BMW 123d!

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 03 jun 2008, 16:05

Ferdinand schreef:
Tristan schreef:120d rijdt prima idd, maar ben bang dat na een tijdje ik het vermogen ga missen...:)
Tristan, ga naar Ziptuning. Die kunnen een 118d tunen naar 364 pk!
LOL :lol:

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 03 jun 2008, 16:10

Ik ben bang dat je na een tijdje 3.000rpm gaat missen ;)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 03 jun 2008, 16:26

k33z schreef:Ik ben bang dat je na een tijdje 3.000rpm gaat missen ;)
2000 rpm bij BMW. :wink:

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 03 jun 2008, 16:28

Bij 5.000rpm vliegen die knikkers bijna door de motorkap heen man! ;)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 03 jun 2008, 19:50

moach ik trek dagelijks de 118d door naar het rode, 4700 toeren of zo.. 8) :lol:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 04 jun 2008, 11:14

Net bevestigd: Om 12:00 proefrit met 123d.

Maak wel wat foto's.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 jun 2008, 12:55

Tristan schreef:Net bevestigd: Om 12:00 proefrit met 123d.

Maak wel wat foto's.
blijf je lang weg? tis al een uur... :lol: vertel :wink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 04 jun 2008, 13:55

Zo, net terug van ca. 1 uur rijden. Uitvoering was niet spannend, geen M-pakket oid. Wel M-stuur en pook. Kleur was zwart en wel een sjieke kleur maar niet sportief imho. voor een 3-drs.

Maar goed, rijden maar. Wegrijden even een gewenning. Weet dat BMW's altijd redelijk gevoelige koppelingen heeft en dit was geen uitzondering. Rustig binnendoor naar snelweg. Wat me het eerste opviel is de rust in de auto, het heerlijke M-stuur en koppel onderin. Duidelijk weinig tot geen turbogat, waardoor de auto rustig bereden kan worden, totaal niet zenuwachtig wat soms het geval is bij turbodiesels.

Snelweg op, lekker doordraaier van Dordt de A16 op ri. Rotterdam. Ondanks het niet M-onderstel ging de auto zeer strak de bocht door, de auto gaf meteen veel vetrouwen om hard de bocht te nemen. Daarna lekker dooraccelereren en had niet echt het wow gevoel....totdat ik op de teller keek. Vanuit ca. 90 km/u naar 140 km/u ging vrij rap. En dat is het 'm, door de kleine turbo heb je niet echt een turboduw die je verwacht en lijkt het of je niet hard accelereert, maar niets is minder waar. Van stationair tot ca. 4500 rpm een vloeiende maar ook zeer snelle acceleratie. Lijkt wel een benzine, 5000rpm schakelen en geen plotselinge turboduw oid. Ook hoe snel de motor weer oppakt bij gasgeven of na schakelen verbaasde me.

Oke, nu in cruise-mode, CC op 120 km/u en heerlijk, wat een rust in de auto. Goeie geluidsinstallatie ook en probeer me wegwijs te maken met de I-drive. Wel even een gewenning na het MMI-systeem van Audi die ik gewend ben. Maar zeker niet heel moeilijk. Even verbruik aflezen over de laaste 900km: 7,1 L/100km. Niet slecht, zeker niet met dit vermogen. Oke, snelweg eraf en kom stil te staan bij stoplicht, per ongeluk zet ik de pook in vrij en laat de koppeling opkomen.....en uit. Huh, oja, Efficient Dynamics. :lol: Werkt wel goed, zodra je die koppeling iets beweegt, slaat de motor meteen aan. Even draaien en snelweg weer op en weer die toch wel indrukwekkende acceleratie en het gemak waarme de diesel toeren wil draaien. Totaal anders dan de 4-cil TDI's die vergeleken met de BMW op knikkers lijkt te lopen.

Tussenacceleraties gaan zeer vloeiend en snel. In 6 gaat het lekker gestaagd, maar bv. in 4 behoorlijk rap. Een Touareg V6 TDI die achter me zat te drukken kon ik moeiteloos los rijden, terwijl in 5 reed. De bestuurder keek de (toch wel onovallende) 1-serie aandachtig aan.

Terug bij de dealer had ik een zeer positief gevoel over de auto, zeker wetende dat met M-onderstel de auto nog strakker stuurt en daarmee echt een stuurmansauto is. Auto is serieus snel, vanuit 0 naar 100 is zo gedaan. Het is dat je 2x moet schakelen anders komt deze auto ver onder de 7sec uit.

Het interieur kan me (itt andere BMW's) wel bekoren. Afwerking is gewoon strak, zwart hemeltje etc. Ziet het prijsverschil tov de Seat Leon wel duidelijk zitten hierin.

Ja, ik zie me hierin in de toekomst wel met veel plezier in rijden, zeker in Alpineweiss, M-pakket en 18'.

Krijg binnenkort offerte voor:

123d 3-drs
Alpineweiss
High Executive
M-pakket (achteraf gemonteerd, zowel interieur als exterieur)
17' voor winter (meegeleverd) en 18' M-wielen (achteraf)
Boston leder zwart (achteraf)
Xenon met koplampsproeiers
Business-Navi
Achterklep spoiler (achteraf)
Bleutooth telefoonvoorbereiding
Grijze baan in voorruit
Alarm
6 CD-wisselaar

Heb ook nog het Performance folder meegekregen voor leuke goodies. Ga niet aan al die carbon-dingen beginnen maar zag bv. wel al mooie splitters voor de voorbumper.

