Zo, net terug van ca. 1 uur rijden. Uitvoering was niet spannend, geen M-pakket oid. Wel M-stuur en pook. Kleur was zwart en wel een sjieke kleur maar niet sportief imho. voor een 3-drs.
Maar goed, rijden maar. Wegrijden even een gewenning. Weet dat BMW's altijd redelijk gevoelige koppelingen heeft en dit was geen uitzondering. Rustig binnendoor naar snelweg. Wat me het eerste opviel is de rust in de auto, het heerlijke M-stuur en koppel onderin. Duidelijk weinig tot geen turbogat, waardoor de auto rustig bereden kan worden, totaal niet zenuwachtig wat soms het geval is bij turbodiesels.
Snelweg op, lekker doordraaier van Dordt de A16 op ri. Rotterdam. Ondanks het niet M-onderstel ging de auto zeer strak de bocht door, de auto gaf meteen veel vetrouwen om hard de bocht te nemen. Daarna lekker dooraccelereren en had niet echt het wow gevoel....totdat ik op de teller keek. Vanuit ca. 90 km/u naar 140 km/u ging vrij rap. En dat is het 'm, door de kleine turbo heb je niet echt een turboduw die je verwacht en lijkt het of je niet hard accelereert, maar niets is minder waar. Van stationair tot ca. 4500 rpm een vloeiende maar ook zeer snelle acceleratie. Lijkt wel een benzine, 5000rpm schakelen en geen plotselinge turboduw oid. Ook hoe snel de motor weer oppakt bij gasgeven of na schakelen verbaasde me.
Oke, nu in cruise-mode, CC op 120 km/u en heerlijk, wat een rust in de auto. Goeie geluidsinstallatie ook en probeer me wegwijs te maken met de I-drive. Wel even een gewenning na het MMI-systeem van Audi die ik gewend ben. Maar zeker niet heel moeilijk. Even verbruik aflezen over de laaste 900km: 7,1 L/100km. Niet slecht, zeker niet met dit vermogen. Oke, snelweg eraf en kom stil te staan bij stoplicht, per ongeluk zet ik de pook in vrij en laat de koppeling opkomen.....en uit. Huh, oja, Efficient Dynamics.

Werkt wel goed, zodra je die koppeling iets beweegt, slaat de motor meteen aan. Even draaien en snelweg weer op en weer die toch wel indrukwekkende acceleratie en het gemak waarme de diesel toeren wil draaien. Totaal anders dan de 4-cil TDI's die vergeleken met de BMW op knikkers lijkt te lopen.
Tussenacceleraties gaan zeer vloeiend en snel. In 6 gaat het lekker gestaagd, maar bv. in 4 behoorlijk rap. Een Touareg V6 TDI die achter me zat te drukken kon ik moeiteloos los rijden, terwijl in 5 reed. De bestuurder keek de (toch wel onovallende) 1-serie aandachtig aan.
Terug bij de dealer had ik een zeer positief gevoel over de auto, zeker wetende dat met M-onderstel de auto nog strakker stuurt en daarmee echt een stuurmansauto is. Auto is serieus snel, vanuit 0 naar 100 is zo gedaan. Het is dat je 2x moet schakelen anders komt deze auto ver onder de 7sec uit.
Het interieur kan me (itt andere BMW's) wel bekoren. Afwerking is gewoon strak, zwart hemeltje etc. Ziet het prijsverschil tov de Seat Leon wel duidelijk zitten hierin.
Ja, ik zie me hierin in de toekomst wel met veel plezier in rijden, zeker in Alpineweiss, M-pakket en 18'.
Krijg binnenkort offerte voor:
123d 3-drs
Alpineweiss
High Executive
M-pakket (achteraf gemonteerd, zowel interieur als exterieur)
17' voor winter (meegeleverd) en 18' M-wielen (achteraf)
Boston leder zwart (achteraf)
Xenon met koplampsproeiers
Business-Navi
Achterklep spoiler (achteraf)
Bleutooth telefoonvoorbereiding
Grijze baan in voorruit
Alarm
6 CD-wisselaar
Heb ook nog het Performance folder meegekregen voor leuke goodies. Ga niet aan al die carbon-dingen beginnen maar zag bv. wel al mooie splitters voor de voorbumper.
Kortom, gave auto.
8)