BMW is zoooooooo goed

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 19 jun 2008, 09:50

@Geelhoed: Maar zonder koppel(0) ook geen vermogen. Als de motor bij 3000 toeren(ok, had ik verzuimd te noemen) een bepaald koppel levert hoort daar een vermogen bij. Moet ik dan gaan spreken over (ongeblazen :D )hoge vermogens bij lage toerentallen om je tevreden te houden? :? Als ik eerlijk ben zegt 75kW bij 3000 toeren mij niet zoveel(als in, is het nou veel of weinig). 300Nm bij 3000 toeren vind ik duidelijker. En eerlijk is eerlijk dan moet je het toerental ook noemen.

Robin
Berichten: 55098
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 19 jun 2008, 10:37

ErnstV schreef:Het is idd een gechipte 335d door Ziptuning uit Utreg. Om het vermogen te checken heb ik hem bij JD laten testen.

Robin, je bent nogal van de praktijk. Lijkt me aardig om eens een testje te doen tegen jou bolide. Denk dat Erik en Ferdinand het ook wel aardig vinden.

M3
135i
335i
335d

Groet,

ErnstV
Zal er wel nooit van komen en ik denk dat ik met m'n ongetunede 335i een hele kluif aan je getunede 335d zal hebben: Als ie niet getuned was hadden we 't niet hoeven proberen Ernst:)))))

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 19 jun 2008, 10:42

Mari Oh Oh! schreef:Als ik eerlijk ben zegt 75kW bij 3000 toeren mij niet zoveel(als in, is het nou veel of weinig). 300Nm bij 3000 toeren vind ik duidelijker. En eerlijk is eerlijk dan moet je het toerental ook noemen.
Dat is nou het punt. Zonder toerental is het nietszeggend.
Je kan er zonder overbrengingsverhoudingen en wielstraal niets mee.
Vermogen heeft een behoudswet, en ben je van alle gezeik af.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 19 jun 2008, 11:39

Robin schreef:
ErnstV schreef:Het is idd een gechipte 335d door Ziptuning uit Utreg. Om het vermogen te checken heb ik hem bij JD laten testen.

Robin, je bent nogal van de praktijk. Lijkt me aardig om eens een testje te doen tegen jou bolide. Denk dat Erik en Ferdinand het ook wel aardig vinden.

M3
135i
335i
335d

Groet,

ErnstV
Zal er wel nooit van komen en ik denk dat ik met m'n ongetunede 335i een hele kluif aan je getunede 335d zal hebben: Als ie niet getuned was hadden we 't niet hoeven proberen Ernst:)))))
Is inderdaad interessant om eens te proberen. Ik voorspel de volgende rangorde:

1. De Power M3 van Erik! (meeste pk's)
2. De Power 335d van Ernst (op een na meeste pk's)
3. (ex aequo) 335i en 135i (minste pk's)

Volgens mij is koppel in deze test niet echt relevant, wel vermogen.

Iets voor Brainiac?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 19 jun 2008, 11:57

Geelhoed schreef:Als ik naar het rica plotje van de standaard 335d kijk is het vermogen aan de rode lijn hetzelfde als bij 3100. Lijkt me een mooie powerband.

Maar zoals gezegd maakt kopple niet uit, voor powerband moet je naar vermogen kijken, daar heeft vertalen niets mee te maken, dat is gewoon physica.
Koppel maakt niet zoveel uit als je er vol voor gaat, maar ik heb toch liever zo'n koppelverloop zoals de motor van Ernst dan een als een baksteen dalend koppelverloop van een door Rica getunend blok.
Geeft toch een wat relaxter gevoel als er in de hogere versnellingen stevig geaccelereerd moet worden.

Tom
Berichten: 22255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 19 jun 2008, 12:16

In de formule 1 zijn ze er nog niet achter dat je er beter een blok in kunt hangen met veel koppel... tijd dat ze daar eens achterkomen.

(sarcastisch; doe mij dus ook maar vermogen ipv koppel :))

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 19 jun 2008, 12:25

Tom schreef:In de formule 1 zijn ze er nog niet achter dat je er beter een blok in kunt hangen met veel koppel... tijd dat ze daar eens achterkomen.
Wat dat betreft is de LeMans series al verder.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 19 jun 2008, 12:31

Tom schreef:In de formule 1 zijn ze er nog niet achter dat je er beter een blok in kunt hangen met veel koppel... tijd dat ze daar eens achterkomen.

(sarcastisch; doe mij dus ook maar vermogen ipv koppel :))
Met de V10's ca. 300Nm en nu ca. 240Nm. Toch zou ik de karakteristiek van zo'n blok niet graag in mijn wagen hebben. Dat was precies wat ik net probeerde aan te geven. Ik zit niet te wachten op veel vermogen bij idiote toerentallen. Oftwel een motor met een vermogen(in pk's) dat 3x zo groot is *hoort Geelhoed huilen* als het koppel. Wat dat betreft heb ik liever een vermogen(in pk's) dat gelijk of lager is dan het koppel*verneemt dat Geelhoed een hartverzakking krijgt*

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 jun 2008, 12:36

In Formule 1 kun je met weinig koppel toe omdat zo'n ding niks weegt :wink: Hang die F1 V10 in een volle M5 en je snapt dat die 800pk geen indruk gaat maken :lol:

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 19 jun 2008, 12:40

Niels schreef:In Formule 1 kun je met weinig koppel toe omdat zo'n ding niks weegt :wink: Hang die F1 V10 in een volle M5 en je snapt dat die 800pk geen indruk gaat maken :lol:
Zeker niet met een 335d aan je bumper geplakt!

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 19 jun 2008, 12:42

Oftwel een motor met een vermogen(in pk's) dat 3x zo groot is *hoort Geelhoed huilen* als het koppel.
:(
Met tuiten

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 19 jun 2008, 12:54

Gna gna. :lol: Ik wil alleen aangeven dat ik een bepaalde karakteristiek fijner vind dan de andere. Maar dat had je al door geloof ik.

Overigens zou een M5 met F1 blok (en goede aangepaste bakverhoudingen en eind-reductie) toch sneller moeten zijn dan één met de standaard V10(voor een uurtje of anderhalf dan :lol: )?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 jun 2008, 13:11

Ik wist dat ie ging komen :lol: (al had ik em van Maik verwacht :P ) Tuurlijk kun je en zul je het gebrek aan koppel moeten oplossen met de overbrenging maar dan nog verwacht ik dat het karakter van de motor niet geschikt zal zijn voor een zware auto. Vanzelfsprekend kun je hier pas echt iets zinnigs over zeggen als je de koppel en vermogenskromme kunt inzien van zo'n motor. In het geval van zo'n toerenblok heb je een favoriet gebied tot je beschikking, maak je de overbrengingen nu zo kort dat je er wat mee kunt dan denk ik dat het toerengebied heel snel doorlopen wordt, oftewel je hebt maar heel even heel veel vermogen tot je beschikking. Verder heb je vermogen nodig om een bepaalde afstand in een bepaalde tijd af te leggen, dat is je doel. Met de V10 uit de M5 haal je zo'n 330km/h onbegrenst, wil je dat halen met de F1 motor dan zul je wel erg veel versnellingen moeten gebruiken en nog liever een variomaat :wink:

Een goed praktijk voorbeeld hiervan is de 135i van Andre met korter einddif. Even sneller in begin maar op snelheid net zo snel als de standaard 335i van Robin omdat ie weer op bepaalde momenten moet schakelen terwijl de 335i net in het goede trekgebied zit. Uiteindelijk niet sneller met optrekken en langzamer op topsnelheid (indien onbegrenst). Het hangt allemaal samen, gewicht, luchtweerstand enz. :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jun 2008, 13:24

Dat korste diff is ideaal om dan in 4 buitenom voorbij te driften terwijl de 335 vol in 3 de bocht door gaat. :lol:

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 19 jun 2008, 13:46

Dat favoriete gebied kan best wel veel toeren bestrijken. De helft van het toerengebied moet zeker bruikbaar zijn,dus 9000-ca. 18.000, te vergelijken met een straatblok dat een bruikbaar gebied heeft van 4500-9000. Enige moment waarop je echt een probleem hebt is het wegrijden volgens mij. Tot je voor het eerst(in de eerste versnelling) de 9000 toeren bereikt zal het inderdaad tegenvallen, maar aan de andere kant mogen de versnelling(of eindreductie 2x zo groot) 2x zo klein zijn(wat dus ook 2x zoveel koppel aan het wiel oplevert t.o.v de standaard bak*) dus volgens mij valt dat ook nog wel mee. Je mag dus grof gezegd ook een 2x zo laag koppel hebben(even los van het toerengebied), want aan de wielen is het koppel dan nog steeds gelijk. Ik denk eigenlijk dat je enige probleem het hoge stationaire toerental is, maar verder trekt ie er met een 2x zo kleine eindreductie de straatwagen er waarschijnlijk gewoon uit.

