Jorik stelt zich voor

Hier kun je jezelf voorstellen.
Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: Jorik stelt zich voor

Bericht door Richardt. » 26 okt 2009, 13:08

Toch wel een droomberoep idd! 8)

Hoe lang duurt zo'n opleiding eigenlijk en wat houd het precies in? Heb er namelijk nog nooit echt bij stil gestaan. :?

Jorik

Bericht door Jorik » 27 okt 2009, 03:21

Richardt. schreef:Toch wel een droomberoep idd! 8)

Hoe lang duurt zo'n opleiding eigenlijk en wat houd het precies in? Heb er namelijk nog nooit echt bij stil gestaan. :?
Nadat je je hebt aangemeld voor de selecties gaat het feest beginnen; een totaal van een 7tal selectie rondes waarin naar voren komt of jij überhaupt aanleg hebt (dit wordt initieel in een simulator getest, op het eind ga je ook een zestal trippen maken in een echt vliegtuig), snel in staat bent nieuwe dingen je eigen te maken, gezond bent en mentaal redelijk op orde bent. In mijn tijd nam dit hele proces ongeveer 9 maanden in beslag en uiteindelijk blijft er zo'n 2 à 3% over van iedereen die het heeft geprobeerd.
Het eerste "serieuze" werk begint dan op de Koninklijke Militaire Academie te Breda. Je kunt kiezen voor twee verschillende trajecten: kort en lang model. Kort model houdt tegenwoordig in dat je maar vier maanden in Breda verblijft en je na het afronden van je opleiding een dienstverband aangaat voor tien jaar . Op de KMA volg je de Algemene Luitenants Opleiding; waarin je van burger naar militair omgeschoold wordt (lekker in het bos spelen en afgebeuld worden) en daarnaast ook nog wat basisvaardigheden opdoet in het leiding geven. Na de ALO ga je door naar Woensdrecht voor de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding. Heb je echter voor lang model gekozen blijf je na de vier maanden ALO in Breda om daar in vier jaar tijd een diploma te halen (bijv. in krijgswetenschappen of militaire bedrijfsvoering). Hierna vervolg je het traject ook in Woensdrecht op de EMVO. Echter met lang model kies je dus al bewust voor een carrière binnen de luchtmacht, aangezien je na je opleiding een contract voor onbepaalde tijd krijgt.
In Woensdrecht begin je eerst met de grondschool. In een aantal maanden tijd leer je alles over de systemen van het vliegtuig waarin je je eerste vlieguren zal gaan maken, de Pilatus PC-7: propeller kist met een gasturbine in het vooronder. Daarnaast leer je alles wat verder nog belangrijk is tijdens het vliegen, zaken zoals meteorologie, aerodynamica en regelgevingen. Na ongeveer vijf maanden en het succesvol afsluiten van alle examens trek je voor het eerst je vliegeroverall aan en mag je eindelijk zelf beginnen met zo'n krat de lucht in jagen! Leer je op de eerste vluchten nog gewoon netjes rechtuit vliegen en bochtjes maken, komt daar later ook de kunst van het landen bij en uiteraard mogen de aerobatics ook niet ontbreken. Rechtuit vliegen kan ook bij de KLM, ondersteboven ziet het er net even stoerder uit. In Woensdrecht valt nog ongeveer 30-35% af. De leercurve die hier van je verwacht wordt is goed steil en de stress wordt ook lekker hoog gehouden. Sla je je hier doorheen komt na ongeveer 35 vlieguren hét moment wat de rest van je leven gaat bepalen: je assignment! Wordt het rond chopperen in een van de verschillende soorten heli's (apache, chinook of cougar) of wordt het maximaal vlammen in een F-16 (we hebben ook transport kisten, maar daar kun je alleen maar intern naar doorstromen, die krijg je niet als eerste assignment).
In mijn geval dus het geluk gehad om mijn eerste keus te krijgen (F-16). Het volgende deel van de opleiding zit in Amerika. Waarin je dus meer basisvaardigheden gaat leren waar we in Nederland niet aan toe zijn gekomen. Denk hierbij aan formatie vliegen en low level (op 150 meter hoogte met de stick in je ene hand en je kaart van de omgeving in je andere). Je begint op de T-6A Texan II (het jonge zusje van de PC-7, zelfde idee alleen twee keer zoveel vermogen en hippe moderne instrumenten). Na ongeveer 120 uur op dit type ga je door naar de T-38; een echte straaljagert! Je begint met dezelfde dingen die je daarvoor ook al hebt gedaan, met als enige verschil dat het nu een stuk sneller gaat (ineens vlieg je zo'n 1000km/h ipv 400...). Al komen er wel later nieuwe dingen bij; zo begin je met de T-38 ook aan de beginselen van het luchtgevecht!
Ben je nog steeds op de goede weg, dan ga je pas door naar de F-16. In Amerika leer je alleen de basis; dus hoe vlieg ik ermee en hoe werken al die systemen die je er ineens bij hebt ongeveer. Terug in Nederland leer je pas echt opereren volgens onze eigen tactieken. Heb je eenmaal laten zien dat je die beheerst krijg je de status "mission qualified" en is eindelijk het moment daar: operationeel F-16 vliegen! Uiteraard begint elke fase met een nieuw type eerst met een aantal maanden grondschool om het vliegtuig te leren kennen en zit je tussendoor ook veel in de simulator.

