opties:

M stuurwiel
Sportautomaat met stuurschakeling
Individual Antraciet hemelbekleding
Sportstoelen
Lijsten in hoogglans zwart

En dan nog de gewoon bestelde opties:

Individual Azuritschwarts
Individual Merino volleder Oxydbraun
Individual lijsten in pianolack schwartz
Panoramadak
Active front steering
Lane departure warning
Head up display
Active cruise control
Grootlicht assistent
Comfortacces
Logic 7 audio
Stoelverwarming
I-drive navi proff. 2009
Bluetooth carkit snap-in
Ik vergeet vast nog iets.....

Foto's:

Oud vs. nieuw
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het leer is in werkelijkheid een paar tinten meer oranje, dat komt er niet zo goed uit op de foto's
Afbeelding

Afbeelding

Black-chrome + zout :lol:
Afbeelding

Profi I-drive 2009
Afbeelding

Dagrijlicht
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel D-F gegarandeerd denk ik zo :D

Zaterdag moet ik hem meenemen naar het werk om de (lelijke) 18" winterwielen te monteren en hem een beetje te poetsen (als het weer beter is, vandaag lag er nog een boel sneeuw bij ons en vannacht vroor het nog meer dan 22 graden!)...

Rein

Bericht door Rein » 07 jan 2009, 20:29

Mooie 6!! Hele mooi kleurstelling :shock: :D

Macboy wordt helemaal gek als ie dat leer op het dashboard ziet volgens mij :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 07 jan 2009, 20:38

Gaaf ding, zeg!

Mij ma heeft een 645ci cabrio en ze zeggen dat deze beter klinkt als de nieuwe 650i. Kun je dat beamen?

Maar hele fraaie 6 hoor! :thumbup:

Youp

Bericht door Youp » 07 jan 2009, 20:42

Rein schreef:Mooie 6!! Hele mooi kleurstelling :shock: :D

Macboy wordt helemaal gek als ie dat leer op het dashboard ziet volgens mij :mrgreen:
Anders ik wel! :mrgreen:

Tristan schreef:Gaaf ding, zeg!

Mij ma heeft een 645ci cabrio en ze zeggen dat deze beter klinkt als de nieuwe 650i. Kun je dat beamen?

Maar hele fraaie 6 hoor! :thumbup:
Nee, een normale 650i klinkt echt bijna het zelfde als een 645Ci alleen iets zwaarder (misschien door het geringe beetje meer cilinderinhoud?). Het motorblok is in weze verder het zelfde. Daarbij heeft deze Carbonsport dus speciale sound uitlaten, zoals BMW ze noemt... Ze klinken vrij fel en zijn best luid. Wanneer je gas lost begint hij te ploffen en te pruttelen zoals een Mini Cooper S dat ook doet. :D Compleet anders als een normale 650i dus. :)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 jan 2009, 23:02

Strak ding :)

Fernando

Bericht door Fernando » 07 jan 2009, 23:38

Wat een verschil met die "oude".... Superbak hoor.... :thumbup:

RJay

Bericht door RJay » 07 jan 2009, 23:41

*mompelt iets in de trent van wat we gewend zijn van Ilja*
Errug gaaf ding.

Individual

Bericht door Individual » 07 jan 2009, 23:45

Mooi ding zo met dat Carbonsport pakket.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 08 jan 2009, 12:47

Prachtige wagen! DF zeker gegarandeerd lijkt mij ;)

Macboy

Bericht door Macboy » 09 jan 2009, 00:31

God jezus inderdaad zeg :shock: Niet normaal man !

Pas je topic titel ook eens aan dan ! Met Saxo erop ga ik niet zo snel meer kijken :)

Wat een vette combo inderdaad ... en die motorkap vouw is inderdaad subliem. Geweldige zet van BMW.

Youp

Bericht door Youp » 09 jan 2009, 08:03

Bedankt voor alle toffe reacties! :D
Macboy schreef:

God jezus inderdaad zeg :shock: Niet normaal man !

Pas je topic titel ook eens aan dan ! Met Saxo erop ga ik niet zo snel meer kijken :)

Wat een vette combo inderdaad ... en die motorkap vouw is inderdaad subliem. Geweldige zet van BMW.
'T is mijn auto niet he ;) 't gaat hier nog altijd om mijn Saxo 16v, echter heeft die er een nieuw maatje bij gekregen op de oprit... De tijd dat ik zelf ooit zo'n wagen kan betalen.... Hmmmm.... Die komt waarschijnlijk nooit.... :roll:

Youp

Bericht door Youp » 15 jan 2009, 09:25

Ik heb wat om naar toe te leven.... 28 februari HTS-Autotechniek circuitdag! 2 uur race-training door een instructeur en daarna 2x 40 minuten de baan op voor €150 !

Dat wordt nog haasten om mijn auto af te krijgen! :lol: Een beurtje, DS2500 rondom, nieuwe Exalto PE2's en uitlijnen moet zeker gebeuren!

Nu er nog voor zorgen dat mijn uitlaat niet boven de 96dB komt rijdend.... Hmm, deze maand de HJS er onder en dan vingertjes kruisen.... Of toch nog maar een cheape universele demper ergens er tussen hangen met een paar klemmetjes....?

De link http://www.han-automotive-event.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels v D

Bericht door Niels v D » 15 jan 2009, 10:04

Ik heb me net ingeschreven voor volgend jaar HTS, zou ik dan ook mogen meedoen Youp? :mrgreen:

Max V

Bericht door Max V » 15 jan 2009, 10:15

Wat een gruwelijk mooie bak, die 6... ongelooflijk! :love:

Plaats reactie