*=En daar komt Geelhoed's opmerking over vermogen om de hoek:
Vermogen heeft een behoudswet, en ben je van alle gezeik af.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 jun 2008, 14:19

Met een 2x zo korte eindreductie ben je er niet en een motor die max 20.000RPM draait heeft geen ideaal gebied van de helft. Bij een sportieve straatmotor lukt het pas sinds een jaar of 15 om tot een redelijk brede powerband te komen door het gebruik van variabele inlaatspruitstukken en variabele inlaat timing. En dat gebied is ongeveer maximaal een 4000RPM ongeacht het maximale toerental (meestal minder zelfs). Dat een F1 motor in de praktijk niet te gebruiken is ligt niet aan het vermogen of koppel (want dat kun je oplossen met overbrengingen) maar aan het verloop ervan. Simpelweg te piekerig en pas bij hoge toerentallen. Wil je het in een zware auto gebruiken dan zul je een variomaat moeten gebruiken die de motor op een constant toerental houdt waar deze voldoende vermogen levert.

Koppel is het vermogen per toerental :wink:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 19 jun 2008, 14:35

Over een goed koppel gesproken:
[img:175:175]http://blogsimages.skynet.be/images/000 ... 50.150.jpg[/img]

En wat denk je dan van dit vermogen?
[img:336:185]http://www.quotenet.nl/dagobert_duck_336.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

?

Bericht door Sperdy » 19 jun 2008, 14:36

:wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 jun 2008, 17:57

Plaatjes maken het altijd zoveel duidelijker :lol:

ErnstV
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48

Bericht door ErnstV » 19 jun 2008, 20:26

Robin schreef:
ErnstV schreef:Het is idd een gechipte 335d door Ziptuning uit Utreg. Om het vermogen te checken heb ik hem bij JD laten testen.

Robin, je bent nogal van de praktijk. Lijkt me aardig om eens een testje te doen tegen jou bolide. Denk dat Erik en Ferdinand het ook wel aardig vinden.

M3
135i
335i
335d

Groet,

ErnstV
Zal er wel nooit van komen en ik denk dat ik met m'n ongetunede 335i een hele kluif aan je getunede 335d zal hebben: Als ie niet getuned
was hadden we 't niet hoeven proberen Ernst:)))))
Even pb'en volgende week afspreken. Gewoon doen. De m3 kan, de 135i hoop ik ook. Nu jij nog!

Robin
Berichten: 55098
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 19 jun 2008, 20:49

De 135i is net zo snel als mijn auto(die van Andre van vóór de lagere gearing ook) , ik woon niet bij je in de buurt en heb geen tijd om dat te doen. Wat de 135i doet doet mijn kar ook. Het enige verschil is Ferdinand of Andre:)

ErnstV
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48

Bericht door ErnstV » 19 jun 2008, 20:58

Jammer.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 19 jun 2008, 22:13

Tom schreef:In de formule 1 zijn ze er nog niet achter dat je er beter een blok in kunt hangen met veel koppel... tijd dat ze daar eens achterkomen.

(sarcastisch; doe mij dus ook maar vermogen ipv koppel :))
Ze gingen te hard met koppel (lees: turbo's), dus die zijn verboden geworden.

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Bericht door aapje » 20 jun 2008, 16:17

wjn schreef:
Tom schreef:In de formule 1 zijn ze er nog niet achter dat je er beter een blok in kunt hangen met veel koppel... tijd dat ze daar eens achterkomen.

(sarcastisch; doe mij dus ook maar vermogen ipv koppel :))
Ze gingen te hard met koppel (lees: turbo's), dus die zijn verboden geworden.
Haha, nee kwam toch echt door het vermogen. Zoals al eerder gezegd ik produceer met 1 hand ook 500nm koppel. Als de overbrengingen maar goed zijn.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 20 jun 2008, 16:20

Een motor met een (relatief)vlakke vermogenskromme en hetzelfde maximale vermogen is toch echt in het voordeel. En het is met een turbo geen probleem om de rest van de vermogens(en dus koppel-)kromme aan te dikken zonder het maximale vermogen te verhogen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Darudevampire, EricT, Fabian, Rogerb, Thomas H en 14 gasten