BMW is zoooooooo goed
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
@Geelhoed: Maar zonder koppel(0) ook geen vermogen. Als de motor bij 3000 toeren(ok, had ik verzuimd te noemen) een bepaald koppel levert hoort daar een vermogen bij. Moet ik dan gaan spreken over (ongeblazen
)hoge vermogens bij lage toerentallen om je tevreden te houden?
Als ik eerlijk ben zegt 75kW bij 3000 toeren mij niet zoveel(als in, is het nou veel of weinig). 300Nm bij 3000 toeren vind ik duidelijker. En eerlijk is eerlijk dan moet je het toerental ook noemen.
-
Robin
- Berichten: 56434
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Zal er wel nooit van komen en ik denk dat ik met m'n ongetunede 335i een hele kluif aan je getunede 335d zal hebben: Als ie niet getuned was hadden we 't niet hoeven proberen Ernst:)))))ErnstV schreef:Het is idd een gechipte 335d door Ziptuning uit Utreg. Om het vermogen te checken heb ik hem bij JD laten testen.
Robin, je bent nogal van de praktijk. Lijkt me aardig om eens een testje te doen tegen jou bolide. Denk dat Erik en Ferdinand het ook wel aardig vinden.
M3
135i
335i
335d
Groet,
ErnstV
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Dat is nou het punt. Zonder toerental is het nietszeggend.Mari Oh Oh! schreef:Als ik eerlijk ben zegt 75kW bij 3000 toeren mij niet zoveel(als in, is het nou veel of weinig). 300Nm bij 3000 toeren vind ik duidelijker. En eerlijk is eerlijk dan moet je het toerental ook noemen.
Je kan er zonder overbrengingsverhoudingen en wielstraal niets mee.
Vermogen heeft een behoudswet, en ben je van alle gezeik af.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Is inderdaad interessant om eens te proberen. Ik voorspel de volgende rangorde:Robin schreef:Zal er wel nooit van komen en ik denk dat ik met m'n ongetunede 335i een hele kluif aan je getunede 335d zal hebben: Als ie niet getuned was hadden we 't niet hoeven proberen Ernst:)))))ErnstV schreef:Het is idd een gechipte 335d door Ziptuning uit Utreg. Om het vermogen te checken heb ik hem bij JD laten testen.
Robin, je bent nogal van de praktijk. Lijkt me aardig om eens een testje te doen tegen jou bolide. Denk dat Erik en Ferdinand het ook wel aardig vinden.
M3
135i
335i
335d
Groet,
ErnstV
1. De Power M3 van Erik! (meeste pk's)
2. De Power 335d van Ernst (op een na meeste pk's)
3. (ex aequo) 335i en 135i (minste pk's)
Volgens mij is koppel in deze test niet echt relevant, wel vermogen.
Iets voor Brainiac?
- Erik K.
- Berichten: 7222
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Koppel maakt niet zoveel uit als je er vol voor gaat, maar ik heb toch liever zo'n koppelverloop zoals de motor van Ernst dan een als een baksteen dalend koppelverloop van een door Rica getunend blok.Geelhoed schreef:Als ik naar het rica plotje van de standaard 335d kijk is het vermogen aan de rode lijn hetzelfde als bij 3100. Lijkt me een mooie powerband.
Maar zoals gezegd maakt kopple niet uit, voor powerband moet je naar vermogen kijken, daar heeft vertalen niets mee te maken, dat is gewoon physica.
Geeft toch een wat relaxter gevoel als er in de hogere versnellingen stevig geaccelereerd moet worden.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Met de V10's ca. 300Nm en nu ca. 240Nm. Toch zou ik de karakteristiek van zo'n blok niet graag in mijn wagen hebben. Dat was precies wat ik net probeerde aan te geven. Ik zit niet te wachten op veel vermogen bij idiote toerentallen. Oftwel een motor met een vermogen(in pk's) dat 3x zo groot is *hoort Geelhoed huilen* als het koppel. Wat dat betreft heb ik liever een vermogen(in pk's) dat gelijk of lager is dan het koppel*verneemt dat Geelhoed een hartverzakking krijgt*Tom schreef:In de formule 1 zijn ze er nog niet achter dat je er beter een blok in kunt hangen met veel koppel... tijd dat ze daar eens achterkomen.
(sarcastisch; doe mij dus ook maar vermogen ipv koppel)
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Gna gna.
Ik wil alleen aangeven dat ik een bepaalde karakteristiek fijner vind dan de andere. Maar dat had je al door geloof ik.
Overigens zou een M5 met F1 blok (en goede aangepaste bakverhoudingen en eind-reductie) toch sneller moeten zijn dan één met de standaard V10(voor een uurtje of anderhalf dan
)?
