RS6: Eindelijk... daar is ie dan!

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Marc R

Bericht door Marc R » 01 jun 2008, 22:21

Het gaat me dr om dat de langzamere nieuwe RS6 geen doel heeft terwijl de M5 dat dan weer wel heeft omdat ie een beetje dwars kan....

Gaat er niet in bij mij...

raymondw

Bericht door raymondw » 01 jun 2008, 22:29

Marc RS4 schreef:Het gaat me dr om dat de langzamere nieuwe RS6 geen doel heeft terwijl de M5 dat dan weer wel heeft omdat ie een beetje dwars kan....

Gaat er niet in bij mij...
De gemiddelde doelgroep voor deze autos zal i.d.d niet dwars gaan, maar ik haal nog maar eens een uitspraak van Burkard Bovensiepen aan: "Tempobolzen ohne rucksicht auf spritverbrauch und umwelt, wie er das hasse! "Diese amerikanischen Monster diese uberdimensionierten Sport utility Vehicles mit Vierradantrieb, die das benzin nur so in sich hineinfressen, sind absolut nicht mein Fall."

Let wel, dit citaat komt van de eindverantwoordelijke van auto's zoals de E12 en E24 B7(S) turbo, E28 en E24/1 B7 turbo, E31 B12 5.7 coupe, de E34 B10 Biturbo, de E36 B8 en wat al niet meer. En inhoudelijk ben ik het volledig met hem eens.

Marc R

Bericht door Marc R » 01 jun 2008, 22:39

Zal best maar hij bekritiseerd rechtstreeks zijn "moederbedrijf"....never bite the hand that feeds zeggen ze wel eens...

Kortgezegd Porsche met het exponent van die klasse wagens...De Cayenne.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat Burkhard die vlak niet "doet" :wink:

raymondw

Bericht door raymondw » 01 jun 2008, 23:03

Marc RS4 schreef:Zal best maar hij bekritiseerd rechtstreeks zijn "moederbedrijf"....never bite the hand that feeds zeggen ze wel eens...
Alpina is zelfstandig en met zoon Andy aan het roer zal dat wel even blijven. Al hebben ze BMW keihard nodig, al was het alleen maar voor de assemblage. Logistiek is Alpina gewoon een onderdeel van BMW.
Marc RS4 schreef:Kortgezegd Porsche met het exponent van die klasse wagens...De Cayenne.
M.i, helemaal zinloze auto's. In 2004 heb ik bij Berchtesgaden eens een keer een Cayenne S laten zien waar Abraham de mosterd haalt. Men toenmalige S2 Avant (standaard ABY) zonder dakrailing en typeplaatjes was in de tussenacceleratie gewoon een stuk sneller.
Marc RS4 schreef:Nu moet ik er wel bijzeggen dat Burkhard die vlak niet "doet" :wink:
Precies, consistent beleid dus. Gewoon datgene maken waar je zelf in gelooft en wat je verantwoordelijk vindt.

Ik denk toch dat de grote vier in Duitsland hun beleid t.a.v de super sedans en SUV's op middellange termijn bij moeten stellen. Je ziet het al bij BMW met efficient dynamics waardoor een belangrijk deel van de auto's al een A of B label heeft. Dit imago valt moeilijk te combineren als je aan de andere kant van je produkt pakket G-auto's als imago-dragers hebt.

Macboy

Bericht door Macboy » 03 jun 2008, 14:43

De Audi RS6 heeft overigens net zoveel bestaansrecht als een M5. Het is gewoon de ultieme gezins en reiswagen met power in overvloed.

Nogmaals, voor mij persoonlijk is een S6 avant genoeg, maar je wilt altijd wel meer.

PS Betreffende de PK oorlog: misschien handig om in de andere draadjes verder te gaan specifiek hierover.

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=813

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 03 jun 2008, 18:51

Macboy schreef:De Audi RS6 heeft overigens net zoveel bestaansrecht als een M5. Het is gewoon de ultieme gezins en reiswagen met power in overvloed.

Nogmaals, voor mij persoonlijk is een S6 avant genoeg, maar je wilt altijd wel meer.

PS Betreffende de PK oorlog: misschien handig om in de andere draadjes verder te gaan specifiek hierover.

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=813
Waar ligt de grens vraagt men weleens.
Nou, volgens mij is de RS6 de grens (als het gaat om "super-stationcars")

Starred

Bericht door Starred » 03 jun 2008, 19:05

Adje ///M3 schreef: Waar ligt de grens vraagt men weleens.
Nou, volgens mij is de RS6 de grens (als het gaat om "super-stationcars")
De grens ligt daar waar de auto niet meer verkocht wordt vanwege geen vraag, geen extra bijdrage meer levert aan het merkimago, of niet meer verkocht mag worden vanwege overschrijding van wettelijke normen.

raymondw

Bericht door raymondw » 04 jun 2008, 00:15

Starred schreef:De grens ligt daar waar de auto niet meer verkocht wordt vanwege geen vraag, geen extra bijdrage meer levert aan het merkimago, of niet meer verkocht mag worden vanwege overschrijding van wettelijke normen.
De grens ligt bij de rentabiliteit van een project. De ontwikkeling van een niche model als de RS6 en de M5 kost een fabrikant 120M tot 150M Euro. Als je zoals BMW 20000 M5's verkoopt valt dat mee, maar bij ~6900 stuks (productie C5 RS6 in 6893st) wegen de ontwikkelingskosten veel zwaarder waardoor de toegevoegde waarde t.o.v de S6 veel lager is.