Kort overzicht van m'n eigen opleiding:
Januari 2007 - mei 2007: selecties
Augustus 2007 - december 2007: KMA
Januari 2008 - oktober 2008: EMVO
Oktober 2008 - december 2008: aanvullende trainingen (advanced land & combat survival)
Januari 2009 - augustus 2009: Amerika! Beginnen op de T-6
Augustus 2009 - heden: T-38

Toekomst:
Heden - mei 2010: T-38 (Waarbij we in feb 2010 onze "wing" in ontvangst mogen nemen samen met ons "groot militair brevet")
Mei 2010 - februari 2011: F-16
Februari 2011: terug naar Nederland om daar hopelijk ergens in 2012 mission qualified te worden.

Pilatus PC-7:
Afbeelding

T-6 Texan II:
Afbeelding

T-38 Talon:
Afbeelding

Mochten er verder nog vragen zijn hoor ik het wel ;) Heb sinds ik in Amerika zit ook een weblogje waar ik zo nu en dan wat avonturen op kalk; deze is hier te vinden.

Hans

Bericht door Hans » 27 okt 2009, 08:22

Das een pittige opleiding. Die T-38 Talon lijkt wel op een NF5 die ze in Nederland ooit eens hadden. (op Gilze-Rijen volgens mij)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 27 okt 2009, 08:40

Poe, duidelijk en mooi verhaal! :thumbup:

Dat zijn tenminste nog een serieuze opleidingen die niet zomaar even elke boerenl*l kan gaan doen! 8)

Ik heb nooit echt de behoefte gehad om bij de luchtmacht oid. te gaan, maar ben toch stiekem wel jaloers op je :lol:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 27 okt 2009, 09:06

Zeer interessant verhaal. Bedankt.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 27 okt 2009, 12:55

Mooi verhaal Jorik. :thumbup:

Om gevechtsvlieger te zijn moet je als mens goed in elkaar steken, lichaam en geest. Zijn er weinigen die dit kunnen.

Btw, 'onbepaalde tijd' bestaat hedendaags toch niet meer? Maximum is 12 dienstjaren of wordt er voor vliegers, ivm dure opleidingskosten, een uitzondering gemaakt?

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 27 okt 2009, 13:00

Afbeelding

Yihiaa! :hosanna:

Jorik

Bericht door Jorik » 28 okt 2009, 01:00

Hans schreef:Das een pittige opleiding. Die T-38 Talon lijkt wel op een NF5 die ze in Nederland ooit eens hadden. (op Gilze-Rijen volgens mij)
Klopt, de F-5 is de "fighter variant", afgeleid van de T-38 aangezien de T-38 puur een trainer is. De NF-5 is speciaal voor Nederland een iets aangepaste versie van de F-5. Schitterende kist trouwens. Hieronder een bekend tafereel in Gilze (vroegah kon dat nog):

Afbeelding
indobesar schreef:Mooi verhaal Jorik. :thumbup:

Om gevechtsvlieger te zijn moet je als mens goed in elkaar steken, lichaam en geest. Zijn er weinigen die dit kunnen.

Btw, 'onbepaalde tijd' bestaat hedendaags toch niet meer? Maximum is 12 dienstjaren of wordt er voor vliegers, ivm dure opleidingskosten, een uitzondering gemaakt?
Naja, nu is het drie fasen systeem in gegaan, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoe dat nu precies in elkaar steekt. Vrij weinig van meegekregen :oops: Hoofdlijnen in dat systeem zijn dat iedereen in principe met een fase 1 contract begint, welke voor een bepaalde tijd geld. Loopt die af kun je de dienst uit of indien mogelijk bijtekenen. Dan ga je automatisch door naar fase twee, hier kun jij elk moment stoppen maar zij kunnen jou niet zo maar ontheffen en vanuit fase twee kun je dan weer door naar de derde fase, wat dus doorloopt tot je pensioen. Meer hierover is hier te vinden.

Jorik

Bericht door Jorik » 09 jan 2010, 22:26

Lekker flauw, ik weet het, maar onder het motto: "omdat het kan":

Afbeelding

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 09 jan 2010, 23:52

super die plates.....nu nog iemand met "admiraal" er bij......

Mrton

Bericht door Mrton » 13 jan 2010, 19:13

Afbeelding
Hier fietste ik vroeger (basisschool) voor naar Gilze-Rijen, dat lawaai als er een vliegtuig kwam landen, en je kon er zo ongeveer recht onder staan. Afscheiding van het vliegveld was op dit punt in mijn herinnering ook vrij simpel, houten hekje, rol prikkeldraad, greppeltje en weer een rol prikkeldraar en dan was er zo'n verkeerstoren zonder toren. Ik denk alleen dat Nederland toendertijd F16's vloog.

Tom V

Bericht door Tom V » 13 jan 2010, 19:31

Jorik, ik had eerder je verhaal nog niet gelezen. Gaaf hoor, you're living the dream lijkt me. Veel succes met je opleiding (en mooie auto. :thumbup: )

HSR

Bericht door HSR » 13 jan 2010, 20:59

Schitterende studiecarriere! Ik heb zelf toen ik 16 was nog een hele tijd gevlogen om voor mijn PPL te gaan. Helaas kreeg ik kort daarna redelijk serieuze evenwichtsstoornissen waardoor het einde oefening was. :( Misschien over een paar jaar als dat beter is dat ik weer ga beginnen. Wil nog steeds een keer met een PC-7 vliegen. Schitterend toestel is dat.

Overigens, krijgen jullie tijdens de studententijd al zo'n interessante financiele vergoeding of is Stufi genoeg om als een keizer te leven in Texas. :D

Individual

Bericht door Individual » 13 jan 2010, 21:53

Living the good life Jorik. Erg mooie opleiding, ik zit er zelf de laatste weken ook erg over te denken om me aan te melden voor de selecties. Eigenlijk ben ik dom als ik het niet probeer. Alleen jammer dat slechts een paar procent het uiteindelijk haalt.

Jorik

Bericht door Jorik » 14 jan 2010, 03:41

hugo schreef:Schitterende studiecarriere! Ik heb zelf toen ik 16 was nog een hele tijd gevlogen om voor mijn PPL te gaan. Helaas kreeg ik kort daarna redelijk serieuze evenwichtsstoornissen waardoor het einde oefening was. :( Misschien over een paar jaar als dat beter is dat ik weer ga beginnen. Wil nog steeds een keer met een PC-7 vliegen. Schitterend toestel is dat.

Overigens, krijgen jullie tijdens de studententijd al zo'n interessante financiele vergoeding of is Stufi genoeg om als een keizer te leven in Texas. :D
Ja, als je de kans weer krijgt waarbij je geen last krijgt van je evenwichtsorgaan zeker doorgaan! Hebben ze trouwens nog een oorzaak gevonden? PC-7 zal lastig worden, maar niet onmogelijk. Ik weet dat er her en der wel wat civiele PC-7's rondvliegen; heb alleen geen idee of ze ook in Nederland zijn. In Zwitserland sowieso een aantal.
Maar op financieel gebied hebben we vrij weinig te klagen. Vanaf dag één (dus nog op de KMA) krijg je al betaald en vanaf dat moment heb je ook nauwelijks tijd meer om het uit te geven haha. Spaart dus lekker door! En hier in Amerika hebben we al helemaal geen zak aan vaste lasten. Huisvesting is 150 euro per maand (we zitten hier op Dorms), verzekering zo'n 100 euro en daarnaast dan nog je voeding. That's it! Dus we houden vrij veel over! Verder krijgen we nog een buitenlandtoelage en "vlieggeld" (dus voor elk uur dat we vliegen krijgen we ook weer extra). En daarnaast kosten auto's hier geen drol en kunnen we ze belastingvrij meenemen!
Individual schreef:Living the good life Jorik. Erg mooie opleiding, ik zit er zelf de laatste weken ook erg over te denken om me aan te melden voor de selecties. Eigenlijk ben ik dom als ik het niet probeer. Alleen jammer dat slechts een paar procent het uiteindelijk haalt.
Ach, ik heb zelf ook ooit zitten twijfelen of het wel nut had mn sollicitatie daadwerkelijk op de bus te doen... Ook al is het maar een paar procent, laat de rest maar die overige 95% maar zijn die het niet halen hehe. Enige wat je moet doen als het probeert (wat je sowieso moet doen) is je gewoon voor de volle 100% inzetten anders kan ik je nu al garanderen dat je niet ver gaat komen. Mocht je nog inhoudelijke vragen hebben hoor ik het wel!

HSR

Bericht door HSR » 14 jan 2010, 12:17

Jorik schreef:
hugo schreef:Schitterende studiecarriere! Ik heb zelf toen ik 16 was nog een hele tijd gevlogen om voor mijn PPL te gaan. Helaas kreeg ik kort daarna redelijk serieuze evenwichtsstoornissen waardoor het einde oefening was. :( Misschien over een paar jaar als dat beter is dat ik weer ga beginnen. Wil nog steeds een keer met een PC-7 vliegen. Schitterend toestel is dat.

Ja, als je de kans weer krijgt waarbij je geen last krijgt van je evenwichtsorgaan zeker doorgaan! Hebben ze trouwens nog een oorzaak gevonden? PC-7 zal lastig worden, maar niet onmogelijk. Ik weet dat er her en der wel wat civiele PC-7's rondvliegen; heb alleen geen idee of ze ook in Nederland zijn. In Zwitserland sowieso een aantal.
Maar op financieel gebied hebben we vrij weinig te klagen. Vanaf dag één (dus nog op de KMA) krijg je al betaald en vanaf dat moment heb je ook nauwelijks tijd meer om het uit te geven haha. Spaart dus lekker door! En hier in Amerika hebben we al helemaal geen zak aan vaste lasten. Huisvesting is 150 euro per maand (we zitten hier op Dorms), verzekering zo'n 100 euro en daarnaast dan nog je voeding. That's it! Dus we houden vrij veel over! Verder krijgen we nog een buitenlandtoelage en "vlieggeld" (dus voor elk uur dat we vliegen krijgen we ook weer extra). En daarnaast kosten auto's hier geen drol en kunnen we ze belastingvrij meenemen!
Epic 8)

Ik heb in het verleden op Brasschaat (EBBT) gevlogen daar ik daar dicht bij in de buurt woonde. Vloog toen op een PA/18 piper tail draggertje. Schitterend toestelletje om te leren vliegen. Was hard werken ook bij opstijgen, constant trimmen etc. Vwb de evenwichtsorganan, het was een virale infectie. Letterlijk 8 weken enorm duizelig geweest en zodra ik verkouden ben of slechte houding heb bij slapen komt het weer terug. Ook bij indoor karten krijg ik het vrij sterk. Nadeel is dat zo'n virale infectie schade achterlaat. Hier kan je uiteindelijk wel overheen groeien maar dat kan maar zo 10 jaar duren. Zolang ik zelf een voertuig bestuur is er weinig aan de hand ( auto, scooter kleine open zeilboten ) maar zodra ik zelf niet bestuur word ik erg beroerd. Zelfs al op een ferrie die het kanaal over gaat word ik duizelig. Overigens tijdens lijnvluchten valt het allemaal wel redelijk mee. Mss van de zomer maar weer eens een uurtje vliegen proberen. Who Knows.

Individual

Bericht door Individual » 14 jan 2010, 14:01

Jorik schreef:
Individual schreef:Living the good life Jorik. Erg mooie opleiding, ik zit er zelf de laatste weken ook erg over te denken om me aan te melden voor de selecties. Eigenlijk ben ik dom als ik het niet probeer. Alleen jammer dat slechts een paar procent het uiteindelijk haalt.
Ach, ik heb zelf ook ooit zitten twijfelen of het wel nut had mn sollicitatie daadwerkelijk op de bus te doen... Ook al is het maar een paar procent, laat de rest maar die overige 95% maar zijn die het niet halen hehe. Enige wat je moet doen als het probeert (wat je sowieso moet doen) is je gewoon voor de volle 100% inzetten anders kan ik je nu al garanderen dat je niet ver gaat komen. Mocht je nog inhoudelijke vragen hebben hoor ik het wel!
Motivatie zal het probleem niet zijn, het is namelijk echt een soort jongensdroom. Tuurlijk, er zullen altijd ook wel aspecten van de opleiding zijn die wat minder bevallen, maar daar kom ik wel overheen. Wat wel speelt is dat ik op dit moment met een andere studie bezig ben, die op zich prima bevalt. Als dat nou niet het geval was, dan was de keuze snel gemaakt. En ik neem aan dat het niet mogelijk is om deze studie te blijven volgen tijdens het selectieproces, of heb ik daar een verkeerd beeld van?

yorick

Bericht door yorick » 14 jan 2010, 19:40

Bijzonder verhaal Jorik!! Gaaf om te lezen ook :thumbup:

ashley87

Bericht door ashley87 » 14 jan 2010, 20:01

Gaaf die plates! :D Had vernomen dat er in iedere staat meerdere mogelijkheden zijn tegen extra bijbetaling?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._state_slogans Worden dezelfde slogans nog gehanteerd daar?

Knot

Bericht door Knot » 14 jan 2010, 20:06

Mooi geschreven stuk over het opleidingstraject, mooie platen en mooie auto's.

Je lijkt in een soort van ideale situatie te zitten wat dat betreft!

Jorik

Bericht door Jorik » 15 jan 2010, 17:14

hugo schreef:Epic 8)

Ik heb in het verleden op Brasschaat (EBBT) gevlogen daar ik daar dicht bij in de buurt woonde. Vloog toen op een PA/18 piper tail draggertje. Schitterend toestelletje om te leren vliegen. Was hard werken ook bij opstijgen, constant trimmen etc. Vwb de evenwichtsorganan, het was een virale infectie. Letterlijk 8 weken enorm duizelig geweest en zodra ik verkouden ben of slechte houding heb bij slapen komt het weer terug. Ook bij indoor karten krijg ik het vrij sterk. Nadeel is dat zo'n virale infectie schade achterlaat. Hier kan je uiteindelijk wel overheen groeien maar dat kan maar zo 10 jaar duren. Zolang ik zelf een voertuig bestuur is er weinig aan de hand ( auto, scooter kleine open zeilboten ) maar zodra ik zelf niet bestuur word ik erg beroerd. Zelfs al op een ferrie die het kanaal over gaat word ik duizelig. Overigens tijdens lijnvluchten valt het allemaal wel redelijk mee. Mss van de zomer maar weer eens een uurtje vliegen proberen. Who Knows.
Haha, we hadden op Woensdrecht wel eens last van wat afdrijvers van Brasschaat, die dan even niets vermoedend dwars door ons traffic pattern komen tuffen... Altijd leuk, houdt je scherp :wink: (al zijn wij ook wel eens onbedoeld een stukje België ingevlogen... vonden ze nooit zo leuk hehe). Maar zou wel mooi zijn als je het weer op kan pikken, kunnen we de volgende DF meet op een vliegveld houden :mrgreen:
Individual schreef:Motivatie zal het probleem niet zijn, het is namelijk echt een soort jongensdroom. Tuurlijk, er zullen altijd ook wel aspecten van de opleiding zijn die wat minder bevallen, maar daar kom ik wel overheen. Wat wel speelt is dat ik op dit moment met een andere studie bezig ben, die op zich prima bevalt. Als dat nou niet het geval was, dan was de keuze snel gemaakt. En ik neem aan dat het niet mogelijk is om deze studie te blijven volgen tijdens het selectieproces, of heb ik daar een verkeerd beeld van?
Mwah, het is zeker wel mogelijk. Ze proberen je met het nieuwe systeem wel zo snel mogelijk er doorheen te krijgen door vooraf alles in te plannen, maar jij kunt gewoon met die data schuiven als het je niet uit komt. Het is alleen wel lastig in te plannen omdat je nooit weet hoelang je precies kwijt bent voor een bepaald onderdeel.
ashley87 schreef:Gaaf die plates! :D Had vernomen dat er in iedere staat meerdere mogelijkheden zijn tegen extra bijbetaling?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._state_slogans Worden dezelfde slogans nog gehanteerd daar?
Ja klopt. In Texas kost het je 85 dollar per jaar bovenop je normale registratie (70 dollar per jaar), maar dat verschilt per staat. Per staat is het aantal karakters wat je erop kan zetten ook verschillend. In Texas heb je minimaal vier, maximaal zes. Het leuke is dat je wel dingen als spaties en punten kunt gebruiken.
De meeste van die slogans kloppen nog wel ja, al zijn er ook een aantal die je eigenlijk niet meer ziet. Texas is nu bijvoorbeeld "The lone star state".

En knot, dat is wel de beste manier om het te omschrijven eigenlijk haha. Aardige stap van mn vorige studentenleven naar dit "studenten"leven ;)

ErikS

Bericht door ErikS » 16 jan 2010, 09:18

ashley87 schreef:Gaaf die plates! :D Had vernomen dat er in iedere staat meerdere mogelijkheden zijn tegen extra bijbetaling?

Je shopt steeds dezelfde foto in je avater, goede rede voor? :mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 jan 2010, 18:07

Heb je eigenlijk nog plannen met de M3 of hou je die gewoon standaard? Aangezien de dollar nog steeds erg gunstig staat ;)

Jorik

Bericht door Jorik » 19 jan 2010, 01:12

Tom Westendorp schreef:Heb je eigenlijk nog plannen met de M3 of hou je die gewoon standaard? Aangezien de dollar nog steeds erg gunstig staat ;)
Haha, die vraag heb ik mezelf ook al enkele malen gesteld! Zit al een tijdje met de gedachte te spelen om misschien te kijken voor een andere uitlaat. Vriend van me rijdt met een Eisenmann op zn E46 M3 en ik moet zeggen hij klinkt wel érg lekker, ook als je erin zit. De E92 heeft ook wel een prima sound, maar van binnen hoor je het eigenlijk nauwelijks. Verder heb ik de ballen verstand van al die aftermarket zooi, dus ik ben me voorlopig nog her en der aan het inlezen.

Jorik

Bericht door Jorik » 22 feb 2010, 02:26

Hierbij nog even onze "graduatie video", geeft ook wel een leuk beeld wat we hier het afgelopen jaar hebben uitgespookt:

Hij is trouwens ook beschikbaar in HD op youtube zelf!!

Plaats reactie