Overigens zou een M5 met F1 blok (en goede aangepaste bakverhoudingen en eind-reductie) toch sneller moeten zijn dan één met de standaard V10(voor een uurtje of anderhalf dan
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Ik wist dat ie ging komen
(al had ik em van Maik verwacht
) Tuurlijk kun je en zul je het gebrek aan koppel moeten oplossen met de overbrenging maar dan nog verwacht ik dat het karakter van de motor niet geschikt zal zijn voor een zware auto. Vanzelfsprekend kun je hier pas echt iets zinnigs over zeggen als je de koppel en vermogenskromme kunt inzien van zo'n motor. In het geval van zo'n toerenblok heb je een favoriet gebied tot je beschikking, maak je de overbrengingen nu zo kort dat je er wat mee kunt dan denk ik dat het toerengebied heel snel doorlopen wordt, oftewel je hebt maar heel even heel veel vermogen tot je beschikking. Verder heb je vermogen nodig om een bepaalde afstand in een bepaalde tijd af te leggen, dat is je doel. Met de V10 uit de M5 haal je zo'n 330km/h onbegrenst, wil je dat halen met de F1 motor dan zul je wel erg veel versnellingen moeten gebruiken en nog liever een variomaat
Een goed praktijk voorbeeld hiervan is de 135i van Andre met korter einddif. Even sneller in begin maar op snelheid net zo snel als de standaard 335i van Robin omdat ie weer op bepaalde momenten moet schakelen terwijl de 335i net in het goede trekgebied zit. Uiteindelijk niet sneller met optrekken en langzamer op topsnelheid (indien onbegrenst). Het hangt allemaal samen, gewicht, luchtweerstand enz.
Een goed praktijk voorbeeld hiervan is de 135i van Andre met korter einddif. Even sneller in begin maar op snelheid net zo snel als de standaard 335i van Robin omdat ie weer op bepaalde momenten moet schakelen terwijl de 335i net in het goede trekgebied zit. Uiteindelijk niet sneller met optrekken en langzamer op topsnelheid (indien onbegrenst). Het hangt allemaal samen, gewicht, luchtweerstand enz.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Dat favoriete gebied kan best wel veel toeren bestrijken. De helft van het toerengebied moet zeker bruikbaar zijn,dus 9000-ca. 18.000, te vergelijken met een straatblok dat een bruikbaar gebied heeft van 4500-9000. Enige moment waarop je echt een probleem hebt is het wegrijden volgens mij. Tot je voor het eerst(in de eerste versnelling) de 9000 toeren bereikt zal het inderdaad tegenvallen, maar aan de andere kant mogen de versnelling(of eindreductie 2x zo groot) 2x zo klein zijn(wat dus ook 2x zoveel koppel aan het wiel oplevert t.o.v de standaard bak*) dus volgens mij valt dat ook nog wel mee. Je mag dus grof gezegd ook een 2x zo laag koppel hebben(even los van het toerengebied), want aan de wielen is het koppel dan nog steeds gelijk. Ik denk eigenlijk dat je enige probleem het hoge stationaire toerental is, maar verder trekt ie er met een 2x zo kleine eindreductie de straatwagen er waarschijnlijk gewoon uit.
*=En daar komt Geelhoed's opmerking over vermogen om de hoek:
*=En daar komt Geelhoed's opmerking over vermogen om de hoek:
Vermogen heeft een behoudswet, en ben je van alle gezeik af.
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Met een 2x zo korte eindreductie ben je er niet en een motor die max 20.000RPM draait heeft geen ideaal gebied van de helft. Bij een sportieve straatmotor lukt het pas sinds een jaar of 15 om tot een redelijk brede powerband te komen door het gebruik van variabele inlaatspruitstukken en variabele inlaat timing. En dat gebied is ongeveer maximaal een 4000RPM ongeacht het maximale toerental (meestal minder zelfs). Dat een F1 motor in de praktijk niet te gebruiken is ligt niet aan het vermogen of koppel (want dat kun je oplossen met overbrengingen) maar aan het verloop ervan. Simpelweg te piekerig en pas bij hoge toerentallen. Wil je het in een zware auto gebruiken dan zul je een variomaat moeten gebruiken die de motor op een constant toerental houdt waar deze voldoende vermogen levert.
Koppel is het vermogen per toerental
Koppel is het vermogen per toerental
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Over een goed koppel gesproken:
[img:175:175]http://blogsimages.skynet.be/images/000 ... 50.150.jpg[/img]
En wat denk je dan van dit vermogen?
[img:336:185]http://www.quotenet.nl/dagobert_duck_336.jpg[/img]
[img:175:175]http://blogsimages.skynet.be/images/000 ... 50.150.jpg[/img]
En wat denk je dan van dit vermogen?
[img:336:185]http://www.quotenet.nl/dagobert_duck_336.jpg[/img]
-
ErnstV
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48
Even pb'en volgende week afspreken. Gewoon doen. De m3 kan, de 135i hoop ik ook. Nu jij nog!Robin schreef:Zal er wel nooit van komen en ik denk dat ik met m'n ongetunede 335i een hele kluif aan je getunede 335d zal hebben: Als ie niet getunedErnstV schreef:Het is idd een gechipte 335d door Ziptuning uit Utreg. Om het vermogen te checken heb ik hem bij JD laten testen.
Robin, je bent nogal van de praktijk. Lijkt me aardig om eens een testje te doen tegen jou bolide. Denk dat Erik en Ferdinand het ook wel aardig vinden.
M3
135i
335i
335d
Groet,
ErnstV
was hadden we 't niet hoeven proberen Ernst:)))))
-
Robin
- Berichten: 56434
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
-
aapje
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Haha, nee kwam toch echt door het vermogen. Zoals al eerder gezegd ik produceer met 1 hand ook 500nm koppel. Als de overbrengingen maar goed zijn.wjn schreef:Ze gingen te hard met koppel (lees: turbo's), dus die zijn verboden geworden.Tom schreef:In de formule 1 zijn ze er nog niet achter dat je er beter een blok in kunt hangen met veel koppel... tijd dat ze daar eens achterkomen.
(sarcastisch; doe mij dus ook maar vermogen ipv koppel)
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