DDX

Bericht door DDX » 04 jun 2008, 00:23

een deel is natuurlijk ook reclame door te laten zien wat je kan
(zo ook de r8 v12 tdi bijvoorbeeld)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 20 jun 2008, 19:38

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2008, 00:36

wat klinkt zo'n AMG toch vreselijk ruig/lekker grrr die audi is dan echt helemaal niks daarmee vergeleken :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jun 2008, 09:04

1795 kg om 2025kg...............................................

NEXT...............................................

Maus335i

Bericht door Maus335i » 21 jun 2008, 10:18

Ben ik de enige die de vergelijking tussen een C-klasse en RS6 niet begrijp? Das net zoiets als de RS6 met de M3 vergelijken of RS4 met de M5.

Ze zeggen zelf ook al dat de C63 de RS4 van mercedes is, pak die dan ook gewoon :)

Daniel

Bericht door Daniel » 21 jun 2008, 13:03

alpinab10biturbo schreef: Ik heb een kopie van de ontwikkelopdracht van de RvB aan de M Gmbh gezien en een van de eisen die aan de ontwikkelafdeling werd gesteld was dat het gewicht van de M5 niet meer dan 85kg boven de 545i mocht zijn. Dat doel is (net) gehaald. Ik heb liever een auto die een handling heeft dan een PK-beul die alleen maar naar de 250km/h of de 280km/h kan jump-jetten.
We zijn er aan gewend maar feitelijk is het al bizar dat het sport-model gevoelig zwaarder mag zijn dan het dikst gemotoriseerde 'comfort'-model. Wat als de opdracht zou zijn om de M5 niet 85kg zwaarder, maar bijv. 150 kilo lichter te laten zijn dan een 545i: scheelt meteen het ontwikkelen van een dure, bizar sterke motor, bak, ophanging, remmen noem maar op.

raymondw

Bericht door raymondw » 23 jun 2008, 15:16

Daniel schreef:We zijn er aan gewend maar feitelijk is het al bizar dat het sport-model gevoelig zwaarder mag zijn dan het dikst gemotoriseerde 'comfort'-model. Wat als de opdracht zou zijn om de M5 niet 85kg zwaarder, maar bijv. 150 kilo lichter te laten zijn dan een 545i: scheelt meteen het ontwikkelen van een dure, bizar sterke motor, bak, ophanging, remmen noem maar op.
Precies. En ik vermoed dat de focus van de fabrikanten hoe dan ook een keer de andere kant uit zal gaan.

Toch moet ik bekennen dat de nieuwe RS6 een schitterend mooie auto is. Ik zag hem afgelopen zaterdag in Wolfsburg en in het echt kwam hij veel minder schreeuwerig over dan in de automobieltijdschriften. Neemt niet weg dat hij te zwaar is.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 jun 2008, 15:38

Ik denk dat je niet onder veel gewicht uit komt als je veel PK's in een familiebak zoekt eerlijk gezegd.

Als jij een apparaat wil bouwen in de vorm van een familiesedan met 600 PK die 300+ km/u loopt dan zal je al een brok gewicht nodig hebben alleen vanwege stabiliteit op die snelheden en ook je tractie. Kijk maar naar die koppelbeulen van AMG, die krijgen hun vermogen niet eens op de weg zonder TC. Moet je het gewicht op je wielen eens met de helft verminderen, dan kan je helemaal lachen. Of je moet gaan werken aan een betere aerodynamica, maar aangezien M5, RS6, AMG enz een normaal chassis als basis hebben en ook toonbaar moeten blijven ben je dan heel erg beperkt in je mogelijkheden. Je kan er geen mega spoilers op gaan zetten ala een excotische sportwagen.

Kijk maar naar een F1 wagen. Als je daar de vleugels af sloopt is er ook niet mee te rijden door te weinig gewicht op de wielen.

Of sleutel 600 PK in een peugotje of een AW11 en probeer 300 te halen. Dat kon wel eens erg spannend zijn :D

Ik geloof heus wel dat zo'n ding een eind lichter kan dmv het gebruik van composiet materialen maar ik denk eerlijk gezegd dat ze het gewicht voor lief nemen omwille van de eigenschappen.

Dus kan je zeggen of bouw een 1200-1300 KG model met 400 PK, of volg de huidige koers met steeds meer PK's maar prop er ook meer gewicht in :)

Dus kom je op de hamvraag, krijgen we meer PK's omdat de auto's zwaarder worden of vinden we al die extra meuk in auto's niet erg omdat we toch steeds meer PK's krijgen? :)
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 23 jun 2008, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 jun 2008, 15:47

Goed verhaal/theorie/vraagstuk Bert. :!:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 23 jun 2008, 16:01

Heerlijk... Helder... Geformuleerd Bert :) Audi wil van de RS6 ook helemaal geen supersportcar bouwen, dus een lichtgewicht veertje hoef je ook niet te verwachten.

leonard

Bericht door leonard » 23 jun 2008, 16:04

Duidelijk verhaal bert!!

Dat zijn nog eens antwoorden die hout snijden. :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 jun 2008, 16:05

Wel een helder verhaal...........................kan er ook helemaal in meegaan...................................maar laten we nu niet alles rechtpraten wat krom is.................................

Ergo; 2025 kg.....................................koop toch een ambulance ofzo....................Vorsprung durch Gewicht

Maus335i

Bericht door Maus335i » 23 jun 2008, 16:11

romo schreef:Wel een helder verhaal...........................kan er ook helemaal in meegaan...................................maar laten we nu niet alles rechtpraten wat krom is.................................

Ergo; 2025 kg.....................................koop toch een ambulance ofzo....................Vorsprung durch Gewicht
Heeft die ook 580pk en de looks van de RS6 dan?

romo

Bericht door romo » 23 jun 2008, 16:14

De PK race is over, benzine te duur, de massa te hoog, de CO2 hype is all over the world..........................het is duidelijk waar het naar toe gaat....................

turboo

Bericht door turboo » 23 jun 2008, 17:45

romo schreef:De PK race is over, benzine te duur, de massa te hoog, de CO2 hype is all over the world..........................het is duidelijk waar het naar toe gaat....................
.....Back To The Future! right Doc ?! :lol:

partyondude schreef:Voor minder rijd je een F430 Stradale :shock:
F430 Stradale?! we zijn niet scherpp lezers ;)

raymondw

Bericht door raymondw » 23 jun 2008, 23:25

Bert,

Ik denk dat dat wel degelijk kan, het is een kwestie van rentabiliteit en de time to market welke de ontwikkelaars voor beperkingen stelden. De E34S M5 bijvoorbeeld heeft een geheel ander onderstel dan de reguliere E34's. Kan dus wel degelijk. Ook v.w.d carroserie zijn er wel degelijk andere keuzes mogelijk. Aluminium i.p.v staal of dunner plaatmateriaal. Gebruik van composiet materialen in de carroserie of wielophanging is ook niet ondenkbaar, maar dat haalde jezelf ook al aan.

Je hebt gelijk m.b.t elektronische waakhonden en het typische gebruik van de doelgroep. Daarom haalde ik deze niet aan.

Joy

Bericht door Joy » 01 aug 2008, 17:56

Zo daar is ie dan, de MTM RS6

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/b/b9f ... 95650b.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/c/d7d ... fec0bc.jpg[/img]

702 pk maximaal :shock:

Wie 3.999 euro neertelt bij de Duitse tuningsfirma ziet het vermogen van zijn beest uit Ingolstadt opgekieteld worden tot 656 pk bij 6.180 tpm. Het koppel stijgt dan tot 785 Nm. Een stijging van 76 pk en 135 Nm ten opzichte van de standaardversie. Op verzoek kan ook de begrenzer later ingrijpen. Dit kan dan gebeuren bij 279, 290 of 310 km/u. De MTM-RS6 R gaat van nul naar honderd in 3,9 seconden. Een winst van 0,7 seconden. Al de verbeterde waarden worden bereikt door simpelweg het motormanagement aan te passen. Maar daar houdt het niet op. Er is namelijk ook nog een kit waarmee MTM 702 pk uit de 5,0-liter V10 weet te persen. Dit komt door een ander uitlaatsysteem, een vrijer ademend luchtfilter en aangepaste katalysatoren. Deze set kost 9.950 euro. De prestatiecijfers van dit pakket zijn nog niet bekend.
Wie dan nog niet tevreden is, kan nog verder gaan. De voorremmen kan je upgraden door gegroefde schijven van maar liefst 405mm en zespots remklauwen. Een bescheiden koolstofvezel voorspoiler kan worden gemonteerd, evenals een diffuser achter van het zelfde materiaal. Naar wens kan het onderstel aangepast worden en om het af te maken zijn er 21 inch wielen of 20” gesmede wielen van MTM bimoto die lichter zijn waardoor de auto een nog betere pk/gewichtsverhouding krijgt. Voor dit alles ben je dan wel minimaal 15.500 euro kwijt.

Bron: Autoweek

Plaats reactie