Kortom, gave auto.


8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 jun 2008, 14:02

8) mooi raportage en snel ook nog eens 8)

goed te horen dat ie zo bevalt, eneuh zeer mooie keuze dat pakket wat je samen hebt gesteld, wordt een toppertje onder de diesels :twisted:

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 04 jun 2008, 14:09

Mooi spul,

Maar kan het alarm en cd wisselaar ook niet achteraf gemonteerd worden, scheelt weer extra in de bijtelling

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 04 jun 2008, 14:11

Scotsman schreef:Mooi spul,

Maar kan het alarm en cd wisselaar ook niet achteraf gemonteerd worden, scheelt weer extra in de bijtelling
Uiteraard, verkoper zou alles wat achteraf gemonteerd kan worden apart als accessoire ofreren. :wink:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 04 jun 2008, 14:13

Geweldig verslag. Zet mij wel weer aan het denken Tristan ;)

Had je nog wat foto's ?

Hier filmpje 0-210 echt wel snel :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=ySWK69Yy ... re=related

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 jun 2008, 14:18

zow, das rap zeg :shock: das net zo snel als een subaru wrx :lol:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 04 jun 2008, 14:20

Macboy schreef:Geweldig verslag. Zet mij wel weer aan het denken Tristan ;)

Had je nog wat foto's ?

Hier filmpje 0-210 echt wel snel :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=ySWK69Yy ... re=related
Foto's niet genomen omdat hij qua uiterlijk ed. als een huis, tuin en keuken 1-serie leek. Alleen het zwart-verchroomde uitlaat verraadde dat het een 123d was.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 04 jun 2008, 14:30

Macboy schreef: Hier filmpje 0-210 echt wel snel :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=ySWK69Yy ... re=related
Mis toch het geluid van de 6 cilinder, en niet zon beetje ook. Snel is leuk, beleving nog belangrijker. :P

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 04 jun 2008, 14:57

Mooi man! Volgens mij mag ik wel zeggen > gefeliciteerd

? :wink:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Bericht door EG » 04 jun 2008, 17:34

Gaaf of niet gaaf, met zulke nieuwprijzen en brandstofprijzen denk ik dat er heeeeeeel weinig 123dtjes zullen worden verkocht.

Zowiezo lijkt me zo een ding pas interessant met "de kop eraf".

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 04 jun 2008, 19:19

Het is niet alleen de brandstofprijs, maar ook het verbruik, beetje vergelijkwaardige benzine auto gaat dagelijks echt wel rond de 1 op 8 verbruiken, lekker per 400km 80eu peut erin gooien...

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 04 jun 2008, 20:34

gaaf tristan

Het motorkarakter herken ik wel van m'n 535d.Trekkracht in elk toerengebied. M'n 535 gaf bij de ca. 3k tpm nog een extra duwtje.had de 123 dat dat ook?

Zou altijd voor de 1 serie kiezen tov A5. Mooie ingetogen auto met veel power en lagere bijtelling :lol:

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 04 jun 2008, 20:48

is de 120d met een chippie niet een betere keus. Just asking:)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 05 jun 2008, 08:48

123d met chippie is nog beter. :wink: Alleen nog niet verkrijgbaar volgens mij.

@EG: Is een zakelijke auto, dus nieuwe auto is geen issue.

ErnstV
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48

Bericht door ErnstV » 05 jun 2008, 11:12

@Tristan: wel leverbaar volgens de glamourboys...

Merk Bmw
Model / Motor 123d 204 pk
Cilinderinhoud / cm 3 1995
Cilinderinhoud in liter 2
Cilinders en opstel. 4 in-lijn
Kleppen per cilinder 4
Turbo J/N turbo
Boring 84.0
Slag 90.0
Versnellingsbak Handgeschakeld/automatisch
Aandrijving achter

Bijzonderheden De Ziptuning aanpassing bestaat uit vier fasen die bij elkaar ongeveer 1,5 uur duren: instellingen bepalen, software uitlezen, software aanpassen en terugplaatsen en testen.
Alle tuning word bij Ziptuning op maat ontwikkeld. Dit is de meest duurzame methode.
U krijgt op de aanpassing 3 jaar garantie. Deze aanpassing is niet waarneembaar met diagnose.
Standaard Ziptuning Verschil
Vermogen 150 kW 180 kW 30 kW
204 pk 245 pk 41 pk
Koppel (trekkracht) 400 Nm 481 Nm 81 Nm
Toeren max. koppel 2000 tpm 1900 tpm - tpm
Topsnelheid 238 km/h 247 km/h 9 km/h

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 05 jun 2008, 11:21

Cijfers zien er leuk uit maar heb weinig vertrouwen bij hun. Hoop bla..bla..gehalte. :roll:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 05 jun 2008, 11:38

Een 123d in 118d uitvoering heeft eigenlijk ook wel wat 8)

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 05 jun 2008, 13:22

Marcel van Meerbeek schreef:Een 123d in 118d uitvoering heeft eigenlijk ook wel wat 8)
jep. heb je 364pk! :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten