Niemand heeft zo'n ding privé, is toch allemaal lease dus boeien.Knot schreef: 07 aug 2025, 10:51 Klinkt leuk dat supersnelladen maar niet zo best voor de accu SOH toch?
Zakelijk boeit het niet zoveel maar prive een snellader pakken te vaak dan betaal je 3 a 4x je tarief tov thuisladen en kan je beter benzine blijven rijden.
EV auto's (elektrische)
- Martijn M
- Berichten: 3660
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: EV auto's (elektrische)
- Arthur
- Berichten: 43151
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
-
OnlineFabian
- Berichten: 7247
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: EV auto's (elektrische)
Snelladen doe je ook alleen maar als het nodig is, niemand gaat voor zn lol daar een half uur staan wachten. Doe je alleen als het nodig is, op een doorreis ofzo.
Als je thuis kunt laden (of in de straat) dan zal dat 9 van de 10x gebeuren..
En met een juist abbonnement maakt openbaar laden/snelladen geen enkel verschil in prijs. Maar al die abonnementsvormen/laadpassen/providers etc etc dat is echt een zwart gat als je je daar in gaat verdiepen kan ik je vertellen
Als je thuis kunt laden (of in de straat) dan zal dat 9 van de 10x gebeuren..
En met een juist abbonnement maakt openbaar laden/snelladen geen enkel verschil in prijs. Maar al die abonnementsvormen/laadpassen/providers etc etc dat is echt een zwart gat als je je daar in gaat verdiepen kan ik je vertellen

-
Onlinesitechris
- Berichten: 4894
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: EV auto's (elektrische)
VW ID.3 is inmiddels al verkrijgbaar vanaf net geen 30 mille. Dan heb je 384 km range, maar heel iets minder dan BYD. Scheelt je wel 10k. Is ook geen ultieme topauto, maar prijsverschil is gewoon te groot. Skoda Elroq vanaf net geen 35 mille, CUPRA Born vanaf 31 mille etc etc.
-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
@Chris, aha, wat een verschil tov in dit geval BYD en VW/Cupra/Skoda, die laatsten geven mij een mentaal 'betere'naamsbeleving dan BYD. Kun je hier een soort 'wet op de remmende voorsprong' op loslaten(iig qua prijsstelling)?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28610
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Dit en stuk voor stuk mooier / leukere auto's en dus goedkoper zelfs dan de chinees...sitechris schreef: 07 aug 2025, 12:11 VW ID.3 is inmiddels al verkrijgbaar vanaf net geen 30 mille. Dan heb je 384 km range, maar heel iets minder dan BYD. Scheelt je wel 10k. Is ook geen ultieme topauto, maar prijsverschil is gewoon te groot. Skoda Elroq vanaf net geen 35 mille, CUPRA Born vanaf 31 mille etc etc.
Wij hebben er 1 privé (Cupra Born) 2jr geleden gekocht en ja afschrijving technisch was dat niet de meest slimme zetMartijn M schreef: 07 aug 2025, 10:59Niemand heeft zo'n ding privé, is toch allemaal lease dus boeien.Knot schreef: 07 aug 2025, 10:51 Klinkt leuk dat supersnelladen maar niet zo best voor de accu SOH toch?
Zakelijk boeit het niet zoveel maar prive een snellader pakken te vaak dan betaal je 3 a 4x je tarief tov thuisladen en kan je beter benzine blijven rijden.


WBT snelladen dat doe je idd enkel op vakantie dus paar keer per jaar kan die accu wel tegen hoor.
Op stroom zit ook accijns noemen ze alleen energiebelasting.Robin schreef: 07 aug 2025, 10:58 Tuurlijk kan je beter benzine blijven rijden Rody. Probleem zijn de accijnzen/$$$. Niet het benzinerijden an sich.
1L benzine is qua energie gelijk aan 9kwh.
1L benzine zit 78cnt accijns
9kwh zit 1,17eur energiebelasting
-
OnlineFabian
- Berichten: 7247
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: EV auto's (elektrische)
Zeker, wat ik al zei, nu zijn er goede concurrenten te krijgen EN zijn de prijzen flink gezakt. Dat was vorig jaar nog wel anders (toen ik met de BYD reed iig).sitechris schreef: 07 aug 2025, 12:11 VW ID.3 is inmiddels al verkrijgbaar vanaf net geen 30 mille. Dan heb je 384 km range, maar heel iets minder dan BYD. Scheelt je wel 10k. Is ook geen ultieme topauto, maar prijsverschil is gewoon te groot. Skoda Elroq vanaf net geen 35 mille, CUPRA Born vanaf 31 mille etc etc.
ID3 links laten liggen, direct voor de Elroq gaan dan!
-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Dikgedrukt, sta je daar lekker op/naar je vakantie tussen al die andere paaldansers:)Martijn_bmw schreef: 07 aug 2025, 12:17Dit en stuk voor stuk mooier / leukere auto's en dus goedkoper zelfs dan de chinees...sitechris schreef: 07 aug 2025, 12:11 VW ID.3 is inmiddels al verkrijgbaar vanaf net geen 30 mille. Dan heb je 384 km range, maar heel iets minder dan BYD. Scheelt je wel 10k. Is ook geen ultieme topauto, maar prijsverschil is gewoon te groot. Skoda Elroq vanaf net geen 35 mille, CUPRA Born vanaf 31 mille etc etc.
Wij hebben er 1 privé (Cupra Born) 2jr geleden gekocht en ja afschrijving technisch was dat niet de meest slimme zetMartijn M schreef: 07 aug 2025, 10:59Niemand heeft zo'n ding privé, is toch allemaal lease dus boeien.Knot schreef: 07 aug 2025, 10:51 Klinkt leuk dat supersnelladen maar niet zo best voor de accu SOH toch?
Zakelijk boeit het niet zoveel maar prive een snellader pakken te vaak dan betaal je 3 a 4x je tarief tov thuisladen en kan je beter benzine blijven rijden.![]()
WBT snelladen dat doe je idd enkel op vakantie dus paar keer per jaar kan die accu wel tegen hoor.
Op stroom zit ook accijns noemen ze alleen energiebelasting.Robin schreef: 07 aug 2025, 10:58 Tuurlijk kan je beter benzine blijven rijden Rody. Probleem zijn de accijnzen/$$$. Niet het benzinerijden an sich.
1L benzine is qua energie gelijk aan 9kwh.
1L benzine zit 78cnt accijns
9kwh zit 1,17eur energiebelasting
Betr accijns: Als dat zo is(en dat is zo), waarom dan niet zufort terug naar nenzine/hybrid/diesel? Want als ik de berekeningen zie is EV rijden 9 van de 10x véél voordeliger dan ICE. (?)
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28610
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
EV is goedkoper vooral als je veel rijdt omdat een EV veel zuiniger is dan ICE.
1L benzine kom je gemiddeld 15km ver mee
9kwh kom je gemiddeld 45km ver mee
1L benzine kom je gemiddeld 15km ver mee
9kwh kom je gemiddeld 45km ver mee
-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Ik denk dat je efficienter ipv zuiniger bedoelt, want ik kom verder met m'n koffiemolen dan jullie met je Satisfyer:)Martijn_bmw schreef: 07 aug 2025, 12:32 EV is goedkoper vooral als je veel rijdt omdat een EV veel zuiniger is dan ICE.
1L benzine kom je gemiddeld 15km ver mee
9kwh kom je gemiddeld 45km ver mee
En kortom doorberekend staat die energiebelasting NIET in verhouding met de accijns op benzine.
- Paskal
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: EV auto's (elektrische)
Hier nog EV-privé-bezitter met de i3s. In de afgelopen 7.000 km één keer aan de snellader gehangen om te testen of het werkt
. We laden 95% thuis en dus heel sporadisch aan een 11kw-paal ergens op een bestemming die verder dan 150 km van huis ligt zodat we ook weer thuis kunnen komen (range zit nu rond de 300 km).
Toevallig recent het verschil uitgerekend wat 15.000 km/jr rijden kost met de i3s en zijn voorganger de 118. Ex afschrijving en bandjes, maar incl brandstof/stroom, MRB, verzekering en onderhoud:
- 1.400€ op jaarbasis (deels 1/4 MRB en deels tarief vanaf jan. 26) met de i3S
- 5.100€ op jaarbasis met de 118 (onderhoud gebaseerd op onderhoud per km over de afgelopen 40.000 km)
Da's toch wel een substantieel verschil in mijn ogen waarbij de conclusie is dat de i3S in onze situatie spotgoedkoop rijden is (met dank aan het stroomoverschot). Los van de centjes wat een leuke bijkomstigheid is, bevalt hij verder ook uitermate goed en beter dan de 118.

Toevallig recent het verschil uitgerekend wat 15.000 km/jr rijden kost met de i3s en zijn voorganger de 118. Ex afschrijving en bandjes, maar incl brandstof/stroom, MRB, verzekering en onderhoud:
- 1.400€ op jaarbasis (deels 1/4 MRB en deels tarief vanaf jan. 26) met de i3S
- 5.100€ op jaarbasis met de 118 (onderhoud gebaseerd op onderhoud per km over de afgelopen 40.000 km)
Da's toch wel een substantieel verschil in mijn ogen waarbij de conclusie is dat de i3S in onze situatie spotgoedkoop rijden is (met dank aan het stroomoverschot). Los van de centjes wat een leuke bijkomstigheid is, bevalt hij verder ook uitermate goed en beter dan de 118.
-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
^^^ ik denk toch dat de centenkwestie(zoals ongeveer altijd) een groot bestanddeel van de doorslaggevendheid is hoe 'tevreden' men is over de EV in dit geval. Andere bestanddelen: Eigen paal/panelen etc (maar da's ook een vorm van centen want tijd is geld)
Als grotere bedrijven hier in NL de policy van het EV MOETEN rijden van bepaalde medewerkers vanaf 'morgen' veranderen, wil ik het nog wel eens zien:)
Neemt niet weg dat ik de EV wereld op mijn manier op de voet volg, want wie weet over x jaar?
Als grotere bedrijven hier in NL de policy van het EV MOETEN rijden van bepaalde medewerkers vanaf 'morgen' veranderen, wil ik het nog wel eens zien:)
Neemt niet weg dat ik de EV wereld op mijn manier op de voet volg, want wie weet over x jaar?
-
Online
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Zelfde discussie iedere 4 paginas 

-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Ha ja idd:)
Miljarden mensen omarmen wereldwijd de EV al; nu die handvol fossiele conservatieve boomers die-er-niks van-begrijpen op DF nog eventjes:)
Miljarden mensen omarmen wereldwijd de EV al; nu die handvol fossiele conservatieve boomers die-er-niks van-begrijpen op DF nog eventjes:)
-
Online
- Berichten: 5172
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
1 liter is rond de 1.80 en kwh is ongeveer 0.25. Dus eerder 7kwh dan 9kwh.Martijn_bmw schreef: 07 aug 2025, 12:32 EV is goedkoper vooral als je veel rijdt omdat een EV veel zuiniger is dan ICE.
1L benzine kom je gemiddeld 15km ver mee
9kwh kom je gemiddeld 45km ver mee

Toegeven als je onderhoud meerekent is een EV flink goedkoper als je nieuw vs nieuw vergelijkt.
Maar buiten de (fabrieks) garantie, wil je risico lopen op een defecte accu of elektro motor? Ben je 5-10k verder.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28610
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Dit klopt zeker want zakelijk heb je als leaserijder geen voordeel meer. Bijtelling van een vergelijkbare klasse EV of ICE is even hoog in netto EUR per maand.Robin schreef: 07 aug 2025, 12:58 ^^^ ik denk toch dat de centenkwestie(zoals ongeveer altijd) een groot bestanddeel van de doorslaggevendheid is hoe 'tevreden' men is over de EV in dit geval. Andere bestanddelen: Eigen paal/panelen etc (maar da's ook een vorm van centen want tijd is geld)
Als grotere bedrijven hier in NL de policy van het EV MOETEN rijden van bepaalde medewerkers vanaf 'morgen' veranderen, wil ik het nog wel eens zien:)
Neemt niet weg dat ik de EV wereld op mijn manier op de voet volg, want wie weet over x jaar?
Dus ja als de keuze vrij is kiest uiteraard een deel weer voor een ICE

@Kadett: fabrieksgarantie op accu is minimaal 8jr bij zo'n beetje alle merken maar eens ik weet ook nog niet of ik daarna het risico wil lopen. Wellicht zijn er tzt accu-revisie bedrijven die komen er geheid.
-
Onlinesitechris
- Berichten: 4894
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: EV auto's (elektrische)
Het goede nieuws is dat er ook leukere EV's aankomen. Recent nog in Alpine A290 gereden. Qua range nog matig (362 km) maar wel hele vermakelijke auto om mee te rijden. Met 1470 kg voor een EV ook echt licht. Rijdt en stuurt leuk, ziet er tof uit. Wel een auto voor erbij, maar wel leuk hebbeding. Wie weet hoe de techniek er over 5 jaar al uitziet. Gaat best hard qua technologie.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28610
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Collega van mij heeft er eentje, indd een heel leuke auto zowel in looks als sturensitechris schreef: 07 aug 2025, 13:55 Het goede nieuws is dat er ook leukere EV's aankomen. Recent nog in Alpine A290 gereden. Qua range nog matig (362 km) maar wel hele vermakelijke auto om mee te rijden. Met 1470 kg voor een EV ook echt licht. Rijdt en stuurt leuk, ziet er tof uit. Wel een auto voor erbij, maar wel leuk hebbeding. Wie weet hoe de techniek er over 5 jaar al uitziet. Gaat best hard qua technologie.

Als ik kinderloos was geweest had ik er ook 1 besteld i.p.v. de Q4.
-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Als ik kinderloos was geweest stond er al 'n 488 Pista denk ik:))
-
Online
- Berichten: 5172
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Als ik kinderloos was had ik nog mijn Speed Triple, meer dan 100k op de bank en appartement met spaarhypotheek voor 50% afgelost met 100% waardestijging.
Maar zou toch niet willen ruilen.
-
Online
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Kan ook met kinderen hoor..

-
- Berichten: 4397
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: EV auto's (elektrische)
Martijn_bmw schreef: 07 aug 2025, 14:05Collega van mij heeft er eentje, indd een heel leuke auto zowel in looks als sturensitechris schreef: 07 aug 2025, 13:55 Het goede nieuws is dat er ook leukere EV's aankomen. Recent nog in Alpine A290 gereden. Qua range nog matig (362 km) maar wel hele vermakelijke auto om mee te rijden. Met 1470 kg voor een EV ook echt licht. Rijdt en stuurt leuk, ziet er tof uit. Wel een auto voor erbij, maar wel leuk hebbeding. Wie weet hoe de techniek er over 5 jaar al uitziet. Gaat best hard qua technologie.
Als ik kinderloos was geweest had ik er ook 1 besteld i.p.v. de Q4.
Even de discussie meer richting de DF sturen


-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Proficiat met je Pista. Heb je foto's?

Zonder gekheid, hier ook hoor, maar het is maar waar ik de prioriteiten even leg. Op m'n oudere dag wordt dat allemaal wat ruimer:)
-
- Berichten: 55236
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Ik ken de Mini Electric en i3 van BMW, sturen/rijden/bochtenwerk erg goed en massa is niet al te gek. De rest van horen zeggen en van de bekende kanalen...dan moet je (nog) niet bij 'n dikke EV zijn. En dik dan letterlijk:)SlowCo schreef: 07 aug 2025, 14:42
Even de discussie meer richting de DF sturen: hoe vinden de DF-ers hier, die graag af en toe op de openbare weg hun auto de sporen geven en even lekker sportief met piepende/glijdende bandjes de bochtjes en rotondes nemen, het verschil in rijden met sportieve ICE-wagens t.o.v. snelle EV's? Hoe 'leuk' rijdt een Tesla Model 3 performance of Porsche Taycan nou echt op zulke 'er even echt voor gaan zitten' momenten qua
?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28610
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Voor sportief rijden blijft in een EV het gemis van een brullende dikke ICE motor met opbouwende power voor mij te groot dus vrije keuze voor een DF auto altijd de ICE 
EV is superieur snel en kan prima rijden qua sturen en bochten maar het blijft klinisch en daarmee saaier dan eenzelfde type auto met ICE motor en pook.

EV is superieur snel en kan prima rijden qua sturen en bochten maar het blijft klinisch en daarmee saaier dan eenzelfde type auto met ICE motor en